Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven?

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 07 mei 2019 21:23 #1044110

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
boarderbas schreef :
Verbrandingslucht met de voor CV gebruikelijke lambda en gemiddelde omgevingsluchtvochtigheid condenseren rond de 55 graden. Het verschil tussen 50 en 60 is dus wél of niet condenserend tappen.
Condenseren boeit alleen voor de verwarming, waarbij je moet zorgen dat de retourtemperatuur onder 50 blijft. Dus je moet genoeg radiatoren hebben en ook goed afgeregeld.
Voor tapwater maakt het niet uit. De verbrandingsgassen condenseren tegen het water dat uit de grond komt en dat is altijd koud dus je tapt sowieso altijd condenserend.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 07 mei 2019 21:27 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 08 mei 2019 05:39 #1044138

Daar heb je dan ook helemaal gelijk in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 08 mei 2019 07:07 #1044147

Gijper schreef :
boarderbas schreef :
Verbrandingslucht met de voor CV gebruikelijke lambda en gemiddelde omgevingsluchtvochtigheid condenseren rond de 55 graden. Het verschil tussen 50 en 60 is dus wél of niet condenserend tappen.
Condenseren boeit alleen voor de verwarming, waarbij je moet zorgen dat de retourtemperatuur onder 50 blijft. Dus je moet genoeg radiatoren hebben en ook goed afgeregeld.
Voor tapwater maakt het niet uit. De verbrandingsgassen condenseren tegen het water dat uit de grond komt en dat is altijd koud dus je tapt sowieso altijd condenserend.

Dus jij gaat hier beweren dat er onderuit een (open) geiser altijd condensaat zal lekken wat dan afgevoerd moiet worden zoals bij een HR ketel?
Gelukkig niet zeg want anders had mijn cv ruimte waar mijn geiser ook hangt allang blank gestaan.
En als het al wel zou condenseren dan scheelt dat net zoveel als bij een HR cv keter. Ook dan komt die condensatiewarmte ten goede aan het warme water.
Overigens condenseren ook gesloten toestellen niet . Dat is zo omdat ze anders veel ingewikkelder zouden moeten worden wat voor de korte tijdsduur dat een geiser werkt niet echt zinvol zou zijn.
Daarom zijn geisers zo geconstrueerd dat de afgastemperatuur altijd ruim boven de 60 graden blijft. Een open type geeft een afgastemperatuur van meer dan 100 graden en een gesloten type van ca. 65 graden ( zelf laatst nog gemeten omdat ik wilde weten of een extra dubbelwandige afvoer zin zou hebben , nee dus ) .

Overigens , door de constructie van een geiser zou eventueel condensaat direct naar beneden lopen en op de wand van de verbrandingskamer of in de vlammen van de brander alsnog weer verdampen. Zinloos dus
Ad
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 07:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 08 mei 2019 07:20 #1044149

Oei, ik was in de veronderstelling op een zeilersforum te zitten. Blijkt dat ik op een of ander badkamerforum terecht gekomen ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 08 mei 2019 07:34 #1044154

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Kunnen we terug in topic?! Moderatoren, willen je het draadje splitsen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 08 mei 2019 07:46 #1044158

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Gregor schreef :
Kunnen we terug in topic?! Moderatoren, willen je het draadje splitsen.

Eens. Jammer dat zo'n duidelijke vraag ook weer ontspoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 08 mei 2019 08:03 #1044171

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Vind het wel interessant overigens.
Heb zelf een condenserende houtkachel gemaakt die hier de boel warm houdt en voor warm water zorgt :)

Trouwens samen met twee grote zonnecollectoren.
De besparing met ook weerzonnepanelen geeft ons de mogelijkheid voor een grotere boot...zijn we weer ontopic :huh:
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 08:06 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 08 mei 2019 08:36 #1044186

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Ik ook wel, zijn een nieuwe huis aan het bouwen (althans, nu nog aan het tekenen, straks bouwen), maar afsplitsen kan geen kwaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 10 mei 2019 07:44 #1044828

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Dan maar weer "ON Topic" ....

Ik kende kennelijk nog niet alle mogelijkheden van het elektrisch.. 'rijden'...

Maar ik begin Thomas zijn enthousiasme wel beter te begrijpen...


..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 10 mei 2019 08:56 #1044859

Ik denk dat de TS het over een ander soort "paal" had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 10 mei 2019 12:16 #1044972

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Toch zijn die er wel genoeg bij elke haven ,meestal ouwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 10 mei 2019 12:19 #1044973

De waterstofrevolutie wil auto's op witte modder laten rijden. Ik heb het gevoel dat we de cirkel nu bijna rond hebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 09 nov 2019 15:02 #1099664

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
In onze haven geen laadpaal en ik denk dat je met een walstroom aansluiting niet een auto oplaad hooguit een fiets :laugh: . Volgens mij moeten we met die E-auto op een of andere manier een stap verder dam een accupakket.
Laat de auto op een of andere manier zijn elektriciteit van de snelweg aftappen onder het rijden. Een en ander zal een stuk infra kosten maar dan heb je ook wat.
Als zoiets eenmaal kan is dat een flinke zorg minder m.b.t. accu pakketten, zij dienen dan slechts om bij de snelweg te komen, word een pakket wat ouder dat je er misschien extreem gezegd nog maar 150 km mee kan rijden is dat ook niet zo'n ernstig probleem omdat je binnen die afstand wel bij de snelweg bent.
Elektrisch of waterstof is dan ook stuk minder relevant.
Wat dan nog wel overblijft is de vraag of we voldoende elektriciteit voor al die auto's op kunnen wekken.
Je zou ook auto's op maat voor beoogd doel kunnen doen zoals Aptera 1000 km op een keer laden (n.b. ik weet niet 100% zeker of Aptera serieus danwel een hoax is ik stop daar zelf geen geld in maar het idee is leuk). Ik zelf denk wel beetje hoe is het om met zoiets in het verkeer te rijden is wel kwetsbaar, kwetsbaarder dan mijn huidige auto. Aparte banen voor halve breedte auto's (moderne Messerchmitt) die ook maar de helft verbruiken dan een normale auto zie ik ook wel wat in, VW ontwikkelde zo'n auto reed je 100 km op een liter diesel.
Het is niet spul waarmee je even een flinke boot trailer kunt versleuren maar je komt er wel prima mee op je werk.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 09 nov 2019 15:04 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 09 nov 2019 19:20 #1099742

Er zijn verschillende systemen in ontwikkeling.

www.trafikverket.se/en/startpa...-sweden-inaugurated/

eroadarlanda.com/the-technology/

Inderdaad hoeven auto's dan veel minder grote accupakketten mee te slepen, en hebben dan bijna ongelimiteerde actieradius.
Prijzen van de auto's worden dan in één keer ook een stuk aantrekkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 09 nov 2019 19:48 #1099753

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Captainrob schreef
Inderdaad hoeven auto's dan veel minder grote accupakketten mee te slepen, en hebben dan bijna ongelimiteerde actieradius.
Prijzen van de auto's worden dan in één keer ook een stuk aantrekkelijker.

Meer gemak
Minder dure grondstoffen nodig (soms ook nog op twijfelachtige wijze gewonnen/kobalt ontwikkeling slaafvrije accu)
Grote oneindige actieradius
Nadeel duurdere infra

Klinkt erg goed allemaal.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 09 nov 2019 20:24 #1099759

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Mijn auto staat lekker aan de paal in Lelystad

Laatst bewerkt: 09 nov 2019 20:28 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 09 nov 2019 20:40 #1099765

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
waar gaan al die opgebruikte miljoenen accu’s naar toe?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 09 nov 2019 20:53 #1099769

Google Ber.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 09 nov 2019 22:05 #1099785

Ber schreef :
waar gaan al die opgebruikte miljoenen accu’s naar toe?

Dat is het mooie Ber: een lege accu kun je weer opladen. Vandaar die laadpalen! Het werkt anders dan een Camping Gaz gasfles die je moet omruilen voor een volle wanneer die opgebruikt is.

Begint het wat te dagen inmiddels?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 09 nov 2019 22:36 #1099792

Ber schreef :
waar gaan al die opgebruikte miljoenen accu’s naar toe?
Alseen accu niet meertoereikend is voor een EV dan worden er dit soort projecten mee gedaan: www.parool.nl/nieuws/accu-s-vo...%2Fwww.google.com%2F
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 nov 2019 22:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 10 nov 2019 13:19 #1099889

CaptainRob schreef :
Er zijn verschillende systemen in ontwikkeling.

www.trafikverket.se/en/startpa...-sweden-inaugurated/

eroadarlanda.com/the-technology/

Inderdaad hoeven auto's dan veel minder grote accupakketten mee te slepen, en hebben dan bijna ongelimiteerde actieradius.
Prijzen van de auto's worden dan in één keer ook een stuk aantrekkelijker.

Ingewikkelde manier om de trein opnieuw uit te vinden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 10 nov 2019 13:48 #1099892

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Dit goed idee?

De Ingenieur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 10 nov 2019 14:46 #1099898

Waterblok schreef :
Dit goed idee?

De Ingenieur

dat vraag ik me af. Mierenzuur ( oftewel CH2O2 ) bevat , betrokken op de energie leverende bestanddelen delen C en H relatief meer koolstof dan bijv. aardgas ( CH4 ) en stoot dus ook relatief meer CO2 uit. Tenzij de verbrandingswaarde veel hoger is maar dat betwijfel ik.
Als je dan toch een vloeibare brandstof wilt of een die makkelijk vloeibaar te houden is kun je ook ammoniak ( NH4) nemen. Daar wordt al heel veel aan gestudeerd en bijv. Nuon gaat het al gebruiken ( www.deingenieur.nl/artikel/nuo...t-stoken-op-ammoniak ) Lijkt gevaarlijk maar dat is mierenzuur ook minstens even erg hoor. Heb er in een ver verleden veel mee gewerkt . Als je dat op je handen krijfgt zit er een gat in voor je het weet. Bijna net zo erg als geconcentreerd zwavelzuur .Dat laatste merk je tenminste al omdat het meteen warm wordt op de huid maar mierenzuur voel je pas als het te laat is .( been there :ohmy: ).
Bovendien zie ik het voordeel niet echt van eerst stroom maken met een brandstofcel en daarop rijden in vergelijking met direct opstoken in een motor . Tenslotet is mierenzuur ook uitstekend brandbaar.( zie o.a. www.maritiemnederland.com/nieu...als-scheepsbrandstof )
Maar het is in ieder geval in geen van beide gevallen CO2 vrij en dat lijkt me toch eigenlijk een van de doelen van de energietransitie. Anders kan ik ook net zo goed aardgas blijven stoken thuis nietwaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 10 nov 2019 18:18 #1099945

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Yellowboat schreef
Bovendien zie ik het voordeel niet echt van eerst stroom maken met een brandstofcel en daarop rijden in vergelijking met direct opstoken in een motor . Tenslotet is mierenzuur ook uitstekend brandbaar.( zie o.a. www.maritiemnederland.com/nieu...als-scheepsbrandstof )
Maar het is in ieder geval in geen van beide gevallen CO2 vrij en dat lijkt me toch eigenlijk een van de doelen van de energietransitie. Anders kan ik ook net zo goed aardgas blijven stoken thuis nietwaar.

Nou een voordeel is dat indien een deel van de auto's zo rijd betekend dat een lagere belasting voor het elektriciteitsnet bovendien kan als er overproductie van elektriciteit is waterstof of mierenzuur of ammoniak geproduceerd worden. Is er dan een onderproductie van elektriciteit omdat het minder hard waait hebben deze auto's daar geen invloed op. M.a.w. dit vormt een zeer gewenste buffer voor als het niet waait die wij nu volgens mij nog niet hebben bij windenergie! Dus lagere/gunstige belasting E-net en vraag. Voordeel twee is heel snel kunnen tanken. Blijft wel dat je een veel lager rendament hebt natuurlijk dan wanneer je het in een accu stopt en daarop rijd.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 10 nov 2019 18:36 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 09 dec 2019 09:34 #1107484

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Als ik nou een topic start over verwarming en warmtepompen, krijg ik dan een lijst met jachthavens waar een laadpaal staat?
:angry:
OT: Bij ons op de haven, WVSchiphol, is geen laadpaal en die schijnt er ook niet te komen.
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 09:44 door Huizerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl