Erikdejong schreef :
koko schreef :
Ik wil dit traject ook nog aangaan met mijn verzekeraar. Nu is de aanschafprijs nog de verzekerde waarde, terwijl er zo onderhand wel 75% bij is gekomen.
Bonnen , foto’s lijkt me logisch. Wat zou een taxatie kunnen toevoegen? Is het slim om samen met de verzekeraar de taxateur aan te wijzen?
Een taxatie geeft je een verkoop waarde. Veel van wat je er in stopt krijg je niet meer terug bij verkoop. Zou je boot echter zinken en je krijgt de verkoopwaarde uitgekeerd, dan kun je net aan een boot kopen wat je hebt, maar dan moet je alle aanpassingen en verbeteringen weer doorvoeren en zelf betalen. Dat laatste is de vervangingswaarde.
Mijn boot zal hooguit 2 ton opbrengen als ik die verkoop, maar een boot met specifikaties die ook maar in de buurt komen van Bagheera bestaat voor zover ik weet niet. Dus de enige manier om een vergelijkbare boot terug te krijgen is een nieuwe te laten bouwen. Dat kost een miljoen. Verzekeren voor een miljoen is natuurlijk van de gekke, maar als ik maar twee ton uitgekeerd krijg in geval van totaal verlies dan kan ik er nooit een boot voor terug kopen welke ook maar in de buurt komt van wat ik had. Die 2 ton is marktwaarde en word vastgesteld dmv taxatie. Antwoord op jouw vraag: taxatie voegt eigenlijk weinig tot niets toe in het geval van speciale boten. Heb je een dertien in dozijn boot waar er velen van te koop liggen dan is dat een ander verhaal.
Ja, One-Off schepen is een wat moeilijke kwestie. Veelal zal de verzekeraar de boot ook inspecteren en kan tegelijk een reeele waarde worden vastgelegd. De verzekeraar zit dan vast aan de taxatie die zij zelf hebben laten uitvoeren. Ook een aantal jaren later kan men er niet veel van afwijken.
Het is wel zaak met enige regelmaat de verzekerings documenten te controleren ook wat betreft de overeengekomen vaargebieden. Het is toenemende mate moeilijker om dekking te verkrijgen voor bepaalde gebieden. Gezien de slechte resultaten op dit vlak. Underwriters trekken zich terug bij grote verliezen.
Onze Pion man is wel enthousiast over de techniek, maar of zijn verzekering dat ook is, dat is de vraag. Men zal kijken naar eerdere ervaring met lange zeereizen en de omvang van de bemanning.
Groet,
Bram