Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De steigers van de Volkerak- jachtensluis

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 11:18 #1434691

Mischief schreef :
Dat water was er in Nederland al best wel een paar duizend jaar. De Batavieren en Kananefaten gebruikten hun kano's voor werk en recreatie. De kunstwerken zijn er in gebracht om waterstanden te kunnen beheersen, dan wel voor de veiligheid, dan wel voor het overige (weg en trein) verkeer.

In Zeeland ging je vroeher met een pont van de ene naar het andere eiland. In de Deltawerken zijn er dammen en bruggen gebouwd, met sluizen, beweegbare brugdelen etc. die z.g. 'kunstwerken'. Iets vergelijkbaars is natuurlijk gebeurd in de Zuiderzee. Ik maak me stug dat ze dat hebben gedaan voor de pleziervaart, maar ik kan me natuurlijk vergissen...

Ook die naviducten zijn gebouwd om het wegverkeer door te kunnen laten gaan, omdat ze anders te lang op de brugopeningen moesten wachten.

Het lijkt me dus dat we met zijn allen al waterschapsbelasting betalen en motorrijtuigenbelasting en gewone inkomsten belasting betalen, ook voor het onderhoud van dit soort infrastructuur.

En het zou fijn zij als ze daar ook fatsoenlijk mee omgaan, en het niet verwaarlozen.

Veel plezier en beroepsvaart interesseert zich niet zo veel voor een ophaalbare brug, wij zeilers met al snel te hoge bootjes (eigen keuze) wel. Dit zijn echt first world problems! In de beroepsvaart worden schepen gebouwd op basis van sluisgroottes, bruggehoogtes en verdragen.

Zonder onderhoud/aanpassingen zouden die duizend jaren oude wateren extreem slecht bevaarbaar zijn voor onze zeilbootjes. Het hele IJsselmeer/Zuiderzee, Waddenzee eilanden en vrijwel elk meer in Friesland kon je dan afschrijven.

De RWS gaat in mijn mening fatsoenlijk om met het (beperkte) budget en laten kunstwerken ook niet zomaar verwaarlozen. Ze zouden ook een aantal weinig gebruikte beweegbare bruggen kunnen omtoveren tot vaste bruggen, dat scheelt weer bakken geld, wat dan weer besteed kunnen worden aan andere belangrijkere kustwerken. Meer 'gemeenschappelijk' geld erin pompen terwijl we al genoeg problemen hebben om onze sociale voorzieningen zo veel mogelijk op niveau te houden lijkt mij onzin.

Ik ben het dan ook helemaal eens met Wadloper: (Jacht-) belasting invoeren om meer te kunnen besteden aan onderhoud! Of vaarvignetten voor bepaalde regio's met veel recreatie zoals Zeeuwse delta, Friesland etc. Voor België heb je ook een vignet nodig om te mogen varen op de binnenwateren, waarom niet hier?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 03 nov 2022 11:24 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 11:56 #1434694

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Grappig: Wadloper kantelt met zijn boude stellingen zo`n onderwerp helemaal naar zijn richting.
Dit zijn oneindige discussies. Het doet me in het klein denken aan een strijd vroeger binnen een watersportvereniging: Eigenaar grote Kajuitzeilboot: waarom moeten wij meebetalen aan de keuring van de hijskraan, daar kunnen alleen kleine bootjes mee gehesen worden versus de eigenaar van een open zeilboot: Waarom moeten wij meebetalen aan de elektriciteitsrekening, wij gebruiken geen stroom? Met deze egoïstische mentaliteit kom je er natuurlijk nooit uit. Ik fiets nooit, waarom die dure fietspaden? ik wandel nooit waarom die dure wandelpaden? Ik rij nooit in Groningen waarom die dure wegen daar? En zo zijn er nog wel duizend voorbeelden te bedenken.
Het gaat om samen een middenweg zoeken en bekijken waar we de centjes het beste aan uit kunnen geven.
En dat is nu even niet aan RWS blijkbaar, er schijnen belangrijkere zaken te spelen waar de centjes naar toe moeten. Accepteer dat nou maar. Daarnaast lijkt het mij een een ridicule gedachte om met het heffen van vaarbelasting dit te kunnen bekostigen en op te lossen. Er is ooit vanaf gezien omdat de kosten van het heffen van vaarbelasting (incl. handhaven) in de buurt kwam van wat het redelijkerwijs op zou leveren. Mijn mening is dat het net zo`n zinloze en domme belasting zou zijn als toeristenbelasting.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 12:00 #1434695

Situatie vroeger:
Rijkswaterstaat was verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de waterwerken.

100 arbeiders 10 opzichters 1 projectmanager en een directie daarmee werd het werk uitgevoerd

situatie nu:
Een aannemer is middels een prestatiecontract verantwoordelijk voor het onderhoud van de waterwerken. Rijkswaterstaat is eindverantwoordelijke voor het beheer.

Aannemer
5 arbeiders 1 uitvoerder 1 systemsengineer 1 assetmanager 1 contractmanager 1 projectmanager 1 HSEQ manager 1 inkoopmanager en een directie
Rijkswaterstaat
1 contractmanager 1 inkoopmanager 1 contract auditor 1 kwaliteitsmanager 1 omgevingsmanager en nog een uitgebreide directie

(met arbeider bedoel ik de vakkracht die daadwerkelijk iets met zijn handen kan)

Dan moet je niet verbaasd zijn dat het onderhoud dus wat duurder is geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 12:01 #1434696

Vergelijkingen zijn zelden een goed argument, maar inderdaad: de voetbalsupporters zouden ook belasting kunnen gaan betalen voor de extra politie inzet rond wedstrijden. En zo zijn er nog tig hobbies te verzinnen. Zo werkt een samenleving niet.

En dat de doelgroep (zeilers) wat te besteden heeft, tja… betalen paardrijders extra belasting om hun schijt op straat op te ruimen? Vast niet.

100.000 (?) zeilboten in Nederland, dat is ook geen marginale groep meer. Wat brengen we wel niet binnen aan BTW ieder jaar….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 12:51 #1434706

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Sunshine 36 schreef :
Vergelijkingen zijn zelden een goed argument, maar inderdaad: de voetbalsupporters zouden ook belasting kunnen gaan betalen voor de extra politie inzet rond wedstrijden. En zo zijn er nog tig hobbies te verzinnen. Zo werkt een samenleving niet.

Die supporters moeten die extra politie-inzet niet betalen, maar de betaald voetbalclubs. Voor honderdduizenden tot miljoenen euro's spelers kopen en verkopen en de maatschappij laten opdraaien voor de rommel, die door het publiek dat ze willen trekken wordt veroorzaakt? De vervuiler c.q. gebruiker betaalt, wat mij betreft.
En dat de doelgroep (zeilers) wat te besteden heeft, tja… betalen paardrijders extra belasting om hun schijt op straat op te ruimen? Vast niet.

Er bestaat in veel gemeentes wel hondenbelasting.
En paardrijden doet men zelden in de bebouwde kom, of op verharde wegen. Op ruiterpaden blijft het gewoon liggen en wordt het door de natuur verwerkt. Heeft niemand een probleem mee, volgens mij. Dus ja; vergelijkingen zijn inderdaad zelden een goed argument.
100.000 (?) zeilboten in Nederland, dat is ook geen marginale groep meer. Wat brengen we wel niet binnen aan BTW ieder jaar….

Er zijn in Nederland bijna 9 miljoen auto's. Dus 100.000 zeilboten zijn wel degelijk een marginale groep, naar mijn idee, die onevenredig grote maatschappelijke kosten met zich mee brengen. Hoeveel van de 100.000 zeilboten zijn overigens kajuitzeiljachten met masten van meer dan een paar meter?
Laatst bewerkt: 03 nov 2022 12:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 13:03 #1434711

Die supporters moeten die extra politie-inzet niet betalen, maar de betaald voetbalclubs. Voor honderdduizenden tot miljoenen euro's spelers kopen en verkopen en de maatschappij laten opdraaien voor de rommel, die door het publiek dat ze willen trekken wordt veroorzaakt? De vervuiler c.q. gebruiker betaalt, wat mij betreft.

Ook goed, maar dat komt op hetzelfde neer, de clubs zullen die extra kosten doorberekenen in de ticketprijzen.
Er bestaat in veel gemeentes wel hondenbelasting.
En paardrijden doet men zelden in de bebouwde kom, of op verharde wegen. Op ruiterpaden blijft het gewoon liggen en wordt het door de natuur verwerkt. Heeft niemand een probleem mee, volgens mij. Dus ja; vergelijkingen zijn inderdaad zelden een goed argument.

Jij fietst niet vaak op Walcheren, vermoed ik. Het is soms echt een slalom tussen de paardenvlaaien hier! Niet m'n beste vergelijking, toegegeven.
Er zijn in Nederland bijna 9 miljoen auto's. Dus 100.000 zeilboten zijn wel degelijk een marginale groep, naar mijn idee, die onevenredig grote maatschappelijke kosten met zich mee brengen. Hoeveel van de 100.000 zeilboten zijn overigens kajuitzeiljachten met masten van meer dan een paar meter?

Ik heb er wel eens naar gezocht, maar niet gevonden. Alleen onze vereniging heeft al 600 boxen, waarvan 500 zeilboten. Hoe verhouden die grote maatschappelijke kosten van de zeilers zich met de kosten van autorijden? Nu we toch aan het vergelijken zijn. Volgens mij valt het allemaal wel mee, wat sluizen en bruggen hier en daar. Peanuts, in vergelijking met ons wegennet. Waar wel afzonderlijke belasting voor bestaat, uiteraard.

Het blijft toch vooral een mening, wel of niet voor vaarbelasting zijn. Ik kan er de vinger niet achter krijgen waarom wij voor onze hobby wel extra zouden moeten betalen en een ander niet. Waar ligt die grens dan, van wie wel en wie niet? Veel bootjes komen de plas nooit af, moeten zij dan alsnog mee betalen aan de kosten voor sluizen? Lokale vaarvignetten zijn dan weer een stuk eerlijker.

Wat voor bedrag zou jij eerlijk en dekkend vinden eigenlijk, roep eens wat? En gaat dat dan per m2 of op bootlengte, gewicht etc?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 13:18 #1434715

Wadloper schreef :
[...]
100.000 (?) zeilboten in Nederland, dat is ook geen marginale groep meer. Wat brengen we wel niet binnen aan BTW ieder jaar….

Er zijn in Nederland bijna 9 miljoen auto's. Dus 100.000 zeilboten zijn wel degelijk een marginale groep, naar mijn idee, die onevenredig grote maatschappelijke kosten met zich mee brengen. Hoeveel van de 100.000 zeilboten zijn overigens kajuitzeiljachten met masten van meer dan een paar meter?

Als je die 100.000 zeilboten en 9 miljoen auto's dan ook nog zou vergelijken naar uren gebruik per dag dan kun je al helemaal lachen.

100.000 zeilboten obv 16 vaaruren per week tijdens seizoen = 100000*(52/12*7)/52/7=8.333 vaaruren/dag
9.000.000 auto's obv gemiddeld 15000km/jaar en gemiddeld 60km/uur (zeer optimistisch!) = 15000/60*9000000/365 = 6,2 miljoen rijuren per dag
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 13:45 #1434722

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Sunshine 36 schreef :
Die supporters moeten die extra politie-inzet niet betalen, maar de betaald voetbalclubs. Voor honderdduizenden tot miljoenen euro's spelers kopen en verkopen en de maatschappij laten opdraaien voor de rommel, die door het publiek dat ze willen trekken wordt veroorzaakt? De vervuiler c.q. gebruiker betaalt, wat mij betreft.
Ook goed, maar dat komt op hetzelfde neer, de clubs zullen die extra kosten doorberekenen in de ticketprijzen.

Moeten ze vooral doen. Dan gaat iedereen (ook supporters en hooligans) wat realistischer aankijken tegen de kosten die al die verdwazing met zich mee brengt.
Misschien gaan veel voetballiefhebbers dan weer gewoon naar een zaterdagmiddag-wedstrijd van een lokale club. Echt langs de lijn, zeg maar.
Er bestaat in veel gemeentes wel hondenbelasting.
En paardrijden doet men zelden in de bebouwde kom, of op verharde wegen. Op ruiterpaden blijft het gewoon liggen en wordt het door de natuur verwerkt. Heeft niemand een probleem mee, volgens mij. Dus ja; vergelijkingen zijn inderdaad zelden een goed argument.
Jij fietst niet vaak op Walcheren, vermoed ik. Het is soms echt een slalom tussen de paardenvlaaien hier! Niet m'n beste vergelijking, toegegeven.

Ik zou het graag doen, maar ik kan me niet heugen wanneer de laatste keer was. Hier rond Dordt (ook een eiland) kom ik zelden paardenpoep tegen. Overigens laten koeien vlaaien vallen. Paarden poepen lekkere droge keutels.
Er zijn in Nederland bijna 9 miljoen auto's. Dus 100.000 zeilboten zijn wel degelijk een marginale groep, naar mijn idee, die onevenredig grote maatschappelijke kosten met zich mee brengen. Hoeveel van de 100.000 zeilboten zijn overigens kajuitzeiljachten met masten van meer dan een paar meter?
Ik heb er wel eens naar gezocht, maar niet gevonden. Alleen onze vereniging heeft al 600 boxen, waarvan 500 zeilboten. Hoe verhouden die grote maatschappelijke kosten van de zeilers zich met de kosten van autorijden?

De maatschappelijke kosten van autorijden zijn ongetwijfeld veel groter dan die van die 100.000 zeilboten. Maar de eigenaren van auto's betalen wel gewoon wegenbelasting. En niet zo'n beetje ook.
Nu we toch aan het vergelijken zijn. Volgens mij valt het allemaal wel mee, wat sluizen en bruggen hier en daar. Peanuts, in vergelijking met ons wegennet. Waar wel afzonderlijke belasting voor bestaat, uiteraard.

Oh, dus je weet het wel, van die wegenbelasting?
Maar qua meevallen: ik vraag me ernstig af op welk bedrag je uitkomt als alle kosten die ten behoeve van de watersport zijn gemaakt in de afgelopen tientallen jaren gaat delen door die 100.000 zeilboten.
Het blijft toch vooral een mening, wel of niet voor vaarbelasting zijn. Ik kan er de vinger niet achter krijgen waarom wij voor onze hobby wel extra zouden moeten betalen en een ander niet. Waar ligt die grens dan, van wie wel en wie niet? Veel bootjes komen de plas nooit af, moeten zij dan alsnog mee betalen aan de kosten voor sluizen? Lokale vaarvignetten zijn dan weer een stuk eerlijker.

Er zijn andere hobbyisten die ook voor hun hobby betalen. Koop je een camper inplaats van een boot, dan betaal je daar apart wegenbelasting voor. Voor je hond betaal je in veel gemeenten belasting. Een toerist betaalt in vrijwel elke gemeente toeristenbelasting
Wat voor bedrag zou jij eerlijk en dekkend vinden eigenlijk, roep eens wat? En gaat dat dan per m2 of op bootlengte, gewicht etc?

Ik heb geen idee. Dat de werkelijke kosten van de pleziervaart voor de schatkist ermee worden gedekt zou ik redelijk vinden. Misschien vrijstelling voor boten zonder motor.
Laatst bewerkt: 03 nov 2022 13:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 13:49 #1434725

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
@Sunshine 36: Bovenstaande pots van mijn hand is mede het resultaat van jouw kutkwoten. Ik hoop dat iedereen het kan volgen, want ik heb geen zin om het te repareren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 13:50 #1434726

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
La Mavare schreef :
Wadloper schreef :
... Ik ben bang dat het iets ingewikkelder ligt dan alleen maar de angst om iets fout te doen...

Nee, deze ontwikkeling doet zich al decennia gelden in de bureaucratie met de huidige premier als uithangbord.

De oorzaak lijkt vooral gelegen in het uitbesteden van alle kennis naar aannemers/IT-bedrijven enz. waardoor het ambtelijk management risicoloos gaat opereren.




Het is ook niet raar dat we met z'n allen naar de klote gaan. Blijkbaar willen we dat.

NS begint t te snappen:Die gaan kantoorpersoneel op de vloer (trein) inzetten. Betekent 2 dingen: er zijn te weinig mensen voor de primaire operatie, en er is te veel overhead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 13:58 #1434728

Wadloper schreef :
@Sunshine 36: Bovenstaande pots van mijn hand is mede het resultaat van jouw kutkwoten. Ik hoop dat iedereen het kan volgen, want ik heb geen zin om het te repareren.

Ja goffer! Jij bent met pensioen en ik zit vuistdiep in een of ander moeilijk snertrapport. Deadlines everywhere. Maar ik ga m'n best doen om het te lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 14:48 #1434733

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Sunshine 36 schreef :
Wadloper schreef :
@Sunshine 36: Bovenstaande pots van mijn hand is mede het resultaat van jouw kutkwoten. Ik hoop dat iedereen het kan volgen, want ik heb geen zin om het te repareren.

Ja goffer! Jij bent met pensioen en ik zit vuistdiep in een of ander moeilijk snertrapport. Deadlines everywhere. Maar ik ga m'n best doen om het te lezen.

Ik zit als boomer en gepensioneerde al danig in de verkeerde hoek, natuurlijk.

Maar okee; ik geef toe: wij ouwe lullen hadden het eigenlijk veel makkelijker dan de millenials. Dar meen ik ècht. Als het gestress van de huidige generaties werkenden zie, denk ik steeds: "heb ik het ook zo zwaar gehad?".

En dan moet ik met enige schroom bekennen dat ik eigenlijk denk van niet..
Laatst bewerkt: 03 nov 2022 15:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 14:56 #1434735

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5946
Ging dit draadje niet over de steigers bij de Volkerak?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 15:12 #1434739

Joop66 schreef :
[...]

NS begint t te snappen:Die gaan kantoorpersoneel op de vloer (trein) inzetten. Betekent 2 dingen: er zijn te weinig mensen voor de primaire operatie, en er is te veel overhead.

Je bedoeld: Door krapte op de arbeidsmarkt is er niet aan personeel te komen en tijdelijk kan de NS dat deels oplossen door inzetten van kantoorpersoneel.

Verder huren ze ook beveiligingsbedrijven in door dat werk omdat eigen kantoorpersoneel niet voldoende is.

Dat plaatje is natuurlijk volledige bullshit... Alsof er 1 iemand op de werkvloer werkt en al die managers nodig zijn om die 1 persoon aan het werk te houden... Met de genoemde managers heb je waarschijnlijk al een bedrijf van de nodige 100den Pauls te pakken en er is geen enkele Paul die denk aan security, PR, aan het werk houden van andere Pauls etc. Die uitdagingen zijn dusdanig groot dat geen Paul of manager dit in zijn eentje kan fixen, dus krijg je gespecialiseerde functies. Ligt natuurlijk een beetje aan de cultuur van het bedrijf en de Paul's in kwestie.

Er zijn zeker organisaties die teveel management hebben en wellicht zouden moeten afslanken. Sterker nog, ik heb gewerkt voor bedrijven waar ze deels middenmanagement hebben ingekrompen, maar ook bij groeiende bedrijven hebben toegevoegd. Hoort erbij.

Onder iedere managerfunctie in het plaatje heb je trouwens "Paul's" die het personeelsadministrat/IT/marketing/ontwikkel/etc werk uitvoeren ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 03 nov 2022 15:45 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 15:29 #1434743

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Wadloper schreef :
In plaatsen als Waddinxveen en Alphen aan den Rijn wordt men vrij mies van het continue voor een open brug staan, alleen omdat er zonodig een staande mastroute in stand moet worden gehouden. Kortom: geen sterke argumenten.

Inderdaad geen sterke argumenten: ik fiets zelf 4x / week heen&weer tussen Alphen aan den Rijn en Moordrecht, over Boskoop en Waddinxveen. De bruggen in Alphen gaan helemaal niet zo vaak open&dicht voor jachten. Nergens last van hoor! Wel is het zo dat over de Gouwe het "water dun wordt gevaren" met vrachtschepen (vooral zand/grind/beton en dan de Heineken :whistle: container schepen) Ook een leuk gezicht. Deze Alphenaar is helemaal niet mies dus. :laugh:
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 15:46 #1434746

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
't Is Wadloper zijn draadje, maar het zou hem sieren door wat afstand te nemen ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 15:58 #1434747

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Hielkoos schreef :
Wadloper schreef :
In plaatsen als Waddinxveen en Alphen aan den Rijn wordt men vrij mies van het continue voor een open brug staan, alleen omdat er zonodig een staande mastroute in stand moet worden gehouden. Kortom: geen sterke argumenten.

Inderdaad geen sterke argumenten: ik fiets zelf 4x / week heen&weer tussen Alphen aan den Rijn en Moordrecht, over Boskoop en Waddinxveen. De bruggen in Alphen gaan helemaal niet zo vaak open&dicht voor jachten. Nergens last van hoor! Wel is het zo dat over de Gouwe het "water dun wordt gevaren" met vrachtschepen (vooral zand/grind/beton en dan de Heineken :whistle: container schepen) Ook een leuk gezicht. Deze Alphenaar is helemaal niet mies dus. :laugh:

Dat is natuurlijk heel fijn voor jou persoonlijk, maar ik ken iemand uit Waddinxveen die er heel anders over denkt. Die komt ook wat vaker over zo'n brug dan 4x per week.
Iedereen die zelf de staande mastroute wel eens heeft gevaren weet dat de bruggen op die route vele malen per dag draaien. "De bruggen in Alphen gaan helemaal niet zo vaak open&dicht voor jachten" roepen is derhalve nogal een understatement. Bij de provinciale bruggen tussen Alphen en Gouda probeert men in het seizoen een regime te handhaven van 3x per uur, maar in de praktijk zal men ook wel een beetje naar het aanbod draaien. Maar tussen begin juli en eind augustus duurt het nooit veel langer dan twintig minuten voor er weer een groepje ligt te wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 15:59 #1434748

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
La Mavare schreef :
't Is Wadloper zijn draadje, maar het zou hem sieren door wat afstand te nemen ...

Het is helemaal niet mijn draadje (free for all, wat mij betreft) en waar moet ik afstand van nemen?
Laatst bewerkt: 03 nov 2022 16:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 16:14 #1434752

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Wadloper schreef :
bteaux schreef :
Wadloper schreef :
Orange Sunset schreef :
En meer belasting gaan betalen.

Inderdaad: vaarbelasting. Ik roep het al jaren.

Bij het lezen van dit soort reacties vraag ik mij telkens het volgende af.
Voor wie zijn die kunstwerken eigenlijk aangelegd?

Het naviduct in de dijk Enkhuizen-Lelystad, een hele reeks aquaducten in Friesland, de Krammer- en Volkerak jachtensluizen; allemaal speciaal voor de watersport aangelegd. En waarschijnlijk is dit nog maar een kleine greep.

Gisteren ging ik rond 13.00 u. door de spoor- en wegverkeerbruggen bij Dordrecht. Die draaiden op dat moment alleen voor mij. En eigenlijk draaien ze in het zomerseizoen negen van de tien keer alleen voor jachten. Volledig kostenloos. Heel fijn natuurlijk, maar feitelijk kost elke draai iets. Aan energie en aan personeel.

Veel mensen die geen boot hebben vinden dat een beetje vreemd. En ik begrijp dat. Dat wordt allemaal mede van hun belastinggeld betaald.

Simpelste oplossing, die bruggen niet meer draaien. Maar hou dat stil, want anders zouden ze dat echt durven als oplossing zien.
Jullie betalen al heel veel belasting, via de aankopen op allerhande watersportmateriaal, onderhoudsproducten, winterstalling, verven. Er is daar een hele industrietak voor,
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 03 nov 2022 16:23 #1434755

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
La Mavare schreef :
't Is Wadloper zijn draadje, maar het zou hem sieren door wat afstand te nemen ...

Zeker, maar er zijn nou eenmaal mensen die altijd gelijk willen hebben, en daarvoor tot het gaatje gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 04 nov 2022 06:41 #1434857

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Je kunt toch zien dat het Verbond meeleest in ZF:

www.watersportverbond.nl/nieuw...ad&mc_eid=c6a2186a02
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 04 nov 2022 07:51 #1434877

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Ook hoe druk en oppassen het is bij Dordrecht, ook de Kil/HD blokkanaal geven.

Maar veel van "onze" luisteren nu al niet uit op Heerjansdam of Dordt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 04 nov 2022 08:07 #1434880

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Waterblok schreef :
Ook hoe druk en oppassen het is bij Dordrecht, ook de Kil/HD blokkanaal geven.

Maar veel van "onze" luisteren nu al niet uit op Heerjansdam of Dordt...

Zelf meld ik me bij het binnenvaren van Sector Heerjansdam of Sector Dordrecht altijd. Het is één van de weinige gelegenheden om iets met de marifoon te doen, behalve uitluisteren. Je weet meteen of het ding ook nog fatsoenlijk zendt.

Wat de Dordrtenaar schrijft is inderdaad wel een dingetje:

De plek van de aanvaring ligt net buiten het zicht van verkeerscentrale Dordrecht van Rijkswaterstaat, dat de scheepvaart op de rivieren bij Dordrecht begeleidt met informatie. Met name vanuit de Brabantse gemeenten is er in het verleden herhaaldelijk voor gepleit die begeleiding met behulp van video, radar en marifoon uit te breiden naar het Hollands Diep, maar dat is vooral omdat beroepsvaart en binnenvaart elkaar daar kruisen.

Hoewel de laatste zin een beetje vreemd is (binnenvaart/beroepsvaart; men bedoelt waarschijnlijk pleziervaart/beroepsvaart) zou het inderdaad goed zijn als de kruising Dordtse Kil - Hollands Diep ook zou worden gevolgd en actieve begeleiding vanaf de wal zou krijgen.
Ik voer afgelopen maandag vanuit Willemsstad op die kruising af en met de marifoon op kanaal 10 hoor je dan continue overleg tussen de beroepsvaart-schepen.
Omdat de beroepsvaart met kluiten tegelijk de Volkerak-sluizen uitkomt, kan het er soms, in combinatie met verkeer vanaf de Dordtse Kil of vanuit de Amer, ineens èrg druk zijn. Bovendien is er nog verkeer naar en van industriegebied Moerdijk. Tussen dat verkeer zitten ook regelmatig zeeschepen van meer dan 5000 ton.

Maar de begeleiding kost iets en RWS heeft géén geld..
Laatst bewerkt: 04 nov 2022 09:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 04 nov 2022 09:38 #1434911

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Wadloper schreef :
Hielkoos schreef :
Wadloper schreef :
In plaatsen als Waddinxveen en Alphen aan den Rijn wordt men vrij mies van het continue voor een open brug staan, alleen omdat er zonodig een staande mastroute in stand moet worden gehouden. Kortom: geen sterke argumenten.

Inderdaad geen sterke argumenten: ik fiets zelf 4x / week heen&weer tussen Alphen aan den Rijn en Moordrecht, over Boskoop en Waddinxveen. De bruggen in Alphen gaan helemaal niet zo vaak open&dicht voor jachten. Nergens last van hoor! Wel is het zo dat over de Gouwe het "water dun wordt gevaren" met vrachtschepen (vooral zand/grind/beton en dan de Heineken :whistle: container schepen) Ook een leuk gezicht. Deze Alphenaar is helemaal niet mies dus. :laugh:

Dat is natuurlijk heel fijn voor jou persoonlijk, maar ik ken iemand uit Waddinxveen die er heel anders over denkt. Die komt ook wat vaker over zo'n brug dan 4x per week.
Iedereen die zelf de staande mastroute wel eens heeft gevaren weet dat de bruggen op die route vele malen per dag draaien. "De bruggen in Alphen gaan helemaal niet zo vaak open&dicht voor jachten" roepen is derhalve nogal een understatement. Bij de provinciale bruggen tussen Alphen en Gouda probeert men in het seizoen een regime te handhaven van 3x per uur, maar in de praktijk zal men ook wel een beetje naar het aanbod draaien. Maar tussen begin juli en eind augustus duurt het nooit veel langer dan twintig minuten voor er weer een groepje ligt te wachten.

Dus je kent één iemand in Waddinxveen en gelijk is heel Alphen "mies" over opengaande bruggen?? jaja
Hier zijn de keren dat de hefbrug in Waddinxveen open is geweest: www.isdebrugopen.nl/zuid-holland/waddinxveen/hefbrug ik kan je verzekeren dat daarvan gisteren geen één voor een staandemast jachtje is geweest. Vanaf mijn werk kijken we nagenoeg uit op de Coenecoop brug.
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Laatst bewerkt: 04 nov 2022 09:38 door Hielkoos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De steigers van de Volkerak- jachtensluis 04 nov 2022 10:31 #1434925

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Hielkoos schreef :
Dus je kent één iemand in Waddinxveen en gelijk is heel Alphen "mies" over opengaande bruggen?? jaja

Jij bent voorlopig toch ook maar in je eentje? Wie ken je, als Alphenaar, allemaal in Waddinxveen?
Hier zijn de keren dat de hefbrug in Waddinxveen open is geweest: www.isdebrugopen.nl/zuid-holland/waddinxveen/hefbrug ik kan je verzekeren dat daarvan gisteren geen één voor een staandemast jachtje is geweest. Vanaf mijn werk kijken we nagenoeg uit op de Coenecoop brug.

Nee, in november zijn er weinig tot geen jachtjes op de Gouwe. Ik schreef ook iets in de trend van "van begin juli tot eind augustus", geloof ik. Maar dan ben je zelf ook met vakantie, zeker?
Laatst bewerkt: 04 nov 2022 10:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl