Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 15 dec 2009 12:00 #104760

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@ron b: Aaaaaahh..... moooie foto.... gaat in het archief... :D
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 15 dec 2009 12:52 #104775

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
sigdock schrijft:
@ron b: Aaaaaahh..... moooie foto.... gaat in het archief... :D

Dat vond ik nou ook, ik dacht daar zijn vast liefhebbers voor..... :)
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 18 dec 2009 15:50 #105493

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Even een detail. Heb ff een mailtje gezonden naar de bonneboefjes, dit was hun antwoord:

Beste Michel,

in het BPR staat duidelijk dat de mechanische middelen gebruikt moeten worden voor de voortbeweging. Wanneer je stroomdraait doe je dat niet dus en dus is geen kegel noodzakelijk.


Met vriendelijke groet,

Ed Kraszewski
Persvoorlichter
Bureau Communicatie
Korps landelijke politiediensten


Groetjes maar weer

Michel
Laatst bewerkt: 18 dec 2009 18:36 door Beauty.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 18 dec 2009 19:59 #105543

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zoals ik al in iets andere bewoording schreef. Motor draaiend zonder schroefaandrijving geen kegel.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 18 dec 2009 20:01 door Proost.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 19 dec 2009 00:15 #105578

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
@ groom schreef >>'s-nachts dien je dan natuurlijk wel je toplicht te voeren. Het evt aanwezige driekleuren toplicht dient dan uit te worden gezet en dient de basis verlichting voor motorboten te worden gevoerd. (boordlichten,toplicht en heklicht)<<

En het zgn stoomlicht, indien aanwezig, niet vergeten. Kennis van me werd beboet omdat hij het stoomlicht (halfwege de mast ) niet voer. Indien niet aanwezig moet je het toplicht voeren.

De omgedraaide kegel zeker niet vergeten als je Zeebrugge zou aandoen. Ze hebben je in het snuitje daar.
Laatst bewerkt: 19 dec 2009 00:50 door Tist.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 19 dec 2009 09:43 #105585

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
tondini schrijft:
Er is ook een regel dat je alle regels aan je laars moet lappen, als dit de veiligheid bevorderd.
B.P.R. art. 1.04 en 1.05.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 19 dec 2009 11:51 #105591

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Inderdaad, artikeltje "Goed zeemanschap".
Dat lijkt dan wel een mooi kapstokje om e.e.a. aan op te hangen, maar wanneer je je moet verantwoorden voor de groene tafel, kom je er echt niet zo makkelijk mee weg.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 19 dec 2009 13:23 #105602

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Of ik heb zitten slapen of tijdens de cursus........... maar volgens mij zijn het toplicht en het stoomlicht een en hetzelfde licht. Veel mensen denken dat het toplicht boven in de mast zit maar is een grote misvatting ( enkele uitzonderingen daargelaten)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 19 dec 2009 13:37 #105604

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Je hebt dus niet zitten pitten. :)
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 19 dec 2009 13:43 #105605

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@ svalk,je hebt gelijk maar veel mensen gebruiken toch het woord stoomlicht wat uit het stoomtijdperk stamt. Er is in ieder geval de laatste 50 jaar niemand die dit geleerd heeft op een beroepsvaartopleiding. Waar deze hardnekkigheid vandaan komt om het te blijven gebruiken weet ik niet.


Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 19 dec 2009 13:48 #105607

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ja, is inderdaad erg vreemd. Veel mensen praten over hun toplicht en wijzen dan naar hun navigatie verlichting boven in de mast met al dan niet een heklicht erbij. ( 3 kleurenlicht) Wat je overigens alleen onder zeil mag gebruiken en een toplicht mag je dus niet onder zeil gebruiken. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 19 dec 2009 14:50 #105613

  • On y va
  • On y va's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 107
Inderdaad is het stoomlicht hetzelfde als het toplicht. Ik gebruik daarom altijd het woord stoomlicht, omdat als je toplicht zegt, iedereen richting je windvane begint te turen.
Een licht in de top van je mast is niet eens verplicht zelfs geloof ik. Als je maar op 1 of andere manier wel een rondschijnend ankerlicht hebt, maar die hoeft helemaal niet in de top van je mast.
Dat ik nog op Texel lag, heb ik regelmatig waarschuwingen gekregen van de mannen in zwarte rubberpakken en bijbehorende flitsende rib. Maar gelukkig nooit een bekeuring, want ik kon de otorzeilkegel altijd vlot tevoorschijn toveren.
Rijkdom ligt niet in het hebben, maar in het genieten.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 24 dec 2009 11:01 #106225

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
marfamke schrijft:
tondini schrijft:
Er is ook een regel dat je alle regels aan je laars moet lappen, als dit de veiligheid bevorderd.
B.P.R. art. 1.04 en 1.05.
alleen 1.05,
1.04 zegt dat je, ook bij het ontbreken van regels, je gezonde verstand moet gebruiken.

Ik wens een ieder die 1.05 wil gebruiken om geen kegel te voeren veel succes. Het enige argument waarmee dat kan lukken is denk ik, veel drukte op het water/zeer harde wind en solo varen.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 24 dec 2009 12:52 #106247

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
svalk schrijft:
Ja, is inderdaad erg vreemd. Veel mensen praten over hun toplicht en wijzen dan naar hun navigatie verlichting boven in de mast met al dan niet een heklicht erbij. ( 3 kleurenlicht) Wat je overigens alleen onder zeil mag gebruiken en een toplicht mag je dus niet onder zeil gebruiken. ;)

Dus eigenlijk.... moeten we de kreet 'stoomlicht' vergeten, het gewoon een toplicht noemen en de driekleur in de top gaan betitelen als 'zeillicht'... :lol:
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 24 dec 2009 15:26 #106259

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
ja zou aan de ene kant veel misverstanden wegnemen en als je het dan nog veranderd in zeilnavigatie verlichting is helemaal duidelijk. Maar aan de andere kant kijk je bij de term toplicht altijd naar de top terwijl dit bij de meeste zeilboten halverwege de mast zit.
Echter het toplicht gebruik je alleen als je op de motor vaart en zit dan wel op de hoogste plaats van het schip waar je op dat moment verlichting mag voeren.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 24 dec 2009 16:59 #106267

  • slamtilt
  • slamtilt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Volgens mij halen jullie toch nog wat door elkaar, met een toplicht wordt bedoeld een licht wat 360 graden schijnt.

Een stoomlicht is alleen een toplicht als dit samen wordt gevoerd met een heklicht.
Groetjes

Ronald
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 24 dec 2009 17:06 #106268

Fout!

Een alleen varend klein motorschip (langer dan 7m en korter dan 20m) moet 's nachts de volgende verlichting voeren:
- Boordlichten, groen aan stuurboordzijde, rood aan bakboordzijde. De beide boordlichten moeten op gelijke hoogte en op één lijn, loodrecht op de lengteas van het vaartuig geplaatst zijn. Volgens het BPR [Art 3.13] zichtbaar over een boog van de horizon van 112½° van recht vooruit tot 22½° achterlijker dan dwars. Vroeger moesten de boordlichten in lichtbakken geplaatst worden.
- Een top- of stoomlicht (Het BPR kent het woord stoomlicht niet meer) dat tenminste 1 meter hoger gevoerd wordt dan de boordlichten. In dat geval mogen de boordlichten naast elkaar of in één lantaarn in de lengteas van het schip aan of nabij de boeg zijn geplaatst. Of een toplicht op gelijke hoogte in welk geval de boordlichten NIET naast elkaar of in één lantaarn in de lengteas van het schip aan of nabij de boeg mogen zijn geplaatst. Volgens het BPR een wit licht dat schijnt over een boog van de horizon van 225° en wel 112½° aan elke zijde van het vaartuig, van recht vooruit tot 22½° achterlijker dan dwars.
- Een heklicht op het achterschip, op zodanige hoogte dat het voor een oploper goed zichtbaar is. Volgens het BPR een wit licht zichtbaar over de boog van de horizon van 135°, van recht achteruit tot 67½° aan elke zijde.

Met dank aan vaartips.nl
Laatst bewerkt: 24 dec 2009 17:14 door Free Bird overleden 2016.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 24 dec 2009 17:44 #106271

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@ Slamtilt, in het BAR werd het stoomlicht al niet meer genoemd toen ik het eind vijftiger jaren moest leren.
Zie voor de voering van een rondschijnend licht de omschrijving in het BPR, of zoals Free Bird gedaan heeft in de Vaartips. Let op,(toplicht gelijke hoogte als de boordlichten maar minstens 1 meter ervoor)zoals het BPR zegt, maar niet de Vaartips. Maar een eventuele fout in de vaartips vrijwaart je niet van schuld. Voor de juiste combinatie moet je het BPR geraadplegen. Door de verschillende manier van weergeven en mogelijke interpretaties daaruit voortvloeiend kan het verwarrend overkomen. Voor mij geldt dat de ANWB zowel als Vaartips en ook anderen die reglementen in hun bewoordingen overnemen en doorgeven het er niet altijd duidelijker op maken.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 25 dec 2009 07:24 #106324

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
simpel gezegd zijn er maar 4 soorten navigatieverlichting op schepen. dit zijn:

boordlichten:
schijnend van recht vooruit tot 112,5°(10 streken) over bakboord/stuurboord.
deze lichten zijn rood en groen

heklicht:
schijnend recht achteruit, van een hoek van 112,5° over stuurboord naar 112,5° over bakboord (12 streken totaal)
dit licht is wit

toplicht:
schijnend recht vooruit, over een hoek van 112,5° over stuurboord naar 112,5° over bakboord (20 streken totaal)
dit licht is wit



De driekleur heeft geen nieuwe eigen naam nodig, het heeft al een naam, namelijk een driekleurenlicht. Het zou vreemd zijn om het een zeillicht te gaan noemen, omdat het niet een licht is dat verplicht is voor een zeiljacht, het is juist een uitzondering op de reguliere verliching voor zeilschepen die de wetgever heeft gemaakt.
Dit in tegenstelling tot de term stoomlicht voor toplicht, omdat dat licht verplicht is voor motorschepen, en daarom met de term stoomlicht correct wordt benaamd
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 25 dec 2009 10:11 #106333

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Leuk he !! en je ziet dat er toch hele volkstammen gewoon maar wat aan "klooien" en denk "komt wel goed".
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 25 dec 2009 10:18 #106334

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
En zo begint het weer opnieuw, stoomlicht wordt in het BPR niet genoemd. Wanneer valt het kwartje?

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 25 dec 2009 11:37 #106343

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588




Uit; Het zeeaanvaringsreglement 1954. 5e Druk 1963.
Een beetje gedateerd misschien maar wat navigatie verlichting beterft, nog steeds actueel.
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 25 dec 2009 12:16 #106346

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Leuk om het ezelsbrugversje weer te zien. En zo hebben we het geleerd te onthouden. Destijds verplicht ZAR BAR en RPR uit het hoofd leren maar daar is niet veel van blijven hangen. Voor bepaalde dingen aangaande het BPR kijk ik in het bekende blauwe boekje.
Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 26 dec 2009 23:46 #106433

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Nog een aardigheidje,
Green to green, red to red, perfect dafety. Go Ahead.
geldt niet alleen voor als je andere schepen tegenkomt, maar ook als je havens invaart
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Discussie gesloten.

Re:Verplicht voeren dagmerk zeilen + motor 27 dec 2009 10:03 #106445

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Of gewoon op zijn Hollands;"Rood op rood of groen op groen, houden zo, niets aan doen."
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl