Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: superjacht zinkt Sicilië

superjacht zinkt Sicilië 29 juli 2025 07:16 #1639705

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
Shebee schreef :
Dat met dat uit het roer lopen lijkt mij zeker niet een probleem van Contessas of in mijn geval She 31. Dubbele roeren helpen idd. bij een (te brede?) kont. Bij de fastnet ging het vooral fout met de extremen van de IOR. Een smal schip met de juiste ballastratio zal vast sneller weer op zn pootjes staan na een kentering dan een brede taartpunt...

@Joop, een hoog vrijboord is niet per definitie nodig voor stahoogte, een diepe romp helpt ook... Een laag vrijboord helpt ook erg bij het aan boord halen van een drenkeling, op de brede en hoge taartpunt gaat dit vrijwel alleen via de spiegel.

Dubbele roeren worden nodig bij grote breedte, inderdaad. Als de aanhechting van het roer aan de romp boven water wordt getild door helling, verliest het roer in een keer iets van 30% werking (heb ik wel eens begrepen). Maar dat maakt een breed ontwerp niet veilig of onveilig.

Een diepe romp betekent zwaar en veel nat oppervlak. Dat is precies wat getracht wordt te voorkomen: duur en langzaam.

Snel betekent licht en OP het water ipv IN het water. Liefst BOVEN het water, maar dat betekent draagvleugels, en is voor ons nog niet weggelegd.

Mbt vrijboord: De top van de stabiliteitscurve is de plek waar het vrijboord onder water verdwijnt. Daarna is er geen extra bijdrage meer uit vormstabiliteit bij meer helling. Dus kwa omslaan (Het ging hier over de Bayesian en wat daar mis ging) is een hoog vrijboord wel degelijk veiliger.

Drenkelingen aan boord krijgen is natuurlijk een ander aspect. Maar dat is al damage control. De eerste lijn van veiligheid is, dat je helemaal niet over de rand gaat. En dan is een breed gangboord wel degelijk veiliger: als je in het midden aanlijnt, heb je meer bewegignsvrijheid voor je overboord gaat. Ook kún je zo aanlijnen dat, etc. Dus mbt primaire veiligheid zou ik breed als beter zien.

Mbt terug komen: ook dat is secundaire veiligheid en damage control. Je moet niet eens gaan. Maar enfin. Hier geldt dat je naar de stabiliteits curve moet kijken. Het oppervlak onder (boven) de curve in het onderwater stuk is de arbeid die verricht moet worden om de boot weer over de rand te krijgen en daarmee rechtop.

Zie ook hier:

zeilersforum.nl/index.php/foru...boot?start=50#590221

Daar is Contessa inderdaad goed in. Maar nou let op: Dit gaat wederom om secundaire veilgiheid. Niet om gaan is de eerste.

Alle argumenten vóór Contessa zijn afkomstig uit de Fastnet Race '79. Die omstandigheden hebben niets te maken met de Bayesian: De inzichten over jachtontwerp zijn totaal veranderd. Er werd niet gevaren. De Bayesian is 4 1/2 keer zo lang.

En dan nog: wat in de Fastnet de meeste doden heeft veroorzaakt: reddingsvlotten, en het instappen daar in. NIET de jachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 juli 2025 07:40 #1639715

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Joop66 schreef :
En dan nog: wat in de Fastnet de meeste doden heeft veroorzaakt: reddingsvlotten, en het instappen daar in. NIET de jachten.

Wat ik me er van herinner was dat het veroorzaakt werd door het weer wat we over ons heen kregen en we dat niet zagen aankomen en ook niet hadden kunnen zien aankomen. Dat is wat mij betreft ook het verschil met de Bayesian. Daar hadden ze kunnen weten wat hun te wachten stond.
Wat mij betreft zit de grootste winst wat betreft veiligheid in de ongelofelijk betere weersverwachtingen die we nu hebben en de communicatie middelen om die weersverwachtingen te vernemen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 juli 2025 09:35 #1639744

Ja, dat is waar. Als je voornamelijk een kustzeiler bent met af en toe wat oversteekjes en een paar dagen achtereenvaren (zoals ikzelf) dan is het heel goed mogelijk om alles boven 5bft te vermijden met bijna 100% succes. Enige uitzondering vond ik de Middellandse zee, omdat je daar nogal wat lokale windeffecten en valwinden hebt. Oceanen oversteken is ook een ander verhaal, maar ook daar kun je veel slecht weer vermijden door de goede weermodellen die digitaal beschikbaar zijn.
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 09:36 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 juli 2025 10:39 #1639762

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6871
Ik dacht toch dat Bayesian een windhoos oid over zich heen gekregen heeft die niet in de voorspellingen zat (want te lokaal).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 juli 2025 11:00 #1639767

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Apae schreef :
Ik dacht toch dat Bayesian een windhoos oid over zich heen gekregen heeft die niet in de voorspellingen zat (want te lokaal).

In de verwachting. waren extreme cape waardes.
The MAIB report notes that: “Early Italian weather forecasts ahead of the accident predicted intense and persistent rain, mainly in the form of showers or thunderstorms…[with] storms [being] accompanied by strong wind gusts.

The MAIB investigation commissioned the Met Office to analyse conditions north of Sicily on 19 August 2024. The Met Office study noted that local data suggested a large amount of convective available potential energy (known as the ‘CAPE’ index) in the atmosphere, which combined with wind shear created conditions that were ‘borderline for the development of supercells’.

Supercells are defined by the MAIB as an “isolated mesocyclonic storm that… produce damaging winds and hail and can produce tornados, or tornadic waterspouts. The thunderstorms have associated updrafts and downdrafts. Updraft associated winds can be tornadic in character and can be associated with winds from 56kts to over 175kts. A downdraft is where precipitation and wind “falls” from the storm. Downdraft associated winds can be intense and cause damage when they reach the ground.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 juli 2025 11:54 #1639775

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Te veel mensen in het vlot: nee dat mag echt niet.
Ze hadden eerst helemaal geen vlot. Daarvoor is er iemand terug gezwommen die aan het ene einde het vlot niet los kreeg, maar aan het andere einde wel.

Niet overboord gaan is het eerste: nee, het schip niet laten zinken is het eerste, want alleen dan, als het schip geen (tijdelijk) safe heaven is, ga je van boord. Je gaat pas als het niet anders kan en het moet.
Hier moest het. Binnen kon je niet overleven; buiten wel, maar dat ging ten koste van snel zinken.

Als je nog van boord in het vlot kan stappen dan ben je meestal te vroeg. Behalve als er nog zoveel tijd was dat je het zinken af kon wachten en het vlot naast de boot aan kan leggen.

De enige dode bij de autotransportboot brand boven Terschelling is één die van boord ging (sprong van dek).

We kennen allemaal wel een zeilboot die als die plat gaat niet omhoog komt. Wij varen daarmee op de plas. Met een vast zwemvest en niet met een automatisch reddingsvest. Op de boot van jonge kinderen doe je dan nog vaak een opblaaszak in de mast.
Ook kennen we catamarans. Die hebben vaak een vluchtluik voor het geval ze helemaal omgaan.

Helemaal onbekend met het fenomeen doordraaien, zijn zeilers dan ook niet.
Maar zijn superyacht eigenaren zeilers?
Zijn de crew leden zeilers? Of hebben die een motorboot papiertje. En klopt het werkelijk dat als het niet expliciet in het stabiliteitsboekje vermeld staat, dat je geen flauw benul hoeft te hebben voor de consequenties van zwaar weer?

Als ik ga varen dan zit ik flink wat tijd op de weer apps.

Hoe dom mag je zijn om als desktop study specialist (in alle rust achteraf) te noteren dat het er niet expliciet staat;
dat de journalist dat na-wauwelt is helaas zijn eerste taak, maar getuigt niet van kennis van zaken.

Dat je nauwelijks wacht houdt; een nagenoeg dood schip hebt qua nautische operatie (de airco, koelkast en multimedia zullen het wel gedaan hebben); het weerbericht niet hebt; niet begrepen of niet op waarde geschat.
Op ZF wordt je dan een tekstboek toegewenst, een cursus of wat praktijk bij De Veenhoop.

Het enige wat wel weer fijn is. Ook hier is er een veelheid aan fouten en missers en in die zin is zeilen over het algemeen redundant in hardware en voorbereiding en ga je meestal aan één misser niet ten onder.
Uit ervaring weet ik dat één misser, ook grote, niet genoeg is.

Wat hier ernstig is dat dit een beroepsmatig vaartuig is, waarbij de lading bestaat uit max 12 “passagiers” en daarmee zit het in hetzelfde lijstje als een deel van de Bruine Vloot, Taxi boten, bemande charters etc. Van belang is ook: zijn die passagiers zeilers of moeten ze met de kraan van boord? Wettelijk geen verschil (wel verschil of ze moesten betalen of niet; hier denk ik niet), maar praktisch zeker wel.
Dat die boot om ging is mogelijk niet de bemannings fout; dat ze lagen te slapen (onvoldoende voorbereid) is mogelijk wel aan te rekenen.

De belangen zijn groot. Dat maakt dit ongeluk extra bijzonder.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 12:01 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 juli 2025 12:00 #1639779

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
3Noreen schreef :
Joop66 schreef :
En dan nog: wat in de Fastnet de meeste doden heeft veroorzaakt: reddingsvlotten, en het instappen daar in. NIET de jachten.

Wat ik me er van herinner was dat het veroorzaakt werd door het weer wat we over ons heen kregen en we dat niet zagen aankomen en ook niet hadden kunnen zien aankomen. Dat is wat mij betreft ook het verschil met de Bayesian. Daar hadden ze kunnen weten wat hun te wachten stond.
Wat mij betreft zit de grootste winst wat betreft veiligheid in de ongelofelijk betere weersverwachtingen die we nu hebben en de communicatie middelen om die weersverwachtingen te vernemen.

Inderdaad.

Maar: je was er bij? Heftig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 juli 2025 12:05 #1639781

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Joop66 schreef :

Maar: je was er bij? Heftig!

ja
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 juli 2025 13:21 #1639791

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
3Noreen schreef :
Joop66 schreef :

Maar: je was er bij? Heftig!

ja

En toch een boot die op de kop net zo stabiel is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 29 juli 2025 13:30 #1639795

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Joop66 schreef :

En toch een boot die op de kop net zo stabiel is?

Ja, juist. Beter stabiel op het water dan stabiel op de bodem.


“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 04 aug 2025 17:58 #1641316

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Kortste samenvatting die ik tegen kwam, statische en dynamische stabiliteit voor niet-ingewijde maar geïnteresseerden:
IAMSP Academy www.linkedin.com/posts/maritimes-training_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-activity

Zien jullie ook direct de invloed, grafisch!, van gebrek aan vrijboord bij brede schepen (en dat dit sommetje alleen opgaat als G ook niet verschuift met B als ware dingen vast staan: zie brug hijsen ongeluk Gouda of als G niet contra verschuift middels ballast).
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 19 aug 2025 06:21 #1644190

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 973
Vandaag artikel in Volkskrant

Als door de bliksem getroffen
Laatst bewerkt: 19 aug 2025 06:27 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 19 aug 2025 07:03 #1644197

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4934
FAL schreef :
Vandaag artikel in Volkskrant

Als door de bliksem getroffen

Betaal portaal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 19 aug 2025 08:27 #1644225

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1422
Ja. Journalisten moeten ook eten.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 19 aug 2025 09:04 #1644237

Staat weinig nieuws in het artikel.
Bijlagen:
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 19 aug 2025 09:05 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 12 sept 2025 13:44 #1649284

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8865
Volgende episode van het drama:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 12 sept 2025 17:27 #1649352

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5377
Johan22 schreef :
Ja. Journalisten moeten ook eten.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

de familie van Thillo voornamelijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

superjacht zinkt Sicilië 12 sept 2025 17:36 #1649354

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1197
simpel, dunne scheepshuid, op/tegen steen/object varen en gat erinzo moeilijk is het niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl