Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bulletalie

Bulletalie 16 dec 2014 16:53 #580304

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
BK.....
Ken dat systeem wel......had ik er eerst op laten zetten.
Maar vond het veel te ingewikkeld. Het systeem wat ik nu heb is zeer simpel.
(Ben een simpele ziel :lol: )

T.a.v. Die karabijners.....kan het type niet online vinden.
Maar juist over die krachten die er op komen had ik toen een uitvoerige discussie
Met de leverancier. Ze zijn zo gekozen dat ze goed die krachten kunnen weerstaan.

Zo'n rekkende bulletalie kan er aan de andere kant ook weer voor zorgen dat de klappen worden opgevangen. Wellicht niet teveel rek dus.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 17:05 #580306

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Vinni schreef :
BK.....
Ken dat systeem wel......had ik er eerst op laten zetten.
Maar vond het veel te ingewikkeld. Het systeem wat ik nu heb is zeer simpel.
(Ben een simpele ziel :lol: )

T.a.v. Die karabijners.....kan het type niet online vinden.
Maar juist over die krachten die er op komen had ik toen een uitvoerige discussie
Met de leverancier. Ze zijn zo gekozen dat ze goed die krachten kunnen weerstaan.

Zo'n rekkende bulletalie kan er aan de andere kant ook weer voor zorgen dat de klappen worden opgevangen. Wellicht niet teveel rek dus.

Vinni

Een bulletalie moet m.i. juist rek hebben om een onvoorziene gijp op te kunnen vangen, anders komt het op de rest aan. Die bulle talie moet de energie kunnen opvangen en dempen.
De rek mag natuurlijk niet zo veel zijn dat het zeil al spontaan binnen komt aan lij.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 17:19 #580317

Ik heb één lijn van bb achterkikker buitenom via blokje op boegbeslag naar sb achterkikker. Twee musketonhaken die normaal op de voetrail zitten. Haak op de giek en het andere eind beleggen op de kikker. Altijd gebruiksklaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 17:44 #580323

Tijdens het seizoen heb ik permanent zowel aan SB als BB een lijn bevestigd met een snapschackle aan een dun lijntje aan de zeereling ter hoogte van de kuip. De lijn gaat naar voren naar een putting en via een blokje weer terug naar het achterschip via een blokje waar normaal de spinnakerval doorloopt. De bulletalie gaat vervolgens om spinnakerlier.

Bij gebruik haal je vanuit de kuip de snapschackle los van het lijntje aan de zeereling. Mijn giek heeft aan het uiteinde van de giek drie ogen. De middelste voor de grootschoot en de twee buitenste voor beide bulletalies. Buletalie los nemen van de lier, snapschackle vastklikken, schoot uitvieren en de bullettalie op spanning brengen. Met name dat laatste is essentieel om tijdens een ongewenste gijp geen schok krachten vrij te laten komen. Zo doen ik het al jaren tot volle tevredenheid.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 18:04 #580329

Ik gebruik de WICHARD giekrem, werking vergelijkbaar met de Walder, alleen is deze veel goedkoper. Door voldoende spanning op de lijn te zetten via de achterlier, heb je in eerste instantie een rem op een ongewilde gijp en als je gaat gijpen remt de lijn de giek tijdens het overkomen. Natuurlijk moet de bevestiging op de giek en op de beide boorden zodanig zijn dat de afstand van bb bevestiging naar giekbevestiging en sb bevestiging tijdens de giekbeweging dezelfde blijft om de spanning op de lijn constant te houden. Werkt bij mij prima.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 18:09 #580333

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2710
WADnWIND schreef :
Vinni schreef :
BK.....
Ken dat systeem wel......had ik er eerst op laten zetten.
Maar vond het veel te ingewikkeld. Het systeem wat ik nu heb is zeer simpel.
(Ben een simpele ziel :lol: )

T.a.v. Die karabijners.....kan het type niet online vinden.
Maar juist over die krachten die er op komen had ik toen een uitvoerige discussie
Met de leverancier. Ze zijn zo gekozen dat ze goed die krachten kunnen weerstaan.

Zo'n rekkende bulletalie kan er aan de andere kant ook weer voor zorgen dat de klappen worden opgevangen. Wellicht niet teveel rek dus.

Vinni

Een bulletalie moet m.i. juist rek hebben om een onvoorziene gijp op te kunnen vangen, anders komt het op de rest aan. Die bulle talie moet de energie kunnen opvangen en dempen.
De rek mag natuurlijk niet zo veel zijn dat het zeil al spontaan binnen komt aan lij.

Ben ik het niet mee eens.
Schoot en bullentalie moeten beiden onder spanning gevoerd worden. Zolang er geen dood gebied is qua krachten opvang is er ook geen noodzaak tot rek. Pas als er sprake is van massa die een snelheid heeft en ineens moet worden gestopt is rek van belang. Het idee van een bullentalie is juist om dit te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 18:27 #580337

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5253
Ik heb een lijn door de giek lopen die voor van alles gebruikt wordt ook als bulletalie.
Er zit een lus aan die ik dan haak aan het open kluisgat in de voetrail midscheeps.
Aanhaken en loshaken moet ik voor in gangboord helaas.
Wel is de lijn zo lang dat ik er mee zou kunnen gijpen maar dan wel oppassen dat ie niet de buiskap meeneemt.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 19:10 #580358

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Stel dat je de volgende techniek gebruikt:
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 19:46 #580375

  • JvdB
  • JvdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Ik heb de Walder giekrem.
Vind hem ideaal . Ik gebruik hem als bulletalie waar die voor gemaakt is, maar ook om de giek stil te houden bij het opbergen van het grootzeil als er golven staan.
Op zee als er niet genoeg wind staat en de giek staat te klappen kan ik de giek er mooi mee stabiliseren.
Door de lijn op een lier te zetten kan je er ook gecontroleerd met gijpen.
Het is een duur ding ,maar hij zat op de boot toen ik hem kocht :laugh: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 20:09 #580388

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2710
Een giekrem is geen vervanging voor een bullentalie. Om de krachten op te vangen is het nodig dat de bullentalie aan het einde van de giek aangrijpt, een giekrem doet dit (meestal) niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 20:15 #580391

Airgead schreef :
Een giekrem is geen vervanging voor een bullentalie. Om de krachten op te vangen is het nodig dat de bullentalie aan het einde van de giek aangrijpt, een giekrem doet dit (meestal) niet.
Maakt erg veel uit of je een 20 voeter hebt of een 50 voeter. Bij kleinere boten op binnenwater maakt het echt geen verschil waar je de buletalie plaatst. Gieken, lijnen en bevestigingspunten zijn allemaal veel meer over bemeten in verhouding tot het zeiloppervlak. Op grote boten in zeegang is het uiteinde van de giek inderdaad de beste optie.

Ik heb twee stukken dyneema lijn permanent aan de giek hangen, eentje bb en eentje sb. Er zitten lussen aan de losse einden, en die hangen normaal aan het lummelbeslag. Als ik de bulletalie nodig heb, dan klik ik een lein met een sluiting in die lus en tuig ik de boel op. Mijn giek is te lang en te hoog om met wat meer wind naar het uiteinde te gaan grijpen om er een lijn aan te bevestigen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 20:36 #580402

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Holtere schreef:
Wat zijn je "aanknopingspunten"?
Werkt die rem ook door meer spanning op de lijn te zetten waardoor die stroever gaat lopen?

'Aanknopingsputen': De voorste wantputtings. De rem hangt aan de giek achter de neerhouder en werkt inderdaad op spanning. Ik heb de treklijn naar de kuip geleid via een klem op het kajuitdak. Die staat normaal los. Op voordewindse koers is één ruk voldoende en de giek is geborgd en gijpt beheersbaar. Ideaal. Kost inderdaad wat, maar heeft me al heel wat hachelijk gekruip over dek bespaard. Is zo handig dat het me verbaast dat ik heel weinig boten zie met een giekrem. Zie ik nadelen/gevaren over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 20:37 #580404

Erikdejong schreef :
Mijn giek is te lang en te hoog om met wat meer wind naar het uiteinde te gaan grijpen om er een lijn aan te bevestigen.

precies daarom heb ik ook de bulletalie (voorloper) permanent onder de giek. Eind van giek is voor de wind ruim 3 meter buitenboord....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 20:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 20:41 #580406

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Leuk DHZ klusje als je RVS kunt lassen. Het werkt uitstekend en kost bijna niks ...


Bijlage R_Ichard_Boom_Control_Brake1.jpg niet gevonden



Bijlage R_Ichard_Boom_Control_Brake2.jpg niet gevonden



Bijlage R_Ichard_Boom_Control_Brake3.jpg niet gevonden

Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 21:38 #580422

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Bij zeezeilen of groot binnenwater hangt er een lijn klaar die achter aan de giek vast zit en bij de lummel opgehangen. deze wordt op de voorbolder bevestigd en strak getrokken. Bij gijpen, of overstag dus inderdaad naar voren en losmaken. Gewoon een dikke niet rekkende lijn.

Op binnenwater of wedstrijden geen bulletalie, maar alert sturen. EN een mannetje tegen de giek als het ff wat knijpen is laatste stukje naar de boei.

Die giekrem begrijp ik niet. Die grijpt aan op 1/3 van de giek. De krachten op de giek zijn dan ook groot bij een klapgijp. In een wedstrijd een giek gebroken met een gijp, precies bij de bevestiging van de neerhouder dus wat mij betreft niks halverwege de giek.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 21:52 #580426

Gregor schreef :
Stel dat je de volgende techniek gebruikt:
Dit lijkt heel veel op de Wichard giekrem. Komt waarschijnlijk uit de bergsport en is daarom waarschijnlijk goedkoper. De Wichard rem heeft nog wat extra trappen om de remwerking mogelijk te verhogen. Dit is bij mij (38 ft) niet nodig gebleken.

Dat de giekrem of bulletalie op het einde van de giek moet zitten is m.i. niet nodig. Bij mijn schip zit de schootbeveastiging ook niet op het uiteinde van de giek. Natuurlijk zijn de krachten die nodig zijn met bevestiging op het uiteinde van de giek ook minder.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 22:12 #580433

Dekadent schreef :
Bij zeezeilen of groot binnenwater hangt er een lijn klaar die achter aan de giek vast zit en bij de lummel opgehangen. deze wordt op de voorbolder bevestigd en strak getrokken. Bij gijpen, of overstag dus inderdaad naar voren en losmaken. Gewoon een dikke niet rekkende lijn.

Op binnenwater of wedstrijden geen bulletalie, maar alert sturen. EN een mannetje tegen de giek als het ff wat knijpen is laatste stukje naar de boei.

Die giekrem begrijp ik niet. Die grijpt aan op 1/3 van de giek. De krachten op de giek zijn dan ook groot bij een klapgijp. In een wedstrijd een giek gebroken met een gijp, precies bij de bevestiging van de neerhouder dus wat mij betreft niks halverwege de giek.

Dekadent
Die klap is ook juist het probleem. Als de gijp geremd verloopt zoals met een giekrem of bij een gekontroleerde gijp met schoot binnenhalen en weer(gecontroleerd) vieren, zijn de krachten niet zo groot dat je giek breekt zoals bij jou gebeurd is. Precies bij de neerhouder ligt dan voor de hand omdat je grootschoot gevierd is en de giek op het einde van de klap omhoog wil! Onder normale omstandigheden als je voor de wind vaart breekt je giek toch ook niet bij de neerhouderbevestiging!
Overigens heb ik mijn giekrem verder naar achter op de giek bevestigd. Bij Walder zie je hem inderdaad vaak bij de neerhouder bevestigd.
Gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 22:30 #580440

WADnWIND schreef :
....Met slingergeultjes op het wad en een gijpkoers laten we het zeil iets zakken en giek vast in de midden en de gaffel vrij laten gijpen.
....

Dat lijkt mij een interessante techniek. Kan je iets meer uitleggen hoe je dit doet?

a. Dat van zeil laten zakken en giek vast begrijp ik niet helemaal. Als je het zeil wat laat zakken dat komt de giek ook naar beneden. Je kan dan de dirk doorzetten maar dan kan de gaffel niet gijpen. Kortom, ik begrijp iets niet.

b. De gaffel vrij laten gijpen. Dus gewoon, zonder enige controle, laten overkomen als de gaffel er zin in heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 22:49 #580441

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
keeszeiler schreef :
WADnWIND schreef :
....Met slingergeultjes op het wad en een gijpkoers laten we het zeil iets zakken en giek vast in de midden en de gaffel vrij laten gijpen.
....

Dat lijkt mij een interessante techniek. Kan je iets meer uitleggen hoe je dit doet?

a. Dat van zeil laten zakken en giek vast begrijp ik niet helemaal. Als je het zeil wat laat zakken dat komt de giek ook naar beneden. Je kan dan de dirk doorzetten maar dan kan de gaffel niet gijpen. Kortom, ik begrijp iets niet.

b. De gaffel vrij laten gijpen. Dus gewoon, zonder enige controle, laten overkomen als de gaffel er zin in heeft?

A. Wat begrijp je er niet aan? Je laat natuurlijk niet de giek in de kuip vallen, dus hangt die aan de kraanlijn. Dan heb je ook zicht onder het zeil door.

B. Bij ons kan de gaffel gewoon onder de kraanlijn door, je kan daar wat mee spelen. En ja, de gaffel gaat gewoon zijn eigen gang. evenhtueel bakstag even opvieren of aanstrekken.

Met plat voor de lap met 4-7 is dat een zeer elaxte methode die we ook op charterschepen toepassen.
Een z.g. gijptuigje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 22:58 #580443

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Airgead schreef :
Vinni

Een bulletalie moet m.i. juist rek hebben om een onvoorziene gijp op te kunnen vangen, anders komt het op de rest aan. Die bulle talie moet de energie kunnen opvangen en dempen.
De rek mag natuurlijk niet zo veel zijn dat het zeil al spontaan binnen komt aan lij.[/quote]

Ben ik het niet mee eens.
Schoot en bullentalie moeten beiden onder spanning gevoerd worden. Zolang er geen dood gebied is qua krachten opvang is er ook geen noodzaak tot rek. Pas als er sprake is van massa die een snelheid heeft en ineens moet worden gestopt is rek van belang. Het idee van een bullentalie is juist om dit te voorkomen.[/quote]

Ik denk dat het afhangt van het gewicht en materiaal van de giek. De bulle talie is niet om te voorkomen dat het zeil omkrult, daar moet je gewoon voor opletten.
In geval een windschifting of koerswijziging kan de giek een geweldige kracht ontwikkelen. Onze giek is met 2-3 man net te tillen en van hout. Als tijdens een gijp de giek plotseling stopt of tegen gehouden wordt, is de kans heel reeel dat de giek gewoon breekt. Zeker als deze een bakstag tegen komt. De bulletalie moet dus de krachten vloeiend opvangen en afremmen, zodat je kans hebt alles weer te regelen.
Ook kan ik met de schoot de bulletalie nog wat op spanning zetten tot zelfs iets ruime wind en weer vieren is smalle slinger slootjes of geultjes.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 23:02 #580445

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Met een scherp (zwaar) jacht doe ik vergelijkbaar.
Giek strak in het midden en alleen gijpen met je genua.
Niet alleen op het Wad, ook bv bij NW (=voor de wind) Scheveningen aanlopen.

Op ruime koers op zee fixeer ik de giek met neerhouder, schoot, bulletalie en kraanlijn/dirk.
Meestal een rifje meer dan nodig.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 23:37 #580451

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2710
@ WADnWIND: O.K. ik begrijp nu de factor die ik niet had ingecaluleerd: het klappen van het zeil zelf wat blijkbaar een piekbelasting vormt. Vanuit dat oogpunt snap ik de wens voor wat elastisch gedrag van de bullentalie.

Inderdaad een gecontroleerde gijp altijd natuurlijk het zeil in het midden, maar we hebben het natuurlijk over de niet gecontroleerde gijp waar, naast het opvangen van terugwaartse beweging van de giek bij grote golven en relatief weinig wind, de bullentalie zijn dienst moet bewijzen.

Staat ook nog op het programma: met weinig wind bewust een chineese gijp doen en dit dan oplossen.
Wel ff alles goed voorbereiden in de kajuit :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 09:24 #580498

WADnWIND schreef :

knip knip

B. Bij ons kan de gaffel gewoon onder de kraanlijn door,

knip knip

Dank voor de uitleg. Gaat bij ons niet lukken, zelf met het tweede rif er in kan de gaffel niet onder de kraanlijn door. Ik ga eens nadenk over twee kranenlijnen (SB en BB). Kan ook handig zijn met hijsen/strijken omdat je dan altijd de kraanlijn aan loef kan gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 09:34 #580500

een bulletalie heeft mij een gebroken giek opgeleverd.

Zeilend voor scheveningen, de spi moest naar beneden.
De niet nader te noemen mede zeiler ( K'momo) stond op het voordek en verloor zijn muts overboord bij die actie.
Hij keek erg verdrietig, wilde de muts graag terug.
Ik ben toen heel netjes een man over boord manouvre gaan doen. Alleen vergat dat de bulletalie nog vast zat!
Uiteindelijk brak de giek bij de lummmel.
De muts werd gered, en in scheveningen haven hebben we de giek opnieuw gepopt.

Het was als ik het me goed herinner met de sprinta, die heeft een dun giekje, dat is zo weer gerepareerd. Dan ziet het bij een 37 voeter heel anders uit.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 09:34 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 09:39 #580504

ja, zo kan ik ook zeggen dat mn grootzeilval de neus van mn bootje heeft gesloopt, ik vergat mn zeil te strijken bij het aanleggen...
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl