Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 31 dec 2017 21:21 #903432

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 833
Zaten vast al oud en nieuw te vieren,

je zal er varen zeg :sick:

www.nhnieuws.nl/nieuws/217514/...ianadorp-op-platform
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 31 dec 2017 21:50 #903433

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18230
Ze voeren in ieder geval buiten de (verplichte) shipping lane. Niet ver, maar toch. Het is bekend dat er zich in dit gebied veel platforms bevinden die net buiten de shipping lanes staan, zowel in de middenberm als daarbuiten. Alle reden om binnen de (betonde) lijntjes te blijven.

Het geraakte platform ligt linksonder de groene ton, bij de tekst 'Gas (see note).

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 31 dec 2017 21:52 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 01:18 #903452

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29482
Het betreft platform Q1-Halfweg op 52 52.8940 N 004 19.1495 E, alwaar ik al 17 jaar periodiek de radio inspecties uitvoer.
Omdat het platform verwijderd wordt, zijn de boorputten al 3 maanden geleden uit de grond getrokken en afgesloten.
Het booreiland wat voor de3ze werkzaamheden er overheen stond is net een maand vertrokken. Er was dus geen productie meer, daardoor ook geen risico op brand en (gas)explosie. Het betreft een onbemand platform.

Dit kan natuurlijk overal gebeuren, ook bij producerende platformen. Je moet er niet aan denken als je er op zit.

Het gaat wel eens vaker mis:
www.rd.nl/oud/bin/010309bin07.html
www.telegraaf.nl/nieuws/116647...st-tegen-gasplatform
www.facebook.com/KustnieuwsNL/posts/864400700352839
www.schuttevaer.nl/nieuws/actu...varing-platform.html

De wetgeving:
www.rijksoverheid.nl/binaries/...bouwinstallaties.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 09:52 #903499

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Gewoon om 18:05 vergeten de bocht te nemen. de 1e stuurman moest even eten natuurlijk en een kwartiertje later: boem!


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 09:55 #903501

ilCigno schreef :
Ze voeren in ieder geval buiten de (verplichte) shipping lane. Niet ver, maar toch.

Is dat wel zo? Volgens mij pas boven 10.000 ton verplicht voor tankers . Soms boven 5000 ton en ook daar zit deze maar net boven.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 10:39 #903513

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Yellow Boat schreef :
ilCigno schreef :
Ze voeren in ieder geval buiten de (verplichte) shipping lane. Niet ver, maar toch.

Is dat wel zo? Volgens mij pas boven 10.000 ton verplicht voor tankers . Soms boven 5000 ton en ook daar zit deze maar net boven.

Ad

Die regel die je aanhaalt geldt voor het scheidingstelsel westelijker en noordelijker dan dit stelsel. Tankers >10000 ton moeten dat stelsel gebruiken.
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 10:48 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 10:42 #903515

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5330
Toch bijzonder dat ie de pech had precies het platform te raken. Kans op missen is veel groter lijkt me ook al staan er zoveel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 10:47 #903518

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
TSS is voor alle doorgaande schepen langer dan 20 meter verplicht. Tenzij je in een haven in het kust gebied moet zijn, mag je er niet komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 10:52 #903521

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29482
Waterblok schreef :
Toch bijzonder dat ie de pech had precies het platform te raken. Kans op missen is veel groter lijkt me ook al staan er zoveel.

Op de Nederlandse Noordzee staan er ongeveer 153.
Dit is een redelijk bevolkte wijk. Precies 30 mijl noordelijker is het écht dicht bevolkt met platforms. Daar is de kans grote dat je raakt
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 10:58 #903525

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6803
Yellow Boat schreef :
ilCigno schreef :
Ze voeren in ieder geval buiten de (verplichte) shipping lane. Niet ver, maar toch.

Is dat wel zo? Volgens mij pas boven 10.000 ton verplicht voor tankers . Soms boven 5000 ton en ook daar zit deze maar net boven.

Ad
Als er een geschikt TSS aanwezig is moet je die inderdaad gebruiken (voorschrift 10)
Ter plekke is er nog geen 'inshore traffic zone', dus het is niet verboden om er naast te varen.( De IT begint pas bij de VL1)
Tankers > 10 000 GT moeten noord van de eilanden gebruikmaken van de noordelijke TSS, maar dat is pas verderop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 11:20 #903529

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18230
Normaal gesproken wordt de scheepvaart goed in de gaten gehouden nabij platforms door de Kustwacht en / of guard vessels. Als je op een koers ligt die maar in de buurt drijgt te komen van zo'n platform wordt je al opgeroepen. Blijkbaar waren die ook niet helemaal alert. Of er was gewoon niemand op de brug van de Elsa om de marifoon te horen...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 11:22 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 11:41 #903535

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29482
ilCigno schreef :
Normaal gesproken wordt de scheepvaart goed in de gaten gehouden nabij platforms door de Kustwacht en / of guard vessels. Als je op een koers ligt die maar in de buurt drijgt te komen van zo'n platform wordt je al opgeroepen. Blijkbaar waren die ook niet helemaal alert. Of er was gewoon niemand op de brug van de Elsa om de marifoon te horen...

Scheepvaart wordt niet altijd in de gaten gehouden nabij platforms door de kustwacht, maar wel vaak.
Guardvessels zijn er alleen als er "overboord" werkzaamheden uitgevoerd worden of anderzijds niet aan de normale veiligheid voldaan kan worden (lifeboat in onderhoud o.i.d.).
Als platforms onbemand zijn is er ook niks in de buurt. Vanwege het afbreken van platforms zijn er zelfs die helemaal géén verlichting hebben, die vindt je terug op de NavTex.

De platform beheerder/eigenaar of operator moet zelf de 500 meter zone bewaken. Er staan maar op 29 plaatsten op de Noordzee walstations of ontvangers op platformen. die dekken aardig wat. Maar de kustwacht kan niet alles waarnemen of 153 objecten wel veilig zijn. Alles wordt gelogd, zowel aan boord als op de wal. De kustwacht wordt b.v. wel actief getriggerd door de navigatie status "not under command" .
Bij constatering van een vaartuig binnen de 500 meter zonder toestemming van de HMI (Hoofd Mijnbouw Installatie = platform kapitein) wordt dit gemeld aan het KWC en processverbaal opgemaakt.
het sluit niet uit dat het KWC zelf ook waarnemingen doet, maar die kunnen nooit alles tegelijk zien.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 16:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 11:46 #903537

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29482
Een proces-verbaal van de Kustwacht wordt eerst naar de HMI gestuurd ter beoordeling. Als de HMI zijn handtekening zet onder het proces-verbaal is het wettelijk van kracht.
Ik hoor dat met regelmaat wel eens voorbij komen in de controle kamer tijdens mijn werkzaamheden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 12:54 #903545

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
WADnWIND schreef :
Merkwaardig dat je als overheid denkt dat een boete van € 3800,- (voor de pleziervaart) mogelijk niet hoog genoeg is om jachten bij een platform uit de buurt te houden. Ik denk dat er weinig watersporters voor de lol dicht langs een platform varen als ze weten dat het tochtje daarmee mogelijk € 3800,- duurder uitvalt.

Er zal dus een andere reden zijn dat het in de ogen van de overheid toch nog (te) vaak gebeurt. Het zou het ministerie en de ambtenaren sieren als ze daar serieus werk van maakten in plaats van de symboolpolitiek van het verhogen van de boete bedragen te overwegen.

Los daarvan denk ik dat het gemiddelde productieplatform weinig last heeft van een op drift geraakt polyester zeiljacht.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 13:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 13:54 #903552

Ik denk ook niet dat je een boete hoeft te verwachten als je bootje door onvoorziene omstandigheden in de buurt komt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 16:23 #903579

BartWNL schreef :
TSS is voor alle doorgaande schepen langer dan 20 meter verplicht. Tenzij je in een haven in het kust gebied moet zijn, mag je er niet komen.
Dat het voor doorgaande vaart groter dan 20 meter verboden is om een kustverkeerszone te gebruiken, wil volgens mij niet zeggen dat het gebruik van een TSS voor doorgaande vaart per definitie verplicht is. Bijvoorbeeld wanneer er ook andere routes mogelijk zijn dan door een kustverkeerszone (zoals in dit geval: het booreiland ligt niet in een officiële kustverkeerszone).
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 18:34 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 18:32 #903600

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Noorderzon schreef :
BartWNL schreef :
TSS is voor alle doorgaande schepen langer dan 20 meter verplicht. Tenzij je in een haven in het kust gebied moet zijn, mag je er niet komen.
Dat het voor doorgaande vaart groter dan 20 meter verboden is om een kustverkeerszone te gebruiken, wil volgens mij niet zeggen dat het gebruik van een TSS voor doorgaande vaart per definitie verplicht is. Bijvoorbeeld wanneer er ook andere routes mogelijk zijn dan in een kustverkeerszone zijn (zoals in dit geval: het booreiland ligt niet in een officiële kustverkeerszone).

Goed punt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 18:40 #903604

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
schrikt ervan : Vanwege het afbreken van platforms zijn er zelfs die helemaal géén verlichting hebben, die vindt je terug op de NavTex
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 18:54 #903606

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29482
OOTG schreef :
schrikt ervan : Vanwege het afbreken van platforms zijn er zelfs die helemaal géén verlichting hebben, die vindt je terug op de NavTex

Ja, dáárom moet je je ook goed voorbereiden en uitrusten als je naar zee gaat.
Navtex valt onder de z.g. MSI berichten; Maritime Safety Information.
Regel-1 van het GMDSS is dat je altijd en overal MSI berichten moet kunnen ontvangen!!!!!

Kortom als je je aan het GMDSS houdt ben je voorbereid. Anders heb je er niks te zoeken en breng je ook anderen in gevaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 18:58 #903610

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7691
WADnWIND schreef :
OOTG schreef :
schrikt ervan : Vanwege het afbreken van platforms zijn er zelfs die helemaal géén verlichting hebben, die vindt je terug op de NavTex

Ja, dáárom moet je je ook goed voorbereiden en uitrusten als je naar zee gaat.
Navtex valt onder de z.g. MSI berichten; Maritime Safety Information.
Regel-1 van het GMDSS is dat je altijd en overal MSI berichten moet kunnen ontvangen!!!!!

Kortom als je je aan het GMDSS houdt ben je voorbereid. Anders heb je er niks te zoeken en breng je ook anderen in gevaar.

Toch vind ook ik dat het eigenlijk onvoorstelbaar is dat men dergelijke objecten, in deze tijd, onverlicht laat. Het moet toch eenvoudig mogelijk zijn deze van een goed werkende verlichting te voorzien. ( windmolen, accu, ledlampjes )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 19:21 #903617

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18230
Het had in dit geval niets uitgemaakt denk ik. Dit platform was wel verlicht (volgens de kaart) en de Elsa had vast ook wel haar radar bij staan, die waarschuwt ook als er objecten binnen de guard range komen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 19:24 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 19:24 #903618

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5330
WADnWIND schreef :
OOTG schreef :
schrikt ervan : Vanwege het afbreken van platforms zijn er zelfs die helemaal géén verlichting hebben, die vindt je terug op de NavTex

Ja, dáárom moet je je ook goed voorbereiden en uitrusten als je naar zee gaat.
Navtex valt onder de z.g. MSI berichten; Maritime Safety Information.
Regel-1 van het GMDSS is dat je altijd en overal MSI berichten moet kunnen ontvangen!!!!!

Kortom als je je aan het GMDSS houdt ben je voorbereid. Anders heb je er niks te zoeken en breng je ook anderen in gevaar.

Je zegt zonder GMDSS niet naar zee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 19:24 #903619

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29482
Tony2920 schreef :

Toch vind ook ik dat het eigenlijk onvoorstelbaar is dat men dergelijke objecten, in deze tijd, onverlicht laat. Het moet toch eenvoudig mogelijk zijn deze van een goed werkende verlichting te voorzien. ( windmolen, accu, ledlampjes )

Op die onverlichte platforms zijn de windmolens stuk gewaaid en de accu's leeg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 01 jan 2018 19:41 #903625

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
ilCigno schreef :
(...) en de Elsa had vast ook wel haar radar bij staan, die waarschuwt ook als er objecten binnen de guard range komen.

Mag ik je even uit die droom helpen?

Guard range is het eerste wat een stuurman uit zou zetten, mocht het al aanstaan om mee te beginnen.

Het werkt namelijk niet, elke hoge golf geeft een alarm, elk schip wat nog 96 mijl weg is en een gevaarlijke koers stuurt geeft alarm, elke boei waar je even iets dichter bij moet om een ander schip wat meer ruimte te geven geeft alarm.

Het is echt een hopeloos slechte functie die gigantisch afleid van het daadwerkelijk wachtlopen, navigeren en uitkijk houden.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olieschip botst voor kust Julianadorp op platform 02 jan 2018 07:27 #903660

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18230
BartWNL schreef :
Guard range is het eerste wat een stuurman uit zou zetten
Weer een droom naar de knoppen :( ik had meer verwachtingen van professionele radarinstallaties...
Dank voor de info in ieder geval
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 jan 2018 07:28 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl