Ik ben zo iemand die iedere 10 minuten automatisch een kruisje laat zetten op een electronische kaart , geen gedoe meer met papieren kaarten , geen kruispeilingen meer maar een electronisch anker alarm
Geen sextant en ook geen zonnetje schieten
Het eerste half jaar wel braaf gedaan maar op een geven moment waren de kruisjes op en hebben we de
papieren kaarten ook maar weggegeven
Als de gps ooit een keer uitvalt blijven we naar het westen varen en op een gegeven moment kom je wel ‘ergens’ en kun je vragen ‘goh .. waar zijn we nu?’
99.999% heeft ePirb als veiligheid , waarom vertrouwen we daar wel op en niet op gps ? Als ik zo om me heen kijk hebben we (even tellen) 4 gps paddestoelen , 2 plotters , 3 tablets met ingebouwde gps , 2x telefoon met gps , 3x laptops met kaarten en navigatie , een ais met gps , een iridium go met gps , een garmin explorer handheld met gps , 6 (of 7?) rode knoppen igv nood
Ik weet het , kaarten hebben ook hun plek aan boord en iedereen weet (hoort te weten) hoe ze te gebruiken , maar er is ook zoiets als electronica en ik heb het idee dat bootjesvaarders te krampachtig vasthouden aan papieren kaarten ?
Tuurlijk , het is leuk , en als we er zijn kunnen we eens kijken hoever we er naast zitten , want we hebben toch niets amders te doen , maar nodig ?
En een log wieltje en snelheid door het water ? Ik gebruik het niet , ik wil snelheid over de grond weten , ik wil kunnen uitrekenen wanneer ik aankom volgende week , daar gebruik ik geen snelheid door het water voor maar sog
Tis een beetje hetzelfde dat als iemand vraagt ‘goh Rene , je hebt nu een stukje gevaren toch ? Hoe vaak heb je de kennis die je opgebouwd hebt tijdens de TKN cursus gebruikt ?’
Waarop mijn antwoord is : niet , tis leuk , tis aardig , maar in de praktijk gebruik ik het niet en de tijd die je gebruikt om je TKN ‘te halen’ kun je beter stoppen in een basis cursus ‘wet van ohm’ of ‘scheeps diesel techniek’ , daar heb je veel meer aan
Ok </rant>