Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Varen naar en van UK na de Brexit

Varen naar en van UK na de Brexit 11 feb 2022 18:40 #1367895

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7577
Hier een interessante opsomming waar men allemaal mee te maken krijgt:

www.yachtingmonthly.com/news/e...g-after-brexit-75112
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 11 feb 2022 18:45 #1367897

dat is voor uk residents lijkt me.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 12 feb 2022 12:51 #1368058

  • BJ23
  • BJ23's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 12 feb 2022 19:27 #1368149

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1054
Hoop gedoe dus…. :(
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 10:31 #1368274

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Zijn de Kanaaleilanden in dit opzicht volledig Great Britain?

Vorig jaar waren bijv. de Coronaregels behoorlijk afwijkend van Engeland, maar dat kun je hier los van zien. Ergo, als ik aanvaar op Alderney bijv. Vanuit Cherbourg is dit ook de te volgens procedure?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 10:42 #1368276

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16951
Naar ik vermoed zal dat voor iedere rots daar verschillend zijn :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 10:46 #1368279

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Find out which journeys you must report

Arriving into Great Britain.

Journey Report
EU countries into Great Britain yes
Rest of the world (excluding Northern Ireland) into Great Britain yes
Channel Islands into Great Britain yes

Gezien de tekst onder Find out .... etc denk ik dat de channel islands niet onder GB worden gezien.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 10:47 #1368281

Corazon schreef :
Hoop gedoe dus…. :(
als ik het zo zie moet je een Q vlaggetje ophangen. En formulier c331 invullen en emailen. dat is toch niet "hoop gedoe"?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 10:48 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 11:01 #1368296

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1054
Niet langs de “Customs” bij aankomst ook?
En ook nog eerst bellen toch?
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 11:10 #1368303

nou nou, belletje en paspoort laten zien. :blink:
Dat hele stuk zeilen vanuit nederland is volgens mij veel meer "hoop gedoe"...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 11:16 #1368305

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27849
roozeboos schreef :
nou nou, belletje en paspoort laten zien. :blink:
Dat hele stuk zeilen vanuit nederland is volgens mij veel meer "hoop gedoe"...

Jaja.. Het is, bij het goede weather-window, gewoon een kwestie van zitten, kijken en wachten, hoor.
Maar niet voor jou, kennelijk?
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 11:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 11:24 #1368309

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13806
dit zegt weer eens genoeg over jezelf
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 11:57 #1368326

roozeboos schreef :
Corazon schreef :
Hoop gedoe dus…. :(
als ik het zo zie moet je een Q vlaggetje ophangen. En formulier c331 invullen en emailen. dat is toch niet "hoop gedoe"?

En even bellen geloof ik.

Nee, ik vind het ook wel meevallen. Wordt op die manier weer echt buitenland!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 19:29 #1368511

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1054
Ok, misschien valt t mee… :)
We gaan t meemaken B)
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 20:16 #1368525

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16951
Even kijken bij uitzending gemist voor de aflevering van Tom Egberts over Schotland.
Komt wel binnen zacht gezegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 21:04 #1368543

Ja, was wel een interessante uitzending. Alle meningen kwamen aan bod. Maar het beeld dat de Brexit geen onverdeeld succes is voor Schotland, bleef wel hangen. Dat Schotland zich ooit gaat afscheiden van het VK, lijkt ook niet onwaarschijnlijk.
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 21:04 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 21:07 #1368546

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16951
Ja, maar dat is maar part of the problem. Er is meer aan de hand en al veel langer ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 21:08 #1368547

waar doel je op? Relatie Schotland <> GB?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 21:11 #1368548

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16951
De manier waarop de regering met de bevolking omgaat en het in de steek laten van de arbeiders als de industrie verdwijnt.
Een plan B hebben ze nooit van gehoord blijkbaar.
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 21:12 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 13 feb 2022 21:15 #1368549

ok, ja, speelt natuurlijk ook juist in Noord-Engeland en Schotland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 15 feb 2022 18:19 #1369018

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ik ben van plan om in Juli Naar Londen te gaan. Zo te zien is het prima te regelen.
~Beneteau First 30e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 08 juni 2022 00:21 #1397883

Roozeblij schreef :
Corazon schreef :
Hoop gedoe dus…. :(
als ik het zo zie moet je een Q vlaggetje ophangen. En formulier c331 invullen en emailen. dat is toch niet "hoop gedoe"?

Inderdaad. Afgelopen weekend hebben we het meegemaakt, viel reuze mee.
Schipper had scheepspapieren wel in orde natuurlijk, maar procedure was een makkie.

Aangekomen in Lowesoft Q vlaggetje omhoog.
Invullen van C331 formulier lukte niet op de iPad (was excel bestand). Stom, hadden we gewoon thuis al kunnen doen, maar goed. Schipper had wel een papieren versie geprint. Die zo goed mogelijk ingevuld.

Toen gewoon National Yacht line gebeld. Namen snel op. Heel erg vriendelijk telefonisch geholpen. Ze vulden het formulier ff voor mij in, telefonisch data doorgegeven (paspoortnummer, scheepsnaam etc.).
Daarna tukkie gedaan. Wakkergebeld door Borderforce, die vroegen vriendelijk of ik het formulier toch kon sturen. Heb een fotootje van de papieren versie gemaild. Was allemaal ok. Weer verder tukkie gedaan. Daarna weer gebeld door Borderforce dat het OK was, en we van boord mochten.

Dus ondanks dat we de procedure niet helemaal gevolgd hebben (vooraf formulier in Excel mailen), echt meer dan prima en vriendelijk geholpen door de Engelse autoriteiten. Heb meerdere mensen aan de lijn gehad, allemaal even behulpzaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 08 juni 2022 05:27 #1397892

sjoerd1981 schreef :
Roozeblij schreef :
Corazon schreef :
Hoop gedoe dus…. :(
als ik het zo zie moet je een Q vlaggetje ophangen. En formulier c331 invullen en emailen. dat is toch niet "hoop gedoe"?

Inderdaad. Afgelopen weekend hebben we het meegemaakt, viel reuze mee.
Schipper had scheepspapieren wel in orde natuurlijk, maar procedure was een makkie.

Aangekomen in Lowesoft Q vlaggetje omhoog.
Invullen van C331 formulier lukte niet op de iPad (was excel bestand). Stom, hadden we gewoon thuis al kunnen doen, maar goed. Schipper had wel een papieren versie geprint. Die zo goed mogelijk ingevuld.

Toen gewoon National Yacht line gebeld. Namen snel op. Heel erg vriendelijk telefonisch geholpen. Ze vulden het formulier ff voor mij in, telefonisch data doorgegeven (paspoortnummer, scheepsnaam etc.).
Daarna tukkie gedaan. Wakkergebeld door Borderforce, die vroegen vriendelijk of ik het formulier toch kon sturen. Heb een fotootje van de papieren versie gemaild. Was allemaal ok. Weer verder tukkie gedaan. Daarna weer gebeld door Borderforce dat het OK was, en we van boord mochten.

Dus ondanks dat we de procedure niet helemaal gevolgd hebben (vooraf formulier in Excel mailen), echt meer dan prima en vriendelijk geholpen door de Engelse autoriteiten. Heb meerdere mensen aan de lijn gehad, allemaal even behulpzaam.

Zelfde ervaring, gaat allemaal vriendelijk en vlot. Kregen telefonisch meteen clearance van de customs. (Dat gaat over goederen)
Alleen Border Force (gaat over personen/ immigration) schoot niet zo op, maar van de national yacht line het telefoonnummer van border force gekregen +44 3000724322 . En dat gebeld, ook heel vriendelijk, en kregen toen per omgaande de mail met clearance.

Zij hebben dit gedoe ook maar in hun mik geschoven gekregen, en de systemen zijn nog wat krakenmik. Border Force moet geloof ik van een vliegveld in de buurt komen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 08 juni 2022 05:31 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 08 juni 2022 09:54 #1397942

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18230
Wij (bemanning il Cigno en Solution) hadden heel andere ervaringen. Twee dagen tevoren het C1331 Excel formulier zo goed mogelijk ingevuld en gemaild. Ik kreeg een mail terug dat het goed ontvangen was. Eenmaal in Engeland ('s-avonds om 20:00h) de gele Q-vlag gehesen en de National Yachtline gebeld. Vriendelijk te woord gestaan, maar het blijkt dat de Yachtline slechts een doorgeefluik is. We zouden teruggebeld of teruggemaild worden door Customs en moest tot die tijd aan boord blijven en de Q-vlag laten staan. Op zich geen probleem, we lagen aan een drijvende steiger midden in de kreek bij Brightlingsea en wilden toch eerst uitrusten voor we aan land gingen.

Maar 's-ochtends nog steeds geen bericht. Weer met de Yachtline gebeld. Zij zouden customs opnieuw bellen. Een uur later nog niets. Toen zelf customs gebeld. Ja, hij wist wie we waren en dat we zaten te wachten, maar ze "konden ons niet bereiken". Onwaarschijnlijk, want alle contractgegevens staan op het C1331 formulier én ik had ze nu toch echt aan de lijn. Telefoonnummer nog gecheckt, ja dat klopte. Maar nee, hij kon ons geen clearance verlenen, dat moest iemand anders doen en die moest ons toch écht eerst spreken. Wanneer werden we dan gebeld? Nee, dat wist de customs meneer niet. Weer een uur later de Q-vlag weggehaald en toch maar aan land gegaan, we vonden dat we genoeg moeite gedaan hadden.

Voor alle zekerheid maar met de bemanningslijst langs het havenkantoor gegaan. De dame daar was heel aardig, maar had geen idee wat ze met de post-Brexit situatie aan moest. Stempels hadden ze niet meer maar ze wilde wel het formulier met pen invullen en ondertekenen dus dat maar gedaan. De volgende dag zijn de il Cigno en de Solution vertrokken zonder ooit officieel in Engeland geweest te zijn. Gelukkig hebben we wel gewoon illegaal kunnen douchen, boodschappen doen, door het stadje gelopen en uit eten geweest.

Kortom, het is een rommeltje daar. Ik ga het tweede C1331 formulier ('vertrek uit de UK') maar niet insturen vooralsnog...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 juni 2022 09:56 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen naar en van UK na de Brexit 08 juni 2022 09:56 #1397944

Voor ons minder relevant maar ik ben er wel benieuwd naar: hoe werkt het eigenlijk voor Engelsen die naar Nederland komen varen? Ik zie ze regelmatig liggen hier in het centrum. Hoe zijn onze procedures eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl