Hans V schreef :
Die totale blackouts fascineren me altijd. Ik vraag me altijd af wat er op een jacht gebeurt dat er nergens meer stroom is. Bij twee accugroepen is er al snel nog ergens 12V spanning beschikbaar. Kun je wat details van jullie totale blackout delen?
Eerst even de feiten en omstandigheden: we waren met volle accu's vertrokken (uiteraard), behalve last van de mist hebben we eigenlijk geen problemen gehad. Met een noordelijk windje 3 is het prima cruisen
Eind van de nacht meldde een bemanningslid dat hij het serieus koud had dus we wilden de kachel starten. Die ging niet werken, we zagen de spanning wegzakken. Goed, dan maar geen kachel. Vervolgens Low Battery alarm op de instrumenten. Hm, zal iets met de accu aan de hand zijn, we zetten de motor wel bij. Half uurtje later nog meer gepiep, systeem zat op 10.7V volgens de meter. Oeps. Hoe kan dat? De vraag stellen was voldoende om alles uit te laten vallen, een voor een gingen de displays uit. Best grappig om eens mee te maken.
In de haven aan de stroom gelegd om de boel weer op te laden en in de agenda genoteerd dat de accu thuis maar eens goed nagekeken moest worden. Op de terugweg (na weer ernstig leeggelopen accu) besloot Hen3 de boord-tekeningen even goed te bekijken om te zien of er een probleem met het laadcircuit was: bleek een losse verbinding vanaf het relais naar de service-accu.
Hadden we geen stroom? Nee, de service-accu was dood en die is dan ook bij thuiskomst meteen vervangen. Ja, er zat nog wat in de start-accu, daar was niets mis mee. We hebben er totaal niet aan gedacht om die 2 met elkaar te verbinden. Achteraf zou dat een oplossing zijn geweest, maar in het moment hebben we daar zeker niet aan gedacht en was de stroomuitval gewoon iets waar we even mee moesten leven. Zoals we op deze tocht wel met meer dingen moesten leven (12 uur potdichte mist, een net in de schroef, een stroom-tegen-tij-situatie die met dat net in de schroef niet heel plezierig was) en een opstapper die op tijd terug moest zijn voor zijn examens.