Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De Twist-parabel

De Twist-parabel 27 okt 2017 19:35 #885796

JotM schreef :
Ik heb het boek ook gekocht en haal er weer leuke wetenswaardigheden uit, maar tref her en der - gewaarschuwd door de review van Mikko Brummer op amazon.com die me het boek had laten liggen als ik die voor bestellen had gezien - ook wel onzin aan.

Kun je ook zeggen wat je waar hebt aangetroffen?
Ik heb wel wat vraagtekens, maar 'onzin' ?
Brummer is ook niet gek natuurlijk, maar dat geldt net zo goed voor Whidden..... zeilmakers schijnen het altijd oneens te moeten zijn ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Twist-parabel 27 okt 2017 19:56 #885810

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3219
Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
Winglets beinvloeden dus totaal niet of iets laminair of turbulent stroomt. Wel beperken ze turbulentie aan de tip.

Ik heb het niet zelf bedacht....
Een stukje uit het boek, rode rechthoek door mij:


Ik ben bang dat je hier "on the top of some airplane wings" door elkaar haalt met "at the tip of some airplane wings".

"Vortex genarators on top of an airfoil" zijn bedoeld om separatie van de luchtstroom uit te stellen (net als de deukjes in golfballen) en daarmee de dynamische drukweerstand te reduceren.


"Winglets at the tip of an airfoil" zijn bedoeld om de geïnduceerde weerstand te reduceren die het gevolg zijn van de "tip vortices" die samengaan met een vleugelprofiel (airfoil) met een eindige lengte. De winglets moeten het "lekken" van de hoge druk zijde naar de lage druk zijde verminderen.


Om nou weer een klein beetje on topic te komen: ik ben voor een zeiltje voor op mijn kano een beetje aan het spelen met een idee van Ludwig Prandtl uit begin jaren '30, door NASA toegepast op een experimenteel model zweefvliegtuig en in een filmpje op YouTube
door NASA's R&D manager Albion Bowers mijns inziens erg leuk uitgelegd, wat erop neerkomt dat je hetzelfde effect (reductie geïnduceerde weerstand door reductie wingtip vortices) kunt bereiken door slim om te gaan met de verdeling van diepte en twist in je airfoil (of zeil dus). Het begint wat mij betreft best ergens op te lijken. :)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Twist-parabel 27 okt 2017 20:13 #885816

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3219
Baasklusje schreef :
Kun je ook zeggen wat je waar hebt aangetroffen?
Ik heb wel wat vraagtekens, maar 'onzin' ?
Brummer is ook niet gek natuurlijk, maar dat geldt net zo goed voor Whidden..... zeilmakers schijnen het altijd oneens te moeten zijn ;-)
Ik zal als ik het boek weer ter hand neem wat punten opschrijven als ik ze weer tegenkom, maar mij staat bijvoorbeeld (van 2 weken geleden) nog een stukje voor ogen mbt tot COG, waar dat niets met de inhoud te maken heeft en alleen waar is op stilstaand water (wat er weer niet bij staat).

Mij bekruipt erg het gevoel dat het boek geschreven is door de journalist obv een interviews met Whidden, waarbij de journalist zo goed mogelijk de massa aan informatie die hij van Whidden heeft gekregen heeft verwerkt. En dat heeft op een aantal plekken geleid tot "de klok" vs "de klepel".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Twist-parabel 25 nov 2017 20:26 #894605

Sneaker op 17 oktober schreef :
heb ik het plan opgevat om een website/tech blog te gaan maken waarin ik dit soort zaken als 'twist' ga uitleggen. Ik heb dan simpelweg meer controle over mijn eigen woorden en deze woorden staan dan ook gewoon zonder dat ik steeds moet/wil corrigeren

Hier was veel belangstelling voor, zo bleek uit een aantal posts erna.
Is er al nieuws te melden?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 25 nov 2017 20:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Twist-parabel 27 nov 2017 08:59 #895003

JotM schreef :

Om nou weer een klein beetje on topic te komen: ik ben voor een zeiltje voor op mijn kano een beetje aan het spelen met een idee van Ludwig Prandtl uit begin jaren '30, door NASA toegepast op een experimenteel model zweefvliegtuig en in een filmpje op YouTube
door NASA's R&D manager Albion Bowers mijns inziens erg leuk uitgelegd, wat erop neerkomt dat je hetzelfde effect (reductie geïnduceerde weerstand door reductie wingtip vortices) kunt bereiken door slim om te gaan met de verdeling van diepte en twist in je airfoil (of zeil dus). Het begint wat mij betreft best ergens op te lijken. :)



...en dat filmpje, op 19:45, zou iedere eigenwijze, "ik kan me toch niet voorstellen dat", "leg nou eens zonder poespas uit" kritikaster in dit topik zijn excuses moeten laten aanbieden aan een ieder die hier de tijd heeft genomen het geduldig uit te leggen, in het achterhoofd wetende dat de waarheid nog véél ingewikkelder is dan het collectief hier kan bevatten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl