Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zeilende vrachtvaart

Zeilende vrachtvaart 19 jan 2021 15:22 #1245876

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Een aardig artikel over een reeks van initiatieven mbt "kleine" zeilende vrachtvaart zoals wij de Tres Hombres kennen: designedconscious.com/plastics...auling-cargo-in-2021
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 19 jan 2021 15:32 #1245880

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3088
Sunday schreef :
Een aardig artikel over een reeks van initiatieven mbt "kleine" zeilende vrachtvaart zoals wij de Tres Hombres kennen: designedconscious.com/plastics...auling-cargo-in-2021

Mooi artikel.
Het enige wat mij stoort is dat er een paar foto's in staan van schepen die een tijdelijk probleem hebben met hun ketel of motor. Net alsof dat het normaal is bij een mechanisch voortbewogen schip.
Het is een mooie droom dat alle producten zeilend vervoert zouden kunnen worden ;)
Laatst bewerkt: 19 jan 2021 15:46 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 08:11 #1262288

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 417
Leuk artikel. Ik wist niet dat er zoveel zeilende vrachtschepen zijn tegenwoordig.
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 12:52 #1262388

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7817
Ach ja... Wat schattig.

Hoe lovenswaardig en charmant ook, natuurlijk, maar dit zijn geen serieuze alternatieven voor de vrachtvaart.

Kijk eens naar de vertederende foto van de Tres Hombres vanaf die containerbak: De hele TresHombres past, inclusief lading en bemanning in 2 of 3 containers.

En, varen met betalende crew is geen business model voor de echte grote vaart.

Tegelijkertijd zijn het wel dit soort idealisten en activisten die uiteindelijk de verandering teweeg gaan brengen die nodig is. Tegenwoordig lacht niemand meer om Tesla. En zonder hen waren VW, BMW, Mercedes en Volvo ook nooit begonnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 13:57 #1262400

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
De Tres Hombres is ook van het hele setje beschreven schepen de minst economische. Dwarsgetuigd, een enorm en oud schip met heel beperkte laadruimte en laadvermogen. Ik ben eens aan boord geweest en de laadruimte valt qua volume en indeling erg tegen.
Ook is het een houten schip dat al eens van de ondergang en dus verwaarlozing gered is. Het is mooi dat het schip met deze funtie in goede staat kan worden gehouden, maar als het onderhoud van de opbrengst kan worden betaald is dat het wel.
Een schip als de Avontuur (Timbercoast) is al veel beter: meer laadruimte, langsgetuigd dus veel minder bewerkelijk te zeilen (en dus kleinere bemanning), staal dus minder lastig onderhoud, etc.
De nieuwbouw van Sailcargo lijkt het beste: met 200 ton veel laadvermogen, materiaal (staal) dat over de hele wereld onderhouden kan worden, efficient langstuig, maar natuurlijk moeten ze wel even de bouw terugverdienen. Echt interessant wordt het pas, als je ook een zeilschip met containers kunt laden. Dat hoeven er niet zoveel per schip te zijn, maar het is wel het standaardsysteem waarop je dan aansluit. Stukgoed is niet van deze tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 14:05 #1262402

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2083
Gewoon een zeiltje op elke container. Zelfsturend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 15:23 #1262442

Volledig op zeil wordt wel lastig, maar ‘wind-assisted’ is wel een optie waar meerdere bedrijven mee bezig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 15:44 #1262449

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7270
Zeilen met een vracht?
0,5 promille is de max in het BPR toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 16:22 #1262464

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
ReinierZeilt schreef :
Volledig op zeil wordt wel lastig,
denk je? Heeft men 40k jaar gedaan ofzeau...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 16:24 #1262465

TuuLeVi schreef :
ReinierZeilt schreef :
Volledig op zeil wordt wel lastig,
denk je? Heeft men 40k jaar gedaan ofzeau...
:laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 16:29 #1262467

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Haha ja Tuulevi,
Je slaat de spijker op de kop!
Ik vind het ook zo hilarisch als er termen aan verbonden worden zoals "vernieuwend" of " innovatief" in persberichten over dit onderwerp. Ik juich zeilende vrachtvaart overigens ontzettend toe. Maar ik vraag me af wanneer er iemand op het lumineuze idee komt om een oude klipper zoals de "Peking" of een replica daarvan te refitten of nieuw in de vaart te brengen. Dat zijn tenslotte bewezen snelle ontwerpen. Het personeel moet daar gewoon voor op te leiden zijn. De kennis om er mee te varen is nog wereldwijd aanwezig.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 17:10 #1262484

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7270
Nog maar pas was de zeilende vrachtvaart achter de rug. Er werd al geëxperimenteerd met zeilende vrachtschepen in 1925

De "Barbara" haalde al 6 Knopen alleen op de zeilen, 10,5 op motor en zeil







www.google.com/search?q=rotor+...sch&biw=1419&bih=773

Het wiel is al eens uitgevonden
Laatst bewerkt: 14 mrt 2021 17:17 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 17:13 #1262486

MrP schreef :
Haha ja Tuulevi,
Je slaat de spijker op de kop!
Ik vind het ook zo hilarisch als er termen aan verbonden worden zoals "vernieuwend" of " innovatief" in persberichten over dit onderwerp. Ik juich zeilende vrachtvaart overigens ontzettend toe. Maar ik vraag me af wanneer er iemand op het lumineuze idee komt om een oude klipper zoals de "Peking" of een replica daarvan te refitten of nieuw in de vaart te brengen. Dat zijn tenslotte bewezen snelle ontwerpen. Het personeel moet daar gewoon voor op te leiden zijn. De kennis om er mee te varen is nog wereldwijd aanwezig.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
De kosten voor het personeel (met loon obv de huidige levensstandaard ipv toentertijd :laugh: ), beperkte vrachtcapaciteit en onderhoud van zulke schepen zal zeer zeker de reden zijn dat ze niet meer gebruikt worden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 17:35 #1262494

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
In Duitsland is net een dikke subsidie gegeven (+1 000 000 €) om onderzoek te doen naar een niewbouw peking die vracht moet gaan varen. de PekingII.
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/Die-Peking-als-Vorbild-fuer-neue-Antriebe-Bund-gibt-Geld,peking2070.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 17:43 #1262499

Die flying-P line schepen zijn in mijn ogen de mooiste schepen die ooit gebouwd zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 17:46 #1262501

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
Orange Sunset schreef :
De kosten voor het personeel (met loon obv de huidige levensstandaard ipv toentertijd :laugh: ), beperkte vrachtcapaciteit en onderhoud van zulke schepen zal zeer zeker de reden zijn dat ze niet meer gebruikt worden.
Vergis je niet. Zo'n peking werd gevaren met een man of dertig, en met wat moderne winches kan dat waarschijnlijk nog wel minder.
Een matroos uit bv de Fillepijnen heb je voor $500-600/maand. De peking is 7000 ton dw. Een vergelijkbaar motorvrachtschip heeft 11-12 bemanning en een (gas)olie verbruik van $5000-8000/dag

Zeker op langere afstanden zou het zomaar eens gunstig kunnen uitpakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 17:51 #1262503

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
@Erik,

Helemaal mee eens.

@Rooie Dirk,

That's the spirit!

Je zou ook kunnen denken aan een klipper met een Dyna rig. Lijkt mij prachtig om te zien en zou met weinig bemanning toe moeten kunnen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 14 mrt 2021 17:51 #1262504

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 15 mrt 2021 10:49 #1262697

rooiedirk schreef :
In Duitsland is net een dikke subsidie gegeven (+1 000 000 €) om onderzoek te doen naar een niewbouw peking die vracht moet gaan varen. de PekingII.
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/Die-Peking-als-Vorbild-fuer-neue-Antriebe-Bund-gibt-Geld,peking2070.html


Bedankt voor de link.
Heb het op tv gekeken. Geweldig wat ze gedaan hebben.
Mocht ook wat kosten 38 miljoen.
Maar daar heb je dan ook wat voor.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 15 mrt 2021 12:01 #1262716

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3088

Toen Wijsmuller in 1968 de Peking van Europa naar New York gesleept heeft werd de scheepsbel aan boord van de sleper Utrecht bewaard.
Hier in handen van de kapitein met bijnaam "Devil of the Ocean"
In New York wilden ze ook een stukje History in de haven hebben maar lieten de Peking na verloop van tijd versloeren. De Duitsers hebben hem toen weer terug gehaald naar Hamburg en hebben het schip weer in oude glorie hersteld ;)
Laatst bewerkt: 15 mrt 2021 12:40 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 15 mrt 2021 12:06 #1262717

  • RC1989
  • RC1989's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
rooiedirk schreef :
Orange Sunset schreef :
De kosten voor het personeel (met loon obv de huidige levensstandaard ipv toentertijd :laugh: ), beperkte vrachtcapaciteit en onderhoud van zulke schepen zal zeer zeker de reden zijn dat ze niet meer gebruikt worden.
Vergis je niet. Zo'n peking werd gevaren met een man of dertig, en met wat moderne winches kan dat waarschijnlijk nog wel minder.
Een matroos uit bv de Fillepijnen heb je voor $500-600/maand. De peking is 7000 ton dw. Een vergelijkbaar motorvrachtschip heeft 11-12 bemanning en een (gas)olie verbruik van $5000-8000/dag

Zeker op langere afstanden zou het zomaar eens gunstig kunnen uitpakken.

Voor 600 dollar de maand heb je een OS die 3 woorden engels spreekt. Maar geen AB die weet wat stuurboord en bakboord is,laat staan hoe je op een zeilboot functioneerd. Voor een AB kan je tegenwoordig wel het dubbele rekenen. IFO 380 kost je momenteel 400 dollar de ton. De eerste 7000 tonner die 20 ton op een dag weg stookt moet ik nog tegenkomen. Zelfs de 10 ton haal je vaak niet meer in een etmaal.

Naar mijn mening is zeilvrachtvaart op dit moment geen realistische optie. Niet alleen op financieel gebied maar ook te tijdsdruk is een zeer belangrijke factor in de zeevaart. Ze beginnen al te zeuren als je een uur later bent dan gepland.

Het kan natuurlijk dat het in de toekomst wel weer een goede optie wordt als de olieprijzen echt door het dak gaan.
Dehler Delanta 80 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 15 mrt 2021 12:24 #1262719

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2083
Het zou mooi zijn als eerst eens alle transport veel duurder gemaakt wordt, zodat producten die lokaal gemaakt kunnen worden ook lokaal gemaakt gaan worden.
Laat Europa daar maar eens mee beginnen. Al dat gesleep van onderdeeltjes / halfproducten over de wereld heen is toch in wezen erg vreemd en volgens mij bar slecht voor het milieu.
Om dat op te lossen met zeilende vrachtvaart lijkt me ook niet logisch
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 15 mrt 2021 13:01 #1262733

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
Niet enkel transport is veels te goedkoop. Het principe de vervuiler betaald zou algemeen toegepast moeten worden. En als die vervuiler een fabriek is, moeten de produkten extra belast worden, zelfde voor een schip enz. En ja wij als eindgebruiker moeten dat uiteindelijk betalen. Maar dan kunnen we ook kiezen tussen dure verweg produkten of goedkope dichtbij .. Eigenlijk is het raar dat we denken het recht te hebben om onze vuiligheid de lucht/water in te blazen en de gevolgen door de maatschjappij als geheel te laten dragen.
Iets om over na te denken voordat je woensdag het stemhokje instapt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 15 mrt 2021 13:13 #1262743

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
Midnight Blues schreef :
rooiedirk schreef :
In Duitsland is net een dikke subsidie gegeven (+1 000 000 €) om onderzoek te doen naar een niewbouw peking die vracht moet gaan varen. de PekingII.
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/Die-Peking-als-Vorbild-fuer-neue-Antriebe-Bund-gibt-Geld,peking2070.html


Bedankt voor de link.
Heb het op tv gekeken. Geweldig wat ze gedaan hebben.
Mocht ook wat kosten 38 miljoen.
Maar daar heb je dan ook wat voor.
Zit ook een flinke Nederlandse inbreng bij. Het (her)ontwerpen en tekenen van staand/lopend want, masten, rondhouten en lieren is grotendeels door Marijke de Jong gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende vrachtvaart 11 mei 2021 15:17 #1283545

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl