trotti schreef :
Erikdejong schreef :
Een groot zeiljacht is geklassificeerd als zelfrichtend als de maximale hellingshoek door de wind kleiner is als de kenterhoek. Een zeilboot kan geen hellingshoek van 90 graden bereiken door alleen winddruk 60 graden is ook heel onwaarschijnlijk. Met een groter wordende hellingshoek gaat de wind er steeds meer overheen blazen omdat het geprojecteerde windoppervlak word steeds kleiner terwijl het richtende moment toeneemt. Er is hier dus zeker meer gebeurt. Een theorie die ik heb gehoord is de downwash. Onwaarschijnlijke grote hoeveelheden regen op een heel erg lokale plek. De druk van die regen op een overhellende tuigage krijgt een steeds groter geprojecteerd oppervlak en het word dus steeds sterker met het hellende moment. Dit soort regenstroemen schijnen 400mm per minuut te kunnen dumpen. Dat zijn zulke grote hoeveelheden dat deze bijna recht naar beneden vallen ongeacht hoeveel wind er staat. Zo'n downfall heeft meestal maar een doorsnede van 10 tot 20m, maar als die recht over de boot heen gegaan is dan kun je nog zoveel stabiliteit toevoegen, dat gewoon niet werken.
Precies, hier is meer gebeurd.
Er kan nu wel heel hard moord en brand geroepen worden dat de AVS 70° was en dat dat "belachelijk" is, maar als een boot voor anker ligt (geen zeilen, kiel omhoog) moet je wel echt extreme (once in a lifetime?) freak events hebben om daar te komen.
Schepen moeten gewoon aan regels voldoen. of dat nou zeegaande vrachtschepen zijn of superjachten... Dat iedere keer gesugereerd wordt dt het met jachten niet zo nauw genomen wordt is echt nonsens.
Dit schip voldeed aan de regels en kwam in een bizarre situatie terecht waar de regels niet in voorzien hadden. Je kunt nu eenmaal niet alles voorzien, ook niet binnen de regels. En al wil je alles voorzien, dan kan je geen schip meer bouwen, want wat nou als.....
he tis ook een kwestie van afwegingen (zoals met eider schip zijn er altijd compromissen)
Groeten,
Johnnie
De tijdlijn opgebouwd uit overlevenden-verslagen vermeldt geen downwash vanuit zwaar onweer.
De tijdlijn vermeldt het overlopen van de kuip vanuit slagzij. Het heeft vervolgens nog enige tijd op zijn kant gelegen. Toen is men nog naar het schip teruggezwommen om een vlot los te krijgen. Toen dit niet lukte is het vlot aan de andere kant, dus 30-40m verder opgehaald.
De laatste overlevende(n) zijn uit de boot gekomen door onder water nog een deur te openen.
Het schip is plat gegaan met alleen de mast op. Ze zijn niet verrast door het weer, maar door het plat gaan. De eigenaar is zelf ook nog aan dek geweest.
Volgelopen door deuren die volgens de intacte stabiliteit als dicht verondersteld worden. Dezelfde deuren die open moeten als je er uit wilt.
Stel je voor dat bij je eigen zeilboot bij het plat slaan de ingang naar de kajuit onder water zou liggen? Natuurlijk doe je die dicht in zeer zwaar weer. Maar als je plat ligt wil je ze nog steeds niet onder water want dan kan je niks meer doen.
Mijn mening: voldeed aan de regels; niet aan het doel
dat ik aan het schip verbind. In ieder geval
met mijn kennis achteraf.
De jachtindustrie heeft er alle belang bij om in ieder geval voor de buitenwacht dit te verbinden aan een externe exceptionele oorzaak. Dan hoef je namelijk niks te doen en zeker niet snel.
Dit mag je een schipper dan ook helemaal niet verwijten. Daar helpt dit rapport zeker bij.