Baasklusje schreef :
Sprokkie schreef :
Dat het goede zeilen zijn geloof ik direct maar het gaat mij meer om de levensduur.
Een dacron zeil blijft zo maar 10 jaar goed, je levert dan wel in op performance, maar ja dat heb je na de eerste wind vlagen van 30Kn ook al.
Geen ervaring.
Erover nadenken lukt wel
- het is dacron, maar niet geweven maar geplakt.
- dat zou de levensduur kunnen verkorten, maar dat weten we niet. Mijn geplakte SoftNorlam Genua van 2002 staat er nog prima op, geen enkele delaminatie. Plakken kan North wel.
- geen naden en stiksels betekent ook geen slijtage daaraan. Goed voor de levensduur.
- de vorm zal beter erin blijven dan bij in elkaar genaaid dacron, want de krachten worden beter opgevangen door de constructie.
- voor north is het vast handig nog maar 1 productiemethode te hebben voor aan de windse zeilen: alleen nog op de mal uit 1 stuk, geen gesnij en genaai meer, met alle verliezen en kans op fouten
Het zal vast duurder zijn dan dacron Crosscut of triradiaal, gewoon omdat het North is. Die kunnen nu eenmaal zomaar 50% meer vragen en toch verkopen. Command a premium heet dat.
@sprokkie, heb je prijsvergelijkingen (en dan alleen goede zeilmakers...
)?
Het blijft polyester dus het rekt. Verschillen tussen polyster laminaat en geweven (met of zonder vectran / dyneema) is er, maar is niet schrikbarend. Want, het blijft polyester, dus het rekt. Wat dyneema / vactran toevoegingen doen in geweven polyester, is het maximaliseren van de bolling. Maar op termijn gaat deze gemaximaliseerde bolling toch naar achter zakken.
Zelfde geld voor polyesterlaminaten. Het proces wordt iets vertraagd, maar het blijft...dus..
Ik verwacht dat 3di hetzelfde gaat zijn. Want het is polyester. Zeer waarschijnlijk minder snel, maar het gaat op zeker.
Als vormvastheid echt belangrijk wordt, dan komt er na een AP of een geweven polyester met vectran/dyneema vezel een laminaat (geen polyetser uiteraard) of simpelweg een membraan.