Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven?

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 04 mei 2019 16:10 #1043075

@Beauty: De woning heeft een vloeroppervlak van 240m2 en is gemiddeld een meter of 6 hoog. Ergens tussen de 1400 en 1500 kuub zou ik zo inschatten. De temperatuur in het huis in altijd comfortabel, dus dat zit ergens rond de 20 graden. Huis is maar matig geisoleerd omdat het van massief hout gebouwd is, slechts een halve boven verdieping, de woonkamer loopt door tot aan het puntdak.

@Gijper, zoals ik al zei, het voelt warmer aan als 21 graden, maar dat is waar de controller op gezet word. De temperatuur in het huis is rond een graad of 20 (ook nooit nagemeten).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 mei 2019 16:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 04 mei 2019 16:11 #1043076

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Gijper schreef :
Erikdejong schreef :
Bij ons staat de controller op 70F, dus 21 graden. Dat zou de temperatuur van de uitgeblazen lucht moeten zijn, maar ik heb het nooit nagemeten en ik moet zeggen dat de luchtuitstroom warmer aanvoelt.
Dat zou ik toch 's nameten want dat kan nooit. Een luchtstroom van 21 °C voelt koud aan en daar krijg je je huis ook niet mee warm.
Die 21 graden is ingestelde gewenste ruimte temp. Geloof niet dat een standaard unit op inblaas regelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 04 mei 2019 16:12 #1043077

Maar ook niet op Thermostaat voor zover ik na heb kunnen gaan. Als dat zo is zou ik niet weten waar die thermostaat moet zitten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 04 mei 2019 16:14 #1043078

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
In de aanzuigkant vd unit zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 04 mei 2019 16:22 #1043080

@Ad
Een "slimme" meter heeft vier tellers.
Telwerk 1 telt als je overdag netto gebruikt
Telwerk 2 telt als je overdag netto levert
Telwerk 3 telt als je s nachts netto gebruikt
Telwerk 4 telt als je s nachts netto levert

Ze kunnen dus wel degelijk zien dat je levert en weer teruggebruikt.
Bij een ouderwetse meter die vooruit en achteruit draait niet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 04 mei 2019 16:42 #1043082

Erikdejong schreef :
Bij ons staat de controller op 70F, dus 21 graden. Dat zou de temperatuur van de uitgeblazen lucht moeten zijn, maar ik heb het nooit nagemeten en ik moet zeggen dat de luchtuitstroom warmer aanvoelt.

Ik neem aan dat die 21 graden de temperatuur in huis is. dat kan dus nooit ook de inblaastemperatuur zijn omdat je dan geen enkel warmteverlies naar buiten zou hebben en dat is simpelweg onmogelijk.Alle voor de verwarming van een gebouw gebruikte energie verdwijnt altijd exact ook weer naar buiten anders zou het in huis steeds warmer worden. Kwestie van de wet van behoud van energie ( nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_behoud_van_energie ) die zelfs in feite ook ten grondslag ligt aan Einsteins relativiteitstheorie
Vandaar ook dat die ingeblazen lucht warmer aanvoelt. Ook zou inblaaslucht van dezelfde tempoeraturu als tocht gaan aanvoelen. Tussen inblaassnelheid en tochtgevoel bestaat nl. een zeker vast verband . Vandaar dat heel veel lucht ban een lagere temperatuur , bijv. 31 graden ( dus 10 graden warmer dan de ruimtetemperatuur) , al kan aanvoelen als tocht terwijl de helft daarvan bij 41 graden wel lekker aanvoelt.
Zou die luchthoeveelheid bijv. 1000m3/uur zijn dan pomp je 1000*1,25*20/3600 = 25000kilojoule warmte per uur het huis in ( wat dan ook het verlies naar buiten is) wat een verwarmingsvermogen vereist van 6,94 KW.
Mijn huidige heteluchtverwarming doet bijv. maximaal ruim 750m3/uur met een temperatuurverschil van zo'n 40 graden ( dus thermostaat op 21 en lucht van 61 graden) en heeft dus een capaciteit van ruim 10 KW ( 750*40*1,25/3600) wat precies klopt met de specificaties .
Die 10KW heeft hij overigens niet nodig. In januari dit jaar jaar bij de 'snachts strenge vorst en een gemiddelde dagtemperatuur van -5 graden was het vermogen ongeveer 8,5 KW.
Kennelijk heeft men dat destijds ( 30 jaar geleden) best goed berekend.
Bij luchtverwarming is het ook zoveel makkelijk om dit soort berekeningen te doen dan bij de klassieke verwarming met heet water en radiatoren .
Als jij jij me merk en type van jouw apparaat geeft kan ik wel voor je uitrekenen wat voor temperatuur de ingeblazen lucht maximaal zal kunnen hebben.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 05 mei 2019 13:19 #1043345

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
... Ik weet niet precies waar al die hardnekkige fabeltjes mbt warmtepompen in Nederland vandaan komen, hier in Alaska werkt het perfect en de besparingen zijn wel zo achterlijk groot en dat is met een maar matigjes geisoleerd huis. Intussen in Nederland niets dan aversie omringd met van horen zeggen verhalen om maar vooral niet om te hoeven schakelen.
Erikdejong schreef :
Arcadia schreef :
Ik heb hetelucht verwarming in huis. Ik heb bij verschillende installateurs navraag gedaan en allen beweren dat in die situatie een warmtepomp niet mogelijk is, in de zin dat je het huis er niet warm mee krijgt. Wat is de waarheid. Ik weet het niet, maar ik begin er niet aan als een installateur het afraadt.
Dat laatste lijkt me opzich verstandig, maar ik weet de waarheid wel: Het kan gewoon. Nederland is niet kouder dan zuid oost Alaska en bij ons werkt het al jaren naar volle tevredenheid zonder ooit bij te hoeven stoken, ook bij -10 gaat het prima.
Dat is wat ik bedoelde met al die fabeltjes in Nederland rondom de warmte pompen, zelfs de instalateurs doen er aan mee blijkbaar. En dan heb je de gekke Amerikanen als het op energie aankomt (ze geven nergens wat om) en hier zijn lucht-lucht warmtepompen gewoon gemeengoed, je ziet ze overal.
Je weet niet waar de notie vandaan komt dat bij een [te] lage buitentemperatuur het rendement van een warmtepomp te beroerd wordt om in de Nederlandse situatie (met een lage gasprijs) zonder bijstoken economisch te verantwoorden?

Hint: voor een warmteflux is een temperatuurverschil nodig, zowel in de buitenunit als in de binnenunit. Om een kamer te verwarmen heb je bovendien lucht nodig die warmer is dan wat je wil bereiken. (Je gaat 'm mixen met lucht die kouder is)
Tellen we even op, delta_T buitenunit, delta_T tussen buitentemperatuur en gewenste binnentemperatuur, delta_T binnentemperatuur en inblaaslucht, delta_T binnenunit. Dan heb je niet alleen het temperatuurverschil tussen de koude en warme kant van de warmtepomp, maar ook de absolute temperaturen T_l en T_h (in [K])
Dan kan je het theoretisch maximale thermische rendement (Carnot-proces, weet je nog?) uitrekenen. Als je dan rekening houdt met de te verwachten verliezen in de installatie (nog afgezien van het 5-7 minuten per uur omschakelen naar "airco-bedrijf") hoop ik dat je wel inziet dat dat ten opzichte van aardgas stoken economisch gezien absoluut niet uit kan.

En als je dat niet inziet, "pak Van Kimmenaede er nog even bij" zou ik zeggen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 05 mei 2019 13:41 #1043350

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
JotM schreef :
Tellen we even op, delta_T buitenunit, delta_T tussen buitentemperatuur en gewenste binnentemperatuur, delta_T binnentemperatuur en inblaaslucht, delta_T binnenunit. Dan heb je niet alleen het temperatuurverschil tussen de koude en warme kant van de warmtepomp, maar ook de absolute temperaturen T_l en T_h (in [K])
Dan kan je het theoretisch maximale thermische rendement uitrekenen.
Daar snap ik geen zak van, maar ondanks dat het hier 293 is is het in mijn vriesvak 249 (in K).
Misschien kun je mijn waardes even gebruiken in een voorbeeldberekening?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 05 mei 2019 14:21 #1043367

Baasklusje schreef :
Parkeren, stekker erin, zeilen aanslaan, boot inruimen, koffie zetten.
Stekker eruit en auto wegzetten, heb je 30 a 60 km erbij. Voldoende.

makkelijk zat!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 05 mei 2019 14:29 #1043369

keeszeiler schreef :
Baasklusje schreef :
Parkeren, stekker erin, zeilen aanslaan, boot inruimen, koffie zetten.
Stekker eruit en auto wegzetten, heb je 30 a 60 km erbij. Voldoende.

makkelijk zat!



Als je die generator aan je trekhaak zet kun je helemaal lekker doorrijden!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 05 mei 2019 14:45 #1043371

Het toppunt van idiotie :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 05 mei 2019 14:59 #1043373

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Gewoon zo'n ding in de kofferbak, uitlaat naar buiten


Maar,
Als antwoord op de vraag met het hoge decadentiegehalte; op Oostmahorn maar liefst 2 stuks!
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 15:03 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 05 mei 2019 15:11 #1043377

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
We moeten weer naar auto's op houtstook.
www.lowtechmagazine.be/2010/01...stof-voor-autos.html
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 15:20 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 05 mei 2019 18:52 #1043436

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Gijper schreef :
JotM schreef :
Tellen we even op, delta_T buitenunit, delta_T tussen buitentemperatuur en gewenste binnentemperatuur, delta_T binnentemperatuur en inblaaslucht, delta_T binnenunit. Dan heb je niet alleen het temperatuurverschil tussen de koude en warme kant van de warmtepomp, maar ook de absolute temperaturen T_l en T_h (in [K])
Dan kan je het theoretisch maximale thermische rendement uitrekenen.
Daar snap ik geen zak van, maar ondanks dat het hier 293 is is het in mijn vriesvak 249 (in K).
Misschien kun je mijn waardes even gebruiken in een voorbeeldberekening?
Ja dat kan. Maar welk rendement wil je dan weten, het koelen van je vriesvak, of het verwarmen van je huis?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 19:33 door JotM. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 05 mei 2019 19:48 #1043455

It Paradyske schreef :
@Ad
Een "slimme" meter heeft vier tellers.
Telwerk 1 telt als je overdag netto gebruikt
Telwerk 2 telt als je overdag netto levert
Telwerk 3 telt als je s nachts netto gebruikt
Telwerk 4 telt als je s nachts netto levert

Ze kunnen dus wel degelijk zien dat je levert en weer teruggebruikt.
Bij een ouderwetse meter die vooruit en achteruit draait niet.

Dit klopt niet helemaal. Ik heb thuis een 3 fase aansluiting en de panelen zitten op 1 fase aangesloten. Daarbij meet ie wat je hebt verbruikt op hoog tarief en teruggeleverd en dit ook voor laagtarief. Dit is dus niet netto. Op fase 1 en 2 zal je altijd gebruiken en op fase 3 op grote delen vd dag terugleveren. Salderen afbouwen zal dus niet gaan. Het afbouwen vd netto teruggave over een tijdsperiode wel.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 05 mei 2019 20:14 #1043471

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
JotM schreef :
welk rendement wil je dan weten, het koelen van je vriesvak, of het verwarmen van je huis?
Het verwarmen van mijn huis heeft denk ik 100% rendement want de koelkast staat in huis. De COP is 1.
Maar hoe zit het in de koelkast?
De koelkast verbruikt 0,64 kWh/dag.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 06 mei 2019 04:59 #1043524

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Gijper schreef :
JotM schreef :
welk rendement wil je dan weten, het koelen van je vriesvak, of het verwarmen van je huis?
Het verwarmen van mijn huis heeft denk ik 100% rendement want de koelkast staat in huis. De COP is 1.
Alleen als de vulling van het vriesvak al in huis was. Anders verwarm je je huis deels met de "warmte" die daarin zat toen je dat je huis in sleepte.
(vergelijkbaar met het dmv een warmtepomp verwarmen van je huis met warmte uit de buitenlucht. (of uit grondwater oid)

Maar de crux van m'n vraag heb je wel beantwoord. Zelfs als je koelkast helemaal niet meer koelt is het koelcircuit nog altijd een (onnodig ingewikkeld) weerstands-verwarmingselement met een rendement van 100% mbt verwarmen van je huis.

Anders gezegd: de COP voor verwarmen is altijd 1 hoger dan de COP voor koelen.
Maar hoe zit het in de koelkast?
De koelkast verbruikt 0,64 kWh/dag.
Dat verbruik zegt niet zoveel over het rendement van het koelcircuit van je koelkast. Dat is vooral een maat voor de hoeveelheid “warme" spullen die je er nieuw in legt, de kwaliteit van de isolatie en hoe vaak en lang je m open doet.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 06 mei 2019 06:31 #1043546

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Arcadia schreef :
Erikdejong schreef :
Inderdaad lucht-lucht. Goedkoopste en werkt perfect. Op een strategische plek ophangen en het hele huis is warm.

Ik heb hetelucht verwarming in huis. Ik heb bij verschillende installateurs navraag gedaan en allen beweren dat in die situatie een warmtepomp niet mogelijk is, in de zin dat je het huis er niet warm mee krijgt. Wat is de waarheid. Ik weet het niet, maar ik begin er niet aan als een installateur het afraadt.

Afhankelijk van type en huidige verbruik (wat iets zegt over het maximaal benodigde vermogen) is het financieel voor de een interessanter dan voor de ander. Maar technisch kan het.
Hiervoor zijn een aantal opties mogelijk.
Als je mij een PB stuurt wil ik wel kijken wat er in jouw geval wel/niet mogelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 06 mei 2019 07:16 #1043555

Erik, Je slaat nogal aan.

Zoals al opgemerkt willen Nederlanders gewoon hun bestaande radiatorinstallatie behouden. Nederlanders zijn een beetje gek ten opzichte van de wereld. Tapwater is in Nederland 10 graden warmer dan de rest van de wereld. (energietip #1; stel dat gewoon in op 50 graden, scheelt je een puist gas!)

Daarnaast zijn er in Nederland nogal wat woonwijken uit de grond gestampt in de jaren 70&80 waarbij het in de mode was om hele kleine radiatoren of convectorputten te plaatsen en de CV in te stellen op 80 of meer graden. Dan hield je ruimte over om kasten te plaatsen (geen radiatoren in de weg!) en het was lekker goedkoop! Je hebt het dan over een installatie met een dT van 60 graden! Een heel erg goede warmtepompinstallatie wil waterzijdig liever <5 graden dT. Bestaande vrloerverwarming zit rond de 8 graden en is dus redelijk ok. Een supergode radiatorinstallatie met aangepaste radiatoren kan op ~18 graden dT draaien. Dat kan nog net. Ga je naar de 30-35 graden dT van een normale installatie, dan zakt een warmtepomp al snel door zijn hoeven. Dat heeft niets te maken met hoe goed het apparaat is, dat heeft te maken met de thermodynamische beperkingen aan een (absorptie)warmtepomp. Natuurwetten dus.
Gooi daar bovenop dat in Nederland het vak "vakinstallateur" niet bestaat. Iedere uitgerangeerde schoolverlater kan en mag kacheltjes aan de muur plakken. Die kijken even op youtube hoe je een WP aansluit, blaten wat dingen na over "groen" en voor je het weet verdien je lekker aan het verkopen van falikant ongeschikte goedkope warmtepompjes aan huisvrouwen en accountmanagers die vervolgens heel beteutert naar hun appjes kijken en daarna lijdzaam de energierekening betalen.

Dat heeft NIETS te maken met wat er allemaal wel en niet technisch zou kunnen. Er zijn ook succesverhalen. Maar gemiddeld mislukt de "transitie" door glimmende folders van gehaaide verkopers.

Er zijn technisch twee oplossingen; huizen heel erg grondig renoveren en geschikt maken voor warmtepompen, of nog 5 jaar wachten als de eerste techniek gaat verschijnen die inpasbaar is in de bestaande Nederlandse bouw en infrastructuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 06 mei 2019 07:22 #1043559

"
Maar hoe zit het in de koelkast?
De koelkast verbruikt 0,64 kWh/dag.
Dat verbruik zegt niet zoveel over het rendement van het koelcircuit van je koelkast. Dat is vooral een maat voor de hoeveelheid “warme" spullen die je er nieuw in legt, de kwaliteit van de isolatie en hoe vaak en lang je m open doet.
"


Heel simpel . Er vanuit gaande dat de koelkast in huis staat levert dat ding 0,64kWh per dag bij voor de verwarming van je huis. Eigenlijk is dus een koelkast of vriezer in de kelder zetten niet eens zo'n goed idee. Goed , wel voor het verbruik maar niet voor de bijdrage aan de verwarming van je huis, alleen van de kelder.
Alle electrische energie van dat ding wordt per definitie omgezet in warmte gaat uiteindelijk naar de ruimte waar de koelkast staat . De koelenergie binnen haalt zijn weg te koelen warmte via de isolatie ook uit de ruimte waar de koelkast staat en voert die af naar de condenser achterop. Daarbij komt uiteraard de electrische energiegie de pomp gebruikt. Samen logischerwijze precies die o,64 kWh per dag.
Allemaal weer een kwestie van de wet van behoud van energie .

Overigens geldt dit eigenlijk voor alle electrische apparaten in huis , ook electromotoren bijv. Behalve dan de lampen v.w.b. het licht wat ze geven en andere apparaten die ook zichtbaar licht geven zoals dus voor een deel een tv.
Ad
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 07:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 06 mei 2019 10:15 #1043625

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
boarderbas schreef :
Er zijn technisch twee oplossingen; huizen heel erg grondig renoveren en geschikt maken voor warmtepompen, of nog 5 jaar wachten als de eerste techniek gaat verschijnen die inpasbaar is in de bestaande Nederlandse bouw en infrastructuur.
Technisch zijn er veel meer opties. Ik ben het eens net je redenatie aangaande het kennis niveau van de gemiddelde installateur. Dat help een soepele transitie, om he zacht uit te drukken, niet erg.
Met goede hydraulische kennis en met het evt. toepassen van 'hoog' temperatuur warmtepompen zijn er veel meer mogelijkheden. Dan praat ik niet over of dit in alle gevallen financieel interessant is, maar dat is ook niet de hier voorliggende vraag. De vraag is of het kan.
Natuurlijk is het, in het kader van de Trias energetica, verstandig om eerst te zorgen dat je zo min mogelijk energie nodig hebt.
//knuppel in hoenderhok aan//
Maar als je veel verbruikt en je gaat dat 'zuiniger' opwekken is het netto te besparen deel ook groter :P Financieel verstandig is het mogelijk niet altijd.//knuppel uit//
Daarnaast kan het bij met name woningen welke reeds luchtbehandeling hebben een meerwaarde in de vorm van koeling opleveren.
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 10:16 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 06 mei 2019 12:01 #1043665

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
groom schreef :
Arcadia schreef :
Ik heb hetelucht verwarming in huis. Ik heb bij verschillende installateurs navraag gedaan en allen beweren dat in die situatie een warmtepomp niet mogelijk is, in de zin dat je het huis er niet warm mee krijgt. Wat is de waarheid. Ik weet het niet, maar ik begin er niet aan als een installateur het afraadt.

Afhankelijk van type en huidige verbruik (wat iets zegt over het maximaal benodigde vermogen) is het financieel voor de een interessanter dan voor de ander. Maar technisch kan het.
Hiervoor zijn een aantal opties mogelijk.
Als je mij een PB stuurt wil ik wel kijken wat er in jouw geval wel/niet mogelijk is.

Hartelijk dank voor dit aanbod. Maar het lijkt mij het verstandigst om nog een paar jaar de kat uit de boom te kijken. En met mij doen de meeste Nederlanders dat. De koers voor de klimaattransitie is nog lang niet uitgekristalliseerd.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 06 mei 2019 19:12 #1043767

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
boarderbas schreef :
Tapwater is in Nederland 10 graden warmer dan de rest van de wereld. (energietip #1; stel dat gewoon in op 50 graden, scheelt je een puist gas!)
Staat bij mij standaard op de laagst mogelijke temperatuur (35 °C).
Bij douschen als het errug koud is: 60
Douschen als het erg warm is: 40
Afwassen: 60
enzovoort

Het verhaal over installateurs kan ik het alleen maar mee eens zijn. Pijpen buigen kunnen ze, en hoe! Maar begin niet over dat ketels niet kunnen condenseren als het radiatorwater te warm staat, zo'n monteur zet het water graag op 80, de rest boeit niet en kennen ze ook niet.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 06 mei 2019 19:19 #1043772

legionellabacterie?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 06 mei 2019 20:48 #1043797

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Yellow Boat schreef :
JotM schreef :
Gijper schreef :
Maar hoe zit het in de koelkast?
De koelkast verbruikt 0,64 kWh/dag.
Dat verbruik zegt niet zoveel over het rendement van het koelcircuit van je koelkast. Dat is vooral een maat voor de hoeveelheid “warme" spullen die je er nieuw in legt, de kwaliteit van de isolatie en hoe vaak en lang je m open doet.

Heel simpel . Er vanuit gaande dat de koelkast in huis staat levert dat ding 0,64kWh per dag bij voor de verwarming van je huis.
Waar, maar niet helemaal wat ik bedoelde.

Rendement van de warmtepomp is kort gezegd (gewenst resultaat)/(benodigde inspanning).
Bij koeling wordt dat (hoeveelheid onttrokken warmte)/(door de compressor geleverde energie), bij verwarming (warmte door condensor afgestaan)/(door compressor geleverde energie). En hierbij is als het goed is de (warmte door condensor afgestaan) hetzelfde als (hoeveelheid ontrokken warmte) + (door de compressor geleverde energie).



Dus als de vriezer van Gijper een COP_R van 1,3 heeft, neemt de verdamper per dag 1,3 * 0,64 kWh op en geeft de condensor per dag 2,3 * 0,64 kWh af; grotendeels warmte die ondanks de isolatie vanuit de huiskamer in de vriezer verzeilt is geraakt. Bijvoorbeeld omdat íe even open heeft gestaan. Maar het kan ook warmte uit een stuk vlees zijn dat uit het koelvak van de slager kwam en thuis is ingevroren.

Het (thermodynamisch) meest efficiënte proces wat daarvoor gebruikt kan worden is het omgekeerde Carnot-proces. (omgekeerd omdat er mechanische energie wordt toegevoerd om warmte van een koude omgeving naar een warme te brengen; bij het gewone Carnot-proces gaat er warmte (energie) van een warme omgeving naar een koude en levert dat mechanische energie op)
Dat is dus de theoretische bovengrens van het haalbare, die je als gevolg van verliezen in de installatie nooit gaat halen. Maar efficiënter kan het simpelweg niet.



En is zoals te zien direct te koppelen aan de absolute temperaturen van het "koudemiddel" in de verdamper (TL) en in de condensor (TH); temperaturen in [K].



Voor TL in de verdamper zou je voor zover ik kan vinden een temperatuur van ong 5 K onder de temperatuur in de vriezer moeten nemen. Hoeveel warmer dan de omgeving de condensor (TH) zou moeten zijn om de warmte een beetje vlot aan de omgevingslucht kwijt te raken weet ik niet. De in de praktijk gehaalde waarden van COP_R die ik kan vinden liggen tussen 1,3 en 1,5. Het verschil met het theoretische maximum zijn verliezen en irreversibele stappen in het werkelijke koelcircuit.

Dezelfde redenatie kan gevolgd worden voor een warmtepomp voor het verwarmen van bijvoorbeeld een huis.
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 06 mei 2019 20:51 door JotM. Reden: overbodige dubbeling weggehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl