Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Norna Biron

Norna Biron 25 apr 2019 17:39 #1040360

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ok?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 17:50 #1040364

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
Ja hoor, werkt weer.

Last update 25 april, 17.39 GMT.

Wel een trage site, Predictwind. Maar dat is niet jullie probleem.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 19:03 #1040397

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8637
Tot zondagavond maar even flink door motor(zeil)en, dan spoel je daana vanzelf de Med uit!
Genoeg brandstof?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 19:20 #1040409

La Mavare schreef :
Genoeg brandstof?

Ben bang van niet. Wordt op Sardinië bij tanken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 19:22 #1040410

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Zuipt die Deutz of valt het mee?
Hoe bevalt de luchtkoeling en werkt die nu ook als verwarming?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 19:30 #1040414

Ruim 5 ltr per uur en gratis kuipverwarming.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 19:35 #1040416

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Dat lijkt me meevallen en die verwarming is nu natuurlijk top...
vraagje: kun je die kuipverwarming ook sturen of staat ie aan als de motor aanstaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 19:39 #1040418

Mooi dat jullie weer varen, geen storm voorlopig.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 19:44 #1040420

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9949
Noballast schreef :
Ruim 5 ltr per uur en gratis kuipverwarming.

Moet Joost er nog geen e-brommertje in zetten B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 20:04 #1040427


weer zichtbaar
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 20:17 #1040431

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 20:22 #1040433

groom schreef :
Noballast schreef :
Ruim 5 ltr per uur en gratis kuipverwarming.

Moet Joost er nog geen e-brommertje in zetten B)

Daar heb je niet veel aan op een reis als dit.

Overigens heeft onze boordwerktuigkundige Jasper vanmiddag ook de diesel generator aan de praat gekregen. De documentatie aan boord is zeer uitgebreid en mbt de generator zat daar ook een quick start handleiding bij. Humoristisch en geschikt voor zowel de dummies als de dyslecten onder ons. Alleen de quick start zelf was nog even flink puzzelen en sleutelen. Foto ff flink vergroten en let op de details.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 apr 2019 21:04 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 20:39 #1040444

LOL

Voor motoren is een quick start handleiding precies wat je wilt ook ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 25 apr 2019 21:13 #1040453

Always pull the rope slowly
Always pull the rope fast

lol

Mooie boot Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 26 apr 2019 02:15 #1040474

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
We varen nu vlak langs de laatste vulkaan ten noorden van Sicilië: isola di Alicudi. Perfecte conus van 2000m hoogte vanaf de bodum, 675m in de lucht
Laatst bewerkt: 26 apr 2019 02:18 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 26 apr 2019 03:21 #1040478

Kawari 790 schreef :
Always pull the rope slowly
Always pull the rope fast

Van een slome koe en een raket krijg ik altijd zo'n raar beeld bij
www.fram.nl/humor/chinesewaterskiing.jpg
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 26 apr 2019 06:30 #1040507

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Perfecte conus van 2000m hoogte vanaf de bodum, 675m in de lucht
Heeft Norna ook een helideck... :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 26 apr 2019 07:42 #1040539

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7274
ilCigno schreef :
Die ontstopper heeft natuurlijk niets te maken met het ontstoppen van de kuipafvoeren!

Klopt, het is dan ook een MOB Plunger Safety Device (PSD)

Een voorbeeld van het special Launching Device for Accurate Targeting (LDAT) is in bijlage 1 toegevoegd.

Zoals het uiterst raadzaam is om regelmatig MOB oefeningen te houden, is in bijlage 2 daarvan het resultaat zichtbaar.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 26 apr 2019 09:08 #1040579

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
JeePee schreef :
ilCigno schreef :
Die ontstopper heeft natuurlijk niets te maken met het ontstoppen van de kuipafvoeren!

Klopt, het is dan ook een MOB Plunger Safety Device (PSD)

Een voorbeeld van het special Launching Device for Accurate Targeting (LDAT) is in bijlage 1 toegevoegd.

Zoals het uiterst raadzaam is om regelmatig MOB oefeningen te houden, is in bijlage 2 daarvan het resultaat zichtbaar.

:lol: :lol:

Direct patent op aanvragen JeePee! Een regelrechte hit...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 apr 2019 09:26 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 26 apr 2019 09:26 #1040584

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3079
:laugh: :laugh:
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 26 apr 2019 09:40 #1040586

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Moeten ze ook verplicht stellen voor de Small Ships Race vind ik
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 26 apr 2019 09:40 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 26 apr 2019 12:09 #1040637

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Boodschap vanaf Norna Biron, per sateliet naar mij gestuurd om jullie via deze weg op de hoogte te houden:
Een voor ons nieuwe boot die lang stil gelegen heeft brengt allerlei verrassingen met zich mee. Het is nog een hele opgave om de uitgebreide techniek aan boord onder de knie te krijgen. De vele klussen en klusjes nemen veel tijd in beslag en zo vliegt er weer een dag aan de steiger in Messina voorbij.

Tijdens het ontbijt, de borrel en diner worden vele zaken bediscusieerd of bebrainstormd. Onderwerpen die varieren van zeilreparatie, motoronderhoud, dagtank management, welke bootschappen, wie doet wat, projectmanagement technieken, user cases, we gaan helemaal los tot en met de diepere persoonlijke psyches. Ja het klikt, we blijken een goed team te zijn geworden.

Maar één onderwerp domineert, het elektrisch energie management. Het laad proces alsmede het energie verbruik lijkt dik in orde en toch vindt de accumonitor dat de acculading maar uiterst traag verloopt om vervolgens weer snel ontladen te zijn. Is het ding ooit gekalibreerd of zijn de accu’s gaar ?

Norna Biron heeft vier 6V 420Ah Trojan service accus voor de levering van een nominale boordspanning van 24V. In Preveza hadden we al geconstateerd dat er wel wat gedemineraliseerd water bij kon. Eigenlijk was het jerrycannetje van 5 liter niet genoeg, maar ja, we hadden niet meer. Hier in Messina komt er nog eens 10 liter aan boord. Met een accuzuurweger controleer ik alle 12 cellen. 11 daarvan hebben een sg die varieert van 1270 tot 1285. Prima dus. Helaas is 1 cel niet meetbaar. Die is dus kapot. Ok de spanning over de polen laat het zien, 3 accus geven 6,7V en 1 van 4,7V Na wat telefoontjes blijkt een nieuwe accu een levertijd van min. 5 dagen te hebben. Wat is wijsheid ? We hebben geen van allen voldoende know-how om de consequenties te overzien. Ik raadpleeg de achterb(h)an in NL. Die vindt dat een accu pas kapot is als het zuur eruit loopt. Kijk, dat zijn pas berichten. Het is zelfs niet onmogelijk dat er een zekere zelf herstel kan plaatsvinden bij genoeg lading en voldoende zuur. Het zijn immers oerdegelijke Trojans en geen off-the-shelf batterijtjes van de watersport juwelier. Ik doe er nog eens 2,5 ltr water in tot het max. niveau. En we sluiten de walstroom aan, die met 30A flink aan de gang gaat. Conclusie, zo lang we kunnen laden hebben we stroom en blijft de accu het doen, kan verder geen kwaad behalve dat er minder capaciteit is. Hoe de algehele conditie van de accu er voor staat is niet bekend. Het beslismoment mbt één of alle accus te vervangen kunnen we nog wel uitstellen. Kwa wind ziet het er uit dat we veel zullen motoren en dus ook Sardinie aanlopen om te tanken.

Al met al wel een goede reden om te onderzoeken waarom de generator het niet doet. Een klus die Jasper aanpakt en het ding ook daadwerkelijk aan het lopen krijgt. Chapeau. Aanvankelijk met de hand start maar later ook op zijn eigen start accu.

Terwijl Heiko bootschappen gaat doen voor het welzijn van de inwendige mens gaan Joost en ik zich bezighouden met het tuig. De gerepareerde kluiver moet gehesen en ingerold worden en de smeerrepen in het grootzeil moeten opnieuw ingeschoren worden. Een mooie nieuwe lijn uit de voorraad in het vooronder leent zich prima voor de smeerreep van het derde rif, zodat ook deze permanent ingeschoren is. Er zitten daarvoor in ieder geval voldoende schijven in de giek. In geval een derde rif nodig is moeten we bij de mast dan alleen nog de halshoek van rif1 verplaatsen naar rif3.

Aan het begin van de avond vertrekken we weer uit Messina. Wat heerlijk om weer te varen. Het heeft ook iets glorieus om de Straat van Messina te verlaten en de Thyreense zee op te varen. De zon verruild zich voor de maan en we hebben het wachtsysteem vereenvoudigd naar drie uur op en zes uur af met als consequentie alleen op wacht ipv met z’n rweeen en een vrije vliegende keep. Een systeem dat mij altijd prima is bevallen.

In de nacht passeren we De vulkanen Vulcano en Isla ... van de laatste kan ik nog net een foto maken.

Overigens is dit het eerste bericht dat per satteliet wordt verzonden dus ben benieuwd of dit overkomt. Dit bericht is verzonden vanaf mijn Ipad maar het fotootje zit in mijn telefoon en zal ik nog apart proberen te verzenden.

Groeten van Joost, Heiko, Jasper en Henny
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Bironhe 26 apr 2019 15:43 #1040697

De 4 accu’s hebben elk 3 cellen. Totaal staan er dus 12 stuks 2V cellen in serie.

Nu is daarvan bewezen 1 cel kapot. Dat heeft invloed op de elektrische belasting van de 11 nu nog goede cellen. De kapotte cel kan zich op 2 manieren gedragen:
-als kortsluiting, of
-juist met een hoge inwendige weerstand

Indien de defecte cel kortgesloten is, zullen de 11 goede cellen tijdens het laden een hogere spanning zien en dus eerder overladen worden/gaan gassen/water verbruiken. Risico bij een intelligente lader is dat er te lang in bulkfase (maximale constante stroom tot een vooraf vastgelegde klemspanning bereikt wordt) wordt geladen, waardoor de 11 goede cellen warm worden en nog meer water gaan gebruiken.
Bij ontladen ligt de klemspanning van de hele bank lager (2V...) dan normaal en zal de apparatuur er mee ophouden of de monitor verklaren dat de accu’s ver ontladen zijn, terwijl de 11 goede cellen nog relatief vol zijn. Dat laatste heeft geen grote risico’s lijkt mij, je gebruikt echter maar een deel van de nog beschikbare capaciteit.

Indien de kapotte cel zich juist als hoge weerstand manifesteert, zal tijdens het laden de bulkfase erg snel beëindigd worden, aangezien de max klemspanning die het einde daarvan inluidt snel bereikt zal worden. Risico is dan juist dat de 11 goede cellen niet goed geladen worden.
Bij ontladen zie je hetzelfde als bij het eerder genoemde faal-effect: klemspanning daalt snel.

Jullie SG metingen lijken op een kortgesloten cel te wijzen (11 cellen waren flink geladen). Ik zou dan, vooral tijdens het laden, de individuele klemspanningen van de 3 nu nog goede accu’s in de gaten houden (multimeter), en het laden stoppen indien de gasspanning voor enige tijd is gehaald.

Dat de monitor in de war is, is logisch: de relatie tussen klemspanning en (ont)laadstroom is nu ernstig verstoord... Individuele klemspanningen van de nog 3 goede accu’s en SG’s zijn op dit moment de enige betrouwbare indicaties over ladingstoestand.

Waar uitwisselen? Je hebt nu effectief een sterk beperkte capaciteit beschikbaar voor je weer moet laden. Daarbij is dit laden in het eerste geval een risico voor de 11 nog goede cellen. Door goed te monitoren kun je het spul wellicht heel houden, maar ik zou even afwegen hoe lang een cyclus nu duurt tot er weer geladen moet worden. Is dit een paar uur, dan zou ik zspm vervangen, is dit een dag dan is het het risico wellicht waard; hangt van jullie planning en gevoel af.
Laatst bewerkt: 26 apr 2019 16:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 26 apr 2019 17:47 #1040726

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Op het blog van de Fram wordt bijna dagelijks de voortgang en de belevenissen beschreven. Kun je je op abonneren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Norna Biron 26 apr 2019 19:02 #1040742

elektra is niet mijn sterkste punt, maar je kan toch ook 2 simpele 12 accu's kopen, en die als back up in reserve houden? je vaart veel op de motor dus kan je ze eenvoudig op spanning houden.

in de Amazing zit ook een accu monitor, die gaf ook regelmatig lage waarden aan die niet logisch waren, corrosie denk ik. wil wel op zout.

hoop dat de ongewenste rariteiten nu de revue gepasseerd zijn, en een mooi bakstag windje de goede richting op.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.733 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl