Alles is een compromis, maar...
Overhangende boeg geeft "extra" drijfvermogen in golfslag. Ja, maar dat wil je niet. De energie die de golf aan je boot meegeeft komt van voren en is ook naar achteren gericht. Het schip wordt van voren opgetild maar ook afgeremd. Een remmend hobbelpaard heb je dan. In glad water zeilt de klassieke lijn super.
Even een gedachten experiment: neem de plattegrond van de waterlijn in gedachten (van boven af gezien dus). Stel 3 meter breed en 10 meter lang. Dit is dus de klassieke lijn. Nu veranderen we het plattegrond naar de moderne vorm en stel we houden de breedte hetzelfde. De voorste punt van de waterlijn groeit dus naar voren, want de waterlijnlengte gaat naar stel 12 meter en stel de voorste punt gaat 1 meter naar voren en de achterste punt 1 meter naar achteren.
Bij dezelfde breedte dus een langere waterlijn:
- de hoek van intree wordt dus kleiner: de boeg wordt scherper, dus "snijdt" beter door het water. Het splijt de golf makkelijker, dus minder weerstand, dus sneller.
- het onderwaterschip komt meer naar voren te liggen en ook meer naar achteren te liggen: er komt dus volume onderwaterschip bij verder naar voren en naar achteren. Dat heeft een aantal consequenties:
a. het schip komt dus eerder in contact met de golf, en zal dus eerder opgericht worden. Maar omdat het eerste volume voorin de boot klein is, zal deze eerdere inwerking dus klein zijn, dus een hele geleidelijke toename geven van dat oprichten van de boeg. Een prettige zeegang dus.
b. Als de boeg opgetild wordt, moet de kont natuurlijk naar beneden. Maar omdat die verder naar achteren zit, en daar dus ook net zo soepeltjes extra volume creëert, helpt dat met de prettige zeegang.
c. omdat er voor en achter extra volume is bijgekomen, is er dus in het midden van het schip minder volume nodig. Het grootspant kan dus kleiner dus heeft de boot van voren gezien een kleiner aanzicht dus minder weerstand.
d. de koersstabiliteit van het schip wordt beter omdat hoe langer hoe stabieler. Ga maar eens in een rubberboor roeien, dat tolt alle kanten op. Een "8 met stuurman", super lang en super smal, is bijna niet in een bocht te krijgen al zou je willen. Trouwens, ga maar eens overstag met een cat.
- de boot wordt niet duurder, blijft dezelfde lengte en breedte.
Dan nog wat anders, Waarom zou je een boot alleen waterlijnlengte gunnen als ie scheef gaat? Waarom niet gelijk bij geboorte? Scheelt weer diesel ook!!
En dan nog die boegsprieten en zo: da's alleen maar omdat zeilschepen ondertuigd zijn bij weinig wind. Dan moet je die extra vierkante meters ergens kwijt, dus naar voren en naar achteren ermee. Je ziet eigenlijk nooit een stormfok aan de boegspriet, toch?
Tip: lees eens het boek Offshore Encyclopedia van Dashew, 1000 bladzijden vol met dit soort wetenswaardigheden over tuigages, rompvormen, techniek aan boord, ik denk dat 80% van de discussies in dit forum in dat boek aan de orde komt.