Uit het FD:
AkzoNobel in verlegenheid door ruzie Volvo Ocean Race
Ruim een jaar geleden klonk het zo mooi. AkzoNobel zou voortaan in één adem genoemd worden met de zwaarste zeilrace ter wereld, de Volvo Ocean Race. Het verfconcern ging deelnemen om zijn scheepslakken te promoten en niets minder dan een overwinning was het einddoel. Met de zeezeiler Simeon Tienpont als schipper was een overwinning ook een realistisch streven. Tienpont had immers al verschillende belangrijke trofeeën op zijn naam staan.
Nu 15 maanden later worden AkzoNobel en de Volvo Ocean Race inderdaad in één adem genoemd, maar niet op de manier waarop het het verfconcern voor ogen stond. Afgelopen weekeinde liep een sluimerende ruzie van AkzoNobel met schipper Tienpont volledig uit de hand. Tienpont werd aan de kant geschoven en AkzoNobel ging op zoek naar een nieuwe kopman. Terwijl de race over 83.000 kilometer komende zondag al van start gaat.
Een nachtmerrie
'Dit is een deceptie voor AkzoNobel, zo kort voor de start, echt een nachtmerrie', zegt Guido Klomp van Triple Double, een bureau gespecialiseerd in sportmarketing. Hij dicht het Akzo-team nog maar weinig kansen toe. 'Het belang van de schipper is enorm. Het moreel van de resterende bemanningsleden is er natuurlijk ook niet beter op geworden.'
AkzoNobel zelf zegt geen keuze te hebben gehad omdat Tienpont zich met zijn bedrijf Steam schuldig zou hebben gemaakt aan 'contractbreuk'. Wat de contractbreuk behelst, wil Akzo niet zeggen, alleen dat die 'ernstig genoeg' was om de relatie met Steam te beëindigen. Tienpont mocht volgens Akzo wel aanblijven als schipper, maar zou daar voor gepast hebben. 'Heel jammer dat het zo loopt', aldus een woordvoerder van het concern.
'AkzoNobel ging Tienpont beschouwen als eigendom'
Een heel andere kijk op het conflict heeft Frank van der Wall Bake, de nestor van de Nederlandse sportmarketing en degene die AkzoNobel en Tienpont bij elkaar bracht. Hij stelt AkzoNobel zonder omhaal van woorden verantwoordelijk voor de ruzie. 'AkzoNobel is Tienpont gaan beschouwen als zijn eigendom. Je ziet dat wel vaker bij sponsoren. Die gaan denken dat degenen die betaalt, alles mag bepalen. Dat stoort me enorm.'
Van der Wall Bake stelt dat zich afgelopen maanden tal van fricties tussen zeiler en sponsor voordeden. AkzoNobel zou zich hebben bemoeid met zeiltechnische kwesties, terwijl dat volgens contractuele afspraken het domein van schipper Tienpont was. 'AkzoNobel wil winnen en koos voor het aanstellen van een topsporter', aldus Van der Wall Bake. 'Maar topsporters zijn eigenwijs. Die willen zelf bepalen wat er gebeurt. Als dat niet kan, gaan ze op hun achterste benen staan.'
Duidelijk is dat AkzoNobel nu voor een lastige opgave staat. Binnen een week moet het bedrijf een nieuwe kopman vinden, in de wetenschap dat schippers die over alle vereiste licenties beschikken, schaars zijn. Gezien de voorgeschiedenis met Tienpont zullen topzeilers ook terughoudend zijn - als ze zich op zo'n korte termijn al kunnen vrijmaken voor een race die ruim acht maanden duurt.
Weinig hoop op verzoening
Van der Wall Bake meent dat AkzoNobel maar één ding te doen staat: het conflict bijleggen. Tienpont zelf zou niets liever willen dan zondag alsnog uitvaren als schipper van de Akzo-boot. Optimistisch over een mogelijke verzoening is Van der Wall Bake echter niet, mede doordat topman Ton Büchner eerder dit jaar bij AkzoNobel vertrok. Büchner was persoonlijk betrokken bij Akzo's zeilavontuur. Datzelfde geldt niet voor Büchners opvolger, Thierry Vanlancker.
Met Tienpont is vooralsnog ook het enige Nederlandse bemanningslid op de Akzo-boot vertrokken. Onder de zeven boten die aan de Volvo Ocean Race deelnemen, is nog wel een tweede Nederlands schip, gesponsord door Brunel. Het team van dit detacheringsbureau staat onder leiding van Bouwe Bekking. De zeilwedstrijd eindigt volgend jaar juni met een aankomst in Scheveningen.