Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beginnen met spinnakeren

Beginnen met spinnakeren 15 dec 2016 21:12 #792253

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
Waren toch ook diverse mensen op het forum die met goedkope surfmasten (carbon) hun spiboom maakten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 16 dec 2016 07:19 #792288

efsixzeiler schreef :
MvdLans schreef :

Want anders??? Begrijp me niet verkeerd ik wil niet recalcitrant doen maar begrijpen waarom er met een spi geen knopen in de schoten worden gelegd etc. Omdat we dit niet met een grootzeil of fok/ genua doen.

Het doek is een stuk dunner dus ik kan me voorstellen dat de spi in stukken kan scheuren???

Een spinaker is iets veel groter dan je grootzeil en fok, dus als hij ineens besluit om volle kracht dwars op je boot te trekken wordt t soms een beetje eng. Dan is 't fijn als hij in geval van nood los kan.

Bovendien grijpt de spi maar op 3 punten aan, waarvan 1 bovenin de mast, de hefboom hier is enorm en kan je boot behoorlijk plat trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 16 dec 2016 07:37 #792291

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Bovendien grijpt de spi maar op 3 punten aan, waarvan 1 bovenin de mast, de hefboom hier is enorm en kan je boot behoorlijk plat trekken.

Die redenatie is volgens mij niet juist.

Hij grijpt idd maar op drie punten aan maar de hefboom is verder niet anders dan die van je gewone zeilen.
Alleen boven en onder vast of daar tussenin nog een paar keer (dmv bijvoorbeeld leuvers). Hefboom effect blijft gelijk.

Dat ie de boel zo mooi plat kan trekken heeft puur met het formaat van zo'n lapje te maken. Helemaal als je zo'n mooie radiale spi hebt met hele brede schouders boven in.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 16 dec 2016 08:10 #792301

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
ManneeB schreef :
Waren toch ook diverse mensen op het forum die met goedkope surfmasten (carbon) hun spiboom maakten?
er loopt hier zelfs een idioot die een spiboom heeft gemaakt van een oude schoffelsteel :whistle:

op mijn pluis zit zo'n spi met hele brede schouders bovenin, grote lap in verhouding tot het bootje
in de spival zit wel een eindknoop trouwens, een soort slipsteek
de val is er een keer uitgeschoten, lag die hele lap in het water, achter mijn bootje :pinch:
werkt als noodrem perfect trouwens :laugh:
de schoten hebben geen knoop
wordt het te heftig, afvallen, anders de loefschoot laten slippen
maar dit soort ellende heb ik nog nooit meegemaakt
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 16 dec 2016 08:58 #792309

MvdLans schreef :
Want anders???






"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 16 dec 2016 09:02 #792312

Ik heb op de Efsix trouwens 1 doorlopende schoot. Van schoothoek, via blokken, door de Kuip, via blokken, naar de andere schoothoek. Dit heeft als voordeel dat de schoot altijd makkelijk te vinden is en minder snel in de knoop gaat. Hij is uiteraard wel zo lang (ik dacht 2,5 keer booglengte) dat de spi een heel eind los kan als het moet, en anders gaat de val los...
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 16 dec 2016 10:20 #792333

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
@ Topic Starter : Ik heb de ongelofelijke mazzel gehad dit ik bij een aantal ervaren zeilers mee heb mogen varen onder spinaker.
Met name bij Boatlover heb ik heel goed gekeken naar z'n tuigage en heel goed geluisterd naar de trainings instructies aan zijn vaste bemanning.
Als gevolg hiervan had ik al heel snel het zelfvertrouwen dit solo op m'n eigen bootje te doen en hoewel ik me voorgenomen had om met niet meer wind dan 3Bft solo te spinakeren is het met "per ongeluk" ook overkomen dat ik het met een dikke 4Bft ben gaan doen.
De kick om solo 7Kts te varen terwijl je rompsnelheid 6,3Kts is, is onbeschrijvelijk.

Ondertussen durf ik zelfs met een schijnbaar halve wind ook te spinakeren. Reachen heet dat geloof ik. (heb ik vorige week geleerd)

Mijn advies is dan ook; Meld je aan als opstapper bij zo'n wedstrijdteam, teamZF bijvoorbeeld en je leert in no-time de basiskennis van het spinakeren.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 16 dec 2016 12:21 #792376

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
@bk: die van die bashford(?) die 'struikelt ' en tot de mast het water in gaat is wel heftig........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 16 dec 2016 12:41 #792385

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Ik ben het in mijn Mirror gewoon gaan doen, en dat gaat ook prima ! gewoon met weinig wind !
Is allemaal best te doen ! lekker spelen.
je kan het combineren, omdat ergens te leren en deels zelfs weer te ontdekken, gewoon lekker beginnen.

Al zou ik ook wel eens graag met een wedstrijdteam mee willen die met bf5 of meer de gennaker/spinnaker erop knalt en de boot in planee trekt..


al vind ik die fotoos en filmpjes waar het mis gaat wel heel leuk.

zeilen is gewoon doen en niet teveel filosoferen, maar wel stapje voor stapje, en van elk stapje genieten.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 dec 2016 12:44 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 16 dec 2016 13:49 #792396

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Je mag altijd een keer bij mij mee peter, Bij mij gaat dat ding er zo ongeveer altijd voor als de koers het toelaat. Met mijn waarschip (vorige boot dus) ging ie er tm bft7 op. Op mijn huidige boot nog niet geprobeerd. Oorzaak te weinig bemanning die weet wat ze moeten doen onder zulke omstandigheden als er iets mis gaat.

Spinakeren is heel simpel als ie staat staat ie en ga je hard. Tot dat er iets niet helemaal goed gaat bij het zetten of bij het weg nemen. Over het algemeen zijn dat de momenten waarop het fout gaat bij wat ruiger weer. En gijpen met 5 a 6 bft is ook niet geheel zonder risico als je geen dubbele schoten hebt en de boom moet 'doorschuiven'en daarna weer in de mast klikken.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 16 dec 2016 16:38 #792419

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Mooie foto's @baasklusje! :woohoo:
Bijzonder om te zien dat zo'n spi de boot ook voorover kan trekken zonder aan flarden te scheuren! :blink:
Sloe Gin schreef :
Mijn advies is dan ook; Meld je aan als opstapper bij zo'n wedstrijdteam
Dat is 't 'm nou net, ik woon in de Alpen dus er wordt hier nou niet super veel gezeild, laat staan gespinnakerd!

Wordt trouwens ook nog een uitdaging zeilen met die spi aangezien we hier geen constante winden kennen. Iedere keer in de buurt van een ander dal komt de wind uit een andere hoek...... Of valt dood.......... :S :angry:
Enfin, we gaan het binnenkort meemaken!!! B)
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 17 dec 2016 08:54 #792564

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
MvdLans schreef :
Mooie foto's @baasklusje! :woohoo:
Bijzonder om te zien dat zo'n spi de boot ook voorover kan trekken zonder aan flarden te scheuren

Wordt trouwens ook nog een uitdaging zeilen met die spi aangezien we hier geen constante winden kennen. Iedere keer in de buurt van een ander dal komt de wind uit een andere hoek...... Of valt dood.......... :S :angry:
Enfin, we gaan het binnenkort meemaken!!! B)

De foto's van BK zijn natuurlijk spectaculair, maar ook het gevolg van bewust veel risico nemen ( te grote spi voor de hoeveelheid wind en hem toch zetten/laten staan) of juist niet weten wat je doet en het overkomt je.

In de commentaren lees je maar de helft van wat je moet weten. "ik zet hem tot 7bft. Dat geloof ik wel, maar das normaliter niet de spi die je ook pakt bij licht weer. Net als bij voorzeilen heb je verschillende maten/stofdiktes en schnitt in je spinaker. De grote bolle van dun doek tot 3 max 4 bft en een kleinere, vlakker gesneden van dikkere stof voor meer wind. en zo verder. Het is dus zaak om uit te dokteren voor welke wind jouw spi is. Veiligheidshalve zou ik hem dus hijsen bij licht weer. Dan kan je daar eens naar kijken. Blijkt ie wat kleiner, dan is er geen probleem, terwijl een spinaker die te groot is behoorlijk indrukwekkende en spectaculaire plaatjes oplevert.

Waar het nog niet over is gegaan: hoe haal je hem er weer af. Want ook dat gaat niet vanzelf. Een en ander is afhankelijk van je schip, je bemanning en je voorkeuren.
Ik release de loefschoot bij de schoothoek (en ga daarvoor naar voren en de bemanning haalt hem binnen, de kajuit in). Anderen lossen de loefschoot vanuit de kuip en laten die verder vliegen. Sommigen trekken hem op de voorplecht in de zak of het vluchtluik in. Bij het releasen van de val begeleiden wij hem op het handje, anderen gooien de val in het water en laten hem schieten enz enz.

Wat betreft je vaargebied: wind in verschillende snelheden en richtingen. Dat is imo wel een uitdaging, want je wil de wind wel graag een beetje van achter laten invallen. Op de foto zie ik bergen: veel last van valwinden? Kan allemaal prima hoor, maar de stuurman moet wel actief sturen om te zorgen dat hij op tijd corrigeert. Een mooie uitdaging.
Recht voor de wind is allemaal minder spectaculair, maar reachen (schijnbaar halve wind) gaat hard en schuin met ridico op een broach (uit het roer lopen).
Wanneer je pal voor de wind vaart en de wind valt plotseling in over de andere boeg loop je het risico op een gijp. Met een spinaker allemaal net iets heftiger en iets waar je in jouw vaargebied wellicht beter op moet anticiperen.
Begin dus met weinig wind, dan heb je voor alles meer tijd en minder spectakel aan boord bij de leermomenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 17 dec 2016 16:16 #792662

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
laat je niet gek maken, 99% van alle spi's komen boven windkracht 4 niet bovendeks
begin met een windje 2
strijken:
pal voor de wind varen
boom naar voren
loef schoot vieren
trek de spi aan lij naar achteren met de lijschoot
de spi hangt nu als een natte krant achter je grootzeil
frommel loef en lij van het onderlijk naar elkaar toe
onder de giek door in de kajuit trekken
moeilijker kan ik het niet maken
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 17 dec 2016 17:29 #792688

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
Boekje ' spinnakeren'. Van d hollandia reeks. Echt een aanrader.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 17 dec 2016 17:54 #792693

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Ik ga graag een keertje mee Harm ! geef je een pm in Januari 1
lijkt mij grens verleggend !
hscharft schreef :
Je mag altijd een keer bij mij mee peter, Bij mij gaat dat ding er zo ongeveer altijd voor als de koers het toelaat. Met mijn waarschip (vorige boot dus) ging ie er tm bft7 op. Op mijn huidige boot nog niet geprobeerd. Oorzaak te weinig bemanning die weet wat ze moeten doen onder zulke omstandigheden als er iets mis gaat.

Spinakeren is heel simpel als ie staat staat ie en ga je hard. Tot dat er iets niet helemaal goed gaat bij het zetten of bij het weg nemen. Over het algemeen zijn dat de momenten waarop het fout gaat bij wat ruiger weer. En gijpen met 5 a 6 bft is ook niet geheel zonder risico als je geen dubbele schoten hebt en de boom moet 'doorschuiven'en daarna weer in de mast klikken.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 dec 2016 19:02 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 18 dec 2016 01:04 #792771

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
In de commentaren lees je maar de helft van wat je moet weten. "ik zet hem tot 7bft.

Wel goed lezen he ;)

Dat was op mijn vorige bootje (een waarschip 600sv) en pas nadat ik al een jaar of 8 a tien met die boot voer en zo ongeveer PRECIES wist wat de boot deed onder alle omstandigheden.

Had daar overigens maar 1 spi bij. was een heavy reacher met een maximaal toegestaan oppervlak. Meen 31m2 kan je vertellen dat dat een flinke lap is voor een bootje van 6 meter en 750 kg.

Met mijn huidige boot die ik nu net aan 2 jaar heb zal ik nog wel even 3 keer nadenken voordat we die spi zetten onder zulke omstandigheden. Aan de andere kant weet ik ook dat ik nog een keer vreselijk op mijn bek zal gaan (ongeveer zo iets als in de getoonde foto's) met deze boot omdat heel hard gaan voor mij toch wel het mooiste is aan de hele sport.
Dat betekent ook dus risicos nemen en belachelijk veel doek zetten op een ruime koers met veel wind.

@ peter,

Je bent van harte welkom maar nog wel ff geduld ;) Boot ligt pas eind april weer in het water.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 18 dec 2016 07:20 #792781

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
We hebben geduld !

oefen maar lekker, ik heb ook een flinke lap volgens mij, ik ga de zeilemaker even mailen voor alle gegevens van de zeilen !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 18 dec 2016 10:08 #792818

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Merci voor de vele antwoorden, daar kan ik veel mee!

Tuurlijk zijn de foto's van uit de hand gelopen situaties @koko. Zonder spi krijg je je boot ook op zijn kant zonder reven en veel wind.
Idd veel 'last' van valwinden hier. Het is niet zo heerlijk constant als op de Loosdrechtse of Nieuwkoopse plassen.

Geen idee of de spi groot of klein is voor mijn bootje. Hij heeft de standaard maat voor de Edel V: 20m2 voor een bootje van 5m45.

Veel bemanning heb ik niet aan boord (behalve m'n kids en die zijn nog te klein, aan 't roer staan gaat net :) ).
Dus dat strijken gaat nog een uitdaging worden. Een treklijntje onderaan in het midden lijkt me wel handig. Iemand dit al eens geprobeerd?
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 18 dec 2016 12:13 #792864

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
zoiets?


ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 18 dec 2016 13:09 #792883

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
O kijk aan het gaat om een lapje van 20m2.

Die strijk je met zijn tweetjes onder alle omstandigheden met gemak. Geen strijklijntje voor nodig.
Stuurman houd val in zijn hand en de ander gaat aan lei in het gangboord staan en pakt de leischoot ongeveer een meter of 2 achter de schoothoek vast.

Loefschoot laat je vervolgens lopen(daarom mogen er dus geen knopen in de schoten zitten zoals eerder vermeld) en stuurman laat tegelijkertijd de val vieren.

Voor het mannetje aan lei is het dan een kwestie van halen en voor dat je het weet is ie weg.

Op het waarschip voeren we eigenlijk altijd met 2 man en spinakerden we onder alle denkbare omstandigheden wel.




die spi was met 30m2 ook nog 10 meter groter op een bootje met vergelijkbare afmetingen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 19 dec 2016 11:50 #793101

peter1 schreef :
en beginnen met niet teveel wind zodat je fouten KAN maken !
en laat een t-shirt bedrukken, met de tekst... gebruik vaker den spinnaker !

...maar vooral andersom, ga vooral niet pielen met bft 2. Ga ook geen zeilen strijken om de spi meer wind te geven of om het "makkelijker" te maken. Pas met een beetje tocht er in en de boot in vol ornaat opgetuigd geeft zo'n ding een beetje feedback over wat het daadwerkelijk doet.

Verder:
-Boom haaks op de windrichting als basistrim
-Valt het voor(loef)lijk in, boom verder naar voren brengen door loefschoot te vieren, valt de spi op het lij-lijk in -> lijschoot aantrekken.
-Die op- en neerhoudertouwtjes zijn er niet voor het gemak. Zet ze strak vast, wordt de spi veel rustiger van.
-Boomhoogte bepaal je door te loef en lij-halshoeken even hoog te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 19 dec 2016 11:52 #793104

ook leuk is spinakeren zonder spiboom. Er achteraan varen dus.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 19 dec 2016 11:54 #793107

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
boarderbas schreef :
Verder:
-Boom haaks op de windrichting als basistrim
-Boomhoogte bepaal je door te loef en lij-halshoeken even hoog te hebben.

Die tips had ik dan nog niet in m'n systeem.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 19 dec 2016 14:39 #793133

....en daarom vinden mensen spinnakeren "moeilijk" :lol:


Dat is echt spinnakeren 101. Als je éven de basistrucjes kent is het een eitje. Het nare is dat het ding veelvuldig misbruikt en verkracht word, dus om je heen afkijken helpt zeer zeker niet altijd.
Laatst bewerkt: 19 dec 2016 14:39 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 19 dec 2016 14:56 #793136

eerste keer vanuit de zak hijsen is eenvoudig, als je vantevoren even de lijken langs loopt. zoals in het filmpje.
Maar in de wedstrijd moet hij meerdere keren gehesen worden.
Hoe doet de expert dat? Opnieuw lijken langslopen en terug in de zak? of gaat dat gewoon goed.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl