Blue Loeks Marine schreef :
slopen en/of verwijderen van een oude ark, of schip op een ligplaats wordt vaak gedaan. De waarde zit hem dan in feite in het recht om er te mogen liggen met een schip of ark.
Check wel eerst heel goed de ligplaats vergunning mbt eisen voor een vervangend schip voor dat je tot koop van een dergelijke ligplaat overgaat. Er is hier en daar een "uitsterfbeleid"beleid van kracht, dwz ligplaat enkel voor die en die ark, schip en bij vervangen enkel door dat en dat schip.
Vaak wordt dan de kreet "historisch" en/of authenthiek gebruikt, hetgeen weer stof voor discussies is aangezien dat bestuurlijk dan weer niet vastgelegd is. Er komt dan een 'schouwcommissie" aan te pas.
Kortom het is niet onmogelijk, maar enige alertheid vooraf is wel verstandig.
Het begrip 'historisch vaartuig' is wettelijk beschermd en mag niet zomaar worden gebruikt. Er moet dan altijd een blauwe (A-status) of grijze (B-status) pas aanwezig zijn. Helaas is die pas lang niet altijd overdraagbaar en an zit je met een oude boot die opnieuw gekuerd moet worden. En die schouwcommissie heeft het blijkbaar erg druk want de wachttijd kan zomaar enkele jaren bedragen...

...
Het uitsterfbeleid kom je op heel veel plaatsen tegen (Amsterdam bijv.) en daarnaast komt het voor dat je een bestaande boot/ark alleen maar mag vervangen door iets wat korter is (Utrecht bijv.). De tip om een gedegen vooronderzoek te doen is dus heel erg zinvol.
Wat me overigens blijft verbazen is dat er in een land als Nederland, waar we met een stijgende waterspiegel toch echt steeds meer problemen zullen gaan krijgen, zo moeilijk wordt gedaan over wonen op het water. Vroeger was het iets voor de 'armen', voor de mensen die geen huis konden betalen. Tegenwoordig is het alleen nog maar weggelegd voor de happy-few als je naar de nieuwbouw kijkt en laat men het betsaande deel uitsterven.