Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Darwin of reglementen

Darwin of reglementen 01 aug 2023 08:10 #1498939

3Noreen schreef
In geval van uitwijk plicht dien je naar stuurboord uit te wijken om een aanvaring te voorkomen.
[/quote]


De plicht om naar stuurboord te wijken geldt alleen bij tegengestelde koersen. Daar is hier geen sprake van.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 10:30 #1498980

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
En, weet iedereen nu hoe om te gaan met enkelzijdige laterale markering?
En dan niet alleen MZ 1 .. 17. Maar ook
MN 1 .. 11 (de eind vorig jaar - BaZ 358/22 - verlegde tonnenrij tussen de aanloop naar de Gouwzee en het Paard van Marken)
ZH 2 .. 20 (Hoornsche Hop)
KG 1 .. 13 (tussen Lichttoren De Ven en Enkhuizen)
ST 1-SB 2 .. ST 19 (aanloop Stavoren)
ST 1-SB 2 .. SB 44 (voor de zuidkust van Friesland)
UK 2 .. 10 .. 14 (ten westen van Urk)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 11:44 #1499011

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Om ook weer een beetje lol (en misschien "o ja") te krijgen:

Stel: je vaart van de Rijnlandsluizen richting Noordzeekanaal tussen autosnelweg A9 en de Buitenhuizerbrug op Zijkanaal C. Voor je doemt de enige ton op Zijkanaal C op (weinig creatief ZC 1 genaamd), die ogenschijnlijk midden in het vaarwater ligt.
Aan welke kant passeer je ZC 1?


"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 11:45 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 12:08 #1499019

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
Tja, de discussie gaat vermoedelijk over wat richting zee is. Maar ik denk in noorderlijke richting = richting zee.
En een zeeman verlaat met bloedend hart de zee. Je hart zit links (hoewel ik dat steeds vergeet...). Dus de rode ton zou in dit geval aan stuurboordzijde van het vaarwater moeten liggen, en de groene ton houd je dus aan je bakboordzijde.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 12:13 #1499021

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Yep.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 12:34 #1499030

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
Leuke casus, maar lijkt me dat je hier als kapiten wel uit moet kunnen komen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 12:45 #1499034

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ihkv het draadje dan nog een vervolgvraag:
Als je het schetst in het plaatje, hoe verloopt op dit stukje SMR dan de "stuurboordzijde van het vaarwater" voor zuidgaande jachten?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 13:54 #1499052

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
zoiets denk ik, in een vloeiende lijn de buitenbocht verleggen zodat je de groene ton aan SB houdt.


Laatst bewerkt: 01 aug 2023 13:56 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 13:58 #1499054

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
daan1508 schreef :
en de groene ton houd je dus aan je bakboordzijde.

Waarmee je als je dat wat krap doet nog steeds BB wal in het vaarwater vaart, tenzij je de rechteroever aanhoudt, dan vaar je SB wal
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 13:58 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 14:01 #1499056

Ik snap eigenlijk niet wat die ZC1 daar doet. Zie geen ondiepte op de kaartjes. Misschien een soort mikpunt/waypoint om min of meer het midden van het kanaal aan te houden (maar dan had hij ook of beter een ander kleurtje kunnen hebben). Kan me ook niet herinneren dat er iets bijzonder was aan de vaarweg daar, toen we daar langskwamen in september 2020. Iemand een idee?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 14:10 #1499060

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
De buitenbocht (linkerover) lijkt daar wat ondieper: wellicht voor diepstekers om ze in diep water te
houden.

Of zou het met de hoogspanningsleiding te maken hebben: minimale doorvoorthoogte garanderen. (te veel naar de linkerover hangen de kabels lager?)
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 14:13 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 14:26 #1499067

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
holrobert schreef :
daan1508 schreef :
en de groene ton houd je dus aan je bakboordzijde.

Waarmee je als je dat wat krap doet nog steeds BB wal in het vaarwater vaart, tenzij je de rechteroever aanhoudt, dan vaar je SB wal

Ja maar dat was niet de vraag :).
Uiteraard houd je dus gewoon stuurboordswal.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 14:46 #1499070

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Excuses voor de verwarring. Maar ik had juist vanwege de mogelijk door schippers ervaren onduidelijkheid "buiten" de eerste vraag ten aanzien van noordwaarts varend verkeer en de tweede vraag ten aanzien van zuidwaarts varend verkeer gesteld.

Ook wel aardig om te zien: het opnamevaartuig van Cyclomedia heeft toch maar de andere kant van de ton genomen. :laugh:





Ik denk trouwens niet dat het vanwege de hoogspanningsleiding is.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 14:58 #1499073

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
sy helios schreef :
ik denk < 5,3 graden afwijking en max 20,4 m

En nu in radialen ter plaatse.

20,4 is fout! Het is 1/64e mijl = 28,9375 meter.

Wel opletten hé, Hans!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 15:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 15:01 #1499074

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
JotM schreef :
Excuses voor de verwarring. Maar ik had juist vanwege de mogelijk door schippers ervaren onduidelijkheid "buiten" de eerste vraag ten aanzien van noordwaarts varend verkeer en de tweede vraag ten aanzien van zuidwaarts varend verkeer gesteld.

Ook wel aardig om te zien: het opnamevaartuig van Cyclomedia heeft toch maar de andere kant van de ton genomen. :laugh:





Ik denk trouwens niet dat het vanwege de hoogspanningsleiding is.

Die mannen werken toch nooit onder hoogspanning?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 15:03 #1499076

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Ik zou op zuid en noord ijsselmeer altijd de stuurboord zijde vaarwater houden, consequent.
Mooie dagbesteding .
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 15:33 #1499091

JotM schreef :
En, weet iedereen nu hoe om te gaan met enkelzijdige laterale markering?

ZH 2 .. 20 (Hoornsche Hop)




Wat is de bedoeling van dit stukje vaarwater? Hoe komt een geul gebonden vaartuig daar?
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 15:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 16:02 #1499104

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Een betonde vaargeul voor diepgaande schepen is tijdelijk uitgelegd tussen posities:
52-37,26 N, 05-05,51E
52-37,02 N, 05-03,81E
52-37,73 N, 05-03,03E

Aldus BaZ 431(T)/19 (wk 50 - 2019)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 16:06 #1499106

Dankje, maar ik begrijp de functie daarvan niet: hoe komt een schip dat deze extra diepte nodig heeft daar (en wat doet ie in die geul, behalve heen en weer varen)?

Hoe de markering werkt is mij wel duidelijk trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 16:08 #1499107

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Geen flauw idee
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 16:49 #1499122

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
JotM schreef :
Geen flauw idee
Tussen Hoorn en Edam wordt de dijk verzwaard ebn heel veel sand aangevoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 17:00 #1499126

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Berghout-2 schreef :
3Noreen schreef
In geval van uitwijk plicht dien je naar stuurboord uit te wijken om een aanvaring te voorkomen.


De plicht om naar stuurboord te wijken geldt alleen bij tegengestelde koersen. Daar is hier geen sprake van.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app[/quote]Uitwijken doe je om te beginnen ruim op tijd en duidelijk. (Zodat de ander die koers en vaart moet houden dit duidelijk kan zien)
Bij zeilschepen en ook moterschepen onderling zal het zeilschip over BB van SB inkomen en wijk je uit achterlangs (Naar SB dus)
In andere gevallen kan achterlangs ook heel goed naar BB uitwijken betekenen.

Bij een last minute(second) uitwijk manouevre altijd meedraaien met het andere schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 17:06 #1499127

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
rooiedirk schreef :
JotM schreef :
Geen flauw idee
Tussen Hoorn en Edam wordt de dijk verzwaard en heel veel zand aangevoerd.

Ahh.
Zijn daar ook die twee rijen gele tonnen voor die nu aan weerszijden van Warder zo'n beetje haaks op de kust liggen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 17:28 #1499131

JotM schreef :
Ahh.
Zijn daar ook die twee rijen gele tonnen voor die nu aan weerszijden van Warder zo'n beetje haaks op de kust liggen?

Nee, de voorlopers daarvan heb ik in september 2011 helpen leggen.
Omdat het Markermeer zo'n dooie poel geworden is sinds die rare dam tussen EH en Lelijkstad, worden er allerlei plannetjes bedacht om het te verbeteren.
Een van de ideeën was om het water rustiger te maken zodat slib bezinkt, meer licht door kan doordringen in het water en de plantengroei weelderiger wordt. (Dat is gelukt, leve het fonteinkruid :P )
Daartoe werden stalen damwanden geslagen van vlakbij de kust, met (als ik me goed herinner) een lengte van twee kilometer.
Die damwanden staken bij normale waterstand ongeveer 10 cm boven water. Levensgevaarlijk!
Een vriend van mij kreeg van RWS de opdracht om rondom de damwanden een keten van gele boeitjes te leggen. De uitvoering daarvan was nauwkeurig beschreven in de opdracht. De gele drijvertjes moesten een onderlinge afstand van 10 meter krijgen, bevestigd aan 1 doorlopend kunststof touw, dat dus ruim 4 km lang moest worden. Om de 50 meter (alweer, als ik mij goed herinner) moest de lange lijn verankerd worden met een kunststof touwtje waaraan een soort stoeptegel van 20 kilo geknoopt moest worden.

Ik heb geholpen bij het uitleggen van het spul. Toen had ik al, zacht gezegd, ernstige bedenkingen van de zeewaardigheid van de boeienlijn met de lullige ankertjes. Maar ja, opdracht van RWS, niet?

Kort daarna, bij de eerste keer dat er harde wind stond, lagen alle boeitjes tegen de damwand of op de kust.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 17:29 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 01 aug 2023 17:38 #1499133

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
rooiedirk schreef :
Berghout-2 schreef :
3Noreen schreef
In geval van uitwijk plicht dien je naar stuurboord uit te wijken om een aanvaring te voorkomen.


De plicht om naar stuurboord te wijken geldt alleen bij tegengestelde koersen. Daar is hier geen sprake van. Uitwijken doe je om te beginnen ruim op tijd en duidelijk. (Zodat de ander die koers en vaart moet houden dit duidelijk kan zien)
Bij zeilschepen en ook moterschepen onderling zal het zeilschip over BB van SB inkomen en wijk je uit achterlangs (Naar SB dus)
In andere gevallen kan achterlangs ook heel goed naar BB uitwijken betekenen.

Bij een last minute(second) uitwijk manouevre altijd meedraaien met het andere schip.

Troost je met de gedachte dat ik op het Nederlandse water altijd als klein schip zal uitwijken voor alles wat groot, zwaar en roestig is. En nee ik treed daarover niet in overleg, ik wijk gewoon uit. Dat lijkt me ook voor iedereen die een klein schip vaart het aller verstandigs. Theoretisch geneuzel over wie er volgens de wet had moeten wijken koop je niets voor op het moment zelf.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 01 aug 2023 17:39 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl