Baasklusje schreef :
holtere schreef :
het kan niet genoeg gezegd worden: Met een draadje dyneema erin heet iets al "dyneemalijn".
Let op de breeksterktes en vergelijk die met elkaar. Je hebt dan een idee hoeveel dyneema erin zit.
Daar heb ik eens een tabelletje van gemaakt voor een paar merken touw.
Er zit ook nog lucht in.....
Toch zit er bij deze berekening van de samenstelling uit de breeksterkte een probleempje.
Bij twee gemengde vezelmaterialen met een erg uitlopende maximale rek mag je dat nl niet doen.
Probleem; als de Dyneema al voor 100% is belast bij ca. 2% maximale rek is het polyesteraandeel pas bij een heel kleine fractie van zijn sterkte belast vanwege de hoge rek bij maximale sterkte.
Dat wil zeggen dat je bij het meten van de sterkte van zo'n samengesteld touw eigenlijk vrijwel alleen de sterkte van het Dyneemaaandeel meet, de rest is niet meer dan "vulstof" .
Bij bijv. Dynasport kun je voor een sterkte van 5100 t.o.v 17000 voor puur Dyneema dus 5100/17000= 30% aanhouden . Uiteraard in werkelijkheid ietse pietsje minder pomdat de polyester ook een klein beetje kracht opneemt maar dat is vrijwel te verwaarlozen.
De Marlow bevat dan dus bijna 40% Dyneema.
Overigens hangt e.e.a wel ervan af of het om normaal polyester of voorgerekt polyester gaat. Bij de laatste zal het effect van het polyesteraandeel groter zijn.
Wat ik hier alleen mee wil zeggen is dat een mengsel van twee vezels met een dermate ver uit elkaar liggende rek eigenlijk niets anders is dan "aanlengen" van de Dyneema . Een beetje zoals het aanlengen van "kermisbier" met water
Eenzelfde "probleem "treedt ook op bij het versterken van een laminaat met zowel carbon als aramide in een hybride weefsel.
Daar speelt door de beduidend hogere rek van normale Aramide deze een ondergeschikte rol bij de sterkte van dat laminaat.
Om dezelfde reden kun je in principe geen beton zomaar versterken met Aramide of zelfs niet met Dyneema .
Ad