Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilschip in aanvaring met zeiljacht

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 10:37 #1333441

bteaux schreef :
..................... gewoon doorrammen is ook een mentaliteit in die kringen.

In alle kringen komen van die laagschedelige figuren voor, ook bij jachtjes, en ook bij Audirijders. Urkers, Friezen, boeren, tandartsen enzovoort
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 10:38 #1333442

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
In de situatie van berghout zou een verklaring(geen excuus) voor het gedrag van de zeiler kúnnen zijn, dat het voor de zeiler niet duidelijk was dat hij met een groot schip had te maken.
..........

Hoe lang was/is die tjalk?

De tjalk was een dikke vette zeetjalk van 25 meter.
Eerlijk gezegd denk ik dat de jachtschipper zèlf het BPR niet goed kende. Hij schreeuwde mij (na de aanvaring) toe dat ik het vaarreglement moest lezen en dat ik geen beroepsvaart was.

(Ik was wel betaald, dus beroepsmatig aan het varen, maar dat terzijde). Het simpele feit dat hij die term "beroeps" bezigde, maakte mij op dat moment duidelijk dat hij niet bekend was met de 20-meter grens, maar uitging van het foutieve "plezier wijkt voor beroeps"..

Dus de vervolgvraag is: moet een groot vaartuig ook rekening houden met het gebrek aan kennis op een jachtje?
Wim.
19 of 25m, ik zou het vanaf een afstandje in ieder geval niet kunnen zien, zou het ook niet zo ver laten komen dat beide schepen met elkaar in aanvaring komen, daarvoor ben ik veels te zuinig op mijn bootje.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 10:42 #1333444

Berghout-2 schreef :
bteaux schreef :
..................... gewoon doorrammen is ook een mentaliteit in die kringen.

In alle kringen komen van die laagschedelige figuren voor, ook bij jachtjes, en ook bij Audirijders. Urkers, Friezen, boeren, tandartsen enzovoort
Wim.

Is de bruine vloot een beetje de FDF van het water?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 11:11 #1333450

Kan een 19 meter romplengte zeilboot alsnog een passagiersschip (enige eis BPR: mag meer dan 12passagiers vervoeren) zijn, (en daardoor alsnog het recht van ‘groot’ hebben?), of geldt dat alleen voor motorschepen? Ik weet dat ze dan wel een duidelijk zichtbare gele ruit moeten voeren, maar die heb ik nog nooit gezien (ook niet op een motorschip overigens). Hoe/waar zou je zo’n ruit op een zeilend passagiersschip mogen verwachten?

Overigens vraag ik me af of zo’n schip daar dan gebruik van moet maken en z’n recht op ‘groot schi claimen. Ik vrees dat veel watersporters niet weten wat die ruit betekent…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 11:18 #1333452

Ik ken diverse scheepjes van minder dan 20 meter die een gele ruit voeren, meestal in de masttop.
Elke schipper hoort alle seinen en tekens te kennen. Als hij/zij/het niet weet wat een gele ruit betekent, dan heeft-ie pech gehad.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 11:21 #1333453

En bedenk dat het hijsen van een gele ruit niet alleen maar voordelen heeft, in de geest van "dan motten hullie lekker wijken".
Een schip met gele ruit moet voldoen aan alle eisen die voor een groot schip gelden, inclusief CvO en bemanningseisen.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 11:23 #1333455

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
PvO schreef :
In de situatie van berghout zou een verklaring(geen excuus) voor het gedrag van de zeiler kúnnen zijn, dat het voor de zeiler niet duidelijk was dat hij met een groot schip had te maken.

De meeste grote zeilschepen (>20meter)die ik ken hebben aan de top van de mast een verticale staf met boven en onder een bol. Dit merkteken is feitelijk in gebruik gedurende de nacht als rood boven groen verlichting onder zeil.
Overdag herken ik dat teken als :"OK" een groter dan 20 meter schip.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 11:26 #1333456

Okee, ga ik er toch eens kijken of ik er dan wel een keer eentje zie. Zo’n ruit is dan neem ik aan ook wel een flink ding?

Ik snap uiteraard dat er meer komt kijken bij een ‘groot schip’, maar dat maakt voor de voorrang (dus voor de andere watersporters) even niet uit, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 13:25 #1333472

Veel Leidse rondvaartboten hebben zo’n gele ruit, en die zijn vaak niet heel groot.

Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 15:52 #1333503

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Als schipper en stuurman van klein tot groot vallen me altijd wat dingen op:

- grote schepen zijn veel wendbaarder dan velen denken
- groot gaat voor klein is helaas onjuist principe, zeker op zee
- een paar graden uitwijken voorkomt bij groot vele problemen
- klein weet niet wat uitwijken is: niet een paar graden maar je andere lichten (bij donker) laten zien.
- klein weet niet dat een paar kabels geen veilige afstand is.
- zonder AIS-transponder is klein op de RADAR nauwelijks tot niet waarneembaar.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 15:54 #1333505

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Voor op zee

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 16:27 #1333516

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12526
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
In de situatie van berghout zou een verklaring(geen excuus) voor het gedrag van de zeiler kúnnen zijn, dat het voor de zeiler niet duidelijk was dat hij met een groot schip had te maken.
..........

Hoe lang was/is die tjalk?

De tjalk was een dikke vette zeetjalk van 25 meter.
Eerlijk gezegd denk ik dat de jachtschipper zèlf het BPR niet goed kende. Hij schreeuwde mij (na de aanvaring) toe dat ik het vaarreglement moest lezen en dat ik geen beroepsvaart was.

(Ik was wel betaald, dus beroepsmatig aan het varen, maar dat terzijde). Het simpele feit dat hij die term "beroeps" bezigde, maakte mij op dat moment duidelijk dat hij niet bekend was met de 20-meter grens, maar uitging van het foutieve "plezier wijkt voor beroeps"..

Dus de vervolgvraag is: moet een groot vaartuig ook rekening houden met het gebrek aan kennis op een jachtje?
Wim.

zelf ik doe dat laatste,
met elk wit bootje..
oja, en met elke motorboot
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 16:43 #1333519

ReinierZeilt schreef :
Kan een 19 meter romplengte zeilboot alsnog een passagiersschip (enige eis BPR: mag meer dan 12passagiers vervoeren) zijn, (en daardoor alsnog het recht van ‘groot’ hebben?), of geldt dat alleen voor motorschepen? Ik weet dat ze dan wel een duidelijk zichtbare gele ruit moeten voeren, maar die heb ik nog nooit gezien (ook niet op een motorschip overigens). Hoe/waar zou je zo’n ruit op een zeilend passagiersschip mogen verwachten?

Overigens vraag ik me af of zo’n schip daar dan gebruik van moet maken en z’n recht op ‘groot schi claimen. Ik vrees dat veel watersporters niet weten wat die ruit betekent…

In de Biesbosch


En dan ben ik een "Groot vaartuig", maar niemand weet dat :lol: :lol:
Gert
Laatst bewerkt: 18 okt 2021 16:44 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 16:56 #1333522

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6432
Even voor de duidelijk heid, het is geen keuze die je maakt wel of geen ruit. Je bent een groot schip als je 12 of meer passagiers kan vervoeren en dan moet je dus een ruit tonen als je kleiner dan 20m bent.

En ja als je 'voorang hebt' dan moet je koers en vaart houden todat... Dat die ander geen benul van de regels heeft doet daar niets aan af.
Het enige alternatief is dan h́éél ruim van te voren, voordat het BPR van kracht wordt tussen die twee schepen al vast preventief te wijken(Dus voordat de K&V verplichting begint). En dan heb ik het over minimaal 20 scheepslengten. (Op zee > 5nM)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 17:29 #1333532

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
FriendlySailor schreef :

En dan ben ik een "Groot vaartuig", maar niemand weet dat :lol: :lol:
Haha, jij hebt dus ook zo'n 'Calimero' dagsein.
Ik zie de kleinste zilvermeeuw er ook weleens mee varen.
Krijg dan altijd een beetje medelijden met de schipper....
Vraag me dan af waarom hij niet met de 'grote' boten mag varen...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 17:40 #1333537

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
Voorbeeld op een skûtsje:
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 17:51 #1333542

sy helios schreef :
Berghout-2 schreef :
......................................................

Dus de vervolgvraag is: moet een groot vaartuig ook rekening houden met het gebrek aan kennis op een jachtje?
Wim.

zelf ik doe dat laatste,
met elk wit bootje..
oja, en met elke motorboot[/quote]

Doe ik ook hoor :laugh:

Generaliserend:

Huurboten (zeil en motor) met alle ballen buiten: levensgevaarlijk onvoorspelbaar.
Witte zeiljachten maar geen huurboten: kijken niet om, zeker niet als ze op ruime koersen varen.
Motorboten en sloepen: kijken niet om, dikwijls aangeschoten of dronken.
Huurvalkjes: vaak Duits zonder benul van alles om zich heen.
Skûtsjes: wanen zich koning, admiraal en keizer op het water. Vooral de Fries-sprekende dienen ruim gemeden te worden.
Houten kotters: hebben het te druk met pompen.
Witte lemsteraken met ruitjesbroeken: gefrustreerde tandartsen. Pas op je tanden!

En die probeer ik allemaal te ontwijken :woohoo:
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 17:59 #1333544

PvO schreef :
FriendlySailor schreef :

En dan ben ik een "Groot vaartuig", maar niemand weet dat :lol: :lol:
Haha, jij hebt dus ook zo'n 'Calimero' dagsein.
Ik zie de kleinste zilvermeeuw er ook weleens mee varen.
Krijg dan altijd een beetje medelijden met de schipper....
Vraag me dan af waarom hij niet met de 'grote' boten mag varen...

Nou da's heel simpel, die "grote" boten kunnen niet overal varen in de Biesbosch. :lol: :lol:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 18:11 #1333552

mooi man! Ik voel wel wat voor een vooroordelen topic! :cheer: Ik miste nog:

-bavaria zeilers
-eigenaren van stalen schepen
-wedstrijdzeilers,
-etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 18:24 #1333558

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12526
ok, ff serieus dn
op circa 20 scheepslengtes een duidelijk keuze maken en kenbaar maken
is wel wat wij doen
voorrang of niet
klein of groot
wit of niet
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 18 okt 2021 20:25 #1333592

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
rooiedirk schreef :
Het enige alternatief is dan h́éél ruim van te voren, voordat het BPR van kracht wordt tussen die twee schepen al vast preventief te wijken(Dus voordat de K&V verplichting begint). En dan heb ik het over minimaal 20 scheepslengten. (Op zee > 5nM)

He he, het enige juiste antwoord;
“goed zeemanschap” begint voorafgaand aan de regels en dan als laatste nood moet er weer “goed zeemanschap” zijn.
Alle voorbeelden, kotter, klipper, khv hieronder, hadden nooit in een aanvaringszone “verzeild” mogen raken.

“Goed zeemanschap” begint bij degene met die het minst denkt te kunnen manoeuvreren, de meeste zorg heeft om de bekwaamheid van de ander, met de hoogste opleiding en met de meeste ervaring.
Die opleiding en ervaring moet je inzetten en niet de ander verwijten.

En ik stoor me aan deze draadjes waar het tegendeel verdedigd wordt.
En ik stoor met aan situaties waar niet de minste inspanning tot ontwijken wordt gedaan, zoals bij de klipper (zie de video). Is weliswaar groot volgens het BPR, maar niet groot als in niet manoeuvreerbaar.
Maar dat was al wel duidelijk, toch.
Laatst bewerkt: 18 okt 2021 20:26 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 19 okt 2021 07:15 #1333632

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6432
Booty24 schreef :
He he, het enige juiste antwoord;
“goed zeemanschap” begint voorafgaand aan de regels en dan als laatste nood moet er weer “goed zeemanschap” zijn.
Alle voorbeelden, kotter, klipper, khv hieronder, hadden nooit in een aanvaringszone “verzeild” mogen raken.

“Goed zeemanschap” begint bij degene met die het minst denkt te kunnen manoeuvreren, de meeste zorg heeft om de bekwaamheid van de ander, met de hoogste opleiding en met de meeste ervaring.
Die opleiding en ervaring moet je inzetten en niet de ander verwijten.
Het kan zijn dat ik dit verkeerd interpreteer, maar stel je nu dat een groot schip heel ruim van te voren moet wijken, omdat deze dat volgens goed zeemanschap verplicht is??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 19 okt 2021 07:19 #1333633

rooiedirk schreef :
......goed zeemanschap verplicht is??

Goed zeemanschap is geen plicht maar een opdracht.

Samenvatting van dit draadje:

Varen doe je samen en liever niet botsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 19 okt 2021 07:33 #1333636

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
AndreAzuree schreef :
mooi man! Ik voel wel wat voor een vooroordelen topic!  Ik miste nog:

-bavaria zeilers
-eigenaren van stalen schepen
-wedstrijdzeilers,
-etc.

En rode broeken....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilschip in aanvaring met zeiljacht 19 okt 2021 07:35 #1333638

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Booty24 schreef :
rooiedirk schreef :Het enige alternatief is dan h́éél ruim van te voren, voordat het BPR van kracht wordt tussen die twee schepen al vast preventief te wijken(Dus voordat de K&V verplichting begint). En dan heb ik het over minimaal 20 scheepslengten. (Op zee > 5nM)
He he, het enige juiste antwoord;
“goed zeemanschap” begint voorafgaand aan de regels en dan als laatste nood moet er weer “goed zeemanschap” zijn.
Alle voorbeelden, kotter, klipper, khv hieronder, hadden nooit in een aanvaringszone “verzeild” mogen raken.

“Goed zeemanschap” begint bij degene met die het minst denkt te kunnen manoeuvreren, de meeste zorg heeft om de bekwaamheid van de ander, met de hoogste opleiding en met de meeste ervaring.
Die opleiding en ervaring moet je inzetten en niet de ander verwijten.

En ik stoor me aan deze draadjes waar het tegendeel verdedigd wordt.
En ik stoor met aan situaties waar niet de minste inspanning tot ontwijken wordt gedaan, zoals bij de klipper (zie de video). Is weliswaar groot volgens het BPR, maar niet groot als in niet manoeuvreerbaar.
Maar dat was al wel duidelijk, toch.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl