Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beginnen met spinnakeren

Beginnen met spinnakeren 19 dec 2016 15:08 #793138

roozeboos schreef :
Hoe doet de expert dat? Opnieuw lijken langslopen en terug in de zak? of gaat dat gewoon goed.

De expert, dat weet ik niet. En 'gewoon goed' gaat het nooit vanzelf.....
Bij ons gaat hij in het luik op het voordek, in de chute met cementbak.
Dat moet wel heel precies, want anders raakt de spi in de knoop met de genuaschoten.
Alles blijft eraan (schoten, vallen). Ook ophouder en neerhouder blijven aan de boom.
Na de bovenboei staat hij weer in 5 seconden (en het is toch 112m2...)







"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 dec 2016 15:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 19 dec 2016 17:10 #793169

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Leuk idee zón zak in vooronder, wij laten de spi of gennaker ook gewoon door het voorluik zakken.
Staat nog een toilet zit er gewoon op te wachten dat die gennaker er nog eens uitkomt incl. toilet.

Sinds kort hebben we een gennaker, geeft een goed rendement t.o.v. spi met veel minder gelazer (duo handed)
banen zijn meestal ruime wind tot halve wind in Enkhuizen (winterwedstrijden)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 20 dec 2016 09:52 #793287

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229

Het vaart zo lekker met een spi.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 dec 2016 10:24 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 20 dec 2016 10:38 #793297

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
Wij strijken ook in het luik. Inderdaad wel goed opletten met de genua schoten (wij rollen de genua ipv strijken). Het gaat niet altijd perfect, maar veel sneller dan met de zak. Zeker op korte baan is het met zak eigenlijk niet te doen.

We hebben sinds kort een wartelende schackle aan de val, dat maakt het veel eenvoudiger om een eventuele (beginnende) zandloper uit de spi te trekken zonder te strijken (behalve bij de afgelopen wedsttrijd, toen zat 'ie echt heel vast B) ).

Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 20 dec 2016 10:43 #793299

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1928
Waarom stappen we niet gewoon op Dekadent en gaan het een dagje doen?

Dus bij deze gezocht;

1 ervaren spinakervoerder die me kan helpen met instrueren en voordoen
5 a 6 mensen die het willen meemaken / leren
1 dag met max windkracht 5 ergens tussen oud en nieuw
Gevulde koeken en stroopwafels voor bij de koffie

Aangeboden;
1 schipper die weet hoe het kan
1 schip met een spinaker uitrusting
Een ligplaats bij Port Zelande, Grevelingen

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 20 dec 2016 12:38 #793334

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
Mij mag je opschrijven, je kent m'n ervaring op de Grevelingen.
Ben geen expert maar denk dat ik aardig weet hoe het zeiltje werkt.
En ja ik moet beter luisteren naar de #1 van vorig jaar ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 20 dec 2016 23:43 #793474

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
@Dekadent, mooi initiatief! Sluit ik me helemaal bij aan. Mocht je meer dan het benodigd aantal 'leerlingen' binnenkrijgen dan zet in mijn joker in (en ManneeB, waag het niet om juist dan weg te blijven c.q. elders op te stappen :P).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 21 dec 2016 19:48 #793709

@Dekadent, lijkt mij leuk! Bij deze meld ik mij dus graag aan. Ervaring met spinnakeren op open boten maar niet op kajuit boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 21 dec 2016 20:19 #793727

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1928
Stuur me even je telefoonnummer per pb. Maak ik een app groep aan tbv het prikken van de dafum.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 22 dec 2016 13:14 #793856

Mocht je nog een voordekker nodig hebben voor begeleiden / instructie dan wil ik ook zeker kijken of ik tijd vrij kan maken.
Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 22 dec 2016 13:29 #793860

Ik zou best meewillen om te leren.
Maar erg druk de komende tijd dus laat de planning vooral niet van mij afhangen.
Als ik kan en er is nog plek: Graag!

Groet,
bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 22 dec 2016 16:21 #793892

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1928
Eigenwijs en Bas,

Welkom!

Stuur ff je telefoonnummer voor de planning, via een app groepje.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 23 dec 2016 23:47 #794298

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Hoe staat het verder met het aantal aanmeldingen? Zitten we al vol, of kunnen mensen zich nog allemaal opgeven voor een dagje spektakelzeilen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 24 dec 2016 11:40 #794350

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1928
Zojuist besloten dat ik de 28e decemder en 4 januari ga varen. Er is nog plek voor3 a 4 mensen.

Manneeb, Christian en Eigenwijs gaan mee, evenals mijn dochter.

Dus meld je aan,ervaren of beginner.

Windje 3 is nu de voorspelling.

Dekadent
Laatst bewerkt: 24 dec 2016 14:54 door Dekadent. Reden: Toevoegen deelnemer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 24 dec 2016 20:41 #794464

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Zo de eerste meters met de spinnaker gemaakt!!! Voor de wind is het geweldig!! Beetje lastig nog om goed te spinnakeren omdat ik geen bovenste stag heb boven de genua, fok. Dus ik hijs de spinnaker nog zonder fok... Van de winter een extra hijs oog monteren in de mast zodat de spi mooi vrij loopt
.
Een paar pics van afgelopen middag:







Ik mis nog de stag om de spinnakerboom goed te 'sturen'. Met alleen de stag van het zeil is het nog teveel gedoe om de spi goed geregeld te krijgen.
Vanmiddag eerst de schoten mooi 'genaaid' met een vast leuvertje in het oog.
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 24 dec 2016 21:36 #794468

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 742
Mooi beelden. Op welk water zeil je=
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 24 dec 2016 22:02 #794472

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
paul cr schreef :
Mooi beelden. Op welk water zeil je=

Serre Ponçon:
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Laatst bewerkt: 24 dec 2016 22:05 door MvdLans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 24 dec 2016 22:20 #794475

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 742
o.k., thx. windtechnisch gezien niet echt super blijkbaar, maar uitzicht en genieten, zit wel goed lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 25 dec 2016 07:26 #794488

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Op de foto lijkt het of je schoot binnendoor ( dus binnen de zeerailing door) hebt lopen. Dat is niet de bedoeling. De schoten moeten buitenom. Eventueel een blokje op de voetrail om de schoot wat naar beneden te trekken.

(En een lijn waar je zeilen aan hijst heet een val (ook wel lopend want). De stagen zijn de staaldraden ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 25 dec 2016 08:35 #794496

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Het zal wel bekend zijn bij TS maar ik heb niet het hele topic gelezen, maar missen we de ophouder niet?
En dan iets wat ik DENK te zien. Heb je nu stalen voorlopen op je val zitten die je verlengd met een 'lijn"? Ook bij de spinaker val? Zou ik niet doen.

Als het wat harder gaat waaien wil je de val verder kunnen laten vieren dan de lengte die je (als dat zo is) nu beschikbaar hebt? Soms laat je de spinaker wel tot vlak boven het water uitwaaien om hem dan binnen te halen.

Mooie pics en leuk water, keep on going.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 25 dec 2016 10:35 #794534

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
paul cr schreef :
o.k., thx. windtechnisch gezien niet echt super blijkbaar, maar uitzicht en genieten, zit wel goed lijkt me.
Daar sla je de spijker mee op zijn kop!
Het spinnakeren hier is om het onder de knie te krijgen zodat volgend jaar de oversteek naar Corsica gemaakt wordt zonder al het geklungel van nu. :lol:
koko schreef :
Op de foto lijkt het of je schoot binnendoor ( dus binnen de zeerailing door) hebt lopen. Dat is niet de bedoeling. De schoten moeten buitenom. Eventueel een blokje op de voetrail om de schoot wat naar beneden te trekken.

Nee ik heb even een karabiner in het wand geklikt zodat de schoot niet door het water dweilt. Het is een klein en ouderwets bootje dus zoveel mogelijkheden om extra blokken bij te zetten heb ik niet (touwen en karabiners daarentegen wel want ik werk in de bergen ;) ).
Beauty schreef :
Het zal wel bekend zijn bij TS maar ik heb niet het hele topic gelezen, maar missen we de ophouder niet?
En dan iets wat ik DENK te zien. Heb je nu stalen voorlopen op je val zitten die je verlengd met een 'lijn"? Ook bij de spinaker val? Zou ik niet doen.

Heel het spinnaker vocabulaire is me nog abracadabra ;) !! Ik heb een ophouder 'val' tijdelijk bevestigd aan het bevestigingspunt van de fokkeval. Ik begrijp niet wat je bedoeld met de 'stalen voorlopen'.
Ik heb iets van een neerhouder willen creëren met wat dun touw wat op de foto's misschien voorkomt als staal.

De spinnaker schoot loopt vrij door het oog van de spi-boom dus ik kan de spi gewoon vieren als ik wil.

Waar ik meer tegenaan loop is dat ik graag een systeem wil maken om de boom te kunnen 'sturen' los van de schoot. Maar dat betekent nog meer touw werk en zo langzamerhand begint het op spaghetti te lijken de kluwen lijnen in de cockpit.....
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 25 dec 2016 17:15 #794602

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
[quote="MvdLans" Waar ik meer tegenaan loop is dat ik graag een systeem wil maken om de boom te kunnen 'sturen' los van de schoot. Maar dat betekent nog meer touw werk en zo langzamerhand begint het op spaghetti te lijken de kluwen lijnen in de cockpit.....[/quote]

je ontkomt niet aan wat extra lijnen, blokken en klemmen, maar met wat creativiteit kom je een eind
zo gebruik ik op de pluis en de sportina het loefblok en klem van de fokkeschoot voor de loefschoot van de spi, voor de fok heb je hem dan niet nodig tenslotte
als je een "naar voor trek lijn" gebruikt, kan je de boom naar voren fixeren en hangt de loefschoot nooit in het water te dweilen
als je de spi mooi stabiel wilt houden, moet je boom fixeren met wat lijnen, spaghetti dus
elke lijn een andere kleur helpt
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 25 dec 2016 17:23 #794606

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Grappig, ik vaar in een Edel 3, welliswaar op het Markermeer, maar ben van de zomer naar le lac de serre poncon geweest met de Europe. Zeilen vond ik daar met wat meer wind niet meevallen. Erg vlagerig. Wel genoten van de temperaturen en het uitzihct op de bergen. Jammer van al die speedboten. Ik was af en toe als de dood dat ze me niet zouden zien.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 26 dec 2016 09:17 #794681

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Woody130 schreef :
Grappig, ik vaar in een Edel 3, welliswaar op het Markermeer, maar ben van de zomer naar le lac de serre poncon geweest met de Europe.

Hey, dat is idd een leuk toeval. Stuur me een pb'tje als jullie er nog eens komen. Het is nu uitgestorven op het lac! Maar er is erg weinig wind de laatste weken..... :ohmy:
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beginnen met spinnakeren 26 dec 2016 09:36 #794685

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
MvdLans schreef :
Woody130 schreef :Grappig, ik vaar in een Edel 3, welliswaar op het Markermeer, maar ben van de zomer naar le lac de serre poncon geweest met de Europe.
Hey, dat is idd een leuk toeval. Stuur me een pb'tje als jullie er nog eens komen. Het is nu uitgestorven op het lac! Maar er is erg weinig wind de laatste weken.....
Zal ik doen, maar dit jaar blijven we weer met de grote boot in Nederland. Lauwersoog staat op het programma.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl