Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Darwin of reglementen

Darwin of reglementen 30 juli 2023 08:35 #1498231

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Luistert de kustwacht uit op kanaal 16 met bereik op het IJsselmeer? De scheepvaart niet, die zit op 10.
Op de Oosterschelde, ook groot binnenwater, zit je dus inderdaad op kanaal 68, verkeerspost Wemeldinge, een blokkanaal. De scheepvaart luistert daar ook uit. De Westerschelde heeft ze ook, de verkeerskanalen. Hoe het op de rest van de Delta zit weet ik eigenlijk niet. Kanaal 10 weer, denk is. Zelfde vraagteken omtrent kanaal 16.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 08:36 #1498232

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Dat dus
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 08:51 #1498233

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1346
Met ATIS aan werkt de scan optie niet.
Ik zou niet goed weten waarom niet want je kunt op het IJsselmeer 10 en 16 uitluisteren (als je marifoon scannen toelaat op door jouw aangewezen kanalen).
Op zee werkt dit dan weer wel.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 08:52 #1498234

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Boeien bepalen voor sommigen het vaarwater,

De boeien bepalen voor het BPR/wet het vaarwater. Niet willekeurig "sommigen". Het vaarwater is een juridische term. Die kan afwijken van wat in de volksmond gangbaar is. Maar niet getreurd waar er kans is op een verschil tussen het juridische vaarwater en het vaarwater wat in de volksmond aangeduid wordt heeft de overheid boeien neer gelegd. Zodat over de interpretatie geen misverstand over kan ontstaan.

Deze dus:

nl.m.wikipedia.org/wiki/Vaarwater

nl.m.wikipedia.org/wiki/Vaarweg

nl.m.wikipedia.org/wiki/Vaargeul
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 09:03 #1498237

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Boeien bepalen voor sommigen het vaarwater,

De boeien bepalen voor het BPR/wet het vaarwater. Niet willekeurig "sommigen". Het vaarwater is een juridische term. Die kan afwijken van wat in de volksmond gangbaar is. Maar niet getreurd waar er kans is op een verschil tussen het juridische vaarwater en het vaarwater wat in de volksmond aangeduid wordt heeft de overheid boeien neer gelegd. Zodat over de interpretatie geen misverstand over kan ontstaan.

Deze dus:

nl.m.wikipedia.org/wiki/Vaarwater

nl.m.wikipedia.org/wiki/Vaarweg

nl.m.wikipedia.org/wiki/Vaargeul

Spreek je hiermee 3Noreen nou tegen, of zie ik dat verkeerd?
Specifiek, als ik buiten de betonning vaar, wat nogal vaak voorkomt waar veel ruimte is, dan vaar ik niet in een vaargeul, maar toch wel in vaarwater volgens BPR?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 09:45 #1498242

Sterker nog: ook water waar je niet mág maar een bootje/sup wel kán varen, is vaarwater(?).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 09:46 #1498243

Inmiddels is ruim aangetoond , dat het invoeren van een Vaarbewijs niet wenselijk is maar bijna bittere noodzaak , ook bij de zeilers ontbreekt veel te veel kennis en inzicht , blijkt al in 2 draadjes.

Hoe wel de zeilers verwijzen naar de snellemotorboten die allemaal te hard varen , dus hoef ik echt geen kennis te hebben hoor, 3 Noreen noemt dat jij-bakken of zij-bakken in andere draadjes .

Verder vermakelijk draadje , leerzaam voor degene die niet weten wat iets als het vaarwater is !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 09:51 #1498245

PvO schreef :
Overdrijven is ook een kunst, laatste anderhalve week van de vakantie in Friesland en op het IJsselmeer rond gevaren.
VHF stond altijd aan, maar zinnige informatie heb ik er niet over ontvangen.
En als ik de VHF al eens wilde pakken voor een brugopening, gingen de lichten meestal al op rood/groen voor ik de hoorn had opgepakt.
Ik vaar ook regelmatig rond Dordt en Rotterdam, daar zal ik de VHF niet graag missen.

Aardig om te lezen, mijn ervaring is identiek. Zeilend in het gebied IJsselmeer, Wad en Friesland heb ik een aantal jaren met marifoon (ingeschakeld, want uitluister plicht) gevaren maar nooit iets zinnigs ontvangen. Komt ook om er daar veel ruimte is. Als ik vind dat iets dat groot, hardvarend of van veel ijzer is te dicht bij mij in de buurt komt vaar ik wel een stukje de andere kant op of ik wacht even. Ik vaart tenslotte voor de ontspanning en heb nooit haast.

Een paar keer jaar vaar ik met een motorboot in de buurt van Dordt. Daar is een marifoon onmisbaar want veel groot ijzer en altijd druk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 09:52 #1498246

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik moet het begin van "aantonen" dat de verruiming van de vaarbewijsplicht (bijna) noodzakelijk is om te komen tot een bredere regelkennis onder varende recreanten nog zien.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 09:57 #1498250

JotM schreef :
Ik moet het begin van "aantonen" dat de verruiming van de vaarbewijsplicht (bijna) noodzakelijk is om te komen tot een bredere regelkennis onder varende recreanten nog zien.

Ach gezien de opmerkingen van bepaalde zogenaamde ervaren schippers hoeven we niet te rekenen dat men het in de pratijk wel leert ;)

Dus het zal zeker wat toevoegen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 09:57 #1498251

JotM schreef :
Ik moet het begin van "aantonen" dat de verruiming van de vaarbewijsplicht (bijna) noodzakelijk is om te komen tot een bredere regelkennis onder varende recreanten nog zien.
Precies en dat is dan nog maar stap 1. Stap 2 is aannemelijk maken dat meer regelkennis tot beter gedrag zal leiden. (gedrag dat sommige jetski en Y-boot piloten laten zien wijst eerder op het tegengestelde)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 09:59 #1498252

keeszeiler schreef :
JotM schreef :
Ik moet het begin van "aantonen" dat de verruiming van de vaarbewijsplicht (bijna) noodzakelijk is om te komen tot een bredere regelkennis onder varende recreanten nog zien.
Precies en dat is dan nog maar stap 1. Stap 2 is aannemelijk maken dat meer regelkennis tot beter gedrag zal leiden. (gedrag dat sommige jetski en Y-boot piloten laten zien wijst eerder op het tegengestelde)

Ik hoef het niet want zij doen het ook niet ; hoevaak gaat die pruilende kleuter opmerking nog hehaald worden op ZF ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 10:03 #1498253

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13717
keeszeiler schreef :
JotM schreef :
Ik moet het begin van "aantonen" dat de verruiming van de vaarbewijsplicht (bijna) noodzakelijk is om te komen tot een bredere regelkennis onder varende recreanten nog zien.
Precies en dat is dan nog maar stap 1. Stap 2 is aannemelijk maken dat meer regelkennis tot beter gedrag zal leiden. (gedrag dat sommige jetski en Y-boot piloten laten zien wijst eerder op het tegengestelde)
dat laatste zou best kunnen. Een lisence to operate wil nog niet zeggen dat je geschikt bent. Zie %ongevallen, vaak ook eenzijdig in het verkeer van 18-23jr
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 10:26 #1498264

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Tussen het gekissebis door, heeft iemand nog een antwoord op een echte vraag?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 10:47 #1498273

Doejong schreef :
Luistert de kustwacht uit op kanaal 16 met bereik op het IJsselmeer? De scheepvaart niet, die zit op 10.
Op de Oosterschelde, ook groot binnenwater, zit je dus inderdaad op kanaal 68, verkeerspost Wemeldinge, een blokkanaal. De scheepvaart luistert daar ook uit. De Westerschelde heeft ze ook, de verkeerskanalen. Hoe het op de rest van de Delta zit weet ik eigenlijk niet. Kanaal 10 weer, denk is. Zelfde vraagteken omtrent kanaal 16.

Een antwoord op deze echte vraag vond ik op www.marifoonhalen.nl/marifoon-kanalen/ (over de kwaliteit/betrouwbaarheid van deze, voor mij onbekende, bron weet ik niets)

IJssel- of Markermeer kanaal 1, 10 of 16?
Welk kanaal selecteer ik nu indien ik op het Markermeer vaar? Bij goed zicht selecteer je kanaal 1. Dan heb je contact met de centrale meldpost IJsselmeer. Vaar je op het Marker- of IJsselmeer met slecht zicht, kanaal 10. Binnenvaartschepen gebruiken allemaal kanaal 10. Tijdens slecht zicht heb je met schepen te maken die om je heen varen. Niet met het centrale meldpost IJsselmeer. Bij nood, kanaal 16. Tijdens nood roep je het kustwachtcentrum op deze, luistert uitsluitend kanaal 16 uit. Het kustwachtcentrum biedt hulp, schepen om je heen kunnen je (meestal) niet helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 11:11 #1498279

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Officieel examenbureau, dus dat zal wel goed zitten. Dank voor de link.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 11:22 #1498281

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Arcadia schreef :
Specifiek, als ik buiten de betonning vaar, wat nogal vaak voorkomt waar veel ruimte is, dan vaar ik niet in een vaargeul, maar toch wel in vaarwater volgens BPR?

Jazeker
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 11:24 #1498282

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
keeszeiler schreef :
Doejong schreef :
Luistert de kustwacht uit op kanaal 16 met bereik op het IJsselmeer? De scheepvaart niet, die zit op 10.
Op de Oosterschelde, ook groot binnenwater, zit je dus inderdaad op kanaal 68, verkeerspost Wemeldinge, een blokkanaal. De scheepvaart luistert daar ook uit. De Westerschelde heeft ze ook, de verkeerskanalen. Hoe het op de rest van de Delta zit weet ik eigenlijk niet. Kanaal 10 weer, denk is. Zelfde vraagteken omtrent kanaal 16.

Een antwoord op deze echte vraag vond ik op www.marifoonhalen.nl/marifoon-kanalen/ (over de kwaliteit/betrouwbaarheid van deze, voor mij onbekende, bron weet ik niets)

IJssel- of Markermeer kanaal 1, 10 of 16?
Welk kanaal selecteer ik nu indien ik op het Markermeer vaar? Bij goed zicht selecteer je kanaal 1. Dan heb je contact met de centrale meldpost IJsselmeer. Vaar je op het Marker- of IJsselmeer met slecht zicht, kanaal 10. Binnenvaartschepen gebruiken allemaal kanaal 10. Tijdens slecht zicht heb je met schepen te maken die om je heen varen. Niet met het centrale meldpost IJsselmeer. Bij nood, kanaal 16. Tijdens nood roep je het kustwachtcentrum op deze, luistert uitsluitend kanaal 16 uit. Het kustwachtcentrum biedt hulp, schepen om je heen kunnen je (meestal) niet helpen.

Dat over kanaal 1 is niet goed. Dat mag je facultatief kiezen, maar zeker niet verplicht. Het mag als advies gegeven worden.
Wij deden voor de kustwacht regelmatig oproepen op kanaal 10, die mis je dan dus.
Alleen als je iets te mopperen hebt op k1.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 juli 2023 11:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 11:25 #1498283

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Wat meer kennis kan helpen in de toekomst.
Maar voor vandaag helpt dat niet. Lijdzaam wachten tot een ander VB niet verplicht stelt, ook niet.

Het is gedrag en niet de kennis.
Zelfs de ZF’s met de meeste ervaring geven het voorbeeld: koers en vaart houden en menen dat je groot gelijk hebt tot “de dood en de gladiolen” ons scheidt.
Dit als voorbeeld van voorbeeld gedrag dat laakbaar is en leidt tot hetzelfde gedrag.
(Excuus voor het zwaar uitvergroten van het voorbeeld).

Elkaar vroegtijdig de ruimte geven waar we allemaal zo blij mee zijn op de Noordzee (NB: besef dat dat voor 99% buitenlandse bemanningen zijn!).

Daarnaast accepteren dat er een kennisverschil is (van nul tot iets), een ervaringsverschil en een wijd verbreide incompetentie tot het snel ter plekke juist toepassen van de regels (hetgeen de belangrijkste take-away van dit draadje voor mij is). Waarbij het ook nog onduidelijk blijkt zodra we elkaar de loef proberen te steken, wat de vigerende regels zijn (BPR (of andere), Colregs, Wikipedia, ZF of Donald Duck).

Ook daar moeten we ons gedrag op aanpassen. Je voorbereiden op de staat van de ander. Het risico van miscommunicatie obv (vermeende) kennis!

Wat kunnen we wel zelf, als groep:
Als we kinderen kunnen wijsmaken dat “Sint met een paard alle daken rondt in een halve avond” en dat ze zelf “van de ooievaar komen” (“Waarvoor in hemelsnaam twee distributiesystemen voor dezelfde adressen?” zou de slimme ZF vraag zijn om de onzin aan te tonen…) dan moeten wij binnen 9 jaar in staat zijn een generatie op te voeden die “elkaar ruimte geven” heel normaal vindt. Om te beginnen dan maar op het water.

Welk gedrag moet in de ban: “stoer doordrammerig betweterig schippersgedrag zonder besef van de ander”.
Te moeilijk. Oefenen op ZF kan ook.

(Disclaimer: ook dit (herhaalde) betoog kan weer als zodanig ervaren worden).
Laatst bewerkt: 30 juli 2023 11:32 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 11:26 #1498284

Doejong schreef :
Tussen het gekissebis door, heeft iemand nog een antwoord op een echte vraag?

Ik kan je in de praktijk zeggen , ja de kustwacht heeft bereik op kan16 Ijsselmeer en luisterd daar ook op .

Ik voer eens op het markermeer net het paard van marken voorbij en ik heb 2 marifoons , 1 staat op 16 en 1 op 10 altijd onder vaart.

Ik hoorde op 16 ineens een jacht wat water maakte iets bij het roer tussen Block van Kuffeler en Almere , nu riep dat zeiljacht voor de 4x keer op en niemand reageerde .

Dus ik besloot toch maar de oproep te beantwooren van het jacht omdat ik inmiddels zeker wist dat niemand de oproep op kan16 ontving .

Maar omdat mijn marifoon kennelijk wel goed werkte , kreeg de kustwacht dat ook mee , na mijn eerste oproep richting het jacht , kwam meteen de kustwacht erbij.

Binnen 30 seconden was ik het relay station tussen kustwacht en KNRM .

Het enige probleem was dat het jacht eigenlijk niet wist waar het zich bevond , dus of Lelystad block of block almere , dat koste een extra reddingsboot .

Dus ja het werkt prima op 16 als je marifoon ook werkt zoals het hoort , in dit geval was het bereik van het jacht onvoldoende, misschien had kan10 beter gewerkt ?

Netjes bedankje ontvangen voor de medewerking en inzet van zowel de Heren Kustwacht als de KNRM .
Laatst bewerkt: 30 juli 2023 11:28 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 11:29 #1498285

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Prima gedaan
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 12:01 #1498295

Dan nog een voorbeeldje uit de praktijk , meegemaakt voor de kust van Benidorm spanje .

Het onweerde de hele dag al vanaf smorgens 10 uur tot ver na middennacht , niks ergs beetje lichten boven zee mijlen ver .
Ik was uit Cartagena vetrokken en het was prima zeil weer beetje plat voor de lap / bakstag .

Ik voer op de code zero , ik had al ruim het idee dat het eigenlijk iets te veel zeil was , maar ja als het lekker loopt dan ben je meestal te laat met weg halen , dat was ook zo toen ik onderdek was kwam dan toch echt even de intercity voorbij , ging plat , zeil weg halen en verder .

Ik onthou altijd wat er voor ,naast en achter me vaart en mis ineens eens een jacht dat achter mij voer ! Dat is gek even in de gaten houden ! 2x zie ik een tagget weer terug komen in een seconde en verdwijnen en speed verteld mij 0 kn .

Ik roep het jacht op of ze problemen hebben, geen antwoord , da's gek want we hadden eerder die dag contact gehad ze luisteren en reageren dus .

Het was een uur of 23:00 pik donker en geen schip te bekkenen behalve een visser 6 mijl achter het jacht , ik heb de visser op geroepen of die eens polshoogte wilde nemen ik voer een mijl of 4 voor het jacht hij kwam achterop, de visser bevestigde dat hij ok ineens zag dat het jacht was verdwenen van de AIS maar daar verder geen aandacht aan had geschonken, maar nu ik dat ook melde hij toch maar koers ging verleggen om eens polshoogte te gaan nemen.

Na een uurtje zie ik dat hij bij het jacht moet zijn snelheid gaat eruit , na een 15 minuten meld de schipper van de vissersboot , mast gebroken , geen gewonden iedereen OK , (klapgijp gehad vermoedeijk) , hij gaat helepen met het spul uit het water halen en zal ze begleiden naar Benidorm .

Daags later ontvang ik een berichtje via de website van de pion met een hele hartelijke dank .

Moraal de genoemde "arwernes" in dit en andere draadjes vooral gebaseerd op de IK maar kijk ook gewoon eens om je heen of je iets geks ziet , meestal is er dan ook wat aan de hand .
Laatst bewerkt: 30 juli 2023 12:02 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 13:02 #1498322

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Doejong schreef :
Officieel examenbureau, dus dat zal wel goed zitten. Dank voor de link.

wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18#Bijlagen
7) Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is kanaal 10 het primaire kanaal voor aanroep-, spoed- en veiligheidsverkeer.

8) Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is kanaal 13 het uitwijkkanaal voor kanaal 10.

9) Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is het gebruik van DSC niet toegestaan. Een uitzondering geldt voor de Grote binnenwateren (Waddenzee, IJsselmeer, Ooster- en Westerschelde en Eems-Dollard): daar mag kanaal 70 op vrijwillige basis gebruikt worden voor nood-, spoed- en veiligheidsverkeer.

...

14) Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is kanaal 16 tevens het afhandelingskanaal na DSC alarmering.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 14:12 #1498347

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Precies, dus geen geneuzel over k1!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Darwin of reglementen 30 juli 2023 14:25 #1498353

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Boeien bepalen voor sommigen het vaarwater,

De boeien bepalen voor het BPR/wet het vaarwater. Niet willekeurig "sommigen". Het vaarwater is een juridische term. Die kan afwijken van wat in de volksmond gangbaar is. Maar niet getreurd waar er kans is op een verschil tussen het juridische vaarwater en het vaarwater wat in de volksmond aangeduid wordt heeft de overheid boeien neer gelegd. Zodat over de interpretatie geen misverstand over kan ontstaan.

Deze dus:

nl.m.wikipedia.org/wiki/Vaarwater

nl.m.wikipedia.org/wiki/Vaarweg

nl.m.wikipedia.org/wiki/Vaargeul
Leuk die Wikipedia definitie van vaarwater, water waar je kan varen, hoe klein de boot ook is.
Lijkt me dat de wetgever in het BPR een wat andere definitie voor ogen had.
Anders worden voorrangsregels waarin sprake is van 'sb zijde van het vaarwater' wel wat lastig toe te passen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl