Nachtvlinder schreef :
Uitgaande van het eerste rif op je foto; wanneer je óók het tweede rif wilt zetten, wat gebeurt er dan met het extra doek dat je tov het eerste rif ergens kwijt moet? Ik neem aan dat de rode lijn aan SB kant van het lummelbeslag het tweede rif is. Dat gaat nu toch niet goed, gezien het doek tussen lijn/blokje en waar dat het lummelbeslag uit komt?
Moet je dan niet alsnog naar voren voor wat trek- en duwwerk?
Soms wel, soms ook voor het eerste rif. Zoals Erik al aangaf (ten minste, ik neem aan dat ie dat bedoelt) kun je je zeil kapot maken als je de boel aantrekt zonder te kijken hoe het zeil erbij hangt. Wij reven maar zetten de boel nog niet door, dan even controleren of het zeil netjes achter het blok en lijn gevouwen zit. Vervolgens reeflijn doorzetten. Meestal gaat dat in 1 keer goed en hoef je niet naar voren.
Ik heb in de praktijk nog geen last gehad dat het met een tweede rif niet wou omdat het zeil in de weg zat. Ik zal eens opletten hoe dat uitpakt. Wij houden bewust redelijk wat ruimte tussen het reefblok bij de mast en de giek, om ruimte te laten voor de flinke flappen stug laminaatzeil. Voor bij de mast een blokje, bij het achterlijk LFR's waar de lijn doorheen loopt.
In de praktijk werkt het bij ons perfect met 8 mm dyneema lijnen - ik kan er wat sneller en met minder flapperen van het zeil mee reven dan "vroeguh" met reefhaken. Tegen geen van beide systemen bezwaar, maar duidelijk voorkeur voor het huidige.