Ronaldl schreef :
De krachten op tuigage (masten, schoten, vallen...) zijn in eerste instantie niet afhankelijk van de grootte van de zeilen, maar van de hellinghoek die je schip maakt. Even grof gezegd: bij een hellinghoek van slechts 1 graad kan alles van elastiek zijn en nog rekt het elastiek niet of het nu een groot zeil is of een zakdoekje. Maar als je een hellingshoek van 45 graden maakt met het gangboord onder water dan zijn de krachten op tuigage enorm. Dan bij supergroot zeil bij winidkracht 3 of bij zakdoek bij windkracht 12.
De vraag hoe "sterk" (houdt ie het) of hoe "stijf" (hoe hol staat het voorlijk) is dus afhankelijk van je wens om bij bepaalde hellinghoek te gaan varen. Als je bij 45 graden helling nog wil varen, neem dan een loeisterk en stijf geheel, als je dan de pijp aan maarten hebt gegeven en al ben gaan bijliggen, dan volstaat een elastiekje (bij wijze van spreken).
Los hiervan:
stormfok heeft kort voorlijk, dus heeft ook een korte stag nodig. Aanhechtingspunt van de top van de stag ergens bij een zaling, want je hebt maststijfheid nodig ter plekke.
Staal of dyneema maakt niet uit, als je het maar kan spannen: meestal staaldraad met handverstelbare spanner (duur zoals je zegt) en dyneema buiten of in de mast weer naar beneden en daar op een mastlier spannen (maar dan heb je dus een schijf bij de zaling nodig).
Jij hebt het over een kort voorlijk bij een stromzeil en de krachten, dat is nuttige informatie!
Waarom?
Mijn Hurley 700 heeft nieuwe zeilen, verstaging en puttingen.
Nu: 2 x baby-zijstag en 1 hoofdstag aan elke kant, voorstag en achterstag met 4 loper om de achterstag op spanning te brengen. Alles is iets zwaarder uitgevoerd dan de originele uitvoering.
Ook met pak m beet windkracht 7 wil ik weg, maar ik heb nu ook een paar keer een heftige bui gehad. Op een puntje genua ging dat prima maar erg effectief was dat opgerolde brok zeil niet meer.
Ik speel met het idee een blok voor een val te maken ter hoogte van mijn zalingen. Dit dmv beslag op de mast aan de voorzijde.
Het bevestigingspunt komt op het dek komt dan iets achterlijker van de boegplaat, dus op het dek.
De bevestiging wordt een oog.
Dan voer ik een dyneema val door het blok, aan de mastvoet een kikker om de val vast te zetten.
Een stormzeiltje van circa 2m2 met een stalen lijn in het voorlijk, en klaar.
Ik zit nog met het spannen van deze (dyneema) val. Met de achterstagspanning kan ik nog iets doen mbt naspannen maar dat zal minimaal iets doen omdat het blok thv de zaling zit.
Ik heb een zwaardbootje gehad zonder voorstag en de staaldraad in de fok diende als stag en val maar kreeg dit nooit goed strak, dyneema bestond nog niet.
Is met een 4 loper de boel wel goed strak genoeg te krijgen of moet ik toch een kotterstag maken?
Of ik dacht aan een ratel die je gebruikt bij spanbanden.
Bedenk: het is voor nood bij zwaar weer, moet in 5 minuten staan en hoog aan de wind zeilen is dan toch geen optie meer...