Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 16 jan 2019 16:30 #1013138

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
keeszeiler schreef :
Wat mij betreft zijn de regels klip en klaar. Je moet toelaten spullen en een bedieningscertificaat hebben.
Als je hier niet aan voldoet krijg je een boete van 500 euro en ben je de spullen kwijt.

klip en klaar en toch niet helemaal juist B)

Bedankt voor de antwoorden.

De Sailor heeft serienummer 444164 dus we zitten nog goed! Hij is al eens bij Brand op service geweest, goed en snel bediend.

Zulen hem nog voor 't seizoen binnen brengen bij Brand voor een Atis-module. Een andere marifoon gaat alleen maar teleurstellen :). een geldig bedieningscertificaat e.a. documenten zijn in orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 16 jan 2019 18:05 #1013167

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
WADnWIND schreef :
Zolang je niet CVO plichtig bent: koop de goedkoopste marifoon met ATIS en klaar. je moet n.l. minimaal een vast toestel hebben met ATIS. handheld telt niet.

Als dat het geval is is de eerste vraag wat JIJ ER ZELF aan hebt. Zolang de samenleving het nodig acht om absurde boetes op te leggen heb je niet de morele plicht rekening met die zelfde samenleving te houden. Dus nogmaals als jij het ding niet nodig hebt laat hem lekker thuis liggen en ga lekker zeilen. Mocht je in nood komen trek je een mobieltje uit je zak. Waarschijnlijk zijn er meerdere aan boord.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 16 jan 2019 18:42 #1013177

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Met marifoon aan boord:

Kans op een bon wegens niet (aan boord) hebben van een vergunning
Kans op een bon wegens illegale marifoon
Kans op een bon wegens geen of onjuiste ATIS
Kans op een bon wegens niet of verkeerd uitluisteren
Kans op een bon wegens verkeerd gebruik van de marifoon

Zonder marifoon aan boord:

Geen enkele kans op bovengenoemde bonnen, en ook geen kans op een bon vanwege het niet hebben van een marifoon.

Ik heb (nog) geen marifoon, en ook (nog) geen certificaat er voor. Het zal er vast wel een keer van komen, maar haast heb ik er niet mee. Mede vanwege bovengenoemde kansen op een bon, en alle gezeur die bij een marifoon komen. Stel dat de schipper, in bezit van een marifooncertificaat, overboord gaat, en de zeilmaat zonder certificaat een hulpoproep doet, dan is die zeilmaat officieel strafbaar wegens ongeoorloofd gebruik van de marifoon. En als ik mijn boot een dagje uitleen aan mijn dochter, dan moet de marifoon eerst van boord af, anders mag zij er wegens geen certificaat niet mee varen. En nu er blijkbaar vaker en intensiever gecontroleerd gaat worden is de kans op dit soort gebeurtenissen meteen ook veel groter.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 16 jan 2019 19:01 #1013181

plusfast schreef :
Met marifoon aan boord:

Kans op een bon wegens niet (aan boord) hebben van een vergunning
Kans op een bon wegens illegale marifoon
Kans op een bon wegens geen of onjuiste ATIS
Kans op een bon wegens niet of verkeerd uitluisteren
Kans op een bon wegens verkeerd gebruik van de marifoon

Dat zijn geen kansen. Het zijn gewoon dingen die je kan regelen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 16 jan 2019 19:08 #1013187

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Baasklusje schreef :
plusfast schreef :
Met marifoon aan boord:

Kans op een bon wegens niet (aan boord) hebben van een vergunning
Kans op een bon wegens illegale marifoon
Kans op een bon wegens geen of onjuiste ATIS
Kans op een bon wegens niet of verkeerd uitluisteren
Kans op een bon wegens verkeerd gebruik van de marifoon

Dat zijn geen kansen. Het zijn gewoon dingen die je kan regelen.

Nooit Franz Kafka gelezen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 16 jan 2019 19:17 #1013190

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wat een bekrompen land leven we toch eigenlijk in, wat aan het verzuipen is in zijn eigen regelgeving en belastingdrang.
Op dat kanaal wordt al jaren niet meer uitgeluisterd, want niemand komt redden, sterker nog het schip zinkt steeds verder. :woohoo:

Het enige wat je nog kan doen is proberen zoveel mogelijk aan alle regeltjes te voldoen of zorgen dat je er niet mee te maken krijgt en het beste er van te maken op werk en carrieregebied.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 16 jan 2019 20:09 #1013202

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
plusfast schreef :

En als ik mijn boot een dagje uitleen aan mijn dochter, dan moet de marifoon eerst van boord af, anders mag zij er wegens geen certificaat niet mee varen. En nu er blijkbaar vaker en intensiever gecontroleerd gaat worden is de kans op dit soort gebeurtenissen meteen ook veel groter.


Al een aantal jaren geleden ging mijn dochter met mijn boot op pad. Zij kreeg politiecontrole en die stelden vast dat alle papieren in orde waren maar dat zij, als schipper, geen bedieningscertificaat had. Zij was dus in overtreding.
Maar aardige welwillende politieman die een oplossing aandroeg. Haal de hoorn maar van de marifoon en leg hem in de navigatietafel. Kan je wel uitluisteren, maar niet zenden..
Prachtig toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 16 jan 2019 20:13 #1013204

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Zolang je niet CVO plichtig bent: koop de goedkoopste marifoon met ATIS en klaar. je moet n.l. minimaal een vast toestel hebben met ATIS. handheld telt niet.

Als dat het geval is is de eerste vraag wat JIJ ER ZELF aan hebt. Zolang de samenleving het nodig acht om absurde boetes op te leggen heb je niet de morele plicht rekening met die zelfde samenleving te houden.

Ja, ja , ja, ja, de gebruikelijke antihouding en wedervragen en gestuurd door een sterk rechtvaardig privacy gevoel, allemaal prima, niets mis mee.
Tot mijn 40e dacht ik er ook zo over, daarna komt er toch een soort omslag door voortschrijdend inzicht op de reeds voorbije jaren. Al is het maar dat je in de gaten krijgt dat principiële, vaak uiterst terechte, houdingen je niet altijd verder brengen. Soms heb ik er nog last van.

maar uiteindelijk nemen we deels vrijwillig deel aan een spel waar de spelregels nu eenmaal gelden. :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 16 jan 2019 21:38 #1013234

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
WADnWIND schreef :
maar uiteindelijk nemen we deels vrijwillig deel aan een spel waar de spelregels nu eenmaal gelden. :(

Als ik later groot en sterk ben wil ik ook zo'n echte boot met een groot blok lood er onder en een serieuze marifoon ! Maar eerst nog even spelen, een beetje ongestoord ronddobberen. Verder hoef ik nog geen marifoon van pappie en houd ik me keurig aan de spelregels.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 16 jan 2019 22:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 00:46 #1013252

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
Ik heb een oude DEBEG, die ik gebruik om uit te luisteren en via een gesoldeerd kabeltje tap ik het AIS signaal af (dat kan bij oude marifoon,iets met oude zenderfrequenties). Door dat geknutsel is het officieel al geen marifoon meer. Een hoorn om te zenden is er af. Ik wist nooit of dit legaal is, maar ik lees nu van die welwillende politieman die adviseert de hoorn er af te halen. Ben ik legaal bezig met mijn uitluisterapparaat? Is het een ais ontvanger als slechts een draadje aan het apparaat is gesoldeerd?
Laatst bewerkt: 17 jan 2019 00:58 door mim. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 01:44 #1013253

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
plusfast schreef :

En nu er blijkbaar vaker en intensiever gecontroleerd gaat worden is de kans op dit soort gebeurtenissen meteen ook veel groter.

Waar blijkt dat er meer en intensiever gecontroleerd gaat worden? Ik kan me dat niet voorstellen bij een overheid, die tegenwoordig toch doelmatiger, voor de burger begrijpelijker en kosten-baten afwegend opereert.Ik heb de indruk dat het agentschap telecom wat dit betreft een achtergebleven hoekje bij de overheid is gebleven. Toen beleid werd dat afdelingen meer zelf hun broek moeten ophouden, werd de truc met de jaarlijkse bijdrage voor een EENMALIGE marifoonregistratie ingevoerd. Onbegrijpelijk en ondoelmatig. Het hield wel een aantal ambtenaren aan het werk. Maar meer ondoelmatige controle langs het water vraagt veel meer controlerende ambtenaren. Dat zie ik niet gebeuren.
Als de overheid werkelijk de veiligheid op het water wil vergroten moet je aan geheel andere oplossingen denken, misschien wel het vrijgeven van marifoonverkeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 05:29 #1013262

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Agentschap telecom vind zelf ook dat ze niet de middelen krijgen voor handhaving.
De slechts enkele overgebleven buiten ambtenaren betreuren dit.
Ze hebben het druk en handelen alleen klachten af.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 06:48 #1013270

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
WADnWIND schreef :
Agentschap telecom vind zelf ook dat ze niet de middelen krijgen voor handhaving.
De slechts enkele overgebleven buiten ambtenaren betreuren dit.
Ze hebben het druk en handelen alleen klachten af.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dit zal wel een typisch voorbeeld zijn van de geldigheid van de wet van Parkinson en niets te maken hebben met doelmatigheid.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 09:16 #1013304

  • Vinny
  • Vinny's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
martinw schreef :
plusfast schreef :

En als ik mijn boot een dagje uitleen aan mijn dochter, dan moet de marifoon eerst van boord af, anders mag zij er wegens geen certificaat niet mee varen. En nu er blijkbaar vaker en intensiever gecontroleerd gaat worden is de kans op dit soort gebeurtenissen meteen ook veel groter.


Al een aantal jaren geleden ging mijn dochter met mijn boot op pad. Zij kreeg politiecontrole en die stelden vast dat alle papieren in orde waren maar dat zij, als schipper, geen bedieningscertificaat had. Zij was dus in overtreding.
Maar aardige welwillende politieman die een oplossing aandroeg. Haal de hoorn maar van de marifoon en leg hem in de navigatietafel. Kan je wel uitluisteren, maar niet zenden..
Prachtig toch.
De houding van de politie op het water is hoofdzakelijk gericht op veiligheid. Gisteren heb ik mafifooncursus en examen gedaan, wij kregen les van een agent en precies dit (de mogelijkheid tot uitluisteren) werd genoemd als bijdrage aan de veiligheid. Bekeuren voor onjuist gebruik zal wel voor kunnen komen maar een bekeuring voor uitluisteren echt niet, je kunt moeilijk van iemand verwachten een vaste marifoon eruit te slopen voor elk geval apart.

De houding van sommige mensen verbaasd mij echt, er zijn niet voor niets regels voor marifoon bezit en gebruik. Dat kun je stom en bemoeierig vinden maar als de regels er niet zijn wordt het een bende en zal de belangrijkste functie van de marifoon, het verhogen van de veiligheid, minder worden.
Hoping to become a Shellback.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 09:33 #1013309

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
mim schreef :
Ik heb een oude DEBEG, die ik gebruik om uit te luisteren en via een gesoldeerd kabeltje tap ik het AIS signaal af (dat kan bij oude marifoon,iets met oude zenderfrequenties). Door dat geknutsel is het officieel al geen marifoon meer. Een hoorn om te zenden is er af. Ik wist nooit of dit legaal is, maar ik lees nu van die welwillende politieman die adviseert de hoorn er af te halen. Ben ik legaal bezig met mijn uitluisterapparaat? Is het een ais ontvanger als slechts een draadje aan het apparaat is gesoldeerd?

Ja, dan is het een AIS ontvanger. Als je dat niet al gedaan hebt, zou je ook nog de knop om de kanalen te kiezen kunnen verwijderen. Dan kan 'ie echt alleen AIS ontvangen. Je moet al een controle krijgen én een onredelijke ambtenaar treffen om daarmee in de problemen te komen. Die kans is statistisch vrijwel uitgesloten. En in dat geval zou ik het nog aanvechten ook. Maar ik ben dan ook nogal koppig van aard... :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 17 jan 2019 09:35 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 09:35 #1013310

3Noreen schreef :

Nooit Franz Kafka gelezen ?

is dat een statisticus ? :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 09:47 #1013316

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Vinny schreef :
De houding van sommige mensen verbaasd mij echt, er zijn niet voor niets regels voor marifoon bezit en gebruik. Dat kun je stom en bemoeierig vinden maar als de regels er niet zijn wordt het een bende en zal de belangrijkste functie van de marifoon, het verhogen van de veiligheid, minder worden.

Naar mijn weten is het niet tegen de regels om zonder marifoon te varen. De voortdurende suggestie dat het voor ons plastic kapiteins verplicht zo zijn is een poging om een volksgeloof in stand te houden die berust op een misverstand.
Verder zou ik het toejuichen als er strenger op toegezien zou worden dat met name de beroepsvaart zich beter houdt aan de vastgestelde procedures. Nu lijkt er een subcultuur te zijn waarbij uitgedragen wordt dat je om "lid van de gemeenschap" te mogen zijn je vooral zo snel mogelijk de geleerde vaardigheden bij het behalen van het bedieningscertificaat moet afleren. Met een bijbehorende houding dat de regels natuurlijk voor ons ingewijden niet geldig zijn. Wat dat betreft lijkt de sociale dynamiek meer op die van een motorbende.
Als zeilende plastic kapitein zou ik er in hoge mate bij gebaad zijn dat een oproep aan mij gericht volgens de juiste procedure uitgevoerd wordt. De kans dat ik hem dan daadwerkelijk meekrijg wordt daardoor aanzienlijk verhoogd. De procedures zijn ook niet voor niets op die wijze vastgesteld. De keren dat ik wel met een marifoon vaar. Van of op weg naar zee, ja ja met benodigde registratie en rambam inclusief EPIRB. Valt mij keer op keer op hoe weinig je als plastic kapitein aan het spul hebt op het Nederlandse binnenwater. Varen doe je samen, maar de liefde moet op dit vlak met name van de kant van de pleziervaart komen. Probeer maar eens kanaal 72 rond A'dam te gebruiken voor het door de autoriteit vastgestelde doel. Dan weet je meer dan genoeg hoe de vlag er bij hangt. Varend op de wadden voor mijn plezier en van de rust te kunnen genieten wordt ik voortdurend gestoord door "Dat is begrepen" Alsof daar anno 2019 geen betere methodes voor zijn. Afgezien dat het een behoorlijk nadelig effect t.a.v. de veiligheid heeft. Want wie luistert er na tien minuten nog naar ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 09:50 #1013317

goh zeg, voor een hobby heb je toch wel veel frustratie en verdriet blijkbaar, ls ik dat zo lees.

Zei Ron Brandsteder sr. al niet zoiets ? vooral doorgaan, want zeilen is LEUK.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 09:59 #1013320

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Vinny schreef :

De houding van sommige mensen verbaasd mij echt, er zijn niet voor niets regels voor marifoon bezit en gebruik. Dat kun je stom en bemoeierig vinden maar als de regels er niet zijn wordt het een bende en zal de belangrijkste functie van de marifoon, het verhogen van de veiligheid, minder worden.


Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat er regelgeving moet zijn. Maar dan wel zinnige regelgeving. Een boete van €500,- is ridicuul, want staat niet in verhouding tot het vergrijp.
Er staan lagere boetes op behoorlijk ernstige verkeersovertredingen.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 17 jan 2019 09:59 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 10:01 #1013321

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Ik snap deze (uit de hand gelopen) discussie niet meer:
a. je houdt je aan de wet, is prima maar hoeven we niet te weten.
b. je houdt je niet aan de wet, vooral je mond houden!

Als delivery-schipper kom ik legale en minder legale situaties tegen.
Dat laatste voornamelijk als de boot net gekocht is.
Vele malen gecontroleerd maar nooit op de marifoon.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 10:08 #1013325

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
La Mavare schreef :
a. je houdt je aan de wet, is prima maar hoeven we niet te weten.

In mijn idee is het in hoge mate nuttig om te weten wat je moet doen en laten om aan de wet te voldoen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 13:01 #1013380

  • jaxon
  • jaxon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 540
plusfast schreef :
Met marifoon aan boord:

Kans op een bon wegens niet (aan boord) hebben van een vergunning
Kans op een bon wegens illegale marifoon
Kans op een bon wegens geen of onjuiste ATIS
Kans op een bon wegens niet of verkeerd uitluisteren
Kans op een bon wegens verkeerd gebruik van de marifoon

Zonder marifoon aan boord:

Geen enkele kans op bovengenoemde bonnen, en ook geen kans op een bon vanwege het niet hebben van een marifoon.

Ik heb (nog) geen marifoon, en ook (nog) geen certificaat er voor. Het zal er vast wel een keer van komen, maar haast heb ik er niet mee. Mede vanwege bovengenoemde kansen op een bon, en alle gezeur die bij een marifoon komen. Stel dat de schipper, in bezit van een marifooncertificaat, overboord gaat, en de zeilmaat zonder certificaat een hulpoproep doet, dan is die zeilmaat officieel strafbaar wegens ongeoorloofd gebruik van de marifoon. En als ik mijn boot een dagje uitleen aan mijn dochter, dan moet de marifoon eerst van boord af, anders mag zij er wegens geen certificaat niet mee varen. En nu er blijkbaar vaker en intensiever gecontroleerd gaat worden is de kans op dit soort gebeurtenissen meteen ook veel groter.


GEEN boot, GEEN kans op verdrinking
Spirit 32 - Spiriwiri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 13:20 #1013383

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Vinny schreef :
De houding van de politie op het water is hoofdzakelijk gericht op veiligheid.

De politie op het water, indien ze er nog zijn, houdt zich alleen met strafrechtelijke zaken bezig. Rijkswaterstaat controleert op overtredingen van de wet.

Een Agent die een marifoon controleert is en wordt zéér zeldzaam. De RWS mannen zijn BOA's en hebben tot taak om, voornamelijk CVO schepen, te controleren. (Arbo, Klasse, etc.etc.)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 13:22 #1013384

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
3Noreen schreef :
Als zeilende plastic kapitein zou ik er in hoge mate bij gebaad zijn

Het valt op zich te prijzen als iemand de moeite neemt om het werkwoord baten te gebruiken inplaats van een omschrijving als: "ik zou er iets aan hebben". Het is compacter en wat mij betreft mooi, klassiek taalgebruik. De gebruiker kent in dit specifieke geval ook duidelijk de betekenis van het woord. Iets dat van de gemiddelde 16-jarige waarschijnlijk niet meer gezegd kan worden. Gebruiker weet dus ook heel goed dat het niks met baden te maken heeft.

Echter: als het op vervoegen aankomt, gaat het toch onontkoombaar mis.
Dat is op ZF niks uitzonderlijks, maar dat er daarna en in dit geval nog steeds geen alarmbelletje gaat rinkelen dat zegt: dat ziet er een beetje raar uit, dat vind ik toch vreemd.
Laatst bewerkt: 17 jan 2019 13:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur 17 jan 2019 13:50 #1013388

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
B) Tja toezichthouden en water-boa's
Bij toeval ben ik zo'n figuur. B)

Maak je niet druk ... uitluisteren mag altijd. Je hoeft de VHF niet thuis te laten. Ook de handy handheld mag je uitluisteren. en sommigen jachten zijn zo groot dat een deckhand graag hoort wat de schipper zegt.
Als de deckhand alleen maar luistert is het prima.
( Hang het handige marifoontje gewoon aan de mast of aan je vest)

Het gaat dan ook om het bedienen van een radio en bedienen betekend zenden.
Daarvoor heb je een soort zend-bewijs of beter een bedieningscertificaat nodig.
Nu is het erg lastig handhaven als een schipper wel een certificaat heeft zijn matrozen nog niet.
In het kader van de stijven en strakke regels der wet zou je zeggen dat ook de matroos een certificaat nodig heeft. Maar dat is niet de doen. Veilig werken gaat voor en goede onderlinge communicatie is dan geboden. Natuurlijk moet je dan wel professioneel te werk gaan. Korte teksten en geen koffie bestelen etc etc. tevens is het belangrijk dat je een ander kanaal kiest zodat je de omgeving niet stoort.
Er zijn een paar babbel kanalen en een paar onboard kanalen voor de beroepsvaart. Kijk even op internet welke dat zijn. :)

Natuurlijk moet je zonder certificaat niet gaan praten door zo'n ding als er een Boa of Agent staat te kijken.
Helaas moet hij dan zijn werk doen en gaat hij vragen stellen. :side:
Tevens is het dom om hele verhalen weg te zenden. Pak dan even de GSM.

:blink: 2019 Richtlijn voor strafvordering radioappartuur :S
Dit is een dingtje voor de handhavers en dus een mededeling aan.
Het betekend dat bij handhaving dat de overtreding onder het strafrecht valt.
Of je kan handhaven is nog maar de vraag. Doch als er wordt opgetreden dan is het een strafvervolgingen en geen civiele zaak. Er kan dus wat sneller en effectiever worden opgetreden.
evt kan de radio apparatuur inbelslag worden genomen als deze niet is geregistreerd.

Kortom er veranderd helemaal niets in de praktijk.
Luister uit! immers je zou maar een aanwijzing missen of je kan iemand redden
In geval van nood gebruik de radio op professionele wijze!!!
Voor de handheld op het deck zorg voor een klein bereik en het juiste kanaal. ;) en maak er geen show van.
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl