www.schuttevaer.nl/nieuws/actu...-de-huidige-kanalen/
Amsterdam voegt extra marifoonkanaal toe omdat ‘het veel te druk is’ op de huidige kanalen
Amsterdam krijgt een extra marifoonkanaal, omdat op de huidige kanalen het vaak te druk is. Het huidige kanaal VHF 4 wordt gesplitst. Schippers moeten daarom een keer extra melden in het havengebied.
Door de toenemende drukte op het water wordt op dat kanaal zoveel gecommuniceerd dat schippers er soms moeilijk tussen komen. Dat is een risico voor de nautische veiligheid, omdat je dan soms minutenlang je melding niet kan doen. Foto Port of Amsterdam
De verkeersbegeleiding werkt met zogeheten VTS-gebieden, oftewel Vessel Traffic Service. Het zijn de gebieden waar schippers verkeersbegeleiding krijgen via de marifoon. Vanaf 30 september komt er in Amsterdam een extra VTS-sector bij: kanaal 5, sector Stad. Schippers die varen tussen de Coentunnel en de Oranjesluizen/Schellingwoudemelden zich voortaan op dit nieuwe VHF kanaal. Havenmeester van Amsterdam Milembe Mateyo: ‘Voor schippers betekent dit dat ze zich een keer vaker moeten melden. Maar met een extra kanaal krijg je nu meer ruimte in de ether om rustig met de verkeersleider te communiceren.’
Ze legt uit: ‘Voor het gebied tussen de Oranjesluizen en de Westhaven gebruiken wij nu VHF 4, sector Amsterdam. Door de toenemende drukte op het water wordt op dat kanaal zoveel gecommuniceerd dat schippers er soms moeilijk tussen komen. Dat is een risico voor de nautische veiligheid, omdat je dan soms minutenlang je melding niet kan doen.’
De nieuwe sectoren voor marifoonverkeer in Amsterdam.
Tussen de Coenhaven en de Westhaven geldt dan VHF 4, met roepnaam sector Westhaven. Ook de overige bestaande VTS-sectoren krijgen een andere naam, in lijn met elkaar. Zo wordt Verkeersdienst Noordzeekanaal VHF-3 gewijzigd in Sector Noordzeekanaal en Haven IJmuiden (VHF-61) gewijzigd in Sector IJmuiden.
De nieuwe sectorindeling, van west naar oost:
• Sector IJmuiden (VHF-kanaal 61) van 12 zeemijlen buiten de pieren tot aan het sluizencomplex te IJmuiden;
• Sector Noordzeekanaal (VHF-kanaal 03) van het sluizencomplex IJmuiden tot kilometer 14,8 van het Noordzeekanaal;
• Sector Westhaven (VHF-kanaal 04) van kilometer 14,8 van het Noordzeekanaal tot aan kilometer 19,6 van het Noordzeekanaal;
• Sector Stad (VHF-kanaal 05) van kilometer 19,6 van het Noordzeekanaal tot aan boei IJ 10 van het Afgesloten IJ;
De wijziging aan VTS-sectoren moest ruim van tevoren worden voorbereid, ook omdat extra personeel wordt ingezet. Mateyo: ‘Ten eerste moesten we extra verkeersleiders werven en opleiden. Zo’n opleiding duurt negen tot twaalf maanden. Verder moet er aan de techniek het een en ander gebeuren om de splitsing mogelijk te maken.’
Vanaf deze week verschijnen matrixborden langs onder andere het IJ en het Noordzeekanaal om de wijziging extra onder de aandacht te brengen.