Wadloper schreef :
Orange Sunset schreef :
Ik leg zonder afstappen met de achterkikker aan. Lusje reeds klaarleggen en vanuit gangboord op je gemak over de bolder leggen en dan even vooruit op de motor en dan de middenbolder (die eigenlijk te ver naar voren staat).
Dat van de achterkikker vereist dat je boord nabij de kont ook dicht bij de steiger is. Je moet het lusje, zoals je schrijft echt over de bolder leggen. Van afstand erom gooien lukt niet vanwege de hekken die er pal achter staan. Dat houdt ook in dat de boot dus niet evenwijdig aan de steiger ligt. Met andere woorden: de boeg steekt naar buiten. Je kan als je in je uppie dat lusje om de bolder wil leggen ook niet te snel varen. Tel daarbij een windje zes, ongeveer evenwijdig aan de steiger en recht van voren. Wat gebeurt er, denk jij?
Ik heb het toch maar bij de middenkikker gehouden.
Ja klopt, door de kont dicht aan de steiger te leggen leg ik vrijwel altijd aan. Meestal gooi ik de boot er zachtjes 'recht' tegen aan SB (linksdraaiende schroef) en met bolfender naast spiegel en de bolder van de steiger lekker naast de kuip. En dan snel wezen. Gaat zeker niet gemakkelijk in erbarmelijke omstandigheden werken zonder te kunnen lasso-en.
Maar de niet-zo-middenbolder en motor in de achteruit laten lopen is dan nog een andere oplossing. Maar zoals ik al zei, bij mij zijn de middenbolders helaas ver naar voren gemonteerd en niet op het breedste punt van de boot. In de vooruit druk je altijd de boeg tegen de steiger ongeacht de stand van het roer en in de achteruit je de kont richting de steiger. Hierdoor zwenkt de kont nog steeds wat uit, dus wat spelen met de locatie van de fenders. Met wat geluk kom je aan een bolder op de steiger. Maar dan moet je ook de lengte van de landvast aan de middenbolder goed geschat hebben. In de achteruit mis ik helaas het roer om met flinke wind de boot nog wat richting langszij de steiger te kunnen sturen.
Lagerwal met middenbolder en stevige wind aanleggen doe ik niet graag. Door de bolling van de romp heb ik dan ondanks de dikke fenders kans op beschadiging. Ach ik moet mijn tactieken nog wat verfijnen
En zoals ik al zei, iedere boot iedere schipper andere tactieken
Wadloper schreef :
lschip schreef :
Orange Sunset schreef :
Ik leg zonder afstappen met de achterkikker aan. Lusje reeds klaarleggen en vanuit gangboord op je gemak over de bolder leggen en dan even vooruit op de motor en dan de middenbolder (die eigenlijk te ver naar voren staat).
Bij werkt dat niet, als ik dan de boot in z'n vooruit zet dan komt ie niet met de punt naar de kant toe, kan ik dat verkeerd doen?
Als er niet teveel wind van voren komt, zou de boeg uiteindelijk wel naar de wal moeten draaien. Maar dat bedoelde ik inderdaad: bij 6 bft gaat ie de andere kant op.
Flink gas geven en vooral niet vergeten het roer te gebruiken. Als de steiger niet al te onderkomen is dan zal de bolder het wel houden, maar er is wel flink wat geweld van de schroef voor nodig. En het rechttrekken gaat dan meestal heel langzaam maar gestaag, dus wat geduld hebben. Vorige week nog gedaan op de Mosselbank bij 5bft met vlagen naar 6 volledig onbeschut (wel kunnen lasso-en

).