Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kwaliteit verstaging Westerly Nomad

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 06:40 #1300610

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Allereerst... elke keer dat ik bestaging type of schrijf, waar ik verstaging had moeten zeggen, zoals ik al jaren fout doe en al heel vaak op gecorrigeerd ben :-), zal ik een compenserend zoenoffer aan de goden van de zee brengen, want dat is stom en irritant, sorry!

Verstaging... Ik heb foto's en ik weet veel meer... Heb bij verschillende mensen advies ingewonnen. En ben op zoek naar een "marine surveyor" in de buurt voor dan maar alsnog een aankoopkeuring, eigenlijk om te beoordelen hoe diep het gat gaat zijn om dit schip op orde te krijgen, dat ik een beetje vooraf weet waar ik aan begin en vooral dus of ze structureel inderdaad goed genoeg is, zoals ik hoop :-), om met enige duizenden euri wat ik noem "verhuur vergelijkbare kwaliteit" te krijgen, dat ik haar met een goed gevoel aan een ander zou durven meegeven (wat nu ABSOLUUT niet het geval is). En iemand maakte een opmerking over kinderen die ook wel wat triggerde (het tochtje dat ik met hun maakte was met vrijwel windstilte, en niet verder dan een uur varen naar een haven, trouwens, en voelde echt wel veilig, al had ik bv toen nog geen reddingsvesten aan boord).

Goed, verstaging. Eerst maar eens de foto's en dan de verhalen.


Adviseur 1: de meneer van de watersportshop. Ja, verstaging kun je vervangen. Westerlies staan erom bekend stevig gebouwd te zijn. De losgeschoten stelschroef zat een buiging in, moest ik eigenlijk ook vervangen, al ging die waarschijnlijk nog jaren mee, maar kan ook klem gedraaid komen en ben je verder van huis, logisch. Gaf allerlei tips waar ik op kon letten bij de stagen: ("voelen" voor breukjes, kijken naar scherpe bochtjes, goed de gewalste aanhechtingen van de ogen aan het staaldraad bekijken op loszittende "draadjes" (dan is ie dus al gebroken).

Naar het schip gegaan. Vooral op de achterstag zat bijna geen spanning, die heb ik "op het handje strak gezet" maar ik zag dat de top van de mast nu te ver naar achteren staat tov de mastvoet, die hoort daar geloof ik recht boven te staan, dus de achterstag hoort denk ik slap te staan, staat ook wel in de handleiding. Inmiddels hersteld, en ze staat wel net wat "minder niet op spanning" dan eerst.

Het buitenstag zat strak. Ik zie wel bobbels maar geen hele scherpe of echt zichtbare breuken of iets dergelijks.

Adviseur 2: mijn zeilende buurman die zeven jaar in bezit is van zijn jacht en wel eens stag heeft stuk gevaren. Dat ik me over mijn verstaging geen zorgen hoefde te maken, want dat zag er uit alsof het twee maten te dik was dan noodzakelijk voor een 22ft. En dat staat ook wel in "reviews" van de Westerlies?
Hij zag geen wokkels of draaiingen etc.

Adviseur 3, en dit is toch de leukste, is Dylan Winter, met wie ik wel eens e-mail, en voor mij een grote inspiratie voor mijn zeilproject. Hij is de maker van de ontzettende leuke vlog www.keepturningleft.co.uk, over zijn jarenlange rondje Engeland, waar hij dus nogal de tijd neemt om alles onderweg te bekijken aan vogels, waddenplaatjes en diep de binnenlanden in door sluizen en sloten.
Zijn advies komt hier op neer: riggers willen altijd je rig vervangen, maar ik heb het nog nooit gedaan, ik heb het nog nooit gesteld, ik heb me er nooit druk om gemaakt, "Westerlies are made for sloppiness", "confess I have never adjusted the rig tension on any of my boats", "If the mast has stood up for years then why change it", "I want an even twang all round and then leave it". en het advies om een "cable cutter" aan boord te hebben. Laat dat nou toevallig het eerste zijn dat ik voor mijn schip heb aangeschaft! (Al realiseerde ik me zondag dat ik niet heb gedubbelcheckt of het bouwmarktding wel stevig genoeg is voor mijn inderdaad nogal dikke stagen). Always have a plan b, right? (En met vallen schijn je ook een gebroken stag provisorisch als thuiskomertje met diep gereefd zeil te kunnen repareren?)

Adviseur 4: Nou, ik ben dus op zoek naar een jachtservicebedrijf/specialist om toch maar een keuring van een aantal voor de hand liggende zaken uit te laten voeren, die met veiligheid aan boord te maken hebben, zoals de structurele integriteit van schip en want en eigenlijk ook een dubbelcheck van de elektrische/motorinstallatie aan boord. Deze moet dus nog komen.

Maar het allerbeste advies van adviseurs 1,2 en 3 werd door Dylan wel goed samengevat: "Sail now, fix later" :-)

Kennen jullie een goed bedrif/persoon die zo een keuring kan uitvoeren in omgeving Muiden?
Voel ik mij nu terecht wel wat gerustgesteld over de veiligheid van mijn want?

Groet,


Thijs

PS: Ik moet wat wennen aan de retro-forum software op het geweldige ZF en realiseer me dat ik bij antwoorden het Quote knopje moet gebruiken zodat beter duidelijk is waarop ik steeds reageer!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 06:41 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 06:48 #1300612

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
zeilersforum.nl/index.php/arti...aging-onder-spanning

Als weer geen mechanische beschadigingen of kwetsbaarheden aanwezig zijn, zie ik niet de noodzaak.
Verbogen spanners, knikken, vouwen, gesprongen tieren, corrosie etc. kan wel een reden zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 07:09 #1300624

  • Duett
  • Duett's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
In de volgorde van adviseurs zou ik Dylan Winter op #1 zetten, want als er nou iemand beroemd en berucht is om zijn Westerly-ervaringen..... Die weet heus wel waar hij het over heeft.

Maar je verstaging hoort wel strak te staan. Een zwabberende mast geeft meer stress aan mast + verstaging dan eentje die goed geixeerd staat. Het lijkt alsof de kleine bakboord- en stuurboortverstaging op plaatje 745 wel heel erg los hangen. Die horen in ieder geval strakker te staan.

Ik zou me ook zorgen maken over de spanner op plaatje 0747.

Er lijkt op de foto een kromming in te zitten in de bovenste bout. Niet gehinderd door enige materiaalkennis zou ik toch denken: vervangen die hap. Sowieso zou ik nog eens goed naar deze spanner kijken want de moer waarmee de spanner geborgd moet worden lijkt aan de onderkant niet helemaal aangedraaid te zijn. De borstbout aan de bovenkant lijkt ook te lang te zijn.

De mast mag best een beetje naar achteren gekromd staan.

De structurele integriteit van het schip kan volgens mij met zo'n oud schip nauwelijks goed vastgesteld worden zonder hele hoge kosten te maken. Hij drijft al een tijdje, dus dat zal 'ie ook nog wel even doen. Wel zinvol om de electriciteit na te lopen, maar ik denk dat iedereen met wat ervaring wel kan zien of er hele urgente problemen zijn. Het is allemaal redelijk rechttoe-rechtaan bij Westerlies...
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 07:10 door Duett. Reden: Opmerking over borstbout toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 07:22 #1300630

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Duett schreef :
In de volgorde van adviseurs zou ik Dylan Winter op #1 zetten, want als er nou iemand beroemd en berucht is om zijn Westerly-ervaringen..... Die weet heus wel waar hij het over heeft.

Zo ontzettend sympathieke man en zo gaaf dat hij mij armzalige sterveling behulpzaam is!
Duett schreef :
Ik zou me ook zorgen maken over de spanner op plaatje 0747.

Ja ik had al een vervanger maar daar ging de pin nét niet door de stagring (?) dus die ga ik vanmiddag inwisselen! Inderdaad, dit soort dingen zal nou niet direct breken, maar kan klem komen te zitten en is gewoon niet goed en easy te vervangen, dus dat is in gang!

Dank ook voor de andere tips! Ja, elektra, nou, er hangt nog wat los als in niet bevestigde lader en hoofdschakelaar, die ik wil ontkoppelen, maar dat durf ik al niet goed zelf met de spanning er op, en de kabel van hoofdschakelaar naar accu's gaat natuurlijk naar de achterste accu, dus dat wordt nog een klus. Tip van een vriend: eerst alles met duct vasttapen totdat je zeker weet wat de goede plek is voordat ik gaatjes boor. Klonk heel logisch!

Groet,

Thijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 07:23 #1300632

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
In een eerder draadje had je het over verstaging die uitgedraaid was. Dat hebben we opgevat als ernstig verzwakte verstaging, maar als wat we hier zien (weinig detailfoto's, dus lastig te zien) de ernstigste punten zijn, hoef je je weinig zorgen te maken. Inderdaad lekker overbemeten voor een 22-voeter. Had je het daar misschien over een uitgedraaide spanner?
Een rondje netjes op spanning zetten, die ene spanner of alleen z'n bovenste toggle vervangen, en je kunt er prima mee zeilen. Oh, en vergeet die standaard Selden-richtlijn van rek bij dit soort overbemeten verstaging. Gewoon van onder tot boven alles op een beetje spanning zetten en zorgen dat de mast netjes kaarsrecht staat in dwarsrichting, en licht naar achteren gebogen of rechtop in langsrichting.

Bedenk dat Dylan z'n schip goed kent, en jij nog niet. En dat hij misschien wel met een nieuw exemplaar is begonnen, in plaats van eentje met veertig jaar aan onbekende eigenaren. Een klein beetje aandacht voor de conditie is dus wel op z'n plaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 07:26 #1300633

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Calidris schreef :
zeilersforum.nl/index.php/arti...aging-onder-spanning

Als weer geen mechanische beschadigingen of kwetsbaarheden aanwezig zijn, zie ik niet de noodzaak.
Verbogen spanners, knikken, vouwen, gesprongen tieren, corrosie etc. kan wel een reden zijn.

Super dit is een top artikel, wat interessant! Ik zal de dikte van mijn stagen eens meten, volgens mij heb ik 8 mm, ze zien er ook net 1 (2?) maatjes dikker uit dan de stagen die ik op andere <8m jachten naast me eens wat zorgvuldiger heb bestudeerd, dat scheelt volgens mij exponentieel in de belastbaarheid.

Heel erg veel dank! Er is zoveel informatie over te vinden dat het lastig is door de bomen het bos te zien, maar dit is gewoon "hoe het zit", wetenschappelijk getest eigenlijk, met verstaging uit de praktijk. Interessant dat juist de nieuwe en een nooit strak gestane achterstag blijken te breken! ("nog niet gezet")

Dank!


Thijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 07:35 #1300639

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Apae schreef :
In een eerder draadje had je het over verstaging die uitgedraaid was. Dat hebben we opgevat als ernstig verzwakte verstaging, maar als wat we hier zien (weinig detailfoto's, dus lastig te zien) de ernstigste punten zijn, hoef je je weinig zorgen te maken. Inderdaad lekker overbemeten voor een 22-voeter. Had je het daar misschien over een uitgedraaide spanner?
Haha, "cap shroud" heten ze geloof ik in het Engels, en ik kon nergens een vertaling vinden. Weer wat geleerd, dank! Ik was bewust onbewkaam want er stond een vraagteken achter, he? :-)Apae schreef :
Een rondje netjes op spanning zetten, die ene spanner of alleen z'n bovenste toggle vervangen, en je kunt er prima mee zeilen. Oh, en vergeet die standaard Selden-richtlijn van rek bij dit soort overbemeten verstaging. Gewoon van onder tot boven alles op een beetje spanning zetten en zorgen dat de mast netjes kaarsrecht staat in dwarsrichting, en licht naar achteren gebogen of rechtop in langsrichting.
Thx, ja, en ik heb in die Westerly Owners manual gelezen inderdaad: masttop recht boven de mastvoet, dan een beetje kromming naar voren met de babystag en weer naar achteren stellen met de binnenstagen. En inderdaad wat deze Dylan ook zei: op het handje vast, en SB/BB even vast (controleren door in het want te hangen gaat goed, vind ik, en dat het dan '1 of 2 decimeter' meebuigt dus straks staat maar niet op
"trilspanning" zeg maar als een snaar gespannen? Gewoon op het handje, je voelt eigenlijk heel goed wanneer de spanner (!) gaat "werken" en dan moet je wat kracht zetten (nog 1 of 2 slagen) en dan voel je wel dat strakker draaien op forceren gaat lijken en zit ie vast, volgens mij?
Apae schreef :
Bedenk dat Dylan z'n schip goed kent, en jij nog niet. En dat hij misschien wel met een nieuw exemplaar is begonnen, in plaats van eentje met veertig jaar aan onbekende eigenaren. Een klein beetje aandacht voor de conditie is dus wel op z'n plaats.

Haha, nou, hij was een zeer ervaren daysailer/open bootjes man, maar ik herinner me goed het filmpje hoe hij wat verdwaasd in zijn "ouwe barrel" casco Centaur zich zit af te vragen wat hij in Godsnaam heeft gedaan en wat hij allemaal wel moet fixen (wat niet was een kortere lijst :-).
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk over mijn kennis over dit schip (en haar historie: 0): ik zit dan dus ook in "Nautische fase 1" van mijn project, kennismaken. Onderdeel 2 is droogvallen in de eerste week van augustus (wind en tij dienende en anders een klusweek). Onderdeel 3 de beslissing of ik haar voor meer geld dan de aanschaf en de economische waarde ooit gaan zijn helemaal gaan opknappen. En onderdeel 4 uitvogelen waar en met wie (professional) ik dat het beste kan gaan doen. Maar in mijn optiek heeft het ook geen zin voor mij om nu allerlei kosten te gaan maken in uitrusting zonder eerst het schip beter te kennen, en mij beter een oordeel te vormen over noodzaak of zelfs wenselijkheid (console stuurtje) van sommige geplande modificaties.

De hulp van het ZeilersForum is hierbij, tot nog toe, een warme douche van sympathieke en hulpvaardige mensen, ik ben er soms ontroerd van! Heel veel dank!



Thijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 08:08 #1300658

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Apae schreef :
Bedenk dat Dylan z'n schip goed kent, en jij nog niet. En dat hij misschien wel met een nieuw exemplaar is begonnen, in plaats van eentje met veertig jaar aan onbekende eigenaren. Een klein beetje aandacht voor de conditie is dus wel op z'n plaats.

Ik ken het repertoire van Dylan ook en heel af en toe wissel ik ook wel eens een mail met hem uit. Winter is het type zeiler dat onbewust bekwaam is. Hij zeilt al z'n hele leven (een kleine 50 jaar, schat ik) en heeft de in die jaren opgedane kennis en ervaring verinnerlijkt. Hij heeft gevoel ontwikkeld voor de materie en weet, zonder er verder lang over na te denken, wat belangrijk is en wat niet. Hij heeft ook de bewonderenswaardige gave om de dingen eenvoudig te houden.

De boten die ik tot nu toe van hem gezien heb (hij begon zijn filmreeks met een Mirror Offshore van nog geen 6.00 m.) waren allemaal tweedehands (zoveelstehands). Ik betwijfel of hij ooit een nieuwe boot heeft gekocht.
Inmiddels heeft hij een kleine Fisher motorsailor, met een stuurhutje aangeschaft, omdat hij het in Schotland vaak te koud en te nat vindt om open en bloot in de kuip te zitten. Die aanschaf heeft overigens lang op zich laten wachten, waardoor de voorgenomen reis rond de Britse eilanden tot stilstand is gekomen en Winter zich voorlopig vooral vermaakt met zeilen op zijn thuiswater, de Deben.

Ik ben benieuwd of de oorspronkelijke opzet van de filmreeks weer wordt opgepakt. De stilstand had namelijk ook alles te maken met geldgebrek. De filmpjes brachten niet genoeg op om door te gaan. De Westerly werd om die reden verkocht.
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 09:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 08:23 #1300665

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Thijs1971 schreef :
an is ie dus al gebroken). Vooral op de achterstag zat bijna geen spanning, die heb ik "op het handje strak gezet" maar ik zag dat de top van de mast nu te ver naar achteren staat tov de mastvoet, die hoort daar geloof ik recht boven te staan, dus de achterstag hoort denk ik slap te staan, staat ook wel in de handleiding. Inmiddels hersteld, en ze staat wel net wat "minder niet op spanning" dan eerst.

Wat er in de handleiding staat, weet ik niet, maar dat de achterstag slap moet staan kan ik me niet voorstellen. Alle stagen moeten een zekere spanning hebben. Hoe strak precies is nummer 2.
Het buitenstag zat strak. Ik zie wel bobbels maar geen hele scherpe of echt zichtbare breuken of iets dergelijks.

Met de buitenstag bedoel je hoogstwaarschijnlijk het topwant. Dat gaat vanaf het dek, langs de zalingen (die uitstekende stokjes halverwege de mast) naar de masttop. Als ik naar je foto's kijk, hebben die inderdaad een zekere spanning.
Want wèl te slap staat zijn de onderwanten. Op de foto's zie ik allerlei slingers in de stagen die erop duiden dat er niet tot nauwelijks spanning op staat. Die moeten dus duidelijk wat aangedraaid worden. Zet een passende steeksleutel of een bahco op het platte stukje van de terminal die tussen de stag en de spanner zit en draai het huis van de spanner met een schroeverdraaier o.i.d. in het gat van het huis.

De stag mag best zo strak staan dat ie een lage toon produceert als je er halverwege aan trekt en hem dan loslaat. Kijk bij het spannen van de onderwanten af en toe langs de mastgroed naar boven om te zien of je de mast niet krom trekt naar links of rechts.
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 09:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 09:00 #1300684

Eens, goede tips. Maar kijk ook tijdens het zeilen met helling langs de mastgroef: ook dan moet deze stabiel blijven (daar draait het uiteindelijk om).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 09:16 #1300690

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Wadloper schreef :
Apae schreef :
Bedenk dat Dylan z'n schip goed kent, en jij nog niet. En dat hij misschien wel met een nieuw exemplaar is begonnen, in plaats van eentje met veertig jaar aan onbekende eigenaren. Een klein beetje aandacht voor de conditie is dus wel op z'n plaats.

Ik ken het repertoire van Dylan ook en heel af en toe wissel ik ook wel eens een mail met hem uit. Winter is het type zeiler dat onbewust bekwaam is. Hij zeilt al z'n hele leven (een kleine 50 jaar, schat ik) en heeft de in die jaren opgedane kennis en ervaring verinnerlijkt. Hij heeft gevoel ontwikkelt voor de materie en weet, zonder er verder lang over na te denken, wat belangrijk is en wat niet. Hij heeft ook de bewonderenswaardige gave om de dingen eenvoudig te houden.

Haha, je zou het aan mijn posts niet zeggen, maar sinds mijn vierde is er geen jaar voorbij gegaan dat ik niet minimaal 1 week gezeild heb, in open bootjes en op huurjachten: mijn moeder huurde eigenlijk elk jaar wel 1 of enkele weken een jacht, wat mijn zus, die het op het Vossenhol (ik ook) en de zeezeilschool op Ile de Glenans (ik niet) geleerd had.

Maar ik merk aan alles dat ik een volledige newbee ben op uitrustingsgebied. Schipperen op een goed en deskundig uitgerust huurjacht is nog wel even wat anders dan varen met je eigen 50 jaar oude schip, kom ik versneld achter, en ik probeer ook echt snel te leren, ik lees me suf, haha!!
Apae schreef :
Ik ben benieuwd of de oorspronkelijke opzet van de filmreeks weer wordt opgepakt. De stilstand had namelijk ook alles te maken met geldgebrek. De filmpjes brachten niet genoeg op om door te gaan. De Westerly werd om die reden verkocht.

Wat we dus niet vaak genoeg kunnen doen, is de prachtige echt geweldige zeildocumentaires van Dylan Winter bekijken op www.keepturningleft.co.uk en gul gebruik maken van de "Donate" button die moeilijk te missen is, vooral in de comments van de goede filmmaker zelf, die zich bijzonder ergert zijn harde werk als parels aan de niet-betalende zwijnen te moeten voeren!


Thijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 09:30 #1300697

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Thijs1971 schreef :
Wat we dus niet vaak genoeg kunnen doen, is de prachtige echt geweldige zeildocumentaires van Dylan Winter bekijken op www.keepturningleft.co.uk en gul gebruik maken van de "Donate" button die moeilijk te missen is, vooral in de comments van de goede filmmaker zelf, die zich bijzonder ergert zijn harde werk als parels aan de niet-betalende zwijnen te moeten voeren!

Winter heeft in de loop der tijd het nodige van me ontvangen. Wat me ooit op kwam te staan op het volgende compliment: you bestride the foothills of niceness like a colossus among men..

Zijn filmpjes zijn oases van rust en contemplatie in een oceaan van zeilfimpjes met allemaal dezelfde hedonistisch inslag. Mooie mensen die zeilen op water van tenminste 25 graden, op doorsnee jachten en met soms het nodige vrouwenvlees. Want houdt een man niet van boten, dan houdt ie toch in ieder geval van schaars geklede vrouwen.

En wat meer is: die prachtige zeeschappen die Winter ons toont, zijn ook nog relatief dichtbij..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit verstaging Westerly Nomad 01 juli 2021 09:32 #1300698

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Nachtvlinder schreef :
Eens, goede tips. Maar kijk ook tijdens het zeilen met helling langs de mastgroef: ook dan moet deze stabiel blijven (daar draait het uiteindelijk om).

Ja, eerst alles strak trekken op manier hier beschreven (ik werkte al, voorzichtig want ik ben steeds ook wel bang te forceren/overbelasten, met waterpomptang en priemetje door het gat). En echt mijn onderwant (waarom zeg ik altijd 'binnenstag' of 'bakstag' zijn dat platbodemtermen wellicht?) veel strakker aanspannen dan nu het geval, de dwarspositie/centre van de mast checken en tijdens het zeilen de loefstagen nog een extra draai geven (niet teveel; tip watersportwinkelmeneer en nu eigenlijk ook dus van jou).

Nu is het wachten op tijd en goede wind; het stomme is, ik ga dit weekend met een paar vrienden mijn vijftigste verjaardag vieren op... een nog voor aanschaf gehuurde Vollenhovense Bol, dat voelt wel raar :-) Maar ook heel veel zin in. Dus vanavond ga ik nog even wat bijstellen en die stelschroef vervangen en dan op naar die mooie Waddenzee. Zin in!
Laatst bewerkt: 01 juli 2021 09:50 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.390 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl