Shebee schreef :
Dat met dat uit het roer lopen lijkt mij zeker niet een probleem van Contessas of in mijn geval She 31. Dubbele roeren helpen idd. bij een (te brede?) kont. Bij de fastnet ging het vooral fout met de extremen van de IOR. Een smal schip met de juiste ballastratio zal vast sneller weer op zn pootjes staan na een kentering dan een brede taartpunt...
@Joop, een hoog vrijboord is niet per definitie nodig voor stahoogte, een diepe romp helpt ook... Een laag vrijboord helpt ook erg bij het aan boord halen van een drenkeling, op de brede en hoge taartpunt gaat dit vrijwel alleen via de spiegel.
Dubbele roeren worden nodig bij grote breedte, inderdaad. Als de aanhechting van het roer aan de romp boven water wordt getild door helling, verliest het roer in een keer iets van 30% werking (heb ik wel eens begrepen). Maar dat maakt een breed ontwerp niet veilig of onveilig.
Een diepe romp betekent zwaar en veel nat oppervlak. Dat is precies wat getracht wordt te voorkomen: duur en langzaam.
Snel betekent licht en OP het water ipv IN het water. Liefst BOVEN het water, maar dat betekent draagvleugels, en is voor ons nog niet weggelegd.
Mbt vrijboord: De top van de stabiliteitscurve is de plek waar het vrijboord onder water verdwijnt. Daarna is er geen extra bijdrage meer uit vormstabiliteit bij meer helling. Dus kwa omslaan (Het ging hier over de Bayesian en wat daar mis ging) is een hoog vrijboord wel degelijk veiliger.
Drenkelingen aan boord krijgen is natuurlijk een ander aspect. Maar dat is al damage control. De eerste lijn van veiligheid is, dat je helemaal niet over de rand gaat. En dan is een breed gangboord wel degelijk veiliger: als je in het midden aanlijnt, heb je meer bewegignsvrijheid voor je overboord gaat. Ook kún je zo aanlijnen dat, etc. Dus mbt primaire veiligheid zou ik breed als beter zien.
Mbt terug komen: ook dat is secundaire veiligheid en damage control. Je moet niet eens gaan. Maar enfin. Hier geldt dat je naar de stabiliteits curve moet kijken. Het oppervlak onder (boven) de curve in het onderwater stuk is de arbeid die verricht moet worden om de boot weer over de rand te krijgen en daarmee rechtop.
Zie ook hier:
zeilersforum.nl/index.php/foru...boot?start=50#590221
Daar is Contessa inderdaad goed in. Maar nou let op: Dit gaat wederom om secundaire veilgiheid. Niet om gaan is de eerste.
Alle argumenten vóór Contessa zijn afkomstig uit de Fastnet Race '79. Die omstandigheden hebben niets te maken met de Bayesian: De inzichten over jachtontwerp zijn totaal veranderd. Er werd niet gevaren. De Bayesian is 4 1/2 keer zo lang.
En dan nog: wat in de Fastnet de meeste doden heeft veroorzaakt: reddingsvlotten, en het instappen daar in. NIET de jachten.