Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen ?

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 06 jan 2010 12:42 #107850

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. zulke tweak-acties heeft Huisman (als ik het goed heb) toch ook met wat platbodems uitgehaald? Of was dat nou een ander.... :huh:
Laatst bewerkt: 06 jan 2010 12:44 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 06 jan 2010 13:01 #107854

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Dat is Andre Hoek die de Lemmeraak getuned heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 06 jan 2010 14:51 #107865

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ah.. ja... die was het.. Nou ja, had ik de H in ieder geval goed onthouden... :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 06 jan 2010 16:32 #107876

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785



Die laatste foto is van de replica van de Ranger, de Lionheart.
Wordt momenteel afgebouwd bij Claasen Jachtbouw in Zaandam.

Ik kom er regelmatig even langs, ik ken die mensen dus neem wel eens een kijkje, echt zeer imposant, dat zijn idd overhangen :blink: .

Ik heb al het vergelijk horen maken met een ijsberg, het meeste zit onderwater B).

De mast wordt dacht ik 58 m hoog en de spi oppervlakte 1000 m2, tja dan heb je wat :woohoo: .


Begin vorig jaar deze pic gemaakt, ik kon eenvoudig weg geen extra afstand nemen in de loods......
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 06 jan 2010 18:51 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 06 jan 2010 22:05 #107942

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Het casco van de J-klasse Atlantis heb ik twee weken geleden bij Bloemsma in Makkum zien staan, daar is het casco van de Lionheart ook gebouwd.

Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 06 jan 2010 22:07 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 06 jan 2010 22:11 #107946

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Dus ook bij jou past ie niet geheel op de foto Hen3, ik dacht dat het aan mij lag ;).
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 06 jan 2010 22:15 #107949

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
ron b schrijft:
Dus ook bij jou past ie niet geheel op de foto Hen3, ik dacht dat het aan mij lag ;).

Nee klopt :silly:
Ik kon ook niet verder naar achteren... Geweldig mooie boot om te zien, wat een lijn!

Trouwens... waar zijn die afgedopte gaten eigenlijk voor? Is daar ballast ingestort of zo?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 06 jan 2010 22:17 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 06 jan 2010 23:04 #107962

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Trouwens... waar zijn die afgedopte gaten eigenlijk voor? Is daar ballast ingestort of zo?

Ik denk dat dat de uitsparingen die jij bedoelt, zijn voor de anodes.
Er zitten nog een paar grote gaten in de romp die op de foto,s nog niet zichtbaar zijn.

Een in de boegsectie midscheeps, voor een boegschroef, die schuift op een plunjer naar onder het schip, tijdens het zeilen verdwijnt alles naadloos in de romp.
Een ander groot gat aan de SB zijde ter hoogte van de machieneruimte, om alle techniek waaronder hoofdmotor, gensets, watermaker en al wat nog meer zij, naar binnen te werken.

Ondanks dat de romp van alu is en de oorspronkelijke Ranger van staal was, word de Lionheart, ondanks een carbon mast een stukje zwaarder dan het origineel.
Dit komt door alle moderne klambam die men tegenwoordig nodig heeft.
Oorspronkelijk zat er geen motor in deze schepen.

Hierdoor heeft het nieuwe schip een iets hoger vrijboord dan zijn voorganger, welke tijdens de tweede wereldoorlog is gesloopt op Rhode Island N.Y. om omgesmolten te worden tot onderzeeboot of zoiets....., maar we dwalen af geloof ik :ohmy: .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 06 jan 2010 23:13 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 06 jan 2010 23:21 #107963

Beste mensen,

ik zeg niets over de boten zelf, de fotos/plaatjes van de vorige posters zeggen genoeg.

Nu nog steeds worden er boten gebouwd die de geldende meetregels maximaliseren voor de routes waar op gezeild wordt.
Een J-racer zal op line-honours een volvo ocean ruim verslaan maar zal op handicap dik verliezen.
Door het interpreteren van de meetregels varen ze zometeen met cats in de America's Cup. Je kunt je afvragen of dit ooit de bedoeling is geweest van de mensen die de oorspronkelijke regels hebben opgesteld.
Dit heeft allemaal te maken met voortschrijdend inzicht en politiek gewouwel.
Vergelijk het met de Formule 1 waarbij constant aanpassingen worden gedaan aan de eisen zodat het allemaal competatief blijft.

Groeten, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 06 jan 2010 23:56 #107966

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
ron b schrijft:
Begin vorig jaar deze pic gemaakt, ik kon eenvoudig weg geen extra afstand nemen in de loods......

Maar je kon nog wel 4 millimeter verder uitzoomen, dat scheelt toch dik 10 graden in beeldhoek :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 07 jan 2010 00:22 #107969

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
ron b schrijft:
Ik denk dat dat de uitsparingen die jij bedoelt, zijn voor de anodes.
Ik bedoel deze gaten. Op de foto niet heel goed te zien, maar in real life leken het net afgedopte gaten.

Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 13 jan 2010 16:41 #109228

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
waar het over ging met de korte waterlijn op een oud jacht.

vroeger was inderdaad een ander ontwerp, zoals al is gezegd.

en voor de wedstrijdjachten werden vroeger in categorieen gedeeld in de lengte van de waterlijn. en daarom hadden die wedstrijd jachten dat.
dat is de simpelste reden, omdat je dan met eigenlijk een langer schip in een kortere klasse meedoet.
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 14 jan 2010 03:07 #109320

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
bert` schrijft:
waar het over ging met de korte waterlijn op een oud jacht.

vroeger was inderdaad een ander ontwerp, zoals al is gezegd.

en voor de wedstrijdjachten werden vroeger in categorieen gedeeld in de lengte van de waterlijn. en daarom hadden die wedstrijd jachten dat.
dat is de simpelste reden, omdat je dan met eigenlijk een langer schip in een kortere klasse meedoet.

Nee joh, ze waren toen gewoonweg niet te verlegen om absolute porno te tekenen (zie de foto's hierboven) :D
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen 14 jan 2010 07:57 #109330

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hedzer Bergsma schrijft:

Door het interpreteren van de meetregels varen ze zometeen met cats in de America's Cup. Je kunt je afvragen of dit ooit de bedoeling is geweest van de mensen die de oorspronkelijke regels hebben opgesteld.

Ben het wel met je eens dat soms (vaak) ontwikkelingen in scheepsontwerpen meer met de "markt" van doen hebben dan met pure veiligheid of zeewaardigheid maar de AC is wat mij betreft een minder passend voorbeeld.

Als je de DOG (Deed of Gift) leest van de AC dan zie je dat een hele eenvoudige Box rule is en geen klasse regel.

- Maximaal 90 bij 90 voet
- Maximaal LWL bij 1 mast is x en bij 2 masten is y
- En nog wat basis regels en that's it

Bouw wat je kan, gebruik wat je wilt doe je haren los en en maak me gek. :woohoo:

Het was in ik meen 1988 dat er al een Cat aan de start kwam met zelfs al een vleugel a la BOR nu in 2010. Bijna of zelfs alle voorgaande races gebeurden onder Mutual Consent (MC). Wat snel gezegd zoveel betekend dat de uitdager en de verdediger rond de tafel zijn gaan zitten en hebben afgesproken wat ze gaan doen en welk ontwerp er mag. Voorheen zat daar ook de LV cup voor met allemaal nagenoeg dezelfde schepen die eerst tegen elkaar voeren en de winnaar van de LV cup mocht de AC verdediger uitdagen. Die overigens zelf niet mee deed met de LV cup.

Nu is er geen MC dus is het een pure DOG match geworden. Zowel in de rechtzaal als op het water met 2 jaar vertraging. En we zijn er nog niet.

Als je de NOR (Notice of race) leest en de windranges ziet welke de verdediger heeft gesteld dan wordt meer en meer duidelijk waarom ze met dit soort schepen aan de start komen. Ze hoeven niet meer zeewaardig te zijn en ze steken ook de oceaan niet meer over om op eigen kiel naar de uitdager te zeilen. De verdediger SNG/Alinghy heeft gesteld dat er alleen wordt gezeild (uit mijn hoofd) met een wind tussen de 8 en iets van 15 knopen wind op 60 meter hoogte. Er gaan zelfs "parasailors" de lucht in om dat te meten.

Ergo
De ontwerpen die dit jaar aan de start komen hebben wat mij betreft puur te maken met een wedstrijd van 3 x 7 uur (max) en daarna mag het kapot gaan. Het moet gewoon zo snel mogelijk en ik denk dat ze daar nu met deze dobbers aardig in de buurt zitten. :laugh:

De eerste die er een wereldomzeiling mee gaat maken ziet zijn investering snel afbrokkelen ben ik bang.

Gr Michel

Edit: Of dit de bedoeling was van de "Fathers uf the AC" weet ik niet. De rechtzaken in ieder geval niet, wel dat je je haren los mag doen en je geheel mag uitleven.
Laatst bewerkt: 14 jan 2010 08:21 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom hebben oudere jachten korte waterlijnen ? 14 jan 2010 08:03 #109332

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Idd, michel.

Dat staat ook beschreven in het artikel in de Yachting World.

Overigens staat er in de deed of gift alleen een maximale lwl bij 1 mast van 90 ft (bij 2 115 ft). De breedte van 90 voet is toegevoegd door SNG na afloop van de laatste AC wedstrijd.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl