Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 11:31 #109894

In het boekje over het vaarbewijs wordt gesproken over de motor bijstaan...dit is wat anders dan aanstaan. Ergo alleen als de motor daadwerkelijk zorgt voor voortstuwing moet de kegel omhoog. in zijn vrijloop hoeft dat dus niet. Hoe de politie e.e.a. wilt controleren lijkt me weer een interessante vraag. Wat als ik wordt aangehouden en zeg dat mijn motor alleen maar voor het opladen aanstaat.....Het zou mij niet verbazen als de politie zich beroept op aanstaan en vervolgens toch een bon uitschrijft.Immers zij kunnen niet zien of jij wel of niet je aandrijving gebruikt.

Dus naar de letter van het boekje vaarbewijs zou je het niet hoeven maar wellicht toch verstandig om een discussie en bon cq rechtzaak met politie te voorkomen.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 11:39 #109895

Proost schrijft:
Ctrl en scrolllwieltje zorgt voor grotere tekst.

Oh, dat wist ik dan weer niet, weer wat geleerd vandaag op zondag, "Proost" :woohoo:
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 11:44 #109897

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik denk als je met je gezicht zwart van de vliegjes met 6 knopen over het IJSselmeer speert er niet zoveel twijfel is met alleen je grootzeil omhoog mochten de strepen voorbij komen:laugh:

Dennis noemde het al eerder, als je van plan bent je gewoon als zeilschip te blijven gedragen is er geen enkele noodzaak tot het zetten van een kegel bij het slechts aanhebben van de motor. Sterker nog, dat zou juist verwarring kunnen brengen.

De regels zijn juist wat mij betreft zeer helder. En als we het over handhaven hebben laten we dan een nieuw topic openen want dan zijn er wel meer regels die lastig zijn te controleren, ik denk aan de poepdoos :laugh:

Kennuh we de kegel nu begraven?

Gr Michel
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 11:46 #109898

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Ik weet wat er letterlijk in het reglement staat en als je het letterlijk leest zou je inderdaad denken dat het zo is.De zeilschool waar ik cursus gevolgd heb bereidt specifiek voor op het examen jachtman in België(en is als enige zeilschool officieel erkend in België voor zeezeilen).
In hun cursus zetten ze dus wat ze op dat examen jachtman verwachten dat je antwoordt.
Het feit dat je in België een boete kan krijgen als je een havengeul invaart met een zeil omhoog en zonder kegel doet me toch vermoeden dat er enige rechtsgeldigheid achter zit, maar waar die dan net zit :(
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 11:49 #109899

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wellicht gelden daar het Nederlandse BPR en de internationale Colregs niet maar plaatselijke of zelfs afwijkende Belgische regelgeving?
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 11:52 #109901

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Ja er bestaat ook nog zoiets als het kustreglement, dat geldt in de Belgische havens en tot op x aantal meter van de laagwaterlijn...dat bepaalt onder meer dat je in een havengeul mag zeilen, doch niet opkruisen, maar de motor moet aanstaan.(schroef moet niet draaien)ik herinner me niets over afwijkende dagmerken ed maar het is wel al even geleden...
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 12:09 #109907

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Voor dat minuutje binnenlopen moet je dus een kegel gaan hijsen. Lijkt me dat je dan wel even iets anders aan je hoofd hebt, zeker als 't de omstandigheden zijn waaronder je absoluut met zeil bij binnen wilt lopen.

Meestal kan je trouwens net zo goed je motor pas starten als je (bijna) binnen bent en af moet tuigen, dan is 't probleem weer opgelost.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 12:26 #109909

FMJ schrijft:
Voor dat minuutje binnenlopen moet je dus een kegel gaan hijsen. Lijkt me dat je dan wel even iets anders aan je hoofd hebt, zeker als 't de omstandigheden zijn waaronder je absoluut met zeil bij binnen wilt lopen.

Meestal kan je trouwens net zo goed je motor pas starten als je (bijna) binnen bent en af moet tuigen, dan is 't probleem weer opgelost.

In dit geval weet je toch al van te voren dat je binnen gaat lopen, Motorje starten, kegeltje hijsen, willen naar buiten, landvasten alvast beleggen om de kikker? Past allemaal in de procedure als dat van toepassing is en of moet zijn.

Maar even terug op de topic vraag:

de vraag: als je de motor in ralenti hebt lopen (euh, in vrij voor de noorderburen) moet je dan ook de kegel voeren? Je vaart alleen op zeil, maar dat ding staat stand-by...Nee dus!
We gaan uit van de gangbare BPR, alle afwijkingen die per gebied kunnen verschillen lijken mij zinloos om in dit verhaal mee te nemen.
Als men iets wilt weten over een specifiek gebied dan lijkt mij dat een aparte vraag waard.

Kegeltje kegeltje in het want, met zeiltje op en motortje aan het werk, niets aan de hand.
:P
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 12:33 door zoute droom.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 12:47 #109911

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
En WEER worden er kreten gebruikt als bijstaan en aanstaan.

DIT IS NIET VAN TOEPASSING.

Het steeds in herhaling moeten vallen van hoe het wel in het BPR staat geeft de erbarmelijke kennis aan van hoe een en ander geïnterpreteerd moet worden.

En mag ik er op wijzen dat ook de zeehavens normaal onder het BPR vallen!!. Gaan we weer moeilijk doen over plaatselijke reglementen en verordeningen ?.


Nu ook wat mij betreft "kennuh" we de kegel begraven. (met dank aan Michel).

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 12:56 #109914

Vreemde zaak hoor, als je de motor bij hebt staan, al is het maar om stroom te draaien, ben je volgens mij een motorschip, je hoeft hem immers alleen maar in zijn werk te schoppen? kegel voeren dus want je hebt niet meer de voorrangsrechten van een zeilschip!
Het zou ook mooi zijn, stel ik vaar op de motor en ik moet voorrang geven en dat komt me even niet goed uit, ik trek hem in vrijloop en dan ben ik zowaar een beperkt manoeuvreerbaar schip, vier korte stoten op de toeter en ik lach iedereen uit!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 13:05 #109915

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ja, en als je je anker een halve meter onder de waterlijn hangt tijdens de vaart om te spoelen ben je verplicht een zwarte bol te voeren. Wanneer je geen boot hebt moet je vaarbelasting betalen en als je een overtreding begaat krijg je van de politie geld in plaats van een bekeuring.

En@ de grebbe, 4 korte stoten betekent "ik kan niet manoeuvreren", dat woordje beperkt zit er niet bij. Bijlage 6, A algemene seinen.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 13:18 door Proost.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 13:14 #109916

Ja, maar.........
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 13:20 #109918

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ho maar, ik stop.
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 13:21 #109919

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wie maakt er een WIKI van? :laugh: :laugh:
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 13:26 #109920

Kan dit onderwerp nu op slot?
Het is de laatste twee pagina's geen reclame meer voor dit forum.
Mij is het duidelijk (dat was het al vóór deze discussie).
Mijn dank is groot.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 13:30 #109921

tja, [url=http://http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/Bijlage3/geldigheidsdatum_17-01-2010]

De artikelen 3.08, lid 5, en 3.13, lid 7: Schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt.

zo staat het er, maar we vinden het teveel gedoe en daarom bevat dit topic al vijf pagina's met smoesen en drogredenen om dat stomme ding toch maar in de bakskist te laten.

Als ik op de motor vaar vind ik het helemaal niet erg om uit te wijken voor een zeilboot, maar als ik dan een mooi straaltje koelwater uit zijn kont zie lopen denk ik toch "kl..tzak, ik had voorrang en jij niet".
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 13:38 #109922

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
PCies .... zo staat het er.

En nu nog samen op dezelfde wijze interpreteren en we worden het eens.

Gr Michel
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 13:49 #109923

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
OK en ik als figuur die al 50 jaar weet hoe het er staat had natuurlijk nooit moeten reageren op dit topic. Nou lekker forum, wanneer men met bepaalde kennis niet meer reacties zou mogen geven wanneer het voor anderen niet duidelijk is wat bedoelt wordt. En de andere lezers maar op het verkeerde been zetten.

Er is alleen maar getracht duidelijkheid te scheppen. Wanneer dat niet opgenomen wordt is dat niet de schuld van een 5 pagina's lang topic waarin meerdere malen herhalingen in voor komen.

Je bent niet verplicht om dit te volgen.
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 13:52 #109924

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
maar als ik dan een mooi straaltje koelwater uit zijn kont zie lopen denk ik toch "kl..tzak, ik had voorrang en jij niet".

Nee hoor, die was gewoon stroom aan het draaien bij een iets verhoogd toerental!

:woohoo:

De regel is me ondertussen duidelijk. Hij kan blijkbaar voor nogal wat verzekeringsproblemen zorgen als het tot een aanvaring komt... bewijs maar eens dat je stroom aan het draaien was.
Goed zeemanschap... niet never nooit van afwijken!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 15:32 #109930

@Dennis,

Als de discussie je stoort mag je gewoon elders gaan hoor!!!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 16:45 #109941

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
heb niet heel de discussie gelezen maar voor zover ik de reglementen ken, vanaf de motor draait, kegel omhoog.
Of de schroef nu draait of niet.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 16:54 #109944

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
zoute droom schrijft:
FMJ schrijft:
Voor dat minuutje binnenlopen moet je dus een kegel gaan hijsen. Lijkt me dat je dan wel even iets anders aan je hoofd hebt, zeker als 't de omstandigheden zijn waaronder je absoluut met zeil bij binnen wilt lopen.

Meestal kan je trouwens net zo goed je motor pas starten als je (bijna) binnen bent en af moet tuigen, dan is 't probleem weer opgelost.

In dit geval weet je toch al van te voren dat je binnen gaat lopen, Motorje starten, kegeltje hijsen, willen naar buiten, landvasten alvast beleggen om de kikker? Past allemaal in de procedure als dat van toepassing is en of moet zijn.

Als het echt spookt buiten ga je liever niet het dek op als 't niet hoeft, net zo goed als dat je liever niet onnodig op je kop in de bakskist gaat hangen. Normaliter vaar ik dan ook eerst binnen en gebruik de beschutting binnen zowel voor het ophangen van stootkussens en klaarleggen van landvasten als voor het aftuigen.

Landvasten kunnen als 't spookt ook makkelijk overboord spoelen en in de schroef terecht komen, nog iets dat ervoor pleit om ze pas in de beschutting van de haven tevoorschijn te halen.
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 16:56 door FMJ.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 16:55 #109945

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@speed20, zoals je had kunnen lezen heb ik me aardig in de discussie gemengd dus jouw opmerking naar mij dit aangaande is in mijn ogen onterecht . Dat anderen zich er aan storen en ik daar op reageer moet je mij niet aanrekenen alsof ik me er aan stoor.
Doe allemaal maar lekker wat je denkt dat je moet doen ook al is dat niet wat de wet voorschrijft. Het is al bekent dat op het water steeds meer de auto gedragsmentaliteit boven komt drijven en dit bewijst het.
Dit zal gezien de opmerkingen echt mijn laatste bijdrage zijn aan dit topic.

Gegroet, Dennis
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 17:03 door Proost.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 17:09 #109948

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
de grebbe schrijft:
Vreemde zaak hoor, als je de motor bij hebt staan, al is het maar om stroom te draaien, ben je volgens mij een motorschip, je hoeft hem immers alleen maar in zijn werk te schoppen? kegel voeren dus want je hebt niet meer de voorrangsrechten van een zeilschip!

Wij hebben 2 jaar geleden deelgenomen aan de CAMrace. Je mag dan geen gebruik maken van de motor als voortstuwing, maar wel om stroom te draaien (is echt wel nodig tijdens de ongeveer 3 dagen durende overtocht). Niemand die dan verwacht dat je de kegel hijst voor die stroomdraai uurtjes. Er wordt door de wedstrijdleiding ook niets over gezegd. Nou zegt dat opzich natuurlijk niks, maar er werd ontzettend veel aandacht besteed aan (en gezeurd over)andere regeltjes. Bv het kaarsrecht oversteken van de shippinglane. Daar dreigden ze zelfs met de politie/kustwacht. En zij vinden dan kaarsrecht over de grond! Dus compenseren voor stroom. Ook daar is vaak veel discussie over vanwege de interpretatie van de regels der wet.
Ze zijn streng in controles en streng in de regels, maar een kegel hijsen heeft niemand gedaan en ook niemand iets over geroepen.
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 17:09 door Markiezin.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 17 jan 2010 17:10 #109949

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Zoals eerder gezegd in dit topic, je hoeft geen kegel te zetten als je stroom draait met je motor, alleen als je de motor gebruikt voor voortstuwing !
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl