Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: German main sheet

German main sheet 07 jan 2024 14:06 #1533316

  • KEJ126
  • KEJ126's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Wij hebben op onze nieuwe boot (Bavaria 38C) een German grootschoot systeem. Ik ben op zoek naar een beetje meer theorie voor hetgeen er met de 2de schoot moet gebeuren en hoe je de schoten na enkele malen overstag gaan terug min of meer op gelijke afstand krijgt en hoe je ze de eerste keer moet uitlijnen, ...

Iemand die mij op het goede pad kan brengen of mij een boek kan aanbevelen dat er diep op ingaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 07 jan 2024 14:09 #1533317

Tegen de tijd dat het meerendeel van de schoot aan één kant ligt wordt het tijd dit weer beter te verdelen. Dat wil zeggen aan die kant vieren en aan de andere kant aantrekken.
Moeilijker is het niet.




Edit:o.a. hier nog wat meer info.
Ik heb het op mijn boot ook zodat ik de grootschoot zowel met de lier op het kajuitdak als met de lier bij de stuurstand kan trimmen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 14:23 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 07 jan 2024 15:12 #1533334

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4104
Of een eindeloze lijn, zo heb ik de cunningham op de cat ook.
Heb nooit dat de lijn "op" is aan één kant.
Kan ook met German sheeting.
Heb alleen een tekening van de cunningham, als ik tijd heb maak
ik er ook wel eentje van de grootschoot.





A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 07 jan 2024 19:36 #1533436

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Boomervraag :laugh: … ik sta er vaak bij te kijken, en vraag me nog steeds af wat de overwegingen voor een dergelijk systeem zijn. Wat is het grootste voordeel?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 07 jan 2024 19:42 #1533439

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2395
Sailabout schreef :
Boomervraag :laugh: … ik sta er vaak bij te kijken, en vraag me nog steeds af wat de overwegingen voor een dergelijk systeem zijn. Wat is het grootste voordeel?

Ik heb dit systeem niet aan boord, maar heb het wel eens overwogen. Groot voordeel is dat je de ingang naar de kajuit vrij houdt van een grootschoot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 07 jan 2024 19:59 #1533443

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4104
Sailabout schreef :
Boomervraag :laugh: … ik sta er vaak bij te kijken, en vraag me nog steeds af wat de overwegingen voor een dergelijk systeem zijn. Wat is het grootste voordeel?

Als je vraag gaat over German Sheeting, je kan de grootschoot op meerdere plekken
bedienen.
Dus bij de kajuitingang op een lier en bijvoorbeeld bij de stuurstand, bij kleine
bootjes niet nodig maar het kan verdraaid handig zijn als je solo zeilt.
Vergt wel een hoop blokken en lijn.
Terugkomend op mijn voorbeeld hier, heb alleen een tekening van de cunningham/downhaul.
Op een sportcatamaran met één vliegende romp ga je bv niet even naar lei om de
cunningham te bedienen en al helemaal niet als je in de trapeze staat.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 20:01 door AdB. Reden: incompleet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 07 jan 2024 20:36 #1533457

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Bij German sheeting kun je de trim regelen op de lier aan loef, dus je hebt goed zicht op het zeil.
Aan lij doe je dus niets behalve bij een gijp.

Voor wie dit niet duidelijk is, komt maar een keertje oefenen. :whistle:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 07 jan 2024 20:42 #1533460

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
martinw schreef :
Sailabout schreef :
Boomervraag :laugh: … ik sta er vaak bij te kijken, en vraag me nog steeds af wat de overwegingen voor een dergelijk systeem zijn. Wat is het grootste voordeel?

Ik heb dit systeem niet aan boord, maar heb het wel eens overwogen. Groot voordeel is dat je de ingang naar de kajuit vrij houdt van een grootschoot.

De germain sheet zegt in principe niets over de locatie van de overloop. Hij zegt alleen dat de lijn van overloop langs giek en mast naar de kuip wordt geleidt, meestal aan 2 zijden.

Daarbij zal dan de overloop bij grote zeilboten voor het stuurwiel zitten, maar de locatie is meer "ongeveer bij de achterzijde van de giek" en moderne schepen hebben een langere giek als de jaren 80 schepen.

Voordeel, naast het genoemde van op meer plekken bedienen is dat je de grootschoot met een lier aanhaalt. Waar je bij een "normale" grootschoot een grote vertraging hebt en een fijninstelling kun je ook gewoon iets langzamer lieren.
Uiteindelijk zal bij iets minder vertraging gewoon de kracht groter zijn dan je met de hand aanhaalt.
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 20:47 door Reuver2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 07 jan 2024 21:23 #1533478

Bij mijn boot ook zo. Overloop gewoon recht naar beneden op de rails, en de schoot op beide zijden langs de giek naar 2 lieren, één aan loef, één aan lij. Superhandig, zo heb ik bij beide stuurwielen, grootschootlier en overloop trim bij de hand.

Meestal trim je aan loef, als het zo eens uitkomt ook wel aan lij.
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 21:23 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 07 jan 2024 22:17 #1533508

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Je vaart de grootschoot op de klemmen (geen verstelling bij overstag) en de fok afwisselend op twee lieren.
Je kan dan de grootschoot trimmen op de vrije lier aan lij. Op de loeflier zit de fokkeschoot.

Het is dus een systeem om met twee lieren op het brugdek toe te kunnen waarvoor. Je anders drie lieren nodig hebt.
Het is mij ooit verkocht als “French sheeting”.
German sheeting zou zonder overloop zijn en French met. Beide met een double-ended grootschoot.
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 22:18 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 08 jan 2024 11:03 #1533585

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
KEJ126 schreef :
Wij hebben op onze nieuwe boot (Bavaria 38C) een German grootschoot systeem. Ik ben op zoek naar een beetje meer theorie voor hetgeen er met de 2de schoot moet gebeuren en hoe je de schoten na enkele malen overstag gaan terug min of meer op gelijke afstand krijgt en hoe je ze de eerste keer moet uitlijnen, ...

Iemand die mij op het goede pad kan brengen of mij een boek kan aanbevelen dat er diep op ingaat?

bij een german sheeting systeem hoef jein principe niets bij te stellen bij een overstag, de grootschoot is een doorlopende lijn..
Of heb je een systeem met 2 aparte lijnen? Dat heb ik hier eerder voorbij zien komen, maar dat is dus geen german sheeting systeem, maar heet anders. Voordeel daarvan is dat je geen overloop nodig hebt.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 08 jan 2024 16:32 #1533672

inderdaad ,german sheeting = doorlopende lijn, 2 lieren, en toch een overloop.
Laatst bewerkt: 08 jan 2024 16:33 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 08 jan 2024 16:49 #1533675

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Het heeft niet met de fok te maken.



HIER de uitleg.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 08 jan 2024 19:08 #1533727

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Er wordt in dat boekje geen verband gelegd met de fok. Dat klopt.
Het voordeel om aan loef bedienen is er omdat de loeflier vrij is want op de lijlier zit de fok.
Bij over stag zet je beide grootschoten in de klem en zet de fok over.
Dan heb je dus een dubbele grootschoot nodig (zo mogelijk doorlopend).

En als er ook geen traveller zou zij dan is de grootschoot aan loef wel fijn.

Bij onze vorige boot zat een ander boekje en die legde een ander accent. Zeilen ware van een maat dat bediening zonder lier niet ging.
Het sluit elkaar niet uit.
Het maakte het mogelijk om de boot in basisversie met twee lieren te leveren ipv met vier.
Laatst bewerkt: 08 jan 2024 19:13 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 08 jan 2024 21:18 #1533742

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Booty24 schreef :
Het maakte het mogelijk om de boot in basisversie met twee lieren te leveren ipv met vier.
De Jeanneau leverde verschillende S.O.'s met 2 lieren. Zonder german sheeting, dus met een gewone overloop en grootschoot. Enige reden: kosten!

Ik heb een keer met een S.O. 37 gevaren en ik vond het een ramp:
Opkruizend van Vlieland naar Harlingen wilden wij het rolgrootzeil reven bij 7BF en daarvoor moest eerst de fok los omdat er te weinig lieren waren. Zoals in dergelijke gevallen gebruikelijk wil je zo kort mogelijk klapperende zeilen, heb je weinig ruimte vanwege het verkeer en dus moest na de maneuvre de verbandkist erbij gepakt.
Ongelukken gebeuren meestal niet bij toeval. Wij waren niet gewend met een rolgrootzeil te reven en niet gewend met een lier te weinig te zeilen.

Het kan ook anders:
Op een Dehler met german sheet was er een probleem met 2 lieren schter elkaar, maar door een lijn van het german sheet systeem op een klem te zetten en 1 andere lier vrij te maken konden we de niet-werkende lieren overnemen op een andere lier.
Allemaal lijnen door de kuip, maar uiteindelijk konden we met een beetje gedoe "vrij eenvoudig" de reparatie uitstellen tot de haven.

Eerder had ik ook al eens pech met een lier aan de mast met een Breehorn. Wij hebben de ring destijds in de selftailer kunnen vervangen door een andere in Engeland (gelukkig een Lewmar lier). De verhuurder zelf gaf aan dat we de lier van de fokkeval hadden kunnen opofferen voor het grootzeil. (Tegenwoordig zou ik doorzeilen zonder de selftailer te gebruiken.)

Ik heb sinds die ervaringen liever een lier extra. Lieren lopen soms vast of gaan soms stuk. Met een german sheeting system kun je er dan vrij eenvoudig 2 vrijmaken. En dat feit voelt heel relaxed tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 08 jan 2024 22:17 #1533753

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Vaar sinds 20078 met German Sheeting systeem. Super.

In de kuip aan bb en sb 2 sets lieren. De voorste normaal voor de high aspect, de achterste ter hoogte van het stuurwiel voor de loef en lij schoten van het grootzeil. Vanuit de loefpositie kun je sturen, grootschoot aantrekken/vieren of de traveler op de overloop bedienen en je zit of staat steeds recht achter het werk. Bij overstag gaan manipuleer ik alleen de overloop.

Wel heb ik een extra klem direct voor de achterste schootlieren om de lier vrij te kunnen maken voor de gennakerschoot als ik solo vaar of voor een buitenschoot als de grote genua erop gaat.

Ik heb geen doorlopende grootschoot. Soms moet je even sjoemelen om weer een beetje in het midden uit te komen, maar dat doe je door even slim te vieren op de ene lier en op de ander weer binnen te halen. Paar vlaagjes op die manier opvangen en probleem is weer opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 04 feb 2024 15:50 #1539271

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Ik heb op onze first 405 heeel snel de ongelooflijk gevaarlijke blokkensysteem aan de ingang in de kuip vervangen door german sheeting. De krachten die op het grootzeil kwamen waren enorm en dat was behoorlijk intens zowel om aan te trekken als te vieren.
Ik heb twee extra liertjes bijgezet ( was in deklayout voorzien) vlakbij stuurwiel en dat werkt echt heel handig. De grootschoot loopt nog eens door klemmen zodat de secundaire lieren ( die van de german desnoods vrijgemaakt kunnen worden.
Het systeem met een endless sheet is handig maar hou er wel rekening mee dat er altijd een touw van de ene kant van de boot naar de andere loopt. Ook kan je het er de winter niet zo makkelijk afhalen om het te beschermen tegen vuil)
Om te voorkomen dat er een eind ' op' is soms even doorsneaken. Ik ben fan
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 04 feb 2024 19:48 #1539353

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
ik moet zeggen dat gewoon een overloop en schoot nog steeds prima werkt, de krachten zijn veel kleiner doordat je verder achterop de giek de vertraging hebt Enka nee het met de hand managen. Maar goed het argument dat er in de kuip van een zeilboot geen lijnen mogen heeft het pleit gewonnen. Wil je echt zeilen is mi de klassieke layout nog steeds prima.
geen antwoord op topic, Antwoord op topic is idd afhankelijk of de schoot ook nog overloop heeft of dat met de neerhouder wordt getrimd. Bais blijft telltales moeten streamen. Alleen de bovenste mag deels achter het zeil wegvallen.
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 19:50 door aluijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 04 feb 2024 22:21 #1539384

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Hoe doen jullie het gijpen in up-down met, pak hem beet 15-20 knopen tws met German Sheeting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 05 feb 2024 08:46 #1539425

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
"up-down"?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 05 feb 2024 08:50 #1539428

Calidris schreef :
Graag ontopic.Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Of heb je écht geen idee wat "up-down" in deze context dit betekent?
Laatst bewerkt: 05 feb 2024 08:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 05 feb 2024 08:56 #1539433

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
SanderH schreef :
Hoe doen jullie het gijpen in up-down met, pak hem beet 15-20 knopen tws met German Sheeting?

Vanaf de lage/lij- kant, maar dat doe je altijd.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 05 feb 2024 08:57 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 05 feb 2024 09:00 #1539436

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Nachtvlinder schreef :
Calidris schreef :Graag ontopic.Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Of heb je écht geen idee wat "up-down" in deze context dit betekent?

Nee, normale nederlandse zeilers niet denk ik.
We zijn not so trendy as jouw.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 05 feb 2024 09:01 #1539437

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Nachtvlinder schreef :
Calidris schreef :Graag ontopic.Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Of heb je écht geen idee wat "up-down" in deze context dit betekent?

Weet jij het eigenlijk in het Nederlands?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

German main sheet 05 feb 2024 09:06 #1539438

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
op en neer :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl