Booty24 schreef :
Het maakte het mogelijk om de boot in basisversie met twee lieren te leveren ipv met vier.
De Jeanneau leverde verschillende S.O.'s met 2 lieren. Zonder german sheeting, dus met een gewone overloop en grootschoot. Enige reden: kosten!
Ik heb een keer met een S.O. 37 gevaren en ik vond het een ramp:
Opkruizend van Vlieland naar Harlingen wilden wij het rolgrootzeil reven bij 7BF en daarvoor moest eerst de fok los omdat er te weinig lieren waren. Zoals in dergelijke gevallen gebruikelijk wil je zo kort mogelijk klapperende zeilen, heb je weinig ruimte vanwege het verkeer en dus moest na de maneuvre de verbandkist erbij gepakt.
Ongelukken gebeuren meestal niet bij toeval. Wij waren niet gewend met een rolgrootzeil te reven en niet gewend met een lier te weinig te zeilen.
Het kan ook anders:
Op een Dehler met german sheet was er een probleem met 2 lieren schter elkaar, maar door een lijn van het german sheet systeem op een klem te zetten en 1 andere lier vrij te maken konden we de niet-werkende lieren overnemen op een andere lier.
Allemaal lijnen door de kuip, maar uiteindelijk konden we met een beetje gedoe "vrij eenvoudig" de reparatie uitstellen tot de haven.
Eerder had ik ook al eens pech met een lier aan de mast met een Breehorn. Wij hebben de ring destijds in de selftailer kunnen vervangen door een andere in Engeland (gelukkig een Lewmar lier). De verhuurder zelf gaf aan dat we de lier van de fokkeval hadden kunnen opofferen voor het grootzeil. (Tegenwoordig zou ik doorzeilen zonder de selftailer te gebruiken.)
Ik heb sinds die ervaringen liever een lier extra. Lieren lopen soms vast of gaan soms stuk. Met een german sheeting system kun je er dan vrij eenvoudig 2 vrijmaken. En dat feit voelt heel relaxed tijdens het zeilen.