CeesS schreef :
Met een stuwdruklager los het uitlijnprobleem niet op. Als het je puur te doen is om de stuwdruk op te vangen, kun je dat bij niet te grote vermogens doen met een zogenaamd landbouwblok, dat je met een klembus op de schroefas vastzet. Je hebt een stevig schot nodig om het blok tegen te monteren en de voortstuwkrachten naar de romp door te leiden. In een niet eens zo ver verleden heb ik die constructie bij een aantal 8-10 m motorkruisers met succes toegepast.
www.skf.com/group/products/mou...d-ball-bearing-units
Dat klopt. Heb bovenstaand lager ook eens in een eerder scheepje gehad.
Werkt goed, voordeel is dat de motorsteunen niet meer belast worden met voortstuwkrachten...
Om trillingen te vermijden heb ik toen de flexibele koppeling niet zo goed meer was de motor op zeer zachte trillingsdempers gezet, en een homokineet tussen keerkoppeling en schroegas gemonteerd.
Resultaat: bijna geen motortrillingen meer in de boot (en dat met een 1 cilinder farymann...)
Maar.... toch had ik iets niet goed gedaan... homokineet was er 1 zonder extra rubbers. Dus zodra ik van neutraal in vooruit schakelde, hoorde je een aardige klap (geen rubber vertraging zoals bij een flexibele koppeling).... dus de inschakelklap werd opgevangen door de demperplaat (tussen keerkoppeling en krukas)... dat geeft volgens mij aardig wat slijtage op die demperplaat...
Nu heb ik een 2 cilinder motor, met Centaflex koppeling. Moet zeggen dat ik net zo weinig trillingen heb als met die homokineet (wel een andere boot).
Ga je toch voor de homokineet, let dan op dat het een type is die de inschakelklap een beetje opvangt (meestal is dat een homokineet en stuwdruklager gecombineerd, waarbij het stuwdruklager in rubber hangt. Ik denk dat die constructie beter gaat..)