Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kotterstag; paar vragen

Kotterstag; paar vragen 04 aug 2023 09:36 #1499740

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Dit is een goede aanvulling, inderdaad was dit wat genoemd werd in de oude webpagina´s. Het woord Solent stay was mij ontschoten evenals de Highfield lever!
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 04 aug 2023 09:46 #1499741

Je schreef eerder dit ;"Maar waarom dan nog een kotterstag of babystag monteren...
Met twee stagen achter, vier bakstagen, 2 hoofdstagen en een voorstag (nieuw, 2021) en nieuwe overmaatse puttingen is de boel stevig zat."

4 bakstagen ??????? Heb je dit wel goed ?

Ik zou eerst eens goed nadenken welk EXTRA voorzeil je wilt gaan varen . Dat bepaald de grootte en op welke stag die het beste gevoerd kan worden en aan je wensen voldoet .

Je hebt het over meer wind , dan is een kotterfok bv als hi aspect een mooi zeil om te voeren , althans dat vind ik. Dat zeil kun je niet op een babystag etc voeren.

Bespreek het eerst eens met een zeilmaker op basis van je huidige set up , daarna met een tuiger gaan praten. Dan komt het zeker goed B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 04 aug 2023 10:01 #1499748

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 600
H700,

Noordzee en Schotland; dat zijn mooie plannen!
Mij is echter nog niet helemaal duidelijk waarom je een kotterstag wil hebben. Is jouw boot met een stormfokje zo loefgierig dat de zelfstuurinrichting het moeilijk heeft?

Het zetten van een stormfok op je normale voorstag lijkt mij een stuk minder werk dan eerst een kotterstag optuigen en vervolgens daar een stormfok aan hijsen. En als je de kotterstag laat staan terwijl je met een genua vaart krijg je waarschijnlijk problemen bij het overstag gaan.

Voor je deze ingrijpende maatregelen neemt zou ik eerst eens met een zeilmaker gaan praten; die heeft waarschijnlijk wel ideeën over het verminderen van de loefgierigheid.

Hoe dan ook succes, en houd ons op de hoogte van je avonturen!

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 04 aug 2023 10:17 #1499755

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Mijn wens is a) een extra stag (extra zekerheid( en b) daar een extra zeil, bij voorkeur een kleine stormfok indien nodig. Om de genua een stormzeil is geen optie.
Er zijn nu 3 opties:
- stormfok met staaldraad
- kotterstag voor stormzeil 2 vierkante mtr max en eventueel een klein fokje van 4 vierkante meter max
- solent stay voor stormzeil en extra fok.

Oplopend in moeilijkheidsgraad, kosten en effectiviteit.
Hoe vaak gebruik je een en ander, wat is de echte winst, kosten extra zeilen tov het gebruik etc?
Zo denkend is de 1e optie ivm de ¨lowtech¨ het uitproberen waard.
Keuzes, keuzes ;)
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 04 aug 2023 11:29 #1499775

H700 schreef :
Om de genua een stormzeil is geen optie.

Waarom niet ?
Het is maar een postzegeltje.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 04 aug 2023 11:41 #1499779

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
H700 schreef :
Mijn wens is a) een extra stag (extra zekerheid( en b) daar een extra zeil, bij voorkeur een kleine stormfok indien nodig. Om de genua een stormzeil is geen optie.
Er zijn nu 3 opties:
- stormfok met staaldraad
- kotterstag voor stormzeil 2 vierkante mtr max en eventueel een klein fokje van 4 vierkante meter max
- solent stay voor stormzeil en extra fok.

Oplopend in moeilijkheidsgraad, kosten en effectiviteit.
Hoe vaak gebruik je een en ander, wat is de echte winst, kosten extra zeilen tov het gebruik etc?
Zo denkend is de 1e optie ivm de ¨lowtech¨ het uitproberen waard.
Keuzes, keuzes ;)
En neem dan een storm fok met dynema voorlijk i.p.v.staaldraad. Is wat makkelijker op te bergen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 04 aug 2023 21:45 #1499894

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Noballast schreef :
H700 schreef :
Om de genua een stormzeil is geen optie.

Waarom niet ?
Het is maar een postzegeltje.

Dit vereist toch ook een blok om het zeil te hijsen. Dan liever tussen genua en mast in;
de stormfok dichter bij de mast hebben en het zeilpunt naar binnen is gunstig.
Om de voorstag kan het een te groot lijgierig effect hebben.
Bovendien zou ik in een storm niet graag op de punt van de boot staan en zo´n ding erom moeten frotten.

De stormfok kan ik ook voeren bij windkracht 7 (of meer maar liever niet).
In combinatie met een 3e rif (Deze winter komt er in het grootzeil een 3e rif) moet dit toch wel zorgen voor een goed te zeilen boot in ruiger weer.
Bedenk dat veel wind op een 22ft best overtuigend binnenkomt.

Ik zeil graag in de winter en met wat steviger weer en vaak solo.
Eenvoud is prio 1.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 04 aug 2023 21:50 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 05 aug 2023 05:35 #1499900

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
H700, je argumenten voor een werkfok/stormzeiltje met aparte stag verder naar achteren zijn in mijn ogen geheel terecht.

Op onze Dufour (met fractioneel tuig) hebben we een wegneembare kotterstag (in feite een Solent stay) voor een werkfok bij meer wind, destijds een optie af werf. Als er op jouw Hurley geen voorzieningen zitten (mast en dek) zou ik zeker even met een tuiger en zeilmaker overleggen om dit goed uit te voeren. Je wilt die (wegneembare) stag zonder problemen snaarstrak kunnen zetten. Wij hebben het dekoog daarom met een RVS beugel op het ankerbakschot onderdeks nog extra verstevigd.

De vraag in hoeverre je zo’n extra stag in de praktijk ook daadwerkelijk gebruikt is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Wij hebben deze zomer regelmatig scherp aan de wind gezeild met 18-23 knopen TWS en ditto zeegang. Met de stroming hier rond de Kanaaleilanden gaat het in wind tegen tij situaties dan al snel aardig tekeer. Toch hebben we de kotterstag met werkfok tot nu toe slechts één keer gezet.
  • Het monteren van de wegneembare kotterstag is niet heel veel werk maar kost toch tijd en werk op het voordek. Dit doen we vrijwel zonder uitzondering vóór vertrek in de haven op basis van de windverwachting. Mocht de wind onderweg geheel onverwacht flink doorhalen, dan is het voordek door de bij bijbehorende zeegang meestal niet meer de plek om nog uitgebreid bezig te zijn, tenzij je met een ervaren wedstrijd crew vaart. Praktijk is dat we bij onverwacht zwaarder weer dan toch onze genua flink inrollen en het daarmee doen. Niet ideaal, maar in onze ogen vanuit veiligheid soms wel het beste compromis.
  • Als een bestemming niet bezeild is en er regelmatig overstag moet worden gegaan zit een (wegneembare) kotterstag bij minder wind (als je met de genua zeilt) in de weg. In- en uitrollen bij iedere overstag is niet in iedere situatie een handige optie. Op dagen waarin de werkfok naar verwachting slechts voor een heel klein deel van de tocht gebruikt wordt laten we die dan soms ook achterwege. We anticiperen dan toch op de (naar verwachting!) langst geldende windcondities. Soms laat de verwachte windafname op zich wachten of haalt de wind toch sneller door en had je - achteraf gezien - toch beter de werkfok kunnen installeren.
  • Om een werkfok bij alle koersen goed te kunnen trimmen hebben we de werkfok dubbel (dus ook buitenom de railing) geschoot. Is shorthanded meer werk (o.a. om spaghetti te voorkomen), zeker bij de harde wind waarbij je een werk/stormfok voert. We installeren onze werkfok in de praktijk alleen als we lange rakken aan de wind met veel druk verwachten. Voor korte stukken pal voor het lapje voldoet een gereefde genua ook al snel en wint het gemak voor ons als cruisers.
  • De praktijk is dat we onze werkfok en kotterstag eerder installeren wanneer we ‘s nachts doorzeilen en de verwachtingen minder nauwkeurig worden. Meestal zeilen we dan ook langere rakken over één boeg waardoor het overstag nadeel met de genua minder speelt.
Op een kleinere boot zijn de krachten navenant kleiner en wegen niet alle bovenstaande punten even zwaar. Als je regelmatig (bewust) langere stukken in wat zwaarder weer zeilt is een werkfok/stormzeil ondanks bovenstaande relativeringen overigens een enorme aanwinst. De zeilprestaties van je boot bij veel wind verbeteren significant en de belasting van je tuig is naar mijn idee met een passend voorzeil ook beter.

Succes met alle afwegingen!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 aug 2023 05:58 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 05 aug 2023 10:56 #1499989

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Hans, dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb net nog even gekeken; de reeds aangebrachte versteviging voor de babystag (die de 22 wel heeft omdat ze 1 zijstag aan elke kant heeft) zit te kort op de mast; 120cm.
Een stukje naar voren zit exact in het midden, juist voor het ankerluik, een bolder.
Deze is behoorlijk zwaar uitgevoerd en van onderen goed verstevigd.

Dit zou een ideale plek zijn (205cm), ik kan dan de onderzijde nog wat extra verstevigen en de bolder gebruiken voor de afneembare stag of draad van de stormfok.
Zo´n Hurley is aardig zwaar uitgevoerd.
Liever denk ik twee nieuwe bolders monteren bakboord en stuurboord. Was ik al van plan omdat als ik aangemeerd lig de lijnen over het ankerluik liggen.

Met name wat langere stukken met veel wind vereisen (zeker solo) flink wat minder zeil. Denk aan +15u zeilen, solo en inderdaad ook ´s nachts.
De snelheid is echt secundair, hanteerbaarheid en veiligheid primair.

Onlangs met bft 6 is er al een scheurtje in het achterlijk van de genua gekomen. Had een 1/2 genua uitgerold maar door losschieten van de trommel-lijn, ging het zeil direct uitrollen, bol staan, boot scheef en uit koers.
Dit gaf een paar klappen tegen de stag toen ik hem in de wind gooide.
Ondanks de UV strip en wat dikker doek, slechts 2 jaar oud een gaatje. Er is een keurige extra stuk slijtstof op gezet, maar toch.
Had dus liever willen vertrekken met een klein werkfokje en 3e rif.

In de praktijk zal ik ´m niet vaak gebruiken maar ik denk dat ie zo staat. Ik sta dan dicht tegen de mast, aangelijnd dus dat moet lukken.

Mooi winterklusje!
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 05 aug 2023 10:59 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 05 aug 2023 12:28 #1500013

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Ik wil je toch even op een mogelijk alternatief wijzen, voel je vrij om deze post compleet te negeren als je besluit al vast staat. ;)

Wij varen zo'n 18 jaar met een Hunter 27, ook niet echte een grote boot.
We varen met de boot zowel op binnenwater als op zee, (nog) niet naar Noorwegen, maar wel naar Engeland, Kanaaleilanden en Denemarken.

Deze boot werd afgeleverd met een standaard rolfok.
Bij weinig wind was deze fok wat klein, dus een grotere aangeschaft.
Afhankelijk van de windverwachting vertrok ik met de grote of kleine fok op de trommel.
Als de wind onderweg veranderde was wisselen tussen beide zeilen best wel een dingetje.

Aantal jaar terug de rol installatie verwijderd en leuvers aan mijn zeilen laten zetten.
Het originele voorzeil is inmiddels vervangen door een iets kleiner en vlakker gesneden zeil.
Het grote zeil kunnen we gebruiken tot ongeveer 20 knopen schijnbare wind, daarboven gaat het kleine zeil er op.
Het wisselen is, ook onderweg, goed te doen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 aug 2023 12:28 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 05 aug 2023 14:46 #1500072

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Nog een optie is een leuverfok met een bindrif. Hebben dat op een Marsvin. Nog minder werk dan een fok verwisselen. En met die boot is de hele Noordzee al bezeilt onder diverse omstandigheden
Laatst bewerkt: 05 aug 2023 14:51 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 21 aug 2023 12:31 #1503867

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Ondertussen wat navraag gedaan in Engeland;
Een ¨kotterstag¨ is een paar keer gedaan in de jaren 70 bij oceaanoversteken.
Er is slechts een wazige zw/wit foto en ws betreft het hier een aangepaste babystag.

Ik heb mijn situatie aan de tuiger voorgelegd dmv foto´s.
De beste optie lijkt nu een blok met dyneema lijn te gebruiken op het bevestigingspunt van de mast (thv de zailing) en een stormfokje met dynemaa draad. De bevestiging onder kan op de kikker die op het juiste punt zit.
Deze zit vast op een verdikking (6cm dik) van het dek en een onderplaat van RVS van 20 bij 50cm.
Daar kan volgens hem een olifant aan hangen.
Zo´n fokje kost circa 250 euro en zal vooral tijd doorbrengen in de zeilzak.

Een 3e reef in het (uit 2021) grootzeil kan ook blijkt nu.
Winter en voorjaarprojectje.

Verder nog een vraag;
Ik kan aan een nog prima (enkele) Bolle Jan komen van circa 26m2, het doek is iets zwaarder dan spinnakerdoek. Er zitten leuvers aan. Kan ik, als ik de leuvers verwijder, de Bolle Jan ook vliegend varen?
Zie dit oude draadje:
zeilersforum.nl/index.php/foru...6-bolle-jan?start=25

Blok in de top van de mast erbij met een val, de genuaschoot gebruiken plus de lier en gaan.
Denk ik.
Ik kan ´m bij licht weer zonder zak of slurf wel aan, binnentrekken bij de schoothoek en de val laten vieren, zo de kuip in.
Dat lukte bij m´n zwaardboten met de spi ook meestal wel, of is de wens de vader van...???

Hier de maten:

Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 12:37 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kotterstag; paar vragen 03 juli 2024 08:22 #1569899

  • ari747vp
  • ari747vp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
H700, ik heb hetzelfde plan, met dezelfde motivatie om een vliegend stormzeiltje op te hangen. Dus ik lees dit draadje met veel interesse.
Ik heb een 32voet licht bootje met ook naast de topwanten 2 stagen. Het blok zal dan ook iets boven de zalingen/stagbevestiging komen. En wil m dan straktrekken met de lier op de mast.
Hoe en met wat precies heb je de bevestiging op de mast? Een schijfblokje met oog is voldoende stevig? Heb je wellicht een foto of link naar wat ik precies nodig heb?
Wat heeft je besloten om de dekbevestiging op je kikker/bolder te zetten en niet bij de rolfokbevestiging helemaal voorop? Daar wil ik m namelijk zetten. Kan ook bij mijn bolder, maar die heb ik hard nodig voor het ankergerei. Ik heb helaas geen antwoord op je laatste vraag. Gr ari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl