Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tarieven sleep- en bergingsbedrijven

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 11 nov 2020 17:39 #1226625

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Ik dacht dat het standaard tarief een fles beerenburg was. Maar dan wel de echte en niet van die gebottelde koude thee :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 11 nov 2020 17:57 #1226630

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Solo schreef :
...Ik vind dat het redelijk is dat (met het zelfde werk en de zelfde tijdsbesteding) er toch een verschil in prijs moet zijn tussen het los trekken van een oude dompkruiser ten opzichte het vlot trekken van een splinternieuw zeiljacht van twee ton.

Nee, juist niet, het werk en het risico zijn hetzelfde. Dan zou ook de vergoeding voor dat werk hetzelfde moeten zijn. Als een sleper voor een duur jacht (veel) meer betaalt krijgt dan voor een oud kolibri'tje loop je een dikke kans dat ie voor dat Kolibri'tje helemaal niet komt omdat dat meer kost dan oplevert. En dat lijkt me een ongewenste situatie...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 11 nov 2020 18:06 #1226632

Draai het eens om.

Zou je, als je vooraf weet dat t 350 eur kost, een berger vragen om je te helpen?
In plaats van vrijwilligers te vragen hun werk neer te leggen en de KNRM te bellen?
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 11 nov 2020 19:19 #1226665

rooiedirk schreef :
Ik dacht dat het standaard tarief een fles beerenburg was. Maar dan wel de echte en niet van die gebottelde koude thee :laugh:

Welk merk was die koude thee ook alweer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 11 nov 2020 19:42 #1226672

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
plusfast schreef :
Solo schreef :
...Ik vind dat het redelijk is dat (met het zelfde werk en de zelfde tijdsbesteding) er toch een verschil in prijs moet zijn tussen het los trekken van een oude dompkruiser ten opzichte het vlot trekken van een splinternieuw zeiljacht van twee ton.

Nee, juist niet, het werk en het risico zijn hetzelfde. Dan zou ook de vergoeding voor dat werk hetzelfde moeten zijn. Als een sleper voor een duur jacht (veel) meer betaalt krijgt dan voor een oud kolibri'tje loop je een dikke kans dat ie voor dat Kolibri'tje helemaal niet komt omdat dat meer kost dan oplevert. En dat lijkt me een ongewenste situatie...
Dat klopt niet.
Een slepend schip is aansprakelijk voor het gesleepte. Op het moment dat je een schip achter of naast je hebt hangen ben jij daar als schipper voor verantwoordelijk. Eventuele extra schade aan dat schip komt voor jou rekening. Dat is mede de reden dat bergers de tarieven vragen die ze doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 11 nov 2020 20:11 #1226683

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Ja, echt levensgevaarlijk met die rubberboten. Vreselijke risico's lopen ze :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 11 nov 2020 20:21 #1226687

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
holtere schreef :
Ja, echt levensgevaarlijk met die rubberboten. Vreselijke risico's lopen ze :laugh:

Ooit wel eens met een relatief kleine, lichte boot ee groot stalen schip zonder voortstuwing gesleept? Zo te horen niet... Om nog maar niet te spreken van ermee door een sluis of afmeren tussen plastic in een haven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 11 nov 2020 20:24 #1226690

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Nee, maar als jij dat zegt geloof ik het meteen.
Hoe groot en wat voor een bootje hadden we het ook al weer... :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 11 nov 2020 20:30 #1226698

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
holtere schreef :
Nee, maar als jij dat zegt geloof ik het meteen.
Hoe groot en wat voor een bootje hadden we het ook al weer... :S

In dit geval klein, licht met weinig wind..
Maar het ging er over dat een groter/ duurder schip niet meer risico in zou houden. Dat weersprak ik.

Heb voor beschoeingswerk best wel wat met kleine bootjes met daarvoor pontonnetjes met pakken hout gevaren,, maar dan heb je met je kleine lichte bootje echt. Maar weinig te vertellen. Zeker bij manoeuvreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 11 nov 2020 21:29 #1226727

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Rikken schreef :
plusfast schreef :
Solo schreef :
...Ik vind dat het redelijk is dat (met het zelfde werk en de zelfde tijdsbesteding) er toch een verschil in prijs moet zijn tussen het los trekken van een oude dompkruiser ten opzichte het vlot trekken van een splinternieuw zeiljacht van twee ton.

Nee, juist niet, het werk en het risico zijn hetzelfde. Dan zou ook de vergoeding voor dat werk hetzelfde moeten zijn. Als een sleper voor een duur jacht (veel) meer betaalt krijgt dan voor een oud kolibri'tje loop je een dikke kans dat ie voor dat Kolibri'tje helemaal niet komt omdat dat meer kost dan oplevert. En dat lijkt me een ongewenste situatie...
Dat klopt niet.
Een slepend schip is aansprakelijk voor het gesleepte. Op het moment dat je een schip achter of naast je hebt hangen ben jij daar als schipper voor verantwoordelijk. Eventuele extra schade aan dat schip komt voor jou rekening. Dat is mede de reden dat bergers de tarieven vragen die ze doen.

En daar is die berger niet voor verzekerd?
Gaat hij niet bolwerken met zijn 2500 euro...

Kort: ik zie geen verschil tussen iemand helpen met een oude Domp of een nieuwe Winner.
En nog: een berger met wat ervaring zou toch op voorhand een richtprijs moeten kunnen geven? Of een inschatting moeten kunnen maken van risico's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 11 nov 2020 22:32 #1226770

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Rikken schreef :
holtere schreef :
Ja, echt levensgevaarlijk met die rubberboten. Vreselijke risico's lopen ze :laugh:

Ooit wel eens met een relatief kleine, lichte boot ee groot stalen schip zonder voortstuwing gesleept? Zo te horen niet... Om nog maar niet te spreken van ermee door een sluis of afmeren tussen plastic in een haven.

Dat moet je ook niet doen. Hiervoor moet je een berger of een sleepdienst inschakelen. Hulp verlening is wat anders dan sleepwerk.

Voor de getroffene gaat het dan uitsluitend sleeploon.

Bovendien heb ik nooit vernomen dat een berger om die reden een hoog tarief berekend. 24/7 beschikbaarheid is wel een kostenpost wat een relatief hoge vergoeding rechtvaardigd.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 12 nov 2020 08:58 #1226837

Solo schreef :
Let daarbij wel op dat de kantonrechter uitdrukkelijk stelt dat het meer dan € 350 zou zijn geweest als een langere sleep nodig geweest zou zijn, of als de waarde van het jacht hoger geweest zou zijn.

Zou het ook nog afhankelijk moeten worden van de tarieven die de te redden schipper zelf beroepsmatig hanteert? Als hij gered wordt kan hij weer declarabele uren gaan schrijven, immers?
Ofwel, moet het redden van de boot van een advocaat duurder worden dan het redden van de boot van een vuilnisophaler?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 12 nov 2020 09:24 #1226842

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
net als de verkeersboetes in Finland, die zijn ook inkomensafhankelijk :lol: :lol:
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 12 nov 2020 10:28 #1226865

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
In de inkomensafhankelijkheid is toch al voorzien via het criterium geredde waarde van de geholpen boot (en lading)?

En wat geldboetes betreft: de strafrechter moet ook in Nederland bij het opleggen van een passende geldboete rekening houden met de draagkracht om te voorkomen dat een te veroordelen verdachte onevenredig in zijn inkomen en vermogen wordt getroffen.
Groet, Ambro
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 10:28 door Minim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 12 nov 2020 22:03 #1227182

De arbeidsloonvergoeding die de rechter toekende is uiteraard gebaseerd op uurlonen waarover loonheffing wordt betaald. De meeste bergingsbedrijven varen 's zomers met goedkope vakantiekrachten/kennisjes/ familie rond. Een schipper van de juiste leeftijd en met vaarpapieren is voldoende om de boot te bemannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 13 nov 2020 00:41 #1227218

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Rikken schreef :
holtere schreef :
Ja, echt levensgevaarlijk met die rubberboten. Vreselijke risico's lopen ze :laugh:

Ooit wel eens met een relatief kleine, lichte boot ee groot stalen schip zonder voortstuwing gesleept? Zo te horen niet... Om nog maar niet te spreken van ermee door een sluis of afmeren tussen plastic in een haven.

Ik wel, vrij veel gedaan. Valt hartstikke mee. Gewoon goed plannen en zorgen voor goede communicatie, en betrouwbare spullen. Geen stress en angst, enkel alert en bezonnen. Daar hoef je geen bergingstarief voor te rekenen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 13 nov 2020 01:24 #1227223

Inderdaad, ik heb ook al heel regelmatig een 30 ton/16m boot met een kleine dinghy met 6pk motortje gesleept, gaat acht prima en je hoeft niet eens in de dinghy te zitten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 13 nov 2020 06:48 #1227234

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
WADnWIND schreef :
Michieltje schreef :
Wat is eigenlijk de definitie van een berger?

Moeten dit full time beroepslui zijn die aan alle scheepvaart papieren/eisen moeten voldoen?
Of mag iedere particulier zich berger noemen en dit als hobby er bij beunen zonder eisen? :dry:

www.nationaleberoepengids.nl/berger

Geweldige link! :)

Als je een beetje naar beneden scrolt, zie je een stukje over de "persoonlijkheid van een berger" [foto 1].
Als je dan op de link "succesvolle berger" klikt, krijg je .... [zie foto 2]. :laugh: :laugh:


Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 13 nov 2020 13:25 #1227347

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Nog een paar opmerkingen naar aanleiding van de diverse post hierboven.

- Of de eigenaar het zelf moet betalen, of dat de verzekering het dekt is natuurlijk volstrekt irrelevant. De prijs wordt niet meer of minder redelijk als die door de man of door de verzekeraar wordt betaald.
- De wettelijk regeling van de redelijke prijs geldt alleen als er geen hulploon is afgesproken. In niet heel acute omstandigheden is het daarom nuttig een prijs vooraf af te spreken.
- De inhoud van de wettelijk regeling is niet door de bergers bedacht maar door de wetgever, en heeft een heel lange geschiedenis. De oorsprong van het mee laten weten van de waarde van het schip is de zeventiende eeuwse regel dat men nooit meer aan de zee kan verliezen, dan men er aan heeft toevertrouwd. Een keerzijde hiervan is dat bij een mislukte berging het hulploon veelal op nihil wordt gesteld hoeveel werk er ook in is gaan zitten. (De waarde is nu een factor en niet volledig beslissend)
- Er zijn meer beroepen waar men waarde afhankelijk beloond. Een makelaar krijgt ook een percentage terwijl het in tijd en werk niet veel uitmaakt of de woning nu 50.000 of 500.000 kost.
-Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de KNRM ons de afgelopen te zeer heeft verwend, door altijd gratis uit te rukken. Dat is heel nobel, maar watersporters moeten dat niet als een recht gaan zien. Het Belgische systeem waarbij men alleen leden gratis helpt, of anders een tarief hanteert vindt ik ook heel redelijk. Als men autopech krijgt en geen pechhulpverzekering heeft belt men ook een de garage en moet men de rekening voor het voorrijden of weghalen betalen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 13 nov 2020 16:39 #1227419

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Solo schreef :
...Het Belgische systeem waarbij men alleen leden gratis helpt, of anders een tarief hanteert vindt ik ook heel redelijk. Als men autopech krijgt en geen pechhulpverzekering heeft belt men ook een de garage en moet men de rekening voor het voorrijden of weghalen betalen.

Helemaal mee eens. Ook met je andere punten trouwens...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 13 nov 2020 19:08 #1227534

Solo schreef :
-Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de KNRM ons de afgelopen te zeer heeft verwend, door altijd gratis uit te rukken. Dat is heel nobel, maar watersporters moeten dat niet als een recht gaan zien. Het Belgische systeem waarbij men alleen leden gratis helpt, of anders een tarief hanteert vindt ik ook heel redelijk. Als men autopech krijgt en geen pechhulpverzekering heeft belt men ook een de garage en moet men de rekening voor het voorrijden of weghalen betalen.

Verwend? Recht? Volgens mij beseft de KNRM zich gewoon goed dat er veel watersporters ook donateur zijn. En dat die het fijn vinden om een keer een kostenloos sleepje te krijgen van de KNRM als het echt noodzakelijk is. De KNRM vind het ook prima dat je hun daarvoor benaderd via de app... en dan meldt dat het geen ernstige spoed is, ze komen je meestal dan toch gewoon helpen... (wellicht ietsje later, rekening houdend met de vrijwilligers) dit is mede de reden waarom ik elk jaar gul doneer aan de KNRM (maar heb het geluk nog nooit hulp nodig gehad te hebben)
Als de KNRM dit beleid aanpast (wat ze niet van plan zijn overigens), dan moet ik deze donaties minderen, en het geld in een potje stoppen. Zodat er een buffer is als ik toch een hele kostbare commerciële berger nodig heb...
Een verzekering is ook een optie. Maarja, dan vind ik de KNRM beter. Maak ik er geen gebruik van,is het geld toch goed besteedt. Bij een verzekering wordt er zeker winst gemaakt (niet bij de KNRM...die hebben geen winstoogmerk denk ik..)
Laatst bewerkt: 13 nov 2020 19:09 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 13 nov 2020 23:22 #1227635

De berekening is arbitrair, en dat komt omdat er geen bindende prijsafspraak is gemaakt.
Er zijn inderdaad tien criteria (a t/m h). Maar daar staan geen bedragen bij, die mag de rechter er zelf naar inzicht bij zetten.
Het argument van de berger is waarschijnlijk dat er een dure boot van 80.000€ is ingezet, daarom heeft hij die hoge prijs, de verhuurder zegt dat het helemaal niet nodig was de boot zo ver te slepen. Iedereen krijgt een beetje gelijk.

Maar als de reddingsboot 90.000€ had gekost, en het jacht 14.000 € en de vaartijd 35 minuten, dan had er ook een eindbedrag van 350 € uit kunnen rollen, en in onderhavige casus had het ook 420 € kunnen zijn. Er moet een klap op worden gegeven.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 13 nov 2020 23:23 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 14 nov 2020 01:19 #1227642

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Collega zeilers help je zonder daar een vergoeding voor te vragen, is mijn motto. Wij zijn de hele zomer onderweg op het water en bieden regelmatig een helpende hand. Eenmaal een groot zeilschip (volgens de aan de reling hangende te koop plaat waarde 160 k€) uit de zeesluis bij IJmuiden gesleept. Ben benieuwd waar de rechter op uit was gekomen als vergoeding.
Zie waarvarenwij.blogspot.com/2013...s-sleepboot.html?m=1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 14 nov 2020 05:08 #1227644

Precies, ik heb vele malen zeilers geholpen en was eigenlijk verbijstert toen men daar wat tegenover wilde stellen. Ik heb altijd gevraagd om hetzelfde te doen als ze de kans hadden. Zelf ben ik tweemaal geholpen en dat heb ik in beide keren afgedaan met een goed flesje wijn wat gezamelijk opgedronken is. Als zeilers onderling doe je dat zo. Echter een berger is een beroeps en moet aan het einde van de dag een boterham kunnen kopen voor zijn gezin. Daar houd wat mij betreft dus ook de verglijking op.

En er staat ook iets heel anders tegenover: De KNRM heeft in 2019 13 miljoen aan inkomsten geworven en ze hebben net geen 2500 acties uitgevoerd. De gemiddelde kosten per actie zijn dus €5.200 en dat terwijl de bemanning uit vrijwilligers bestaat die daar nauwlijks tot geen vergoeding voor krijgen. In de tussentijd schreeuwd de KNRM moord en brand dat ze niet voldoende inkomsten hebben. Dus zijn de bergers wel zo duur?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 nov 2020 05:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tarieven sleep- en bergingsbedrijven 14 nov 2020 05:53 #1227646

CeesS schreef :
Collega zeilers help je zonder daar een vergoeding voor te vragen, is mijn motto. Wij zijn de hele zomer onderweg op het water en bieden regelmatig een helpende hand. Eenmaal een groot zeilschip (volgens de aan de reling hangende te koop plaat waarde 160 k€) uit de zeesluis bij IJmuiden gesleept. Ben benieuwd waar de rechter op uit was gekomen als vergoeding.
Zie waarvarenwij.blogspot.com/2013...s-sleepboot.html?m=1

Dat is een heel mooi motto!
Misschien zet ik volgend vaarseizoen wel een ZF Whatsapp groepje “Zeeland” op voor wie geïnteresseerd is. Zodat we elkaar snel kunnen helpen als dat nodig is, voordat we de KNRM of een berger inschakelen. Niet om een zelf reddingsacties uit te voeren natuurlijk, maar meer als je een keer een sleepje nodig hebt.
Misschien is er wel een ZF lid in de buurt..

Of als je ff hulp kan gebruiken bij het zetten van je mast, sommige kleine klusjes is het fijn als je net een extra paar handen hebt...

Kostenloos natuurlijk, gewoon een vriendendienst voor een mede ZF lid als het uitkomt.. ZF kan ook best verbinden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl