Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vaarbewijs 1&2 (ICC) en vaargebied (internationaal

Vaarbewijs 1&2 (ICC) en vaargebied (internationaal 01 aug 2018 16:37 #964904

Vraagje, ik zit hier bij vrienden in Frankrijk. Ik ben bezig met mijn Vaarbewijs 1&2 (hoewel dit niet noodzakelijkerwijs nodig is voor mijn zeilbootje van 6,60 maar ik vind het wel wijs om iig theoretisch te weten hoe en wat) en zij hebben net in Frankrijk hun Vaarbewijs (permis côrier) voor coastal waters gehaald. Hiermee mogen zij 6 mijl uit de kust danwel van een veilige anker/havenplaats.

Nu heb ik begrepen dat je met een kvb1&2 gelijk staat of dat je hiermee ook een ICC kan aanvragen. De informatie die ik hier over vind is dat ik hiermee ook in internationale kustwateren mag varen. De discussie is nu dus wat onder kustwateren valt als ik mijn kvb1&2 heb gehaald.

En buiten dat, want feitelijk heb ik voor een jacht kleiner dan 15 meter helemaal niets nodig, waar mag ik (met een klein jacht) nationaal en internationaal varen zonder Vaarbewijs? En dan heb ik het niet over wat verstandig is maar wat wettelijk verplicht is.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, nu na jaren eindelijk weer mijn eigen boot ; een V22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs 1&2 (ICC) en vaargebied (internationaal 01 aug 2018 17:36 #964921

Ik vaar waar ik wil. Onze boot is kleiner dan 15M. Om geen gezeur te krijgen in Frankrijk heb ik ooit een ICC aangevraagd. Dit op basis van TKN. Als je VB 1&2 hebt gewoon ICC aanvragen en lekker zeilen waar je wilt.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs 1&2 (ICC) en vaargebied (internationaal 01 aug 2018 18:05 #964934

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1257
VB1= ICC Inland waters
VB2= ICC Coastal waters

Volgens mij kun je idd met TKN ook je ICC coastal aanvragen ? (Geen ervaring maar meen het me te herinneren)

En op je VB kaartje staat meteen ook dat het ICC is , dus apart aanvragen hoeft niet meer

Edit (tel was leeg)

Over het wel of niet nodig hebben van ICC in het buitenland zijn vele discussies gehouden , en ik heb volgens mij nog geen europees juridisch uitsluitsel gezien , in NL heb je niets nodig , en buitenland bij charteren zeker wel , ik heb mensen gehoord die in griekenland een bon kregen omdat ze niets hadden (op hun eigen schip) en over frankrijkrijk gaan ook verhalen van mensen die niets konden laten zien

Dus , wat is waar ? Geen idee
Laatst bewerkt: 01 aug 2018 18:19 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs 1&2 (ICC) en vaargebied (internationaal 01 aug 2018 19:05 #964958

Wat je met een ICC mag is kafkaesk geregeld.

Resolutie 40 die ICC regelt is drie bladzijden lang. Bij de implementatie zijn 131 voetnoten nodig om per land de uitzonderingen op te sommen.

Wat coastal is voor een ICC staat nergens hard omschreven. Zie Guidelines to Resolution 40. Vraag 14.
Laatst bewerkt: 01 aug 2018 19:08 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs 1&2 (ICC) en vaargebied (internationaal 02 aug 2018 06:07 #965042

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
van : www.vaarbewijs.nl/buitenland.htmlan


Frankrijk
Voor een boot korter dan 20 meter met een motor van meer dan 4,5 kW, oftewel vanaf 6 pk, is een Vaarbewijs verplicht.

Op de rivieren, de binnenmeren en de kanalen is Vaarbewijs I samen met het ICC (internationaal Vaarbewijs for inland waters) voldoende. Als u in Nederland geslaagd bent voor het examen Vaarbewijs I, krijgt u automatisch het ICC erbij.

Aan de kust is Vaarbewijs II samen met het ICC for inland and coastal waters verplicht. Dit krijgt u automatisch na het behalen van Vaarbewijs II. Vaarbewijs II = examen Vaarbewijs I + examen Vaarbewijs II.

Binnen 300 meter uit de kust mag u niet harder dan 5 knopen (9,2 kilometer per uur).
Een zwemgebied wordt met gele stompe tonnen aangeven. Daar mag u nooit varen.

In een haven mag u niet harder varen dan 3 knopen (5,5 kilometer per uur).

U moet in ieder geval aan boord hebben:

CE-goedgekeurde reddingvesten voor iedere persoon aan boord
een vaste emmer (niet van rubber) van minimaal 7 liter inhoud met lijn bevestigd
verbandtrommel/medicijnkast met isoleerdeken (bij onderkoeling of verbranding)
dodemanskoord
twee trossen die langer dan de lengte van het schip zijn, maar ten minste 5 meter lang
bootshaak (pikhaak)
brandblusser
CE-goedgekeurde reddingsboei met werplijn van ten minste 10 meter
anker
waterdichte zaklamp
kompas
misthoorn
3 rode handstakellichten als noodsignaal
boot tot 8 meter moet 2 roeiriemen of peddel aan boord hebben
boot tot 5 meter lengte een hoosvat met een lijn aan de boot vastgemaakt
op een rubberboot een opblaaspomp
Op binnenwateren die beheerd worden door de VNT (Voies Navigables de France) moet u een vaarvignet hebben. Dit vignet kan op diverse plaatsen gekocht worden. De tarieven zijn afhankelijk van de verblijfsduur en de afmetingen van het schip. Met de opbrengsten worden diverse voorzieningen voor watertoeristen gerealiseerd.

Op de Franse binnenwateren moet u een ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen) hebben. ICP-aanvragen kunt u doen via watersporters.

België
Op de Belgische binnenwateren geldt dezelfde vaarbewijsregeling als in Nederland. België erkent het Nederlandse Vaarbewijs.

In Vlaanderen is een waterwegenvignet verplicht. Deze verplichting geldt niet voor de Grensleie, de Gemeenschappelijke Maas, de Maasplassen en de zeehavens tot de eerste sluis. Op de Beneden-Zeeschelde is eveneens geen waterwegenvignet nodig. Zo kan van de kust tot aan de haven van Antwerpen zonder waterwegenvignet gevaren worden.

De vaartuigen met een lengte van 6 meter of korter en die niet met grote snelheid varen, zijn vrijgesteld van een vaarvergunning.

Het waterwegenvignet is bij de eerste sluis te koop en daarmee kunt u gebruik maken van alle Vlaamse waterwegen. Het vignet moet op de achtersteven aan bakboord worden vastgeplakt. Verkooppunten van het vaarvignet vindt u op de website van Waterrecreatie.be.

Aan boord moet u het Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het koninkrijk België hebben. Dit reglement is opgenomen in de Nederlandse Wateralmanak deel I. Op de Beneden Zee - Schelde is vanaf de Nederlands - Belgische grens tot de sluizen in Antwerpse haven (Royerssluis, Kattendijksluis) het scheepvaartreglement voor de beneden - Zeeschelde van kracht.

Motorvaartuigen (dus ook zeilers op motor) op de binnenwateren met een romplengte van meer dan 7 meter moeten over een marifooninstallatie beschikken. Iedereen die een marifoon aan boord heeft moet voor het toestel over het registratiebewijs en een bedieningscertificaat voor het gebruik ervan beschikken.

Het is noodzakelijk om een Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP) mee te nemen. Dit is een eigendomsbewijs. Het registratiebewijs voor snelle motorboten wordt ook geaccepteerd.

info ook op : mobilit.belgium.be/nl/scheepva...art/varen_buitenland
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 02 aug 2018 06:12 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs 1&2 (ICC) en vaargebied (internationaal 02 aug 2018 08:58 #965120

Hier zie je dat VBII ook meteen ICC inland + coastal is. Haal je alleen VBI dan staat dat coastal er natuurlijk niet op.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs 1&2 (ICC) en vaargebied (internationaal 02 aug 2018 09:18 #965130

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2811
in Belgie moet je je ICC aanvragen NA behalen van VB1 of 2. Komt niet automatisch mee met het VB1 of VB2
En in Frankrijk-Spanje-Kroatie, heb ik al van verschillende schippers gehoord, wordt naar je ICC gevraagd bij ctl. (ALS er al ctl uitgevoerd wordt...)

En ja ik ken ook schippers die al 35 jaar rondvaren in Frankrijk, Spanje en nog nooit ctl gehad hebben.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs 1&2 (ICC) en vaargebied (internationaal 02 aug 2018 18:11 #965273

Groentje schreef :
van : www.vaarbewijs.nl/buitenland.htmlan


Frankrijk
Voor een boot korter dan 20 meter met een motor van meer dan 4,5 kW, oftewel vanaf 6 pk, is een Vaarbewijs verplicht.

Op de rivieren, de binnenmeren en de kanalen is Vaarbewijs I samen met het ICC (internationaal Vaarbewijs for inland waters) voldoende. Als u in Nederland geslaagd bent voor het examen Vaarbewijs I, krijgt u automatisch het ICC erbij.

Aan de kust is Vaarbewijs II samen met het ICC for inland and coastal waters verplicht. Dit krijgt u automatisch na het behalen van Vaarbewijs II. Vaarbewijs II = examen Vaarbewijs I + examen Vaarbewijs II.

Binnen 300 meter uit de kust mag u niet harder dan 5 knopen (9,2 kilometer per uur).
Een zwemgebied wordt met gele stompe tonnen aangeven. Daar mag u nooit varen.

In een haven mag u niet harder varen dan 3 knopen (5,5 kilometer per uur).

U moet in ieder geval aan boord hebben:

CE-goedgekeurde reddingvesten voor iedere persoon aan boord
een vaste emmer (niet van rubber) van minimaal 7 liter inhoud met lijn bevestigd
verbandtrommel/medicijnkast met isoleerdeken (bij onderkoeling of verbranding)
dodemanskoord
twee trossen die langer dan de lengte van het schip zijn, maar ten minste 5 meter lang
bootshaak (pikhaak)
brandblusser
CE-goedgekeurde reddingsboei met werplijn van ten minste 10 meter
anker
waterdichte zaklamp
kompas
misthoorn
3 rode handstakellichten als noodsignaal
boot tot 8 meter moet 2 roeiriemen of peddel aan boord hebben
boot tot 5 meter lengte een hoosvat met een lijn aan de boot vastgemaakt
op een rubberboot een opblaaspomp
Op binnenwateren die beheerd worden door de VNT (Voies Navigables de France) moet u een vaarvignet hebben. Dit vignet kan op diverse plaatsen gekocht worden. De tarieven zijn afhankelijk van de verblijfsduur en de afmetingen van het schip. Met de opbrengsten worden diverse voorzieningen voor watertoeristen gerealiseerd.

Op de Franse binnenwateren moet u een ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen) hebben. ICP-aanvragen kunt u doen via watersporters.

België
Op de Belgische binnenwateren geldt dezelfde vaarbewijsregeling als in Nederland. België erkent het Nederlandse Vaarbewijs.

In Vlaanderen is een waterwegenvignet verplicht. Deze verplichting geldt niet voor de Grensleie, de Gemeenschappelijke Maas, de Maasplassen en de zeehavens tot de eerste sluis. Op de Beneden-Zeeschelde is eveneens geen waterwegenvignet nodig. Zo kan van de kust tot aan de haven van Antwerpen zonder waterwegenvignet gevaren worden.

De vaartuigen met een lengte van 6 meter of korter en die niet met grote snelheid varen, zijn vrijgesteld van een vaarvergunning.

Het waterwegenvignet is bij de eerste sluis te koop en daarmee kunt u gebruik maken van alle Vlaamse waterwegen. Het vignet moet op de achtersteven aan bakboord worden vastgeplakt. Verkooppunten van het vaarvignet vindt u op de website van Waterrecreatie.be.

Aan boord moet u het Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het koninkrijk België hebben. Dit reglement is opgenomen in de Nederlandse Wateralmanak deel I. Op de Beneden Zee - Schelde is vanaf de Nederlands - Belgische grens tot de sluizen in Antwerpse haven (Royerssluis, Kattendijksluis) het scheepvaartreglement voor de beneden - Zeeschelde van kracht.

Motorvaartuigen (dus ook zeilers op motor) op de binnenwateren met een romplengte van meer dan 7 meter moeten over een marifooninstallatie beschikken. Iedereen die een marifoon aan boord heeft moet voor het toestel over het registratiebewijs en een bedieningscertificaat voor het gebruik ervan beschikken.

Het is noodzakelijk om een Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP) mee te nemen. Dit is een eigendomsbewijs. Het registratiebewijs voor snelle motorboten wordt ook geaccepteerd.

info ook op : mobilit.belgium.be/nl/scheepva...art/varen_buitenland

Hmm... :( Dan had Ik blijkbaar poep in m’n oogjes gister want ik heb wel op die witte zitten zoeken maar dit stuk niet gevonden. Blijf ik nog wel met de vraag wat ze in Frankrijk onder kustwater verstaan. Maar goed, dat zoek ik bij thuiskomst dan wel op, we zijn nu net weg bij die vrienden van ons
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, nu na jaren eindelijk weer mijn eigen boot ; een V22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs 1&2 (ICC) en vaargebied (internationaal 02 aug 2018 21:21 #965332

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18054
Qua varen langs de Franse kust is dit misschien ook nog interessant voor je (grotendeels dezelfde lijst als hierboven, maar nu met kustzone's):

zeilersforum.nl/index.php/foru...ten-verplicht#964916
Laatst bewerkt: 02 aug 2018 21:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs 1&2 (ICC) en vaargebied (internationaal 21 aug 2018 10:33 #970606

lodewijk stegman schreef :
Qua varen langs de Franse kust is dit misschien ook nog interessant voor je (grotendeels dezelfde lijst als hierboven, maar nu met kustzone's):

zeilersforum.nl/index.php/foru...ten-verplicht#964916

dank,

dit klopt idd aardig met wat die vrienden in frankrijk aangaven
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, nu na jaren eindelijk weer mijn eigen boot ; een V22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl