Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Doortocht van Borssele Windfarm

Doortocht van Borssele Windfarm 05 aug 2020 22:07 #1192083

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
boarderbas schreef :
Strijken is toch gewoon de val losmaken? Niks gevaarlijks aan op zee.


Parmantige dingen als netjes opbinden kan binnen de pieren op de motor prima.
Ik moet toch echt naar voren om het grootzeil en de fok naar beneden te trekken, dat gaat niet vanzelf, nooit gedaan ook, ook niet toen de boot hagelnieuwe was.
Maar het grootste gevaar zit in het feit dat je dit alles op een heftig slingerende boot moet doen, zeker bij Scheveningen.
Ik heb in mijn onwetendheid ooit eens voor Blankenberge op zee gestreken.
Dat doen we dus niet meer.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 aug 2020 22:07 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 05 aug 2020 22:11 #1192086

AndreAzuree schreef :
Knoet schreef :
Het viel me de laatste keren bij Den Helder ook al op dat veel mensen toestemming vroegen om in de havenkom te mogen hijsen of strijken, heb ik eerdere jaren nauwelijks gehoord. Ze kregen allemaal toestemming trouwens, hooguit met een opmerking van let hier of daar op.


Raar verhaal. Welke regel ( en van welk reglement) wordt er overtreden als je je grootzeil hijst in de haven bij het uitvaren, desnoods netjes voorzien van kegel ? Het getuigt toch juist van goed zeemanschap als je niet buiten de pieren in pittige deining nog naar voren moet om iets te hijsen? Je boot ligt ook veel stabieler met een grootzeil erbij. Lijkt me geen issue, zolang de motor maar mee doet. Zelfde geldt voor mij betreft voor strijken. Zo kwam ik een keer met Zuid-West 6 IJmuiden binnen met enorme rollers, en was blij dat ik mijn grootzeil bij had staan, totdat ik goed en wel binnen was.

In de problemen komen als je je kuip moet verlaten lijkt mij slecht zeemanschap....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 05 aug 2020 22:20 #1192090

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Er staat nergens dat je in Scheveningen in de haven niet mag zeilen.
De havenmeester leest verkeerd. Er staat dat je niet in de haven mag varen met schepen zonder mechanische voortstuwing.
De meeste zeilboten hebben die mechanische voortstuwing en mogen daar dus varen, op de motor en onder zeil.

In Venlo staat expliciet in de regels dat in de VOORHAVEN gezeild mag worden. Er staat echter niet in de regels dat het verboden is naar de ligplaats te zeilen. Daar moet ik eens achteraan gaan of dat wel zo de bedoeling is.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 05 aug 2020 22:21 #1192092

"In de problemen komen als je je kuip moet verlaten lijkt mij slecht zeemanschap...."

tja, maar is risico's vermijden geen goed zeemanschap dan? En waarom zouden de havenautoriteiten er last van hebben als ik een grootzeiltje heb bij staan voor de stabiliteit?
Laatst bewerkt: 05 aug 2020 22:22 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 05 aug 2020 22:40 #1192095

Als je kuiprand het begin is van een risicogebied stel ik vragen over je zeewaardigheid ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 05 aug 2020 22:52 #1192101

Moeten jullie zelf weten. Bedenk wel de mogelijke impact van de keuze bij breken van het havenregelement op wendbaarheid in geval van uitwijken, voorrangregels, veiligheid voor andere havengebruikers, etc en de mogelijk consequenties voor je bootsverzekering bij eventuele schade.

Ik heb er vertrouwen dat jullie dit goed inschatten ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 05 aug 2020 23:23 #1192106

boarderbas schreef :
Als je kuiprand het begin is van een risicogebied stel ik vragen over je zeewaardigheid ;)

dan snap je mijn argument niet: als ik risico's kan verlagen door niet naar voren te gaan (in hoge zeegang), door iets eerder mijn grootzeil te hijsen, dan doe ik dat. Waarom niet? Het is niet verboden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 05:00 #1192117

Ik dacht ik lees dit topic even bij want er zijn nieuwe berichten gaat het allemaal over wel of niet zeilen hijsen en strijken in de haven



ALLEMAAL OT TOCH!!!!!
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 08:05 #1192165

zeker, inclusief deze laatste 2 posts ;) Dat is ook ZF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 13:03 #1192324

Zo is nu eenmaal de ZF cultuur :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 13:23 #1192331

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Orange Sunset schreef :
Het niet volgen van de regels valt wat mij betreft meer onder macho gedrag, ontbreken van respect tov havenmeester en andere havengebruikers en zeker geen goed zeemanschap. Als je je zeilen niet kunt strijken op zee, kun je ze waarschijnlijk ook niet reven op zee mocht het nodig zijn. Maw je mist naar mijn idee essentiële vaardigheden voor veilige zeevaart.

Kleine moeite om wat respect te tonen.

Dit is fundamenteel onjuist.

Er is maar 1 persoon verantwoordelijk voor de veilige vaart van een schip, en dat is onder elke omstandigheid de schipper.

Als ik het als schipper, voor de veilige vaart nodig acht om in de haven te strijken, dan doe ik dat. Dan mag later Jan en alleman verhaal komen halen, boetes uitschrijven en wat dies meer zij.

Om precies die reden zal een goede verkeersleider hoogstens adviezen geven, en nooit "toestemming" of je "gebieden" iets wel of niet te doen. Vanaf dat moment neemt hij namelijk ook aansprakelijkheid over.

Zelfs Douane en Kustwacht die bijvoorbeeld aan boord willen komen, vragen dat. Dat is geen rethorische vraag. Bij een "Nee" kunnen ze je wel sommeren naar een haven te gaan. Daar mag je ze niet meer weigeren.

Als je wel eens met wat meer wind op zee gezeten hebt, snap je ook waarom, trouwens. Want je marge is niet zo heel groot op momenten.

Overigens is mijn ervaring bij Scheveningen eigenlijk altijd heel goed. Correct en doortastend.

Gekke uitzondering dit.

Maar terug naar de Borsele Pass, tja, hoe scherp de regels daar precies zijn, weet ik efkes niet. Maar of je midden in de nacht in een onbekende bouwput wilt zitten met 9Bft (Aldus DR)...
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 13:28 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 13:45 #1192337

helemaal mee eens, schipper is baas op eigen schip, maar respecteert natuurlijk wel zoveel mogelijk de regels, tenzij dat om dringende (veiligheidsredenen) niet gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 13:50 #1192339

Joop66 schreef :
Maar terug naar de Borsele Pass, tja, hoe scherp de regels daar precies zijn, weet ik efkes niet. Maar of je midden in de nacht in een onbekende bouwput wilt zitten met 9Bft (Aldus DR)...

Dit is weer stemmingmakerij en onjuist: Het was 5BFT toen, afnemend. aldus DR.
Sorry hoor, maar dat maakt wel uit.
als je dan een argument wil hebben zeg dat ze erg moe waren na 4 dagen zee. Ook aldus DR.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 13:51 #1192340

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
La Mavare schreef :
Wat ik vergat te vermelden is, dat de verkeersregelaar in eerste instantie zijn hok uit kwam en me e.e.a. toeschreeuwde. Nadat ik op mijn porto wees, kwam het verhaal via de marifoon.

Met als gevolg bovenstaande reacties en nog een paar.

De chef van de verkeersregelaars was ook geïnformeerd en die belde mijn chef van de Zeezeilschool ... over mijn burgerlijke ongehoorzaamheid.

De essentie van het verhaal is:
  1. wat is de bedoeling van het regelement onder 11, lid 7, en
  2. kan een verkeersregelaar een schipper overrulen wanneer het gaat om de veiligheid van schip en bemanning?

Klinkt als een nieuw topic :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 13:56 #1192344

AndreAzuree schreef :
helemaal mee eens, schipper is baas op eigen schip, maar respecteert natuurlijk wel zoveel mogelijk de regels, tenzij dat om dringende (veiligheidsredenen) niet gaat.

Eens, maar of een grootzeil naar beneden trekken in golven een dringend veiligheidsgevaar oplevert lijkt mij niet: bij reven doe je dat ook; is dat dan ook “levensgevaarlijk”!?

Ik vind het vooral comfortabeler, dat hijsen/strijken in een voorhaven!

Om een aanwijzing te negeren moet je jouw persoonlijke “dringende reden” wel uit kunnen leggen; dat lijkt mij betreft dit voorbeeld lastig. Daar (van een aanwijzing...) was noch bij TS noch bij LMV sprake van overigens.
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 14:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 14:06 #1192351

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
roozeboos schreef :
Joop66 schreef :
Maar terug naar de Borsele Pass, tja, hoe scherp de regels daar precies zijn, weet ik efkes niet. Maar of je midden in de nacht in een onbekende bouwput wilt zitten met 9Bft (Aldus DR)...

Dit is weer stemmingmakerij en onjuist: Het was 5BFT toen, afnemend. aldus DR.
Sorry hoor, maar dat maakt wel uit.
Waarvoor mijn excuses.

roozeboos schreef :
als je dan een argument wil hebben zeg dat ze erg moe waren na 4 dagen zee. Ook aldus DR.

Precies een reden om een veilige route zonder gelazer te willen kiezen. Maar goed. Ik weet ook niet precies wat ik gedaan had in zijn geval. Behalve misschien, zoals al eerder geopperd, wachten op iets beter weer aan het begin.
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 14:07 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 14:18 #1192356

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27696
roozeboos schreef :
Joop66 schreef :
Maar terug naar de Borsele Pass, tja, hoe scherp de regels daar precies zijn, weet ik efkes niet. Maar of je midden in de nacht in een onbekende bouwput wilt zitten met 9Bft (Aldus DR)...

Dit is weer stemmingmakerij en onjuist: Het was 5BFT toen, afnemend. aldus DR.
Sorry hoor, maar dat maakt wel uit.

Als je met dergelijke beschuldigingen gaat zwaaien, moet je goed opletten of je zelf geen fouten maakt, lichtmatroos roozeboos.

DR sprak in (in het ander Borssel Pass draadje) over 27 knopen wind. Dat is begin 7 bft. Na een beetje onderzoek (meetgegevens Europlatform) heb ik gemeld dat de werkelijke wind in de betreffende nacht niet veel meer dan 5 bft was. Die bovendien half tot bakstag was t.o.v. de koers door de Pass.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 14:30 #1192360

Nachtvlinder schreef :
AndreAzuree schreef :
helemaal mee eens, schipper is baas op eigen schip, maar respecteert natuurlijk wel zoveel mogelijk de regels, tenzij dat om dringende (veiligheidsredenen) niet gaat.

Eens, maar of een grootzeil naar beneden trekken in golven een dringend veiligheidsgevaar oplevert lijkt mij niet: bij reven doe je dat ook; is dat dan ook “levensgevaarlijk”!?

Ik vind het vooral comfortabeler, dat hijsen/strijken in een voorhaven!

Om een aanwijzing te negeren moet je jouw persoonlijke “dringende reden” wel uit kunnen leggen; dat lijkt mij betreft dit voorbeeld lastig. Daar (van een aanwijzing...) was noch bij TS noch bij LMV sprake van overigens.

natuurlijk is het vooral comfort, mee eens. Maar goed, als je met kleine bemanning bent, en het is echt wild buiten (bijv. bij lagerwal naar buiten, terwijl je door een paar rijen brekende golven tussen pieren naar buiten moet), dan zou ik dat graag met grootzeil erbij doen. En waarom zouden haven autoriteiten daar tegen zijn, als je niemand hindert en de motor bij hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 14:32 #1192362

Zelfs Douane en Kustwacht die bijvoorbeeld aan boord willen komen, vragen dat. Dat is geen rethorische vraag. Bij een "Nee" kunnen ze je wel sommeren naar een haven te gaan. Daar mag je ze niet meer weigeren.

Ha ... dat overkwam mij een keer.
Wat laat in de middag een schip van de Guardia Civiel wil in internationaal water mij bezoeken.

Opdracht: "Zeil strijken en voor de wind gaan varen, dan komen wij langszij"
Daar was ik niet blij mee, er was een beetje zeegang.Drie keer geprobeerd, drie keer kon ik net op tijd afstand nemen om schade bij mij te voorkomen.
Pak de VHF en zeg dat hij maar een rubberbootje uitzetten moet of achter me aanvaren tot in de haven, en voor ik het besef komt daar achteraan "Nog niks geleerd sinds de invincebel Armada".

Oei dat was een foute opmerking, gaat hij me nu rammen?

Ik hijs het zeil en vervolg de oude koers.

En jawel even later verschijnt een rubberbootje met 3 man erin, ze weten precies wat ze moeten doen, komen langszij aan de lage kant. twee stappen zonder moeite aan boord de derde blijft op 20 meter achter me aanvaren.

De twee aan boord met een vette grijns: "Je hebt geen nieuwe vriend gemaakt met onze chef, en moet je nu eens kijken, we hebben wel drie speters op ons uiniform"

Ze schrijven wat gegevens over, hoeven geen koffie.
Ze moeten een aantal schepen per dag controleren en ik was de enige binnen zicht en de laatste die ze nodig hadden, Het was niet zover van territoriaal water, dus kwamen ze controleren.

Kontroles zijn doorgaans heel gemoedelijk en een enkele keer willen ze mijn koffie wel eens proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 14:33 #1192363

@WL: Dekschrobber , daar heb je me!

Maar je moet toch met me eens zijn dat het dan evengoed nog geen 9 BFT is zoals Joop beweert.
Maar dat ben je vast niet.
nb: ik had geen zin/tijd om het na te zoeken, ik wist wel dat het toen allang geen 9 meer was, maar dus een 27 knoopjes.
Blijbaar heb jij die tijd wel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 14:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 14:48 #1192366

Roos,

De PuberPensionados zijn er nu wel heel goed uit te filteren, laten we ze negeren, daar zal het niveau beter van worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 14:49 #1192367

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27696
roozeboos schreef :
@WL: Dekschrobber , daar heb je me!

Maar je moet toch met me eens zijn dat het dan evengoed nog geen 9 BFT is zoals Joop beweert.
Maar dat ben je vast niet.

Wat ik vooral vind van Joop's reactie? Hij heeft het draadje kennelijk gedeeltelijk gelezen en roept dan wat. Het voegde niks toe, want z'n opmerking mist het punt.

Er is de Borssele Pass en er is (wat hij noemt) een bouwput (het gebied waar nu windmolens worden geplaatst). Het was ook geen 9 bft. Die windsterkte heeft niemand genoemd, dus dat verzint Joop dus gewoon voor het goeie effect. Met de geëigende navigatiemiddelen is het bevaren van de Borssele Pass bij 5 bft een koud kunstje. Je komt dus niet in de bouwput, als je weet waar je mee bezig bent.

Nou, met die voorstelling van zaken kun je wel leven, neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 14:55 #1192370

Wadloper, je loopt achter de feiten aan. Joop had zich al verexcuseerd voor de foute melding.
Blijf nu niet doorjanken als een.... puber.
Voorlopig zal ik je maar weer negeren, inderdaad, beter voor iedereen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 15:08 #1192374

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27696
roozeboos schreef :
Wadloper, je loopt achter de feiten aan. Joop had zich al verexcuseerd voor de foute melding.

Voor wat betreft die 9 bft, ja. Maar ook de rest van zijn verhaal draagt niks bij aan de discussie. Dat zou je na het goed lezen van mijn reactie moeten zijn opgevallen.
Blijf nu niet doorjanken als een.... puber.
Voorlopig zal ik je maar weer negeren, inderdaad, beter voor iedereen.

Gezien je gebrekkige interpretatie van wat ik schreef, is deze doorzichtige poging om iemand op een makkelijke manier af te serveren je volgende fout.
Ik weet niet wat precies de oorzaak van je ban was, maar op deze manier ga je weer hard de verkeerde kant op, lichtmatroos roozeboos.
En zelf moet ik waarschijnlijk ook uitkijken, want hoewel ik geen spraakgebruik bezig als "doorjanken als een puntje, puntje, puntje, puntje puber" beweeg ik me in de optiek van de mods waarschijnlijk al weer "op het randje". En daar worden ze zo mogelijk nog kwaaier van, dan van ordinair schelden.

Tenslotte: het napraten van Saefthinge is om allerlei redenen niet verstandig.

Tot de volgende keer maar weer!
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 15:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doortocht van Borssele Windfarm 06 aug 2020 15:30 #1192383

roozeboos schreef :

Dit is weer stemmingmakerij en onjuist:

Daar had je toch een apart topic voor gemaakt?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 15:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl