RDeinum schreef :
Wat scheelde er aan ?
Ik heb met meerdere mensen gesproken en het op internet uitgezocht maar grote nadelen van selfmade catamarans van polyester is dat je niet goed weten kan hoe goed het gebouwd is. Hoe veel bubbels er tussen de lagen polyester zitten. Het bekende osmose verhaal. Catamarans die voornamelijk in de MED gelegen hebben in de brandende zon en het zoute water gaan hier harder achteruit.
Daarnaast kunnen reparaties ingewikkelder zijn bij jachtonderhoud locaties die gespecialiseerd zijn in bepaalde merken op momenten dat het mijzelf niet gaat lukken. Dit kan oplopen in de kosten.
Tja, daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Kwaliteit is wel prima te beoordelen, tenminste door iemand die er verstand van heeft. Serie bouw multihulls zijn veelal een grote gemene deler van allerlei compromissen. Vaak ook te zwaar, hetgeen weer ten koste gaat van de zeil kwaliteiten en de hoeveelheid spullen die je mag meenemen.
Moderne selfmade boten bestaan uiteraard ook in allerlei kwaliteiten. Echter een serieuze amateur bouwer zal maar weinig compromissen sluiten daar waar het om bouwkwaliteit gaat. Die heeft een heel ander uitgangspunt als het personeel dat het montagewerk in de seriebouw uitvoert. Als ik in de markt zou zijn voor een catamaran (ben ik niet) zou mijn eerste zoektocht gaan naar ontwerpen van Schionning, White, Grainger, Farrier en anderen. Ik ben niet zo bekend in de catamaran wereld maar als het persé een fabrieksboot zou moeten zijn staat Outremer wel hoog op het lijstje. De condomarans zou ik dan weer overslaan. Maar ja, dat is erg persoonlijk en merk op dat ik enigszins bevooroordeeld ben.
Het uitvoeren van eventuele reparaties is een non-issue. Elke composiet verwerker kan dat uitvoeren, ongeacht het merk. Echter, reparaties gaan meestal over op- en aangebouwde componenten. Dan kom je al snel terecht bij de leverancier/fabrikant van zo’n component.