hnrts schreef :
AndreAzuree schreef :
Nee wel leuk lijkt me! Occam Razor's is één van mijn tools in de cursussen "Fake news herkennen" die ik geef.
Bij technische natuurkunde leerden we vroeger al dat de simpelste verklaring waarschijnlijk de juiste verklaring is. Komt op hetzelfde neer.
Als we naar dit ontwerp kijken, zie je dat het schip oorspronkelijk is ontworpen als (lagere) tweemaster. Kracht maal arm betekent dat je een hogere mast gemakkelijker omduwt mits het contragewicht vergelijkbaar is. Ik zou wel eens een vergelijking willen zien met de gewichtsverdeling van de tweemaster versies.
Eerder is in dit draadje is door Erik al uitgelegd dat een AVS van minder dan 90 graden voor dit type grote zeilboten niet ongebruikelijk is. Om nog maar niet te spreken van de downflooding angle.
Dan zou ik wel eens willen weten hoe die kleinere toegestane AVS zich in de regelgeving verhoudt tot het gemak waarmee je zo'n schip kan omduwen (kracht maal arm van de mast). Bij dezelfde boot, maar zonder mast moet je waarschijnlijk veel meer moeite doen om deze om te duwen.
Het hele Stabiliteitsboekje is quasi statisch van aard en als er al dynamiek in zit dan is dat in omvang of oppervlakte uitgedrukt. In de gewichtsverdelingsverschil zit het dus niet, want die moet om de zelfde “omvang (oppervlakte en breedte daarvan)”, juist veel beter zijn (bij gelijke Hull) en dat kan alleen met meer ballast (bij gelijke Hull) en nog meer bij hoger zeiloppervlak (meer of hoger gelegen).
Klaarblijkelijk houdt dat niet gelijke tred met de winddruk obv 1 resultaat, maar gegeven de consequentie wel een significant resultaat.
Wij meelezers vertrouwen er bij onze boten op, varend met open toegang in zware wind (wie doet dat niet?), dat
-de boot bij grote helling bij een vlaag geen water binnen krijgt en/of
-als dat wel gebeurt dat je alsnog snel genoeg herstelt om niet helemaal vol te lopen en
-bij een knock-down met gesloten ingang je er daarna alsnog rechtop uit kan
En niet dat je vol kan lopen, onder helling, dat je plat sowieso vol loopt via andere openingen, dat het schip bij plat slaan zich niet opricht, en dat dat eerder is als alles niet vast zit hetgeen sowieso niet geldt voor binnenlopend water.
In het stabilteitsboekje staat eigenlijk dat je gesloten zou moeten zeilen…. Fijne vakantie; weg genieten van de cabrio….
Voor het ellendige resultaat wordt in het stabiliteitsboekje gewaarschuwd maar omdat het aan de eisen voldoet is het afgestempeld.
Eisen, die bij 1m minder lengte, minimaal 90gr eisen, las ik vorig jaar in de referentie die Erik toen aanreikte.
Zo ongewoon is die gedachte dus niet.
Zoals eerder aangegeven zijn er vele schepen (ik noemde Offshore) met een omvang van minder dan 90gr. Dus ook dat is niet ongewoon.
Blijft dus over: not fit for purpose; not fit for actual use.
Het eerste ligt bij de ontwerper en de klant/eigenaar, waarbij de eerste vaak verlokt wordt wensen te realiseren. En het offerte ontwerp heeft onvoldoende tijd en onvoldoende budget om volledig alles te onderzoeken, maar een beperkt maar relevant intact stabiliteitsboekje met analyse zit daar altijd wel bij. En daar is handig voor de iets grotere lengte gekozen en ik verwacht daarna dan ook dat de tweemasters ook de 90gr niet halen. Speculatie naar inzicht.
Het tweede ligt bij de kapitein waar ook in het boekje naar verwezen wordt.
Hetgeen de laatste bullit in de conclusie van de desktop study curieus maakt.
Wie heeft waarom deze bullit uit de vele mogelijkheden gekozen om op te nemen in de samenvatting?
Was dat alleen uit observatie of kwam dat de autorisatie van het tussenrapport handig uit?
NB: dit zijn voor mij vragen en deze nu beantwoorden zou speculatie zijn.
Maar wie wel eens betaald onderzoek of betaald advies heeft gegeven kan zich deze vragen mogelijk wel voorstellen.
Maar anderzijds, het voldoet aan de regels, het vertrouwen in ontwerpen en technische engineering, en dat het dan dus ook goed zal zijn, is ook overal aanwezig….
maar ik kan me moeilijk aan die gedachte onderwerpen en ik wil ook niet in de (o.a. Rotterdamse) Splash-tour-bus.
Disclaimer: nav dit topic wel eens naar gezocht maar veel onderbouwing (behalve dat het zowel als boot en als bus gecertificeerd is) vond ik niet. Ik zou niet graag een incident daarmee meemaken en laat die sensatie graag aan mij voorbij .gaan.