Voorzover ik weet worden als de loodsdienst gestaakt is (slecht weer) de verkeersleiders vervangen door loodsen. Waarbij die loodsen ook een verkeersleider opleiding/bevoegdheid hebben.
Dan kunnen bepaalde schepen (De kleinere zonder gevaarlijke lading) op afstand beloodst binnenkomen en krijgen ze binnen de pieren alsnog een fysieke loods aanboord.
Het grote verschil is dat een loods ook kan varen
Van een verkeersleider kan je verwachten: "kapitein u moet 090 gaan varen", terwijl een loods dan eerst zou vragen: "kapitein wat ligt u nu voor"..... "Dan adviseer ik u om 10 graden sb uit te gaan naar een nieuwe koers ...".
Een loods is zich beter bewust van de praktijk aan boord, dat een kompas / stuurautomaat wel eens wat afwijkingen heben bv.
Voor IJmuiden is er een soortgelijke regeling, en op de Jade/Weser/Elbe komen er bij mist ook loodsen achter de schermen.
Ik kan me goed voorstellen dat de er altijd een loods/verkeersbegeleider aanwezig is. Wannt deze mensen mooeten ook een bepaald aantal uren per maand dienst doen op de post om hun verkeerbegeleider bevoegdhoud te houden. Kan je het rooster net zo goed dusdanig indelen dat er altijd eentje is voor het geval .... je weet maar nooit.