De Grieken hebben het voor mekaar, ze laten de Europeese unie betalen voor oplichterij.
De pufferfish, een invasieve vis komend uit de rode zee is een echte plaag geworden. De dodelijk giftige vis is (eigen ervaring) inderdaad een probleem. Heeft geen vijanden, heeft de inktvis bijna uitgeroeid, maakt netten stuk, dood onwetende mensen en bijt zelfs haken stuk. Ik kan het weten. Verleden jaar ving ik op Dokos 6 puffervissen tegen één “normale” vis. Ik heb ooit mijn kat een jonkie puffer gevoerd, 4 minuten later was ze dood.
Uit het artikel begrijp ik dat de overheid nu wil de beroepsvissers betalen voor de puffers, 5,33 €/kilo volgens het artikel. Goed betaald want de vis is massaal. Ook zullen de vissers extra subsidie krijgen op diesel (bovenop de normale subsidie) zodat de heren vissers kunnen blijven 2 meter diepe putten trekken in beschut water.
www.ekathimerini.com/economy/1...f-fisheries-reforms/
Wat het ergste is, het artikel heeft het over verbranden van de vis. Grote onzin, er zijn geen verbranding voorzieningen in Griekenland. Zelfs de ene waar mensen kunnen verbrand worden is altijd “stuk” De vis is inderdaad zeer giftig, kan echter geconsumeerd worden. Heb het zelf proefondervindelijk geleerd. De japanners eten hem ook. Kun je nagaan. Gaan ze die rotte vis kopen en later heimelijk in zee storten. Net als alle afval hier in Griekenland.
Zo, mijn morgenwoede afgewerkt.
De koffervis, zoals die in t Nederlands heet, is inderdaad zeer giftig. En inderdaad Jappaners eten hem ook. Alleen moet je als kok wel een 7 jarige opleiding hebben om m klaar te mogen maken. Want 1 prikje in de galblaas en je klant is dood.