rooiedirk schreef :
Orange Sunset schreef :
De kosten voor het personeel (met loon obv de huidige levensstandaard ipv toentertijd
), beperkte vrachtcapaciteit en onderhoud van zulke schepen zal zeer zeker de reden zijn dat ze niet meer gebruikt worden.
Vergis je niet. Zo'n peking werd gevaren met een man of dertig, en met wat moderne winches kan dat waarschijnlijk nog wel minder.
Een matroos uit bv de Fillepijnen heb je voor $500-600/maand. De peking is 7000 ton dw. Een vergelijkbaar motorvrachtschip heeft 11-12 bemanning en een (gas)olie verbruik van $5000-8000/dag
Zeker op langere afstanden zou het zomaar eens gunstig kunnen uitpakken.
Voor 600 dollar de maand heb je een OS die 3 woorden engels spreekt. Maar geen AB die weet wat stuurboord en bakboord is,laat staan hoe je op een zeilboot functioneerd. Voor een AB kan je tegenwoordig wel het dubbele rekenen. IFO 380 kost je momenteel 400 dollar de ton. De eerste 7000 tonner die 20 ton op een dag weg stookt moet ik nog tegenkomen. Zelfs de 10 ton haal je vaak niet meer in een etmaal.
Naar mijn mening is zeilvrachtvaart op dit moment geen realistische optie. Niet alleen op financieel gebied maar ook te tijdsdruk is een zeer belangrijke factor in de zeevaart. Ze beginnen al te zeuren als je een uur later bent dan gepland.
Het kan natuurlijk dat het in de toekomst wel weer een goede optie wordt als de olieprijzen echt door het dak gaan.