Vinni schreef :
Dat artikel in de LC kan ik alleen lezen als ik me registreer.....en dan krijg ik natuurlijk weer een enorme bak reclame over me heen...dus.....Wat staat er nou in dat artikel?
Vinni
Insiders zetten vraagtekens bij het ontslag van Simeon Tienpont als schipper van AkzoNobel, luttele uren voor de officiële start van de Volvo Ocean Race. ,,Dit levert alleen maar verliezers op.’’
Terwijl de betrokken partijen weinig kwijt willen, komt in de haven van het Spaanse Alicante voldoende boven water. Duidelijk is dat het sponsorende bedrijf zichzelf in een lastig parket heeft gebracht. Dit vanwege het feit dat de nieuw te benoemen schipper certificaten moet hebben behaald die voor deze oceaanrace verplicht zijn gesteld.
,,Om die te verkrijgen, ben je normaal gesproken een paar weken bezig’’, aldus Bouwe Bekking, schipper van de andere Nederlandse boot, Brunel. Saillant: met de onlangs bij AkzoNobel vertrokken Annemieke Bes verdween het enige bemanningslid met de vereiste papieren van boord.
Bekking, zaterdagmiddag vierde in de havenrace: ,,Stel dat ik nu wegval bij ons team, dan zijn er nog twee mannen aan boord die de juiste ‘grades’ hebben. In deze sport kun je niet simpelweg aan boord springen en wegvaren.’’
'Bizarre situatie'
AkzoNobel wil slechts kwijt dat het om 'contactbreuk’ gaat. ,,Het kan zijn dat Simeon, die zich met zijn bedrijf aan het project had verbonden, budgetafspraken heeft overschreden’’, aldus Bekking, die diverse races met Tienpont heeft gevaren. ,,Hij is een hele goede zeiler, maar leidde nog nooit een team. Dat is wel even wat anders. Hij selecteerde prima zeilers, maar ook mannen die met hun ellebogen kunnen werken. Het is, zo vlak voor de start, een bizarre situatie. Een slechte zaak voor het Nederlandse zeilen.’’
Naar verluidt hing al eerder dit jaar het ontslag van Tienpont in de lucht. Zijn positie werd kwetsbaarder toen zich binnen de top van het bedrijf verschuivingen voordeden. Dat Tienpont zich in zijn statement ‘zeer verbaasd’ toonde, ook omdat hij de ‘beslissing uit de media moest vernemen’, kan met een korrel zout worden genomen. De oud-Groninger voer namelijk vrijdag al niet mee in de oefenrace. Hij zei in zijn verklaring te hopen dat de partijen via een gesprek weer tot elkaar kunnen komen.
Met Tienpont zijn meer teamleden ontslagen, van de fysiotherapeut tot enkele technici. Onderhoudsman Ruurd-Jouke van Wieren uit Heeg was zaterdag nog wel aan het werk op de boot. De zeilers en zeilsters toonden zich in elk geval niet loyaal met Tienpont, getuige het feit dat alle acht zaterdag van wal staken voor de havenrace. In deze voor het klassement meetellende race (gewonnen door het Spaanse Mapfre) werd AkzoNobel zesde en voorlaatste. De Engelsman Jules Salter (viervoudig deelnemer) stond aan het roer.
Drama
,,Het is een drama. Simeon en ik waren het onlangs niet met elkaar eens, maar dit gun ik hem zeker niet’’, reageerde Annemieke Bes uit Haren. Ze vaart nu op de Hongkong-boot, in de havenrace vijfde. ,,Het zal wel om geld gaan. Dit is natuurlijk niet goed voor de uitstraling van het Nederlandse zeilen. En loyaliteit binnen dat team? Geen commentaar.''
,,Zonde, enorm zonde’’, zei Gerd-Jan Poortman, oud-deelnemer en nu betrokken bij de activiteiten in Den Haag, waar de race volgend jaar juni eindigt. ,,Simeon was, met Bouwe, ons uithangbord. Dit ontslag is pijnlijk. Slecht voor de race en slecht voor het imago van de sport in ons land. Sponsoren zullen zich nu wel twee keer bedenken om in te stappen.’’