Joop66 schreef :
Als je nieuw bent in de boten wereld zijn er paar termen die je goed moet kennen en onderzoeken in de polissen.
1: Aftrek nieuw voor oud: Komt er op neer dat de dagwaarde van het verzekerde onderdeel uitgekeerd wordt, en niet de vervangingswaarde.
2: Eigen gebrek, Is mij ook niet helemaal duidelijk hoe dit geinterpreteerd moet worden.
Je zult vinden dat er flinke prijsverschillen zijn. Dat valt meteen op. Er zijn ook flinke verschillen in voorwaarden.
Dat valt minder snel op. Maar kan je duur te staan komen.
Een "eigen gebrek" heeft geen betrekking op de eigenaar, maar op de materialen aan een boot. Een minderwaardige eigenschap die het materiaal niet behoort te hebben.
Er zijn wat meerdere definities, maar dit is grofweg het begrip. Wettelijk hoeft een verzekeraar dergelijke schades niet te vergoeden. Verzekeringen dekken zoals voorheen van buiten komende oorzaken. Dit begrip is nu wat aangescherpt door deze oorzaken met name te noemen.
Een dekking voor "eigen gebrek" moet dus specifiek in de voorwaarden genoemd worden, anders is er geen dekking voor.
In polissen is er nog een onderscheid in de gevolgen van een "eigen gebrek" en een vergoeding voor het "eigen gebrek" zelf.
Dus als een boot zinkt door een lekkage, zonder een van buiten komende oorzaak, is dit een "eigen gebrek" schade. Als de mast overboord gaat door het afbreken van een spanner of ander onderdeel is dit veelal een "eigen gebrek" schade. Dit zijn slechts een paar voorbeelden.
Voor schades aan de voortstuwingsinstallatie (de motor plus de aandrijving) is het eigen gebrek veelal gelimiteerd tot een aantal jaren na de in gebruik stelling.
Wat betreft osmose is het de vraag ? Is dit een "eigen gebrek" schade ? Omdat osmose heeft zijn oorsprong heeft in het materiaal. Derhalve heeft men hiervoor een regeling in de polis gezet.
Van het grootste belang is dat de schades ten gevolge van "eigen gebrek" in de verzekering zijn opgenomen.
Laat je niet verleiden tot een goedkopere verzekering waar dit niet is ingesloten.
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, zoals een botter, hoogaars of Deense kotter en andere houten schepen. Hier is het risico van zinken, ten gevolge van stilliggen te groot.
Schade aan de motor kan natuurlijk ook wel van buiten komen. Denk aan een tros in de schroef en de bekende plastic zak in de koelwaterinlaat. Dus de plastic zak en de tros bewaren om aan te tonen dat de schade van buiten kwam.
Bram