Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: de “Zeeuwse stromen” gesloopt?

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 15:59 #924376

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Als je als bedrijf sponsort gaat het bedrag natuurlijk wel van je belastbaar inkomen af als eenmanszaak.

Je maakt tenslotte minder winst.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2018 16:00 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 16:25 #924388

Sneaker schreef :
Van de Boot schreef :
Mogelijk doelt Sloe Gin op de fiscale gevolgen, ik vind dat ook wel interessant. Indien fiscaal vriendelijk, kan dat gegeven immers nog meer sponsors aantrekken. Concreet, kan je de BTW verrekenen? Wat is het gevolg voor de IB als de winst zakt tgv sponsoring? En hoeveel goodwill levert zoiets nu eigenlijk op? Met andere woorden, kost 4k ook 4k?

Fiscale gevolgen? Ik ben geen sponsor van de Vendee Globe of van de Eredivisie.. Het gaat om relatief kleine bedragen hier, ter ondersteuning. In de meeste gevallen ontvang je als bedrijf gewoon een rekening.. mits het dan maar wel een zakelijke sponsoring betreft. Het zijn dan gewoon reclame posten voor mij.. Anders mag het uiteraard niet, dan moet je het prive doen.. of zakelijk als een gift (maar dan geen BTW aftrek uiteraard). Zakelijk mag je gewoon de BTW aftrekken op reclame en kosten kunnen/mogen van de winst af. Vraag je boekhouder, zou ik zeggen. Of de belastingdienst. Die weten het exact. Dit is zeilersforum.. geen belastingadviesforum. :pinch:

Goodwill? Nog nooit echt iets van gemerkt.. is ook niet waarom ik het doe. Heb ik al uitgelegd. De meeste sponsoren van relatief kleine projecten doen het niet om goodwill te kweken maar omdat ze er zakelijk danwel prive feeling mee hebben. Prive mag je ook gewoon doneren namelijk.. het hoeft niet altijd zakelijk. Zie ook antwoord van Erik eerder over 'sponsoren' en 'puntje bij paaltje'. Verwacht er nooit teveel van..

Er is hier op ZF iemand die dat best leuk zou vinden, en daar best blij mee zou zijn....... :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 16:37 #924389

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Jeroen-pion schreef :

Er is hier op ZF iemand die dat best leuk zou vinden, en daar best blij mee zou zijn....... :whistle:

Je doelt vast op Erik.. Maak je geen zorgen, die weet mij heel goed te vinden en weet ook wat ik eventueel voor hem zou kunnen betekenen. Of al beteken.. of juist niet kan betekenen.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2018 16:43 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 17:03 #924392

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 882
Stukje gevonden van iemand die ook iets schrijft over de zeeuwse stromen.
Staan ook wat namen en mailadressen bij van personen die info kunnen of willen leveren bij het schip.
zeewier.blogspot.nl/2010/10/de-zeeuwse-stromen.html
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 17:42 #924398

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Beste Sloe,

Als wij als eenmanszaak sponsoren dan is het gelijk andre uit eigen zak doneren.
4k, zal iets zijn van netto 2.5k

Dus als sneaker zakelijk 4k schuift, kan je direct vragen wie hier privé ook mee doet voor 2.5k.

Misschien dat hier mensen daar voor te enthousiasmeren zijn, maar gezien Erik zijn ervaring is dat niet zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 18:28 #924409

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Jedre schreef :
Beste Sloe,

Als wij als eenmanszaak sponsoren dan is het gelijk andre uit eigen zak doneren.
4k, zal iets zijn van netto 2.5k

Dus als sneaker zakelijk 4k schuift, kan je direct vragen wie hier privé ook mee doet voor 2.5k.

Misschien dat hier mensen daar voor te enthousiasmeren zijn, maar gezien Erik zijn ervaring is dat niet zo.

Ik weet dat, jij weet dat, dus waarom dat kontengedraai?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 19:34 #924428

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
omdat dit het zeilers forum is :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 20:02 #924441

Jedre schreef :
Beste Sloe,

Als wij als eenmanszaak sponsoren dan is het gelijk andre uit eigen zak doneren.
4k, zal iets zijn van netto 2.5k

Dus als sneaker zakelijk 4k schuift, kan je direct vragen wie hier privé ook mee doet voor 2.5k.

Misschien dat hier mensen daar voor te enthousiasmeren zijn, maar gezien Erik zijn ervaring is dat niet zo.

Ik zie het wat rooskleuriger. 4.000 in de BTW is 3.306 uit de BTW. Lukt het om dit af te strepen met inkomen in het hoogste tarief IB, dan betaalt de fiscus 52% mee, en rest nog 1.587 Met een B.V. zit het anders. Bij een lager inkomen moet je meer zelf betalen. En wie alleen inkomen uit loon geniet, betaalt alles zelf. Maar 1.587 is natuurlijk een ruimhartige gift. Hulde.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2018 20:51 door Van de Boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 20:30 #924446

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Helaas zitten veel kleine ondernemers niet in de 52 procent schaal.
En zo maak ikde rekensom naar 2.5k
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 21:46 #924470

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ik begrijp niet waarom Erik's fundraising pogingen hiermee vergeleken worden.
Zijn twee verschillende dingen. Het een gaat om een persoonlijke ambitie waar veel geld voor nodig is, hopelijk voor Erik via sponsors, "Behoud van de Zeeuwse Stromen" is een poging om te voorkomen dat een stukje recente Hollandse maritieme geschiedenis vervliegt.
Het laatste heeft het potentieel veel meer aan te spreken tot een groter publiek, dat daar ook iets voor terug krijgt.

Blommie geeft een link naar interessante informatie.
Een nieuw blog of site "Behoud Zeeuwse Stromen" is als eerste stap natuurlijk ook zo gemaakt.

Eerste entry: Pogingen om het wrak te bemachtigen en een plek te vinden om het parkeren.
Kan vrijblijvend, hoeft niets te kosten en is toegankelijk voor een groter publiek. De link kan verstuurd worden naar zeilverenigen, musea, zeevaartsholen, noem maar op.
Donaties kunnen ook via het blog/site worden gemaakt.

Zo'n blog of website zou ook dienen om zoveel informatie, foto's, filmpjes, artikelen enz. gerelateerd aan de boot, de bouwers, uitrusting, route over zee en de person Pleun vd Lugt te verzamelen op een geconcentreerde plaats. Als restauratie niet haalbaar blijkt dan is in ieder geval een hoop informatie op een plek beschikbaar voor geinteresseerden. In het ZF zitten een aantal kampioen-googelaars, die met wat detective werk een hoop info bij elkaar kunnen vegen, en die vinden dat waarschijnlijk nog leuk ook.

Verder is een concreet unconditional tientje meer waard dan beloftes voor duizenden met onmogelijke voorwaarden.

En hou alsjeblieft op met dat plantenbak gelul, of zet het onder "grappen en grollen".

Zo, ik heb ook weer wat gezegd. Was het niet van plan, maar ach waarom ook niet?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 21:52 #924474

Motte we hem naar je opsturen ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 22:11 #924480

37south schreef :
Het een gaat om een persoonlijke ambitie waar veel geld voor nodig is, hopelijk voor Erik via sponsors, "Behoud van de Zeeuwse Stromen" is een poging om te voorkomen dat een stukje recente Hollandse maritieme geschiedenis vervliegt.
Het laatste heeft het potentieel veel meer aan te spreken tot een groter publiek, dat daar ook iets voor terug krijgt.
Even voorop stellen dat ik mijn project er niet zelf bij gehaald heb, maar wel wat context gegeven vanuit mijn oogpunt.

De Zeeuwse stromen was in eerste instantie ook voor persoonlijke ambities gebouwd, stel dat ik het voor elkaar krijg om mee te doen, dan word mijn boot over 30 jaar misschien ook wel een wrak wat iemand als cultureel erfgoed wil gaan bewaren :laugh:

Zonder gekheid, naatuurlijk is mijn project in eerste isntantie een persoonlijke ambitie, maar zeer zeker een veel groter project met als doel om competatief zeilen aanzienlijk milieuvriendelijker en aanzienlijk goedkoper te maken. Uiteindelijk is sponsoring daarom ook als een investering in het grotere goed te zien. Maar natuurlijk is het voorop een project waar grote commerciele sponsors voor nodig zijn en waar die weer wat voor terug krijgen in de vorm van branding en exposure. Totaal anders inderdaad, maar toch ook weer niet zo heel anders.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 09 mrt 2018 22:46 #924491

  • Jerogee
  • Jerogee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Richt een vereniging "Zeeuwse stromen" op? :woohoo: Of anders een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)? :blink: Dan kunnen ook wij armlastige particulieren onze giften van de belasting aftrekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 10 mrt 2018 00:48 #924510

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Erikdejong schreef :
37south schreef :
Het een gaat om een persoonlijke ambitie waar veel geld voor nodig is, hopelijk voor Erik via sponsors, "Behoud van de Zeeuwse Stromen" is een poging om te voorkomen dat een stukje recente Hollandse maritieme geschiedenis vervliegt.
Het laatste heeft het potentieel veel meer aan te spreken tot een groter publiek, dat daar ook iets voor terug krijgt.
Even voorop stellen dat ik mijn project er niet zelf bij gehaald heb, maar wel wat context gegeven vanuit mijn oogpunt.

De Zeeuwse stromen was in eerste instantie ook voor persoonlijke ambities gebouwd, stel dat ik het voor elkaar krijg om mee te doen, dan word mijn boot over 30 jaar misschien ook wel een wrak wat iemand als cultureel erfgoed wil gaan bewaren :laugh:

Zonder gekheid, naatuurlijk is mijn project in eerste isntantie een persoonlijke ambitie, maar zeer zeker een veel groter project met als doel om competatief zeilen aanzienlijk milieuvriendelijker en aanzienlijk goedkoper te maken. Uiteindelijk is sponsoring daarom ook als een investering in het grotere goed te zien. Maar natuurlijk is het voorop een project waar grote commerciele sponsors voor nodig zijn en waar die weer wat voor terug krijgen in de vorm van branding en exposure. Totaal anders inderdaad, maar toch ook weer niet zo heel anders.

Je hebt helemaal gelijk!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 10 mrt 2018 00:53 #924511

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Jeroen-pion schreef :
Motte we hem naar je opsturen ?

Ja, doe maar. Pleun is hier al dacht ik, dus dan hebben we alles compleet.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 10 mrt 2018 01:09 #924516

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ben trouwens benieuwd of dit "onze" Pleun is die hier bezig is: Pleuns's catamaran?

Het artikel waarin hij wordt genoemd: Otago news
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2018 01:17 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 10 mrt 2018 07:55 #924539

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 315
37south schreef :
Ben trouwens benieuwd of dit "onze" Pleun is die hier bezig is: Pleuns's catamaran?

Het artikel waarin hij wordt genoemd: Otago news

Dat lijkt er wel op. Er zijn waarschijnlijk niet zo veel pleun van der lugten in Nieuw Zeeland. In het zilt interview van 2011 zegt de pleun: “er staat een 25 voets catamaran op stapel die ik zelf heb ontworpen”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 11 mrt 2018 03:06 #924838

  • adrie52
  • adrie52's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
ik heb nu een vraag hoe starten eeen crow founding de tyd dringt ik ga maandag naar kvk om het op te zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 11 mrt 2018 07:45 #924856

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
rg33 schreef :
37south schreef :
Ben trouwens benieuwd of dit "onze" Pleun is die hier bezig is: Pleuns's catamaran?

Het artikel waarin hij wordt genoemd: Otago news

Dat lijkt er wel op. Er zijn waarschijnlijk niet zo veel pleun van der lugten in Nieuw Zeeland. In het zilt interview van 2011 zegt de pleun: “er staat een 25 voets catamaran op stapel die ik zelf heb ontworpen”

Maar dat kapseizen is ook al weer anderhalf geleden. Hopelijk heeft hij de boot nog geheel of gedeeltelijk kunnen redden, aanvankelijk lukte het niet zo te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 11 mrt 2018 09:04 #924895

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
adrie52 schreef :
ik heb nu een vraag hoe starten eeen crow founding de tyd dringt ik ga maandag naar kvk om het op te zetten

Hier heb je misschien iets aan go.ulule.com/nl/lp/project-cro...rEAAYASAAEgL6KPD_BwE
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 11 mrt 2018 11:54 #924960

  • Jerogee
  • Jerogee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
adrie52 schreef :
ik heb nu een vraag hoe starten eeen crow founding de tyd dringt ik ga maandag naar kvk om het op te zetten
Zoek een platform om donaties te ontvangen. Denk ook na hoe je donoren kunt belonen voor hun giften en betrokken houdt. Die van Kapiteinmomo ziet er goed uit omdat je er begeleiding/hulp en uitleg bij krijgt.

Adrie, roozeboos en Sneaker hebben al steun beloofd _als_ je met een een plannetje en begroting komt. Hier een opzetje. Ik zeg er meteen bij dat dit een schatting uit de losse pols is. Geen idee of je hier zelf 100% aan kan werken, inzet van vrijwilligers enzo, heb zelf geen zeilboot en geen ervaring met dit soort projecten. Er lopen er hier gelukkig wel veel mensen rond die kennis en ervaring hebben, die mij en jou nu al kunnen vertellen wat meer en minder tijd en centen zal gaan kosten, dus gebruik dat!

Doel: weer vaarklaar maken van Zeeuwse Stromen

Proces:
- Stichting oprichten
- Hulp verzamelen (dit is ERG belangrijk: voorzitter, mensen die willen helpen met Facebook enzo, graag fotos en filmpjes maken, sponsoren zoeken, artikeltjes schrijven)
- Sponsors vinden
- Crowdfunding model bedenken :
____- hoe bereik je donors: zeilersforum.nl, Facebook, artikeltjes in Zilt & Zeilen, een keertje Sailing Anarchy e.a. voor buitenlandse exposure.
____- hoe beloon je donors: filmpjes en fotos maken en die om de week publiceren, grote donors een plaatsje beloven op de eerste vaart en/of daarna, Pleun een lezinkje laten houden over zijn tocht toen (als hij dat wil voor het goede doel)
- Crowdfunding platform kiezen en project publiceren: zie Kapiteinmomo’s suggestie
- Aan de slag!

Stappen + tijdinschatting (~ 1,5 jaar)
- Maand 1: werkplaats vinden
- Maand 2: boot van huidige ligplaats naar werkplaats varen
- Maand 3: tuigage verwijderen
- Maand 4-6: binnenkant strippen
- Maand 7-10: casco afschuren en repareren
- Maand 10-12: casco behandelen/verven/antifouling
- Maand 13-16: binnenkant + electra
- Maand 17-19: buitenkant + bemasting/tuigage/zeilen

Kosten begroting (in EUR). Totaal 50.000
- Aanschaf: 4000 (compleet, van Lex)
- Transport: 500
- Stalling: 1000
- Verf, antifouling: 5000
- Intimmering: 6000
- Motor: 2000
- Electra: 2000
- Casco vernieuwen: 16.000
- Zeilen: 8000
- Hertuigen excl. zeilen: 4000
- Overig: 2000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 11 mrt 2018 14:17 #924991

  • adrie52
  • adrie52's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
ik had theo aarts kunnen kunnen bellen en theo had veel gegevens over de zeeuwse stromen die zou hij opsturen over de boot waar hij in gewoont heeft ,,wie zou me daarbij kunnen helpen die aanvraag in te sturen mijn email is Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 12 mrt 2018 17:35 #925326

  • cjf
  • cjf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
hallo!
ik zal mij even voorstellen; ik ben jochem, voormalig neef van lex, en houtbewerker. dit is van scheepstimmerman tot speeltuinbouwer, net waar ik zin in heb. Mijn achtergrond ligt in de restauratie. Ik kwam bij lex voor een motor, en liep (bijna) weg met het schip eromheen.
het was donker en ik kon de staat niet goed beoordelen, lex gaf al aan dat zij reddeloos verloren was, maar ja, colin archer model, een goed verhaal, een schip uit mijn bouwjaar compleet en degelijk.. je kent het wel.
die nacht dit forum doorgespit, volgende dag nog eens wezen kijken, en vandaag een plan in en weer uit mijn hoofd gehaald. wellicht dat we samen iets kunnen betekenen en ondernemen, maar het schip kan hier nog twee weken liggen en lex wil het, begrijpelijk, niet eindeloos meeslepen en vindt het ook niet netjes haar te demonteren en de wereld met het wrak achter te laten.
ik stel dus voor dat eenieder geïnteresseerd in behoud zich bij mij meld, danwel dat ik mij bij de reeds bestaande groep aansluit. ik woon in Amsterdam. als er elders in het land breder draagvlak is dan kom ik graag een weekeindje of wat meehelpen, voordeel van ferro is dat je met regenachtig weer wel aan je boot kunt werken..
ik post hieronder een opzetje, als een van de vele beginstukken, omdat ik het vanochtend voor persoonlijk gewin geschreven had maar ik moet eerlijk bekennen dat het project mij te groot is, wellicht dat het in een collectief of stichting draagbaar is.


Plan Behoud Zeeuwse Stromen

Zeeuwse Stromen is het schip waarmee de nederlander Pleun van der Lugt als eerste solo non-stop de wereld overzeilde. Hij deed dit in 1981-82 in 286 dagen. Hij was hiermee 27 dagen sneller dan de beroemde sir robert knox johnston, van 13 jaar eerder.Het schip is van ferrocement en naar het model van colin archer. Zij is kitsgetuigd en meet l.o.a. 12,70 b. 3,50 d. 1,80m en weegt 11 ton.

Het schip licht momenteel gedeeltelijk gedemonteerd bij de sloper, sloper heeft het schip gekocht van de haven die haar na 18 jaar verwaarlozing en achterstallig havengeld heeft verkocht. Sloper wil de losse onderdelen verkopen en haar romp laten vergruizen. Hij is hiermee begonnen totdat er een topic over het schip ontstond op het “zeilersforum”. Sloper heeft masten, lieren en motor gedemonteerd maar in afwachting van actie tot behoud vanuit het forum, nog niet verkocht. Sloper had niet gerekend op de sentimentele waarde, en bied het schip tegen kostprijs aan op het forum voor eenieder die hier heil in ziet. Er lijkt draagkracht binnen het forum op het schip te behouden.

Het schip is nog vrijwel compleet zoals Pleun van der Lucht er destijds mee rondzeilde; op wat kleine aanpassing door vorige eigenaar na; hier en daar een stopcontact; ankerketting ontbreekt; windmolens en originele compas zijn verkocht. Originele tuigage zit erbij, inclusief de originele lieren en blokken, zeilen en zelfs de lifeline zit nog in haar harpen aan dek. alles in een zeer degelijke uitvoering en over het algemeen in een zeer goede staat.de aries windvaan hing er nog aan en is op de houten vaan na in een zeer goede staat. Het casco is goed gebouwd en kan eigenlijk niet stuk; er zitten geen scheuren in, en er is nog wenig sprake van roestvorming van het gaas wat dient als wapening in het cement.
Wel is er sprake van oppervlakteroest onder het dunner gebouwde dek; de antislipmatten aan dek zijn vergaan en deels losgelaten. Doordat het water zich een weg zocht, mogelijk icm ijsvorming zijn er scheurtjes in het ongeschilderde oppervlak ontstaan. het probleem lijkt niet verder te gaan dan het oppervlak, romp oogt hard en ook na acoustische inspectie ligt er weinig los. Onder de toerail aan stuurboord ligt er wat ijzer bloot maar buitenom oogt zij hard. Onderwater is uiteraard een grote verrassing na 18 jaar verwaarlozing, maar aangezien het schip ontdaan is van motor, masten, overbodige inventaris, tankinhoud en bilgewater (een aanzienlijke hoeveelheid) is zij 15 a 20 cm tot boven de waterlijn uit het water gekomen. Bij de waterstag is er sprake van blaasvorming in de verf, en zitten er roestvlekken. Er is weinig aangroei, en staat is goed te noemen
.
Originele verflaag boven water zit er nog op, en bladdert niet, zo ook haar opvallende naam. Er zit hier en daar een roestvlekje wat wellicht nader onderzoek nodig heeft.
Het teakhout aan dek is nog in goede staat, het oogt verweerd maar is nog hard. Sloper geeft aan dat dekbeslag lekkage geeft in het interieur. Dorade kasten zijn op een deel van de luchthappers na als nieuw, en op het eerste gezicht compleet. Houten boegspriet is aan vervanging toe.
Zeereling is in goede staat en compleet op een enkel staaldraad of harpje.
De kuip is in verregaande staat van ontbinding op het teak na, maar nog wel origineel.
Dit kan ook gezegd worden van het interieur; op de teakhouten kastfronten na lijkt alles vergaan, maar nog wel aanwezig en origineel, tot aan de skailederenbekleding op de matrassen. Er licht een dikke laag schimmel op.
Techniek binnen is in de basis goed; echter de bedrading is aangetast en dient vervangen, ook de motor heeft een vastloper gehad en ligt eruit.

Voorstel:
Buitenom herstellen in originele staat.
Interieur demonteren, goede delen behouden en terug plaatsen. Huidbetimmering en isolatie verwijderen en vervangen. Techniek volgens huidige standaard installeren.
Hierbij de indeling en de gezichtsbepalende elementen zoals bedacht door van der lugt respecterend, maar niet te moeilijk te doen over materiaalkeuze, de huidige tijd in acht nemend.

Verantwoording:
Het uiterlijk van het schip in haar originele staat ligt ergens in watersportliefhebbend nederland op het netvlies, haar rompvorm, naam en tuigage bezitten hierin haar waarde, dit is, naast haar belangrijkste kenmerk, ook in de beste staat en het meest haalbaar. Binnenin is zover vergaan dat restauratie economisch niet verantwoord is, strippen en opnieuw beginnen met terugplaatsing van goede elementen is kosten en tijdbesparend.

Doel:
Een beeldbepalende ligplaats in een museumhaven, in combinatie met de mogelijkheid tot verhuur als zeezeiler, ook voor langere tochten. Wellicht is airbnb ook een optie, voor in de wintermaanden.
Als er een schip op de wereld geschikt is voor verhuur als zeezeiler dan is het dit schip.


Een begroting blijft een gissing, en komt uit tussen de 50 en 80000 euro.

jaarlijkse kosten -ligplaats-verzekering-onderhoud-afschrijving- zouden gedekt kunnen worden door bovengenoemde exploitatie.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 17:48 door cjf. Reden: niet compleet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 13 mrt 2018 00:58 #925442

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Een serieus plan!
Leuk.

Mijn sponsoringsvoorstel voor de hosting en domeinnaam blijft geldig.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

de “Zeeuwse stromen” gesloopt? 13 mrt 2018 03:28 #925445

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Zeker, klinkt doordacht en reeel.

Zomaar een paar gedachtes:

Een stichting lijkt inderdaad de beste vorm waaronder dit zou kunnen worden aangepakt.

Een blog of website zou een eerste stap zijn om aandacht van een breder publiek te krijgen en om funding op gang te brengen. Veel van de tekst van cjf's bericht zou als introduktie kunnen worden opgenomen, aangevuld met foto's, filmpjes en andere wetenswaardigheden.

Misschien is de huidige eigenaar bereid ZS aan de stichting over te dragen tegen uitgestelde betaling van een overeen te komen bedrag, wanneer funding voldoende op gang is gekomen.

Een stuur committee (bestaande uit ZF leden?) zal noodzakelijk zijn.

Een groot deel van de kosten zullen arbeidsloon zijn. Vrijwilligers zouden de kosten sterk kunnen drukken. Leveranciers van materialen zouden benaderd kunnen worden voor sponsorship.

Technische scholen zouden benaderd kunnen worden met voorstel om deelprojekten te doen, zoals vervaardigen van onderdelen voor interieur. Bedrading kan goede oefening zijn voor opleiding electrician, etc. etc.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 03:31 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.629 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl