Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Simeon Tienpont op straat!

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 09:21 #882774

kan dit zo allemaal maar zo op een open forum? Er wordt bijvoorbeeld gesuggereerd dat akzo nobel zin rekeningen niet meer kan betalen..
Als ze dat bij mij zouden flikken zou ik wel boos zijn, zeker als het niet waar is.

Hoor en wederhoor. Volgens mij is allebei niet het geval. Beetje zoeken op internet naar indianen verhalen.
Die niet zijn geverifieerd.
Op zijn minst slechte journalistiek.

geen reclame voor dit zeilersforum.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 09:30 #882777

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
Tja, om mezelf nog maar een keer te quoten:

ErikSnel schreef :
Hmm, allemaal giswerk en interpretatie. Laten we de uitkomst van die rechtzaak maar afwachten...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 09:45 #882780

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
roozeboos schreef :
kan dit zo allemaal maar zo op een open forum?
...Beetje zoeken op internet naar indianen verhalen.
Die niet zijn geverifieerd.
Op zijn minst slechte journalistiek.

Natuurlijk kan dat! Een forum is een verzameling van meningen. Of de veronderstellingen waarop die meningen gebaseerd zijn, ook juist zijn is helemaal niet relevant en het heeft ook niks met journalistiek te maken. Ik werk bijna 25 jaar in een journalistieke organisatie, dus ik weet wel een beetje hoe het er in die branche aan toe gaat. Er is geen journalist die uit dit forum belastende informatie destilleert voor welke partij in dit conflict dan ook.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 09:48 #882781

roozeboos schreef :
Er wordt bijvoorbeeld gesuggereerd dat akzo nobel zin rekeningen niet meer kan betalen..

Dat heb ik nergens gelezen... wel dat grote bedrijven vaak laat betalen. En dat klopt. 90 dagen is geen uitzondering.

fd.nl/beurs/1211546/meer-omzet...winst-voor-akzonobel

fd.nl/ondernemen/1217502/cfo-v...obel-op-ziekteverlof

De winst begin 2017 viel tegen, maar de nieuwe CEO en de nieuwe CFO beloven de wereld (aandeelhouders en belagers) dat de jaarwinst op het beloofde nivo zal blijven.
En daarna kwam de winstwaarschuwing van begin september.

Wat er dan gebeurt in zo'n bedrijf is dat alles onder een vergrootglas komt te liggen en er overal bezuinigd wordt. Een paar miljoen teveel kosten voor de VOR betekent dan meteen rollende koppen.
De beloofde winst wél halen is heel veel belangrijker dan een bootje de wereld rond laten varen.
Dat wordt simpel een afweging tussen 'cut your losses' en de verwachte marketing. Helemaal stoppen nu is het goedkoopste, dat staat wel vast.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 okt 2017 09:50 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 10:02 #882785

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4507
roozeboos schreef :
kan dit zo allemaal maar zo op een open forum? Er wordt bijvoorbeeld gesuggereerd dat akzo nobel zin rekeningen niet meer kan betalen..
Als ze dat bij mij zouden flikken zou ik wel boos zijn, zeker als het niet waar is.

Hoor en wederhoor. Volgens mij is allebei niet het geval. Beetje zoeken op internet naar indianen verhalen.
Die niet zijn geverifieerd.
Op zijn minst slechte journalistiek.

geen reclame voor dit zeilersforum.

Ja, dit kan allemaal op een open forum. Zeilersforum is geen journalistiek medium en er is nog steeds vrijheid van meningsuiting in Nederland. Als iemand zich belasterd voelt is daar gelukkig nog de rechter die een schadevergoeding kan toekennen.

Persoonlijk lijkt het me ook beter om de uitkomst van de rechtszaak af te wachten, maar speculeren is in Nederland niet verboden. Het is zelfs een grondrecht (meningsuiting).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 okt 2017 10:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 12:05 #882821

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
We hoeven niet te speculeren. Tienpont geeft zelf aan dat er sprake is van kosten overschrijdingen.

Het in het contract overeengekomen budget is dus overschreden. Hoe ver, dat is de vraag.

Steam Ocean kan al geruime tijd niet meer aan zijn financieele verplichtingen aan de bemanning en andere medewerkers voldoen.

Kortom Steam Ocean heeft zelf tekorten en verwacht dat Akzo Nobel dan wel zal bijstorten. Maar daar zullen ongetwijfeld wel grenzen aan verbonden zijn, die nu overschreden zijn.

De bemanning is al lang blij dat Akzo Nobel nu zelf rechtstreeks de achterstallige salarissen heeft betaald.

Watersport is kostbaar, zeker zo'n VOR, maar mag geen bodemloze "water-put" worden.

En Akzo Nobel is geen Oracle met een zeilgekke Larry Ellison.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 12:09 #882822

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
ilCigno schreef :
brambo schreef :
Er lijkt gewoon sprake van een forse overschrijding van de afgesproken budgetten.
Dat kan allemaal best waar zijn, maar dan nog is het ongeloofwaardig dat zich dit pas in de laatste week voor de start openbaart én dat het beëindigen van het contract met / het wegsturen van de schipper (streep door wat niet van toepassing is) dan de enige oplossing zou zijn. Welk voordeel dacht AkzoNobel hiermee te kunnen behalen?

Misschien heeft de bemanning wel aangegeven "wij gaan niet varen tot wij betaald krijgen". Waarop AkzoNobel het uitstaande en toekomstige salaris heeft gegarandeerd. Maar moest wel contract met STEAM worden ontbonden en Tienpont kon nog mee als schipper...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 13:05 #882834

ErikSnel schreef :
Hmm, allemaal giswerk en interpretatie. Laten we de uitkomst van die rechtzaak maar afwachten...

En overigens, ik weet uit ervaring dat multinationals regelmatig betalingen niet op tijd uitvoeren, daar wordt door sommige zelfs een sport van gemaakt, omdat het de kaspositie positief beinvloed.

Zakelijk leveren wij diensten aan verschillende soorten bedrijven. Hoe groter het bedrijf hoe langer de betaaltermijn. Indien je dan ook nog een startende relatie opbouwt en je ook nog de PO (Purchase order) procedure moet doorlopen EN aan de achterkant een hele VOR crew inhuurt dan kan het al snel uit de klauwen lopen.

Het is echt geen uitzondering om in de aanloop van een nieuw project met een grote multinational als klant pas 2-3 maanden nadat je zelf je medewerkers hun fee/salaris hebt betaal pas de betalingen van je klant te ontvangen.

Als Simeon (met bv een informele toezegging van de recent opgestapte CEO) via zijn eigen bedrijf een complete crew heeft gecontracteerd (zeg 50K/maand) dan betekent dat dat hij tussen de 100K en 150K moet voor-financieren.. Ik weet dat in dit soort trajecten relaties behoorlijk onder druk kunnen zetten.
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 17 okt 2017 13:05 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 13:05 #882835

brambo schreef :
En Akzo Nobel is geen Oracle met een zeilgekke Larry Ellison.

Ik denk dat daar de kern van het probleem zit.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 13:06 #882836

Noballast schreef :
brambo schreef :
En Akzo Nobel is geen Oracle met een zeilgekke Larry Ellison.

Ik denk dat daar de kern van het probleem zit.

+1
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 21:35 #882971

Blijkbaar speelt er al sinds het voorjaar wat. In ieder geval, de soap gaat nog even verder.
Clubracer.be
Laatst bewerkt: 17 okt 2017 21:36 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 17 okt 2017 21:40 #882973

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8148
Sailingcamelot schreef :
Noballast schreef :
brambo schreef :
En Akzo Nobel is geen Oracle met een zeilgekke Larry Ellison.

Ik denk dat daar de kern van het probleem zit.

+1

Gelukkig zit er bij Brunel ook een zeilgek aan het roer...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 18 okt 2017 06:25 #882995

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Rob10 schreef :
Het gaat ook om veel geld. Een schipper kan zo maar een miljoen in z'n zak steken bij de VOR.
feit of fictie? Onderbouwing?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 18 okt 2017 06:32 #882999

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Zou dit de reden zijn van alle commotie? Akzo Nobel voorzichtiger winstverwachting
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 18 okt 2017 06:38 #883001

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Denk dat ik toch maar wat anders ga smeren dan International.
AkzoNobel fuckfingerZEILEN

Met het aanstellen van Nieuw Zeelander Brad Jackson als nieuwe schipper van Team AzoNobel is de pijnlijke soap die zich momenteel afspeelt tussen Simeon Tienpont en de multinational AkzoNobel op een hoogtepunt gekomen.

De Nederlandse zeiler ging een jaar geleden in zee met de chemiereus AkzoNobel om samen een Volvo Ocean Race campagne op te zetten. Simeon Tienpont omringde zich met een team van ervaren zeilers met als hoogste prioriteit het winnen van de Volvo Ocean Race. Niet veel later zat er echter een haar in de boter want Simeon zag de vele sponsorverplichtingen die het team zou moeten vervullen tijdens de tussenstops niet zitten.

En toen was er tussen Simeon Tienpont en het hoofd PR bureau in Groot Brittannië van AkzoNobel van enige communicatie plots geen sprake meer.

AkzoNobel verwachtte maximale aandacht en return on investment terug voor het geld dat werd geïnvesteerd. Simeon wilde vooral dat zijn team tijdens de tussenstops de tijd kreeg om te recupereren en zich voor te bereiden op de volgende etappe.

De multinational was er bovendien niet mee opgezet dat Simeon Tienpont met zijn Steam Ocean Racing B.V. alle sponsorgelden kon beheren zonder overleg.

AkzoNobel was er ook rotsvast van overtuigd dat twee miljoen euro extra uitgeven aan een nieuwe boot voldoende zou zijn om de overwinning te garanderen. Extra geld voor een nieuwe boot leek een betere investering dan een goed team.

Al deze feiten leidden er uiteindelijk toe dat tijdens de Volvo Ocean Race proloog van Lissabon (POR) naar Alicante (ESP), Simeon Tienpont gedumpt werd door de verfgigant.

David vs Goliath technieken

De multinational paste vervolgens een strategie toe waar grote bedrijven goed in zijn. Er werd een organische uitrookstrategie toegepast en een financiële drooglegging campagne georganiseerd om tweespalt te zaaien binnen het zeilteam van Simeon Tienpont. Onbetaalde werknemers zijn ontevreden werknemers en die zijn gemakkelijk om te kopen en te beïnvloeden zo dacht AkzoNobel.

De eerste signalen van deze uitrookstrategie kwamen dit voorjaar al aan het licht. De trainingsboot lag wegens een betalingsachterstand aan de Volvo Ocean Race organisatie een tijdlang aan de ketting. Simeon Tienpont kon niet betalen wegens een betaalachterstand van AkzoNobel aan Steam Ocean Racing B.V.

AkzoNobel dacht hiermee alle poten onder stoel van Simeon Tienpont af te zagen maar dit werd door de schipper handig opgelost door droog-trainingen te organiseren en een andere boot te huren.

Geen salarissen voor de zeilers

AkzoNobel zocht dus naar redenen die zwaarwichtig genoeg waren om het contract met Simeon Tienpont in zijn huidige vorm rechtsmatig te kunnen verbreken.

Met het inhouden van betalingen aan Steam Ocean Racing B.V. kon AkzoNobel een potje klaarzetten om nieuwe contracten aan te gaan met een nieuwe schipper en met de zeilers onder andere voorwaarden.

Nieuw Zeelandse muiterij?

Bovendien was daar een zekere Brad Jackson die van de onvrede handig gebruikt maakte om te gaan lobbyen bij AkzoNobel. De multinational zag hierin een kans om de autoriteit van Simeon Tienpont nog verder uit te hollen. Met twee Nieuw Zeelanders en één Australiër binnen het team is het ook niet zo moeilijk om een paar bondgenoten te vinden.

Op de beelden van de Inport-Race afgelopen zaterdag in Alicante zijn inderdaad enkele glunderende gezichten te zien die blaken van zelfvertrouwen. Vreemd voor een team dat juist vòòr de start moet vernemen dat het geen schipper meer heeft.

Tweespalt

Verdeeldheid in het team dus, pro en contra Simeon. Op de achtergrond een internationale reuzenkrokodil die door “stiekeme plannetjes en slimme streken” hun eigen mannetje achter het roer willen plaatsten. Moet je met zo’n bende de wereld rond? Feit is dat Simeon er niet in geslaagd is om een hecht team te creëren.

Simeon Tienpont stelt ultimatum met wellicht een kort-geding

Op maandag 16 oktober is er door de raadsman van Simeon Tienpont een kort-geding datum vastgelegd voor donderdag 19 oktober indien er niet wordt ingegaan op het ultimatum dat aan AkzoNobel werd overgemaakt. Het ultimatum is ontvangen door AkzoNobel, dat bevestigt de woordvoerder. Hij voegt er aan toe dat AkzoNobel nog geen dagvaarding heeft ontvangen.
Op vrijdag 20 oktober voor 17:00, een dag voor de start van de eerste etappe van de Volvo Ocean Race, kan een uitspraak volgen.

UPDATE 17/10/17 11:50

We vernemen uit Alicante dat Chris Nicholson (NZL) daar is gesignaleerd. Dit zou wel eens het nieuwe bemanningslid kunnen zijn bij Team AkzoNobel. En zo is dan de Nieuw Zeelandse muiterij 2.0 compleet (we hebben dit maar van één bron dus niet 100% bevestigd, nvdr.).

Het gerucht doet de ronde dat hij in de tweede etappe schipper zou worden van Team AkzoNobel omdat hij nu nog niet over het Yacht Master Ocean brevet beschikt.

UPDATE 17/10/17 15:13

Een oud Whitbread deelnemer, thans internationaal jurylid vertelt: “AkzoNobel zou een Rule 69 mogen krijgen voor het in diskrediet brengen van de Volvo Ocean Race en de zeilers”.

UPDATE 17/10/17 21:31

De wethouder van de gemeente Den Haag zegt teleurgesteld te zijn als de AkzNobel-boot niet langer een "Nederlandse boot" zal zijn. Immers de gemeente is co-sponsor van de boot.

Onderzoek en tekst door: Eddy Lekens en Kathleen Rutten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 18 okt 2017 06:50 #883003

Gregor schreef :
Zou dit de reden zijn van alle commotie? Akzo Nobel voorzichtiger winstverwachting

Tweede winstwaarschuwing in korte tijd.
En dat van een bedrijf dat al een jaar onder vuur ligt van zijn aandeelhouders.
Ik kan wel raden wat die aandeelhouders over die boot denken: stoppen met dat geld weggooien.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 okt 2017 07:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 18 okt 2017 06:59 #883006

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7037
Voordat ik een mening geef over het handelen van AkzoN zou ik wel eens het contract met meneer Tienpont wilen lezen. Staat daar in dat hij vrijelijk mocht beschikken over sponsorgelden? Wie besteedt nu een zeilwedstrijd uit aan een bv? Was Tienpont soms ook verantwoordelijk voor het aantrekken van sponsors? Waarom vertrok Annemieke Bes uit de bemanning?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 18 okt 2017 07:48 #883027

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4196


Zou dit er iets mee te maken hebben?


A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 18 okt 2017 17:01 #883170

"Rob10 schreef :
Het gaat ook om veel geld. Een schipper kan zo maar een miljoen in z'n zak steken bij de VOR.
feit of fictie? Onderbouwing?"


smeuig voorbeeld - Ac 's grinder die 25k salaris + 4k woonkosten per maand kreeg en reiskostenvergoedingen. Rechtzaak inzake loonsverhogingseis naar 38k per maand met ontslag als gevolg:

www.casemine.com/judgement/us/...5dbfadd7b049341fd983
Laatst bewerkt: 18 okt 2017 17:25 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 20 okt 2017 19:28 #883630

Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 21 okt 2017 15:58 #883837

aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 21 okt 2017 16:13 #883840

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16901
Don't f#ck with Simeon :P
Hopelijk kunnen ze nu verder met de race i.p.v. elkaar de tent uitvechten. Alleen maar verliezers zo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 21 okt 2017 16:22 #883844

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dit is vergelijkbaar met het bedrijfsleven: niet meer door een deur kunnen, uit elkaar, juristen, terugkomen en met afkoop uit elkaar gaan.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 21 okt 2017 16:33 #883848

Dat vraag ik me af. In het bedrijfsleven is men meestal blij met een afkoop om dan graag elders te gaan werken.

Ik zou denken dat Simeon gewoon graag wil varen, en dan is de keus niet zo groot.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Simeon Tienpont op straat! 21 okt 2017 17:03 #883861

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
En wie moet er dan van de bemanningslijst af?

Persoonlijk zou ik die NZL-er Brad eraf schoppen. (Want stoorzender)
Wellicht kunnen ze de vriendjes van Brad ook vervangen. (Want die gaan morren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl