In een vorig draadje
https://zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/watersport-algemeen/604769-marifoon-contact-met-kust-verkeersposten#1569626
hadden we het over het aanmelden op een blokkanaal:
De consensus was: wel doen; wordt gewaardeerd.
Uitluisteren is sowieso verplicht.
Dit gaat over een verkeerspost die zich gedraagt als een blokkanaal maar gewoon een meldpost is.
En bij meldposten meld je jezelf, je raadt het nooit, juist niet aan…..
Ik heb daar jaren op VHF68 gevaren; iedereen roept elkaar daarop aan, dacht ik,
tot je een keer niet bereikt wordt en het gewoon 10 blijkt te zijn.
Het feit dat RWS het blijkbaar prima vindt om ook eens onbemand te zijn doet vragen rijzen over het werkelijke nut.
Ook vhfinfo geeft de informatie “listen” hetgeen feitelijk correct is, maar met 1 marifoon niet.
Uitluisteren is niet verplicht; ieder uur +15min weerbericht en daarna weer terug.
Echter, Wemeldinge is heel actief en beperkt zich niet tot “dat is begrepen” en “atis niet zichtbaar”, maar
gedraagt zich als een blokkanaal.
Google naar Wemelding, Oosterschelde, blok, meld, 68 of 10 en je vind het niet eenvoudig.
Maar hierbij de situatie in plaatjes:
Verplicht of nautische info:
Mbt Wemeldinge:
onderstaande blijkt ipv Kendu niet correct
En wat RWS zelf het meest belangrijk vindt mbt Wemeldinge:
Er staan diverse Marifoonlijstjes op internet met allerlei typeringen van de posten:
Centrale meldpost (niet melden!), verkeerspost, verkeersbegeleiding etc
Het zou handig zijn indien bij die functie het verplicht (blok) of niet verplicht erbij vermeld zou worden.
Idem zo voor vhfinfo.
VHF blijft een community platform en als je verkeerd zit dat krijg je niks mee. Verplicht of niet.
Duidelijk is dat een tweede marifoon er handig is.
Wel duidelijk is dat het niet makkelijk gemaakt wordt om het makkelijk te vinden, maar dat je het door veel te gebruiken moet automatiseren. Deze folklore zien we heel veel in de scheepvaart en leidt er vaak toe dat ervarenen lekker kunnen klagen over minder-ervarenen, daarbij vergetend dat de ervarenen het gewoon niet modern makkelijk communiceerbaar geregeld hebben qua communicatie.