Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Darwin of reglementen

Darwin of reglementen 30 juli 2023 14:38 #1498355

BPR:

5°. vaarweg: elk voor het openbaar verkeer met schepen openstaand water;

6°. vaarwater: gedeelte van een vaarweg dat feitelijk door de scheepvaart kan worden gebruikt;

schip: elk vaartuig met inbegrip van een vaartuig zonder waterverplaatsing en een watervliegtuig, gebruikt of geschikt om te worden gebruikt als een middel van vervoer te water;


15°. zeilschip: schip dat uitsluitend door middel van zijn zeilen wordt voortbewogen. Een schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt is een motorschip;

16°. zeilplank: klein zeilschip voorzien van een vrij bewegende zeiltuigage, die is gemonteerd op een in alle richtingen draaibare mastvoet en die tijdens het zeilen niet in een vaste positie wordt ondersteund;

17°. snelle motorboot: klein schip dat, bij gebruikmaking van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water kan varen;

18°. waterscooter: snelle motorboot gebouwd of ingericht om door een of meer personen skiënd door of over het water te worden voortbewogen;

En voor de duidelijkheid:

drijvend voorwerp: bouwsel dat geschikt is gemaakt om te water te worden verplaatst en dat geen schip of drijvende inrichting is;
drijvende inrichting: drijvend bouwsel dat vanwege zijn bestemming in de regel niet wordt verplaatst;
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 30 juli 2023 14:39 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 14:48 #1498359

Het lijkt erop dat het BPR impliceert dat vaarwater niet voor eenieder hetzelfde is.
Een zeiljacht kan vaak helemaal geen stuurboord houden als zijn vaarwater gelijkgesteld wordt aan dat van de zeilplank.

Zoals Calidris al eerder aangaf, dus.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 14:52 #1498361

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
RobertWalter1 schreef :
Het lijkt erop dat het BPR impliceert dat vaarwater niet voor eenieder hetzelfde is.
Een zeiljacht kan vaak helemaal geen stuurboord houden als zijn vaarwater gelijkgesteld wordt aan dat van de zeilplank.

Zoals Calidris al eerder aangaf, dus.
Dat kan natuurlijk niet waar zijn, dan zou je ingeval van kruisende koersen eerst moeten uitzoeken hoe diep het is, en vervolgens een inschatting maken van de diepgang van het andere schip.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 30 juli 2023 14:52 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 14:58 #1498365

PvO schreef :
RobertWalter1 schreef :
Het lijkt erop dat het BPR impliceert dat vaarwater niet voor eenieder hetzelfde is.
Een zeiljacht kan vaak helemaal geen stuurboord houden als zijn vaarwater gelijkgesteld wordt aan dat van de zeilplank.

Zoals Calidris al eerder aangaf, dus.
Dat kan natuurlijk niet waar zijn, dan zou je ingeval van kruisende koersen eerst moeten uitzoeken hoe diep het is, en vervolgens een inschatting maken van de diepgang van het andere schip.

Want? , ivm met de zeilplank voorziet het BPR toch ? ZSM is de diepte dan nog heel relevant ?

Is de waterdiepte bepalend tussen gelijkwaardige schepen onderling ? nergens wordt gesproken over waterdiepte .

In het SRW etc wordt wel gesproken over geul gebonden schepen en hoe te handelen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 15:06 #1498368

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
PvO schreef :
RobertWalter1 schreef :
Het lijkt erop dat het BPR impliceert dat vaarwater niet voor eenieder hetzelfde is.
Een zeiljacht kan vaak helemaal geen stuurboord houden als zijn vaarwater gelijkgesteld wordt aan dat van de zeilplank.

Zoals Calidris al eerder aangaf, dus.
Dat kan natuurlijk niet waar zijn, dan zou je ingeval van kruisende koersen eerst moeten uitzoeken hoe diep het is, en vervolgens een inschatting maken van de diepgang van het andere schip.


BPR
Bijlage 8
Markering van het vaarwater

2. LATERALE MARKERING
Deze markering geeft de zijdelingse begrenzing van het vaarwater aan
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 16:26 #1498401

Ha, dat is een goeie.

Conclusie tot nu toe: Zonder markering is het vaarwater niet voor iedereen hetzelfde; met markering is er een opgelegde begrenzing van het vaarwater.

Maar: de schepen die buiten de betonning varen, bevinden zich per definitie ook in vaarwater. En ook zonder betonning is er een stuurboordzijde van het vaarwater.

Het BPR is niet consequent, heb ik de indruk.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 16:32 #1498404

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
RobertWalter1 schreef :
Ha, dat is een goeie.

Conclusie tot nu toe: Zonder markering is het vaarwater niet voor iedereen hetzelfde; met markering is er een opgelegde begrenzing van het vaarwater.

Maar: de schepen die buiten de betonning varen, bevinden zich per definitie ook in vaarwater. En ook zonder betonning is er een stuurboordzijde van het vaarwater.

Het BPR is niet consequent, heb ik de indruk.

Even verder in het BPR lezen we.
2.2 . Aanvullende markering
Op brede vaarwaters kan naast de hoofdbetonning gebruik worden gemaakt van de hierna genoemde aanvullende markering. Deze geeft dan de begrenzing aan van eveneens bruikbaar vaarwater buiten de hoofdbetonning.

Dus het vaarwater wat buiten de hoofdbetonning zou je kunnen zien als niet hoofdvaarwater maar nevenvaarwater. ~EN dan zijn de regels weer heel duidelijk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 16:47 #1498406

Zolang je binnen de betonning vaart, is het min of meer duidelijk. Hoofdbetonning = hoofdvaarwater, aanvullende markering = nevenvaarwater.

Maar… achter/buiten de nevenbetonning/jachtbetonning, en als er helemaal geen betonning/aanvullende markering is, kunnen (en mogen) veel schepen en scheepjes nog steeds prima varen. Ook dat is vaarwater, volgens de definitie. Maar niet voor eenieder gelijk bevaarbaar.

Maar goed, dit is allemaal misschien niet meer zo relevant voor de vraag waar dit topic mee begon.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 31 juli 2023 21:36 #1498880

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
De enige juiste conclusie in dit geval lijkt mij dat rws per abuis de verkeerde kleur tonnen daar heeft neergelegd. Een lijntje tussen het paard en het buitenij heeft in mijn ogen niets te maken met een vaargeul. Om daar zogenaamd stuurboordswal te varen lijkt mij ook lastig aangezien dat enkele streepje boeien nogal ver uit elkaar ligt. Ik zou er in ieder geval niet op rekenen dat een groot schip er iets mee doet. Je kan gelijk hebben in het kader van het uitpluizen van de wet. Maar heb je er wat aan na een aanvaring?
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 00:38 #1498888

Evert schreef :
De enige juiste conclusie in dit geval lijkt mij dat rws per abuis de verkeerde kleur tonnen daar heeft neergelegd. Een lijntje tussen het paard en het buitenij heeft in mijn ogen niets te maken met een vaargeul. Om daar zogenaamd stuurboordswal te varen lijkt mij ook lastig aangezien dat enkele streepje boeien nogal ver uit elkaar ligt. Ik zou er in ieder geval niet op rekenen dat een groot schip er iets mee doet. Je kan gelijk hebben in het kader van het uitpluizen van de wet. Maar heb je er wat aan na een aanvaring?


Precies. Deze vaarwatermarkering (de tonnenrij geeft dit idd aan) heeft fysiek geen oorsprong en klinkt onnatuurlijk in het grotere Markermeer. RWS had beter een arbitraire gele tonnenrij neer kunnen leggen waar de waterplanten een grotere dichtheid krijgen oid.

Het kaartbeeld hoort aan te geven wat voor functie markeringen hebben; hier roept dat blijkbaar, onder 11 pagina’s ZF’fers en tenminste één professionele schipper, onduidelijkheid op. Dat zegt genoeg lijkt mij.
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 00:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 04:16 #1498891

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Nachtvlinder schreef :
Evert schreef :
De enige juiste conclusie in dit geval lijkt mij dat rws per abuis de verkeerde kleur tonnen daar heeft neergelegd. Een lijntje tussen het paard en het buitenij heeft in mijn ogen niets te maken met een vaargeul. Om daar zogenaamd stuurboordswal te varen lijkt mij ook lastig aangezien dat enkele streepje boeien nogal ver uit elkaar ligt. Ik zou er in ieder geval niet op rekenen dat een groot schip er iets mee doet. Je kan gelijk hebben in het kader van het uitpluizen van de wet. Maar heb je er wat aan na een aanvaring?


Precies. Deze vaarwatermarkering (de tonnenrij geeft dit idd aan) heeft fysiek geen oorsprong en klinkt onnatuurlijk in het grotere Markermeer. RWS had beter een arbitraire gele tonnenrij neer kunnen leggen waar de waterplanten een grotere dichtheid krijgen oid.

Het kaartbeeld hoort aan te geven wat voor functie markeringen hebben; hier roept dat blijkbaar, onder 11 pagina’s ZF’fers en tenminste één professionele schipper, onduidelijkheid op. Dat zegt genoeg lijkt mij.

Wij als ZF besluiten dat de vaarwegbeheerder het fout heeft. Er hoeft geen betekenis aan deze vaarwegmarkering gegeven te worden. Zo werkt een moderne democratie.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 05:25 #1498894

Nee, je framed mijn reactie naar een bepaald mensbeeld. Ik verklaar alleen waar de onduidelijkheid volgens mij vandaan komt. Niet om iets te negeren. Wat die tonnen daar betekenen en wie had moeten wijken is wel duidelijk inmiddels. Na 11 pagina’s dus. Zó duidelijk is die situatie, daar, in de praktijk.

Wanneer volgt een schip daar stuurboordzijde vaarwater trouwens, volgens de wet (niet: “volgens ons”)? 10, 50, 100 m afstand van de markering? Waar is dat vastgelegd?

En geldt dat “stuurboordzijde vaarwater volgen” alleen als je lange tijd parallel op die afstand van de markering vaart? Of mag je er in een lange, nét niet bezeilde slag, ook geleidelijk naartoe zeilen?
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 06:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 06:07 #1498898

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Die markering ligt daar met een bedoeling.
De MZ tonnenrij vormt een logische verbinding tussen de cardinale markering van de ondiepte bij het Paard en het punt waar de HA tonnenrij aansluit op de Pampusgeul. Het is een instrument voor ordening van het vaarwegverkeer en helpt de navigatie op zicht.

Bij bijvoorbeeld de markering rondom het Vrouwenzand van hetzelfde laken een pak.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 06:10 #1498899

Zeker; de functie van de tonnen is duidelijk. Kun je mijn vragen beantwoorden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 06:16 #1498900

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
JotM schreef :
Die markering ligt daar met een bedoeling.
De MZ tonnenrij vormt een logische verbinding tussen de cardinale markering van de ondiepte bij het Paard en het punt waar de HA tonnenrij aansluit op de Pampusgeul. Het is een instrument voor ordening van het vaarwegverkeer en helpt de navigatie op zicht.

Bij bijvoorbeeld de markering rondom het Vrouwenzand van hetzelfde laken een pak.

Daarbovenop geven deze tonnen het betere vaarwater aan. Daar waar je minder last zou hebben van waterplanten. Iets wat TS wel degelijk goed begreep. Daarom volgde hij de tonnen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 06:17 #1498901

Wanneer volgt een schip daar stuurboordzijde vaarwater, volgens de wet (niet: “volgens ons”)? 10, 50, 100 m afstand van de markering? Waar is dat vastgelegd?

Geldt dat “stuurboordzijde vaarwater volgen” daar alleen als je lange tijd parallel op die afstand van de markering vaart? Of mag je er in een lange, nét niet bezeilde slag, ook geleidelijk naartoe zeilen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 06:21 #1498902

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
Wanneer volgt een schip daar stuurboordzijde vaarwater trouwens, volgens de wet (niet: “volgens ons”)? 10, 50, 100 m afstand van de markering?

Hoe boeiend (pun intended) is dat? (Wat is in de praktijk waarneembaar als de markering ver uit elkaar ligt, bijvoorbeeld P1 - P3 (1,85 zm), of P3 - P3A (0,9 zm))
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 06:31 #1498904

Als het om het al of niet hebben van wijkplicht gaat, lijkt mij dit relevant. Zie de aanleiding van dit topic.

Dus: hoe dichtbij en hoe parallel moet je varen voordat je stuurboordzijde vaarwater volgt, bij de enkelzijdige laterale markering waar dit topic over gaat (MZ)?
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 06:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 06:37 #1498905

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13717
ik denk < 5,3 graden afwijking en max 20,4 m
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 06:37 #1498906

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Nachtvlinder schreef :
Wanneer volgt een schip daar stuurboordzijde vaarwater, volgens de wet (niet: “volgens ons”)? 10, 50, 100 m afstand van de markering? Waar is dat vastgelegd?

Niet volgens de wet maar volgens mij. Maar misschien wil een rechter me hierin wel volgen.

In geval van uitwijk plicht dien je naar stuurboord uit te wijken om een aanvaring te voorkomen. Maar als je daardoor buiten het aangegeven vaarwater komt dan hoeft/kan dat niet. En vervalt jou uitwijk verplichting. Is er echter tussen jou en de stuurboordzijde van het vaarwater nog voldoende ruimte om uit te wijken en een aanvaring te voorkomen blijft jou uitwijk verplichting in stand.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 06:38 #1498907

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
Als het om het al of niet hebben van wijkplicht gaat, lijkt mij dit relevant. Zie de aanleiding van dit topic.

Dus: hoe dichtbij en hoe parallel moet je varen voordat je stuurboordzijde vaarwater volgt, bij de enkelzijdige laterale markering waar dit topic over gaat (MZ)?

De aanleiding van het topic was een heel andere vraag.

Ik vind het persoonlijk niet zo relevant. Als iemand de stuurboordszijde van lateraal betond vaarwater lijkt te volgen hou ik daar rekening mee. En dan hoop ik dat anderen dat ook doen, maar daar maak ik me niet van afhankelijk.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 06:53 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 06:59 #1498912

JotM schreef :
Als iemand de stuurboordszijde van lateraal betond vaarwater lijkt te volgen hou ik daar rekening mee. En dan hoop ik dat anderen dat ook doen, maar daar maak ik me niet van afhankelijk.

Eens

3Noreen: interessant punt
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 07:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 07:09 #1498913

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
Ilex schreef :
Ik ben precies gezegend met op de Oosterschelde te varen!

Over de marifoon hoor ik op 68 enkel iets als: "post Wemeldinge, hier Saurus"
"Saurus, post Wemeldinge"
"Ik draai zo meteen in"
"Ok, goede vaart"

Vaak versta ik er geen jota van, maar niet van belang.
Het geluid staat dan ook altijd heel stil en de marifoon ligt binnen op het trapje.
Buiten nauwelijks te horen, maar grijpklaar moest er een situatie zijn.

Zo'n situatie kan zijn het kruisen van hoofdvaarwater bij grote drukte binnenvaart als ik Wemeldinge in- of uitvaar.

Alle rust voor situation awareness!
B)

Dat is imo geen uitluisteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 07:18 #1498918

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8491
Klopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 07:21 #1498923

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8491
3Noreen schreef :
Niet volgens de wet maar volgens mij. Maar misschien wil een rechter me hierin wel volgen.

In geval van uitwijk plicht dien je naar stuurboord uit te wijken om een aanvaring te voorkomen. Maar als je daardoor buiten het aangegeven vaarwater komt dan hoeft/kan dat niet. En vervalt jou uitwijk verplichting. Is er echter tussen jou en de stuurboordzijde van het vaarwater nog voldoende ruimte om uit te wijken en een aanvaring te voorkomen blijft jou uitwijk verplichting in stand.

Dat is hoe ik het altijd heb geïnterpreteerd. Beetje de pechstrook op een autostrade.
Anders vaar je gewoon in de vaargeul aan SB kant, wat iets helemaal anders is...
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 07:24 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl